|

Elkészült a PAK-DA életnagyságú makettje

A TASzSz hírügynökség beszámolója alapján elkészült az új orosz bombázó, a PAK-DA életnagyságú makettje.

Számos, szálerősítésű műanyagból készült arányosan kicsinyített makett után a végső kialakítást életnagyságú, fából készült maketten demonstrálják. (Az életnagyságú makett emellett hasznos bizonyos műszaki megoldások teszteléséhez, valamint a gyártósablonok, állványok megalkotásához, vagy a gyártósori mozgatás megtervezéséhez.) A TASzSz informátora szerint egyébként az összes legyártott modellverzió többé-kevésbé csupaszárny kialakítású, így valószínűleg a kiválasztott végső elrendezés is az lesz.

A kép csak illusztráció! ,

A Tupoljev gyár kivitelezésében készülő repülőgép lesz az első orosz bombázó, mely nem a nagy sebességre alapozza túlélési képességei javítását, hanem a lopakodó technológiára. Minden jel arra utal, hogy a gép csupaszárny kialakításával oldják meg az alacsony észlelhetőség problémáját, és a B-2 Spirithez, valamint a tengerentúlon fejlesztés alatt álló B-21, avagy LRSB-hez (Long Range Strike Bomber) hasonlóan szubszonikus tartományban közelíti meg majd céljait. Méreteit tekintve a Boeing 757-eshez áll majd legközelebb az új gép, hatótávolságát az amerikai katonai szakértők 6740 tengeri mérföldre becsülik. 30 tonnás fegyverterhelésében nagy hatótávolságú, nukleáris és hagyományos robbanófejjel is felszerelhető robotrepülőgépek, valamint precíziós irányítású ejtőfegyverek is szerepelnek, sőt, hiperszonikus rakéták üzembe állítását is tervezik, így a gépnek nem is kel megközelítenie a legjobban védett célpontokat egy esetleges bevetésen.

Fórum hozzászólások

  • Izvesztyija lap birtokába jutott a PAO Tupoljev és az orosz VM között aláírt szerződés(OKR), így újabb részletek derültek ki a gépről.

    3 repülési protóra van megrendelés. Előzetes tesztek 2023. áprilisban , állami tesztek 2026 . februárban. kezdődnek. A csupaszárny kialakítású csökkentett észlelhetőségü gép hagyományos és nukleáris fegyverzet(robotrepülő) mellett hiperszónikus rakétákat és önvédelem céljából levegő-levegő rakétákat is hordoz majd.4 fős személyzet lesz a gépen. Számukra már a 12 katapult ülés is meg van rendelve 500 millió Rubel értékben.

    https://iz.ru/963694/anton-lavrov-r...irovshchiku-naznachili-sroki-vykhoda-v-seriiu
  • Engedjék már el az oroszok ezt a csökkentett észlelhetőségű koncepciót az oroszok. Hisz olyat úgy sem tudnak építeni, valahol mindig kilóg a lóláb.
  • Kulso_54
    Engedjék már el az oroszok ezt a csökkentett észlelhetőségű koncepciót az oroszok. Hisz olyat úgy sem tudnak építeni, valahol mindig kilóg a lóláb.
    A szovjet Tu-95MSz, Tu-22M3 és majd a Tu-160 leváltására készül.
  • Kulso_54
    Engedjék már el az oroszok ezt a csökkentett észlelhetőségű koncepciót az oroszok. Hisz olyat úgy sem tudnak építeni, valahol mindig kilóg a lóláb.
    .
    .
    Hat vegulis önmagukhoz kepest csökkentik az eszlelhetöseget. Igaz nem sokkal, nade akkor is.... Olyan ez, mint a "magyar narancs". :)
  • A csupaszárny gépeknek eleve alacsony az RCS értéke. ;)
    Meg amúgy is, honnan a búbánatos f@szból tudják itt egyesek, hogy az oroszok nem tudnak alacsony RCS értékű gépet tervezni?
    Tudja bárki a MIG-29/Szu-25/27/30/34/35/57 (PAKFA) RCS értékét? Vagy bármelyik nyugati gépét? Agyam eldobom néha.....:mad:
  • fip7
    A csupaszárny gépeknek eleve alacsony az RCS értéke. ;)
    Meg amúgy is, honnan a búbánatos f@szból tudják itt egyesek, hogy az oroszok nem tudnak alacsony RCS értékű gépet tervezni?
    Tudja bárki a MIG-29/Szu-25/27/30/34/35/57 (PAKFA) RCS értékét? Vagy bármelyik nyugati gépét? Agyam eldobom néha.....:mad:
    Ez egy érdekes kérdés.[​IMG]
    Szuhoj T-4MS tervezete,amit a Tu-160-t eredményező tervpályázatra csináltak.Hátracsapott szárnyakkal elég kis radarkeresztmetszetet vártak tőle.De nem épült meg.DE a 80as években a Tu-22M váltására is terveztek egy csökkentett radrvisszaverődéű gépet,de az sem épült meg.
  • Negan

    A Szuhoj T-4MS egy bitang komoly cucc lett volna, csak hát a megépítése messze meghaladta az SZU valós képességeit. El is engedték a dolgot.
  • fip7
    A csupaszárny gépeknek eleve alacsony az RCS értéke. ;)
    Meg amúgy is, honnan a búbánatos f@szból tudják itt egyesek, hogy az oroszok nem tudnak alacsony RCS értékű gépet tervezni?
    Tudja bárki a MIG-29/Szu-25/27/30/34/35/57 (PAKFA) RCS értékét? Vagy bármelyik nyugati gépét? Agyam eldobom néha.....:mad:
    Nyilván katonai titok az ilyesmi - főleg a radaros oldalról, hogy milyen távolságból detektál. De némi matematikai tudással jó közelítést lehet kihozni.

    Olvasgatnivalónak a témában szótépés helyett:
    Numerical simulation of RCS for carrier electronic warfare airplanes
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1000936115000199

    (kép illusztrálandó, mennyire aspektusfüggő is ez az RCS érték... és miért az alkalmazott taktika az igen fontos emiatt - lásd Red Flag scenariók F-35-el)


    [​IMG]
  • Negan
    Ez egy érdekes kérdés.[​IMG]
    Szuhoj T-4MS tervezete,amit a Tu-160-t eredményező tervpályázatra csináltak.Hátracsapott szárnyakkal elég kis radarkeresztmetszetet vártak tőle.De nem épült meg.DE a 80as években a Tu-22M váltására is terveztek egy csökkentett radarvisszaverődésű gépet,de az sem épült meg.
    A csupa-szárny konstrukció mellett S alakú a hajtómű-szívócsatorna: takarja a hajtóművet(turbinalapátokat), ami nagy visszaverő felület. A nyilazott szárny sem a radar irányába veri vissza a jelek többséget. Ha nem is F-22 szintű gép de bőven a Mig-29/Szu-27 család alatt lett volna az RCS értéke, a Tu-160 meg :rolleyes: .


    Bár nem "lopakodónak" készült, de a Viggen is a tört deltával lopakodó-szerű jegyeket mutat:
    [​IMG]
    kíváncsi lennék az RCS-ére. Lehetett volna stealth irányba finomítani.
  • Roni
    PFFF ezek még ott sem tartanak ahol a jenki a 90 években ! o_O
    Sok mindenben még ott sem, ahol saját maguk tartottak '91-ben, azóta sok képességet elvesztettek.
  • LMzek 2.0
    A csupa-szárny konstrukció mellett S alakú a hajtómű-szívócsatorna: takarja a hajtóművet(turbinalapátokat), ami nagy visszaverő felület. A nyilazott szárny sem a radar irányába veri vissza a jelek többséget. Ha nem is F-22 szintű gép de bőven a Mig-29/Szu-27 család alatt lett volna az RCS értéke, a Tu-160 meg :rolleyes: .
    Az orosz mérnökök jók.Az orosz ipar már kevésbé.Az orosz államszervezet meg csak simán rossz.
    Tu-160 se Tupoljev terv különben,hanem a Mjaszivcsev iroda csinálta.
  • Negan
    Az orosz mérnökök jók.Az orosz ipar már kevésbé.Az orosz államszervezet meg csak simán rossz. Tu-160 se Tupoljev terv különben,hanem a Mjaszivcsev iroda csinálta.



    Voltak vmi hírek, hogy "találtak" egy dossziét a B-1 terveivel, és az nem történhetett volna meg, hogy az USA-nak van, a Szu-nak pedig "ilyen" nincs.
    Csak "kicsit" nagyobb méretben sikerült elkészíteni, annak összes hátrányával. :rolleyes:


    ..de -ahogy kb. te is írtad- erre szólt a "megrendelés" a Politikai Bizottságtól, amit a tények és lehetőségek nem mindig befolyásoltak.
  • misinator
    Ez nem inkább egy - a PAK-DA-tól kisebb drón makettje?
    Legyen a neve akkor mondjuk...mondjuk PAK-NYET!
    Szerintem ez az Ohotnyik.
  • misinator
    Ez nem inkább egy - a PAK-DA-tól kisebb drón makettje?
    Legyen a neve akkor mondjuk...mondjuk PAK-NYET!
    Sz-70 Ohotnyik
  • ogretankHU
    Talán Brezsnyev mondása volt a gyorsabban , magasabbra , messzebbre ?
    Az lehet, de a „Citius, altius, fortius” (latin). Magyarul: „ gyorsabban, magasabbra, erősebben” (Pierre de Coubertin) NOB jelmondata.

Ugrás a fórum topichoz