|

Az Egyesült Arab Emírségekből érkezhet az újabb orosz lopakodó

A hét egyik legérdekesebb híre eddig egyértelműen az a kettős bejelentés, amit az Egyesült Arab Emírségek és Oroszország produkáltak a napokban. Az Abu-Dzabiban zajló IDEX 2017 nemzetközi haditechnikai szakkiállítás és vásár keretében még hétfőn derült ki, hogy az olajban gazdag arab ország komolyan érdeklődik a Szuhoj Szu-35 vadászbombázó iránt, valamint sor került egy megállapodás aláírására is, ami egy 5. generációs harci gép közös munkával való kifejlesztésének első lépése lehet.

Az Egyesült Arab Emírségek láthatóan szeretne komolyabban nyitni Moszkva felé, ami igen érdekes helyzetet eredményezhet. Az ország eddig is vásárolt már orosz haditechnikát (például BMP-3 harcjárműveket), de légierejét hagyományosan nyugati technikával szerelte fel. Jelenleg a Mirage 2000-9 és F-16E/F Block 60 vadászbombázókkal rendelkeznek, és a helikopteres vonalon is a francia-amerikai típusokat preferálják. Most viszont teljes pálfordulást hajthatnak végre, amennyiben tartják magukat a most bejelentett elköteleződéshez.

Szuhoj Szu-35 Flanker-E | Forrás: RIAN ,

A Mirage-ok és Fighting Falcon-ok mellé ugyanis néhány éven belül Szu-35-ösök is érkezhetnek. Az IDEX 2017 alatt aláírásra került egy szándéknyilatkozat erről, amit a helyi illetékeseken kívül a Rostec elnök-vezérigazgatója, Szergej Csemezov látott el kézjegyével. Az Emírségek érdeklődésének tényét az orosz ipari és kereskedelmi miniszter is megerősítette, ám arról ő sem mondott többet, hogy pontosan mekkora mennyiségű gépet vásárolna az olajmonarchia, és mikor szeretnék ezeket átvenni.

Ami pedig még ennél is érdekesebb, hogy a két ország akár már jövőre elkezdheti egy olyan, 5. generációs, alacsony észlelhetőségű vadászbombázó kifejlesztését, aminek alapját a MiG-29 képezné. Az orosz repülőgépgyártókat tömörítő UAC (United Aircraft Corporation) elnöke, Yuri Slyusar azt nyilatkozta a TASS hírügynökségnek, hogy egyelőre csak a szándéknyilatkozat aláírása történt meg, és még semmilyen munkának nem álltak neki. Így még azt sem döntötték el, hogy a „könnyű, többfunkciós harci gép” néven emlegetett majdani típus egy, vagy két hajtóművel rendelkezzen-e.

Szuhoj T-50 PAK-FA – az Emírségekből érkezhet a “kistestvére”? | Fotó: Paralay.ru ,

Ettől függetlenül valószínűleg előbbi lesz a befutó, ugyanis Slyusar szerint a tervező-fejlesztő munkában a Szuhoj 5. generációs típusok terén szerzett tapasztalata, és a MiG egy hajtóműves harci gépek gyártásában való jártassága lesznek a fő hajtóerők. A két orosz cég mellett az Emírségek több kisebb-nagyobb vállalata is részt vesz majd a munkában. Amennyiben valóban elkészül, ez lehet a második orosz 5. generációs harci repülőgép a PAK-FA után (eltekintve annak Indiával közösen tervezett alváltozatától).

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Azon van sárvédő és a két szívócsatorna között van.
    A bringámon is van sárvédő, túlnyúlik a keréken, de azért mégis felverődik a sár egy picit néha a nadrágomra. Ez a nadrágomnál nem vészes, megszárad. A gázturbinát viszont nem érdekli ez, a berepül a kő, akkor reccs.

    Persze én is tévedhetek, de a sárvédő hatásfoka messze nem 100%.
  • Allesmor Obranna
    Azon van sárvédő és a két szívócsatorna között van.
    Azon a teherautón is volt, mikor az M-0 felüljárón szembetelálkozva a kereke alól előre!! kirepülve csattant a szélvédőm közepén egy cseresznye-méretű kődarab!! Még a kocsiban ülő két kolléga is meglepődött, egyik megdöbbenve kérdezte is: "Hát ezt meg hogy a fenébe csinálta?!!" Szóval a sárvédő valamennyit biztos segít a sérülések ellen, de sose tudni minden kődarabról hogy merre fog kirepülni a kerék alól és onnan hova fog pattanni. Kis sebességnél meg ha nagy teljesítményen jár a hajtómű, akkor a szívás is besegít hogy könnyebben bekajáljon minden csúnyaságot!!
  • A futóművekről a felverődés nem a kis sebességű futásnál jelentkezik, nagy sebességnél meg már a két szívócsatorna között hátravágódik. Ráadásul a Szu-35-ösnél sárvédője nem a bringákhoz hasonló módon, felül van, mint akár az egész orrfutót beburkoló megoldás a Szu-27-eseken:

    [​IMG]

    hanem csak a felverődésgátó rács maradt meg:

    [​IMG]

    Amúgy a szűrőrácsozat hiánya lehet magyarázat egyfelől a Szu-27-esek, Szu-30-asok jellegzetes interferáló sivító hangjára, illetve ennek hiányára a Szu-35-ösnél:



    A Szu-30-asnál ez igy szól (odatekerve):

  • Capslock27
    .
    .
    Az a szurö nem fel-le nyithato volt, es csak a gurulaskor-nekifutaskor volt leengedve, hogy a beszivott kavicsoktol vedje a hajtomuvet? Tehat repules közben nem befolyasolta a teljesitmenyt?
    Mintha némi üzemanyag került volna a helyére... de lehet, hogy rosszul emlékszem.
  • torsen
    Mintha némi üzemanyag került volna a helyére... de lehet, hogy rosszul emlékszem.
    Az meg hogyan lenne lehetséges? Nem a MiG-29-esek kopoltyújával kevered? Az M-eknél a kopoltyúk helyére került tüzelőanyagtartály.
    A Szu-27-esek szűrői alulról nyilnak felfelé és a szívócsatorna aljába süllyednek vissza:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Állítólag ez hiányzik a Szu-35Sz-ekből. De ennek helyére biztos nem kerül semmi, pláne nem üzemanyag.
  • torsen
    Mintha némi üzemanyag került volna a helyére... de lehet, hogy rosszul emlékszem.
    .
    .
    Szerintem az MiG-29-nek pl az M valtozata volt az, ahova a hasonlo, kosztol vedö "kopoltyus" rendszer helyere kerult uj uzemanyagtartaly, a hajtomu vedelmet pedig ott is Szu-27 jellegu lehajthato raccsal oldottak meg, amit a jegesedes ellen futhetöre csinaltak.
  • Allesmor Obranna
    Állítólag ez hiányzik a Szu-35Sz-ekből. De ennek helyére biztos nem kerül semmi, pláne nem üzemanyag.
    .
    .
    Szerintem itt is a kerekek körul lehet a kulönbseg?

    Szu-35 orrfuto:
    https://es.dreamstime.com/foto-de-a...-aviones-campo-aviación-mostrar-image98696923

    Szu-27:
    http://www.b-domke.de/AviationImages/Flanker/Images/3074.jpg

    Bar Szu-27/30/33/35 kepeket nezegetve ugy tunik, ennek a futomure szerelt felverödesvedö lemezrendszernek eleve többfele verzioja volt, a kisebbtöl a nagyobbig mar regen is.
  • Na látod, így készülnek a tévedések. Ez a kép, amit te a Szu-27-eshez beraktál, konkrétan a 711-es régi Szu-35/37-es futója, tehát ez se Szu-27-es:

    [​IMG]

    A Szu-27-esenk egyféle egykerekes orrfutója és azon egyféle sárvédő volt csak.
    A Szu-30/35-nek meg kétkerekes az orrfutója, a fent látható rácsozattal, burkolat nélkül.
    A Szu-33-asnak egyátalán nincs sárvédője és kétekeres az orrfutója.
    A Szu-34-esnek két hatalmas kerék van az orrfutóján és van egy köztes megoldású sárvédője és nincs semmiféle rácsozata. Megjegyzem, a hangja is a Szu-27-esekére emlékeztet, szóval a szűrőrács, mint hangbefolyásoló nem áll meg.

    [​IMG]

    [​IMG]
  • gacsat
    https://mandiner.hu/cikk/20191115_w...tomot_ha_harci_gepeket_vasarol_oroszorszagtol
    Kicsit vicces a link, mert a címe szerint "megbüntet", de aztán a szöveg szerint erről semmi, hanem átvált F-35-re. Szép. Bár ezt mondhatjuk a hazugságnak is.

    De tegyük fel, hogy igaz. Ez esetben a jenki külpolitika erőteljes satnyulását érzem. Nem ismerik a mondást, hogy:
    "Egy csepp mézzel több legyet lehet fogni, mint egy hordó ecettel."

    Fura, hogy 1973 után a kiegyezésnél F-4 Phantom II és mással kenyerezték le Egyiptomot és nem azzal, hogy lesújt majd, valaki vagy valami.
    Szimplán ennyi kéne ma is. Akkor tegyenek versenyképes ajánlatot F-15E legacy géppel, F-16 Block 70 vagy bármivel a politikai céloknak megfelelő árcímkével ennyi.

    Nem akarok beszállni a Trump haterek sorába, de kb. azóta van ennyire faék egyszerűségű külpolitika, amióta ő az elnök... Bár azért a trend sajnos korábban is erre tartott, de erre most nagyon ráerősítettek.

    A hidegháborút lehozó diplomaták vagy fogják a fejüket, vagy forognak sírjukban a mai politikai generáció (véleményem szerint) impotenciáján.
  • molnibalage
    Kicsit vicces a link, mert a címe szerint "megbüntet", de aztán a szöveg szerint erről semmi, hanem átvált F-35-re. Szép. Bár ezt mondhatjuk a hazugságnak is.

    De tegyük fel, hogy igaz. Ez esetben a jenki külpolitika erőteljes satnyulását érzem. Nem ismerik a mondást, hogy:
    "Egy csepp mézzel több legyet lehet fogni, mint egy hordó ecettel."

    Fura, hogy 1973 után a kiegyezésnél F-4 Phantom II és mással kenyerezték le Egyiptomot és nem azzal, hogy lesújt majd, valaki vagy valami.
    Szimplán ennyi kéne ma is. Akkor tegyenek versenyképes ajánlatot F-15E legacy géppel, F-16 Block 70 vagy bármivel a politikai céloknak megfelelő árcímkével ennyi.

    Nem akarok beszállni a Trump haterek sorába, de kb. azóta van ennyire faék egyszerűségű külpolitika, amióta ő az elnök... Bár azért a trend sajnos korábban is erre tartott, de erre most nagyon ráerősítettek.

    A hidegháborút lehozó diplomaták vagy fogják a fejüket, vagy forognak sírjukban a mai politikai generáció (véleményem szerint) impotenciáján.
    A HH alatt nagyobb volt a tét mint ma.Akkoriban a faék egyszerűségű politika nem lett volna célravezető.
  • molnibalage
    Kicsit vicces a link, mert a címe szerint "megbüntet", de aztán a szöveg szerint erről semmi, hanem átvált F-35-re. Szép. Bár ezt mondhatjuk a hazugságnak is.

    De tegyük fel, hogy igaz. Ez esetben a jenki külpolitika erőteljes satnyulását érzem. Nem ismerik a mondást, hogy:
    "Egy csepp mézzel több legyet lehet fogni, mint egy hordó ecettel."

    Fura, hogy 1973 után a kiegyezésnél F-4 Phantom II és mással kenyerezték le Egyiptomot és nem azzal, hogy lesújt majd, valaki vagy valami.
    Szimplán ennyi kéne ma is. Akkor tegyenek versenyképes ajánlatot F-15E legacy géppel, F-16 Block 70 vagy bármivel a politikai céloknak megfelelő árcímkével ennyi.

    Nem akarok beszállni a Trump haterek sorába, de kb. azóta van ennyire faék egyszerűségű külpolitika, amióta ő az elnök... Bár azért a trend sajnos korábban is erre tartott, de erre most nagyon ráerősítettek.

    A hidegháborút lehozó diplomaták vagy fogják a fejüket, vagy forognak sírjukban a mai politikai generáció (véleményem szerint) impotenciáján.
    Mivel nem tudnak tisztességesen konkurálni, így mindig szankciókkal fenyegetik az országokat. Már elkaszálták a kuwaiti 146 darabos T-90MSz üzletet. Zsarolják az afrikai, közel-keleti, dél-kelet ázsiai országokat. Indonézia kénytelen F-16 gépeket is venni, hogy megvehesse a 11 Szu-35Sz-t.
  • dudi
    A HH alatt nagyobb volt a tét mint ma.Akkoriban a faék egyszerűségű politika nem lett volna célravezető.
    A tét manapság is nagy, a faék egyszerűségű külpolitika pedig sosem célra vezető.

    Ja, és újra hideg háború van, csak nem beszélnek róla annyit.
  • Újabb videó az idei MAKSz-ról.
    Azon tűnődöm, hogy mi van akkor, ha esetleg - ellentétben korábbi állításommal - esetleg úgy tíz éven belül ez a típus is megkapja a Szu-57-es 30-as hajtóművét?
    Azt például nem tudom, hogy vajon a szívócsatornát át kell-e tervezni, de a 117Sz helyére befér.
    Az F-22-es teljesítménye egy F-15E-ben. Csak ugye az F100-as helyére az F119-es nem szuszakolható be.

  • Allesmor Obranna
    Újabb videó az idei MAKSz-ról.
    Azon tűnődöm, hogy mi van akkor, ha esetleg - ellentétben korábbi állításommal - esetleg úgy tíz éven belül ez a típus is megkapja a Szu-57-es 30-as hajtóművét?
    Azt például nem tudom, hogy vajon a szívócsatornát át kell-e tervezni, de a 117Sz helyére befér.
    Az F-22-es teljesítménye egy F-15E-ben. Csak ugye az F100-as helyére az F119-es nem szuszakolható be.

    Bírni fogja a sárkány azt a hajtóművet?
  • Allesmor Obranna
    Újabb videó az idei MAKSz-ról.
    Azon tűnődöm, hogy mi van akkor, ha esetleg - ellentétben korábbi állításommal - esetleg úgy tíz éven belül ez a típus is megkapja a Szu-57-es 30-as hajtóművét?
    Azt például nem tudom, hogy vajon a szívócsatornát át kell-e tervezni, de a 117Sz helyére befér.
    Az F-22-es teljesítménye egy F-15E-ben. Csak ugye az F100-as helyére az F119-es nem szuszakolható be.

    Ha akkor még gyártásban lesz, akkor talán.
    A jenkik annyira "fontosnak" ítélik a repülési teljesítményt, hogy az F-15E gépek 60%-ban még a F100-229-es sincs benne, csak a -220. Ehhez képes export F-15E legacy változatokban az F-15K első rendelése volt emlékeim szerint F100-PW-229-es és mindenki más azóta GE F110-zel tolja.

    Az F-15C + GE F110. Na basszus, azt megnézném. Az már elég raptoros lenne. Az fix. Sanszosan szériagépként minden emelkedési rekordot megdöntene, a P-42-esét is. Ha kiszednek belőle minden nem létfontosságút, akkor aztán meg hajjaj..
  • molnibalage
    Ehhez képes export F-15E legacy változatokban az F-15K első rendelése volt emlékeim szerint F100-PW-229-es és mindenki más azóta GE F110-zel tolja.
    Érdekes, hogy pont fordítva volt. Mindenki megdöbbenésére, a koreaiak az F-15K-t, először az F-15-ösök történetében GE hajtóművel rendelték meg (pedig náluk nem is volt ok erre, hiszen a RoKAF-nál nincs GE hajtóműves F-16-os, csak olyan, ami az F-15E PW229-es hajtóműveivel repül), majd velük egy időben a szaúdiak is áthajtóműveztették a már meglévő F-15SA gépeiket PW229-esről GE129-esre, további, mégmodernebb F-15SA gépeket eleve ilyen típussal rendelték, majd a szingapúri F-15SG gépek is GE hajtóművesek lettek, a katari F-15QA gépek is, az F-15EX-nél is ez lesz sanszosan a befutó (pedig az USA-ban nincs rendszerben GE hajtóműves F-15-ös még annak ellenére sem, hogy a 1999-ben egy USAF projekt keretében építettek át egy F-15E-t, hogy megvizsgálják az F-16C-khez hasonlatosan az alternatív hajtóműves dolgot)...

    ...erre Korea a második, 21 darabos F-15K kontingenst már F100PW229EEP hajtóművekkel rendelte meg. Úgy, hogy a Samsung-nál komplett hajtómű nagyjavító bázist is kiépítettek az F110GE129C hajtóművekre!
    Sokszor az üzletpolitika és a lobbiérdekek felülírják a logisztika elvárásait.
  • 2013-ban járt nálunk a Vityazi, a Szu-27-eseivel. Akkor sokan méltatlankodtak, hogy hol maradtak el a híres csodamanőverek?
    Nyílván kevesen tudták, hogy a fő profiljuk a szoros kötelékezés, ami nagyméretű vadészgépekkel, oroszosan erődemonstratív módon akkor ennyi volt.
    A Vityazi soha nem repült Kobrát, csak a Harang vol az egyetlen, amit előadtak.

    Amikor megkapták a Szu-30SzM-et, eleinte csak folytatták a Szu-27-esekre begyakorolt programjukat, amit helyenként kicsit beszűkítettek, kicsit feszesebbé tettek, ahogy a modernebb típus Fly by Wire rendszere engedte.

    Azóta már sokat változott a Vityazi programja, hiszen lényegében az összes vektorálós manővert előadják a szólistáik és - némi képzavarként - ezt nem ritkán géppárban is!



    A most átvett Szu-35Sz üres tömege a Szu-30SzM-ével azonos, a kerótöltés egy-egy ilyen műsorhoz lényegében ugyanaz, míg ahhoz képest vagy 4 tonna plusz tolóerő áll rendelkezésre...
  • Allesmor Obranna
    Érdekes, hogy pont fordítva volt. Mindenki megdöbbenésére, a koreaiak az F-15K-t, először az F-15-ösök történetében GE hajtóművel rendelték meg (pedig náluk nem is volt ok erre, hiszen a RoKAF-nál nincs GE hajtóműves F-16-os, csak olyan, ami az F-15E PW229-es hajtóműveivel repül), majd velük egy időben a szaúdiak is áthajtóműveztették a már meglévő F-15SA gépeiket PW229-esről GE129-esre, további, mégmodernebb F-15SA gépeket eleve ilyen típussal rendelték, majd a szingapúri F-15SG gépek is GE hajtóművesek lettek, a katari F-15QA gépek is, az F-15EX-nél is ez lesz sanszosan a befutó (pedig az USA-ban nincs rendszerben GE hajtóműves F-15-ös még annak ellenére sem, hogy a 1999-ben egy USAF projekt keretében építettek át egy F-15E-t, hogy megvizsgálják az F-16C-khez hasonlatosan az alternatív hajtóműves dolgot)...

    ...erre Korea a második, 21 darabos F-15K kontingenst már F100PW229EEP hajtóművekkel rendelte meg. Úgy, hogy a Samsung-nál komplett hajtómű nagyjavító bázist is kiépítettek az F110GE129C hajtóművekre!
    Sokszor az üzletpolitika és a lobbiérdekek felülírják a logisztika elvárásait.
    Vagy lehet, hogy teljesítményben ütős a GE F110 csak mi nem látunk rá a költségekre és az öregebb (?), de magasabb flotta óraszámmal bíró F100 család az árral verte meg a másikat, a ciklus élettartama lehet, hogy sokkal magasabb. Vagy csak dolgozott a kenőpénz vagy lehet, hogy Washington szólt, hogy ilyet kaptok és kész, mert kell éppen a PW-nek a meló.

    Mert így igazából nehéz ezt magyarázni. Én rosszul emlékeztem a kronológiára.
  • Allesmor Obranna
    Az meg hogyan lenne lehetséges? Nem a MiG-29-esek kopoltyújával kevered? Az M-eknél a kopoltyúk helyére került tüzelőanyagtartály.
    A Szu-27-esek szűrői alulról nyilnak felfelé és a szívócsatorna aljába süllyednek vissza:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Állítólag ez hiányzik a Szu-35Sz-ekből. De ennek helyére biztos nem kerül semmi, pláne nem üzemanyag.
    nyilván igazad van... sok lehetett az IPA....de már elmúlt! :)
  • Capslock27
    Van meg olyan modern harcigep vagy helikoptertipus, amit Egyiptom nem vett meg? Kilog a segguk a gatyabol, de vasarolnak, mint hulyegyerek a plazaban....
    Nem ők fizetik a számlát.

Ugrás a fórum topichoz