A hét egyik legérdekesebb híre eddig egyértelműen az a kettős bejelentés, amit az Egyesült Arab Emírségek és Oroszország produkáltak a napokban. Az Abu-Dzabiban zajló IDEX 2017 nemzetközi haditechnikai szakkiállítás és vásár keretében még hétfőn derült ki, hogy az olajban gazdag arab ország komolyan érdeklődik a Szuhoj Szu-35 vadászbombázó iránt, valamint sor került egy megállapodás aláírására is, ami egy 5. generációs harci gép közös munkával való kifejlesztésének első lépése lehet.
Az Egyesült Arab Emírségek láthatóan szeretne komolyabban nyitni Moszkva felé, ami igen érdekes helyzetet eredményezhet. Az ország eddig is vásárolt már orosz haditechnikát (például BMP-3 harcjárműveket), de légierejét hagyományosan nyugati technikával szerelte fel. Jelenleg a Mirage 2000-9 és F-16E/F Block 60 vadászbombázókkal rendelkeznek, és a helikopteres vonalon is a francia-amerikai típusokat preferálják. Most viszont teljes pálfordulást hajthatnak végre, amennyiben tartják magukat a most bejelentett elköteleződéshez.
A Mirage-ok és Fighting Falcon-ok mellé ugyanis néhány éven belül Szu-35-ösök is érkezhetnek. Az IDEX 2017 alatt aláírásra került egy szándéknyilatkozat erről, amit a helyi illetékeseken kívül a Rostec elnök-vezérigazgatója, Szergej Csemezov látott el kézjegyével. Az Emírségek érdeklődésének tényét az orosz ipari és kereskedelmi miniszter is megerősítette, ám arról ő sem mondott többet, hogy pontosan mekkora mennyiségű gépet vásárolna az olajmonarchia, és mikor szeretnék ezeket átvenni.
Ami pedig még ennél is érdekesebb, hogy a két ország akár már jövőre elkezdheti egy olyan, 5. generációs, alacsony észlelhetőségű vadászbombázó kifejlesztését, aminek alapját a MiG-29 képezné. Az orosz repülőgépgyártókat tömörítő UAC (United Aircraft Corporation) elnöke, Yuri Slyusar azt nyilatkozta a TASS hírügynökségnek, hogy egyelőre csak a szándéknyilatkozat aláírása történt meg, és még semmilyen munkának nem álltak neki. Így még azt sem döntötték el, hogy a „könnyű, többfunkciós harci gép” néven emlegetett majdani típus egy, vagy két hajtóművel rendelkezzen-e.
Ettől függetlenül valószínűleg előbbi lesz a befutó, ugyanis Slyusar szerint a tervező-fejlesztő munkában a Szuhoj 5. generációs típusok terén szerzett tapasztalata, és a MiG egy hajtóműves harci gépek gyártásában való jártassága lesznek a fő hajtóerők. A két orosz cég mellett az Emírségek több kisebb-nagyobb vállalata is részt vesz majd a munkában. Amennyiben valóban elkészül, ez lehet a második orosz 5. generációs harci repülőgép a PAK-FA után (eltekintve annak Indiával közösen tervezett alváltozatától).