|

Az Egyesült Arab Emírségekből érkezhet az újabb orosz lopakodó

A hét egyik legérdekesebb híre eddig egyértelműen az a kettős bejelentés, amit az Egyesült Arab Emírségek és Oroszország produkáltak a napokban. Az Abu-Dzabiban zajló IDEX 2017 nemzetközi haditechnikai szakkiállítás és vásár keretében még hétfőn derült ki, hogy az olajban gazdag arab ország komolyan érdeklődik a Szuhoj Szu-35 vadászbombázó iránt, valamint sor került egy megállapodás aláírására is, ami egy 5. generációs harci gép közös munkával való kifejlesztésének első lépése lehet.

Az Egyesült Arab Emírségek láthatóan szeretne komolyabban nyitni Moszkva felé, ami igen érdekes helyzetet eredményezhet. Az ország eddig is vásárolt már orosz haditechnikát (például BMP-3 harcjárműveket), de légierejét hagyományosan nyugati technikával szerelte fel. Jelenleg a Mirage 2000-9 és F-16E/F Block 60 vadászbombázókkal rendelkeznek, és a helikopteres vonalon is a francia-amerikai típusokat preferálják. Most viszont teljes pálfordulást hajthatnak végre, amennyiben tartják magukat a most bejelentett elköteleződéshez.

Szuhoj Szu-35 Flanker-E | Forrás: RIAN ,

A Mirage-ok és Fighting Falcon-ok mellé ugyanis néhány éven belül Szu-35-ösök is érkezhetnek. Az IDEX 2017 alatt aláírásra került egy szándéknyilatkozat erről, amit a helyi illetékeseken kívül a Rostec elnök-vezérigazgatója, Szergej Csemezov látott el kézjegyével. Az Emírségek érdeklődésének tényét az orosz ipari és kereskedelmi miniszter is megerősítette, ám arról ő sem mondott többet, hogy pontosan mekkora mennyiségű gépet vásárolna az olajmonarchia, és mikor szeretnék ezeket átvenni.

Ami pedig még ennél is érdekesebb, hogy a két ország akár már jövőre elkezdheti egy olyan, 5. generációs, alacsony észlelhetőségű vadászbombázó kifejlesztését, aminek alapját a MiG-29 képezné. Az orosz repülőgépgyártókat tömörítő UAC (United Aircraft Corporation) elnöke, Yuri Slyusar azt nyilatkozta a TASS hírügynökségnek, hogy egyelőre csak a szándéknyilatkozat aláírása történt meg, és még semmilyen munkának nem álltak neki. Így még azt sem döntötték el, hogy a „könnyű, többfunkciós harci gép” néven emlegetett majdani típus egy, vagy két hajtóművel rendelkezzen-e.

Szuhoj T-50 PAK-FA – az Emírségekből érkezhet a “kistestvére”? | Fotó: Paralay.ru ,

Ettől függetlenül valószínűleg előbbi lesz a befutó, ugyanis Slyusar szerint a tervező-fejlesztő munkában a Szuhoj 5. generációs típusok terén szerzett tapasztalata, és a MiG egy hajtóműves harci gépek gyártásában való jártassága lesznek a fő hajtóerők. A két orosz cég mellett az Emírségek több kisebb-nagyobb vállalata is részt vesz majd a munkában. Amennyiben valóban elkészül, ez lehet a második orosz 5. generációs harci repülőgép a PAK-FA után (eltekintve annak Indiával közösen tervezett alváltozatától).

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Szóval lehet, hogy ez kulturális eltérés. Én eddig azt gondoltam, hogy a profizmus egyik területén - a vadászgép és repülőgépvezetés az - egy ilyenért minimum valagba rúgják. Vagy az csak gépveszteségnél lett volna?
    Te a Taran hazájában vársz el ezért valagba rugást??? Ne legyél már ennyire naív.
  • Hogy is volt a régi vicc? A"TASZSZ jelenti:a szovjet partok közelében jéghegynek ütközött és elsüllyedt egy amerikai tengeralattjáró. A jéghegy legénységét kitüntették."
  • Én olyat ismertem, hogy "A TASZSZ jelenti: a Szovjetúnió légterét megsértette egy amerikai kémrepülőgép. A környéken békésen szontogató szovjet traktorok sikeresen földre kényszerítették, majd visszarepültek bázisukra..."
  • Aero India 1998 decembere.
    Jevgenyij Frolov áll a 79-es oldalszámú T-10K prototípus előtt. A Szu-33-asokat ekkor még Oroszország ugyanúgy promózta az indiaiaknak, mint a Szu-30MKI-t, melynek legelső, 01-es prototípusa ott áll a háttérben, Ez utóbbi gép alig egy év múlva, 1999 nyarán Párizsban a földnek ütközve megsemmisül, pilótái sikeresen katapultálnak. Az akkori baleset szerencsére nem vetette vissza az MKi programot, mely alapján a TVC-s Szu-30-as alváltoztaból immáron több, mint 500 darabot gyártottak le. A Szu-33-asból viszont nem készült több, csak kb 18 darab és az orosz haditengerészeten kívül nem rendszeresítette senki. Kína a J-15-öseit amolyan kvázi-illegális másolással "fejleszette ki", de az mégsem Szu-33-as.

  • Allesmor Obranna
    Én olyat ismertem, hogy "A TASZSZ jelenti: a Szovjetúnió légterét megsértette egy amerikai kémrepülőgép. A környéken békésen szontogató szovjet traktorok sikeresen földre kényszerítették, majd visszarepültek bázisukra..."
    Nem, az nem úgy szólt.
    "A szovjet - kínai határ mentén aratott egy szovjet kombájn, amire tüzet nyitott egy kínai harckocsi. A kombájn viszonozta a tüzet, majd elrepült."
    https://szabadalom.blog.hu/2017/01/19/szovjet-talalmanyok
  • Allesmor Obranna
    Csak egy példa.
    Anno a szintén fiatal Vitalij Cimbal főhadnagyot, aki 1988-ban az akkor még vadonat új 36-os oldalszámú Szu-27P-jével repülve egy norvég Orion egyik légcsavarjával még össze is akadt, úgy “zavarták el” a zord éghajlatú, jeges Murmanszk-i bázisáról, hogy a napfényes Fekete tengernél kötött ki, már századosként...
    molnibalage
    És ezt a logikát kérem magyarázza meg nekem valaki. Elvileg a vadász légierő krémjét alkotó pilóta gyakorlatilag egy busznak nekirepül, a gépét a nyugat szépen körbe is fotózta...
    ...majd előléptetik és nyaralni küldik...?

    Ez nekem magas....
    Ott biztos, hogy nem fog összeakadni norvég gépekkel.


    molnibalage
    Én egy harmadik formában ismerem, de az legyen meglepi holnap a másik topikban. ;)
    Kínai...?
  • borisz
    Ott biztos, hogy nem fog összeakadni norvég gépekkel.
    Nem találkozott többet, mert sajnos hamarosan autóbalesetben elhunyt Vaszilij Cümbal az eseményben résztvevő szovjet pilóta.

    [​IMG]
  • Galcom
    Nem találkozott többet, mert sajnos hamarosan autóbalesetben elhunyt Vaszilij Cümbal az eseményben résztvevő szovjet pilóta.

    [​IMG]
    És még a nevét is rosszul írtam. :(
  • Allesmor Obranna
    És még a nevét is rosszul írtam. :(
    Állítólag a pártból is kizárták büntetésül. Aztán ismét felvették másnap. :) (Bár a nationalinterest, ahol ezt írták nem túl megbízható forrás, kb. az orosz oldalak amcsi megfelelője).
  • Allesmor Obranna
    És még a nevét is rosszul írtam. :(
    Az orosz írások is Cimbal-ként hivatkoznak rá, de mivel ezen a képen "ü" betűvel van, ezért írtam itt én is így. Attól még simán lehet, hogy a tablókészítő írta el, láttunk már ilyet. :)
  • Capslock27
    .
    A szokásos orosz kombináció. Modern repülőgép és glass cockpit, hozzá a szokásos buta bomba és NIR blokk.
    Ezek most konkrétan Beloruszok. :)
  • Galcom
    Nem találkozott többet, mert sajnos hamarosan autóbalesetben elhunyt Vaszilij Cümbal az eseményben résztvevő szovjet pilóta.

    [​IMG]
    .
    .
    Ezek szerint se repülőgépet, se autót nem vezetett igazán jól.
    Ettől függetlenül Isten nyugosztalja!
  • boki
    Ezek most konkrétan Beloruszok. :)
    .
    .
    Olyan videokat tegyél már fel párat, ahol modern fegyeveket inditanak harci alakulatok pilótái, szóval nem gyári reklámvideok.
  • Capslock27
    .
    .
    Ezek szerint se repülőgépet, se autót nem vezetett igazán jól.
    Ettől függetlenül Isten nyugosztalja!
    Nem hinném, hogy bénaságból ment neki a norvég gépnek, arról meg nem tudok semmit, hogy a saját hibájából halt-e meg autóbalesetben.
  • Capslock27
    .
    .
    Olyan videokat tegyél már fel párat, ahol modern fegyeveket inditanak harci alakulatok pilótái, szóval nem gyári reklámvideok.
    Ez nem gyári reklámvideó. Ez egy harci bevetést gyakorló repülés volt. Harci alakulatok pilótái modern fegyvereket indítanak videók a Szír topikban voltak
  • Allesmor Obranna
    Nem hinném, hogy bénaságból ment neki a norvég gépnek, arról meg nem tudok semmit, hogy a saját hibájából halt-e meg autóbalesetben.
    Le akarta fújni a hajtóművel az áramlást a P-3 légcsavarjairól (a kínai J-8 pilótája is gondolom hasonlóképpen később), nem hiszem hogy az ütközés volt a terve.
  • Allesmor Obranna
    Nem hinném, hogy bénaságból ment neki a norvég gépnek, arról meg nem tudok semmit, hogy a saját hibájából halt-e meg autóbalesetben.
    .
    .
    Azért ha egy egyenesen repülő lomha nagy gép és egy körülötte tüsténkedő fürge vadászgép ütközik, akkor ott azért inkább a vadászgép pilótája a sáros.....
  • Capslock27
    .
    .
    Azért ha egy egyenesen repülő lomha nagy gép és egy körülötte tüsténkedő fürge vadászgép ütközik, akkor ott azért inkább a vadászgép pilótája a sáros.....
    .
    .
    Tsymbal manoeuvred the fighter dangerously close to the Orion and the port fin struck the No. 4 propeller. The dielectric fin cap shattered immediately, but so did the propeller and the debris punctured the fuselage skin, causing decompression; the damaged propeller caused violent vibration, forcing the crew to shut down the engine. Some accounts say that Tsymbal was not content and positioned his Su-27 ahead of the P-3, dumping fuel on its fuselage! Anyway, both aircraft made for home, landing safely at their respective bases.

    A huge investigation was mounted, and reprisal was swift. Three days after the incident Vasiliy Tsymbal was expelled from the Communist Party – a very severe punishment by Soviet standards. One day later, however, he was reinstated. Shortly afterwards he was awarded the Order of the Red Star and transferred to another unit based in Rostov – in other words, kicked upstairs.

    The Soviet Union officially apologized for the incident; however, the report of the Soviet accident investigation board stated explicitly that both pilots were at fault – a point debated by the Norwegian MoD. Anyway, Jan Salvesen emerged from the incident with an unblemished service record.
    (https://nationalinterest.org/blog/b...7-flanker-colliding-norwegian-p-3-orion-68482)
  • Capslock27
    .
    A szokásos orosz kombináció. Modern repülőgép és glass cockpit, hozzá a szokásos buta bomba és NIR blokk.
    És füst.

Ugrás a fórum topichoz