|

Levegőben tankolt a PAK-FA

Megkezdték a légi utántöltési teszteket az első orosz ötödik generációs vadászbombázóval, melyről most már mozgóképes felvételek is készültek. A Szuhoj T-50 PAK-FA itatásában egy Il-78-as tanker segédkezett. A prototípust a Szuhoj vezető tesztpilótája, Szergej Bogdan repülte az első megközelítések és csatlakozások alkalmával.

Az oroszul tudóknak bővebb videó:

Fórum hozzászólások

  • [​IMG]

    Technikai leszállást követő pihenő/tankolás Irkutszkban, a gyári repülőtéren. Komszomolszki KnAAZ-ból útban Zsukovszkijba a gép technikai leszállást hajtott végre Irkutszban és Novoszibirszkben is, azaz a másik két Szuhoj termékeket (is) gyártó városok repterein. Amúgy ez a szabvanyos útvonala a gépeknek. Talán mióta az 509-es és most ez is megkapta az átrepüléshez a póttartályokat, ki tudnak hagyni egy-két állomást. Viszont légiutántöltésről nem tudok. A dolgot már tesztelik a berepülőpilóták, de tudtommal az első zsukovszkiji nagyutakon nem alkalmazzák. Így a gyárnak sem kell fizetnie az Il-78-asért.
  • molnibalage
    OFF
    A nicked az Alien 2-ből jött? :)
    ON
    OFF
    Onnan. Egy szomorú sorsú szereplő, aki ütközetben eltűnt. És még Mr. Norris se ment megkeresni, pedig ő profi az ilyesmiben :cool:
    Mondjuk abban a filmben elég sok szomorú sorsú szereplő van. És aki nem hal meg a film végére, az meghal két film között. Szemetek ezek az idegenek...
    ON
    Én úgy gondolom, hogy ez a valódi, radarelnyelő bevonat. A harci eljárások teszteléséhez szerintem elengedhetetlen. Az optikai rendszerek elleni teszteléshez viszont lehet hogy jól jönnek a különböző minták. Lehet, hogy még sem a főnök titkárnője tehet róluk.
    Visszatérve:
    A kínaiaknak sürgős volt a rendszerbe állítás. Ha jól tudom, végleges hajtómű és radar nélkül (de majd kijavítotok, ha tévedtem). Persze nem ebbe a topikba tartozik, de elméletileg általánosan felvethető, hogy különösen az utóbbi nélkül mi értelme a rendszerbe állításnak? Radar mindenképp kell bele, ergo nem csekély plusz költséggel legyártanak és belepakolnak egy olyat, amit egy-két év múlva kidobnak belőle. Más gépekbe persze felhasználhatják. Ráadásul semmilyen harceljárást sem tudnak végleges, valós paraméterekkel kidolgozni és főleg begyakorolni. A leszálláson és az egyenes vonalú egyenletes mozgáson kívül mindenben különbözni fog a végleges gép repülési képessége. De mivel a radar képessége is szerényebb, mint a végleges, gyakorlatilag mindent, amit kidolgoznak, megtanulnak azt elfelejthetnek. Szerintem ennek kevés értelme van, ha a haditechnikai oldalt nézzük. Esetleg marketing okok (beelőzték az oroszokat), vagy biztpol okok (tudnak valamit amit mi nem) tehetnek róla. Viszont utóbbi esetekben a ruszkiknak is sürgős lenne a rendszerbe állítás. De nekik még sem sürgős (talán ők nem tudják azt amit a kínaiak tudnak de mi sem tudunk).
  • spunkmeyer
    Én úgy gondolom, hogy ez a valódi, radarelnyelő bevonat. A harci eljárások teszteléséhez szerintem elengedhetetlen. Az optikai rendszerek elleni teszteléshez viszont lehet hogy jól jönnek a különböző minták.
    Fényévekre van attól a gép, hogy ideáig eljusson. 2000 órát sem repültek eddig a gépek.
  • Amúgy milyen érdekes, hogy az oroszok mennyire ragaszkodnak a különféle áramlásterelő felületekhez, vagy ha úgy tetszik, vezérsíkokhoz a póttartályaikon, míg a nyugatiak mennyire nem. Talán a régi F-105-ös, a Tornado és az amerikai A-10-es/F-111-es gépek közös pótosa az, amin van vezérsík.
    Míg a szovjet/orosz pótosok közül most hirtelen talán a MiG-21bisz/MiG-23-as család törzs alatti 800-as tartálya, a MiG-29-esek PTB-1500-asai és annak utódja, a PTB-2100-as, illetve a MiG-25-ösök 5300 literes szintén törzs alatti, félig-meddig illeszkedő tartálya az ami beugrik, hogy vezérsík nélküli.
    A MiG-15-ösök óta a szárnyakra szerelt tartályokra raknak vezérsíkot.

    Úgy vélem, egy ilyen gépre, mint a Szu-57-es is talán valami vezérsík nélkülit kellett volna eszközölni, de rá nem jövök, miért nem így történt.
  • Allesmor Obranna
    Amúgy milyen érdekes, hogy az oroszok mennyire ragaszkodnak a különféle áramlásterelő felületekhez, vagy ha úgy tetszik, vezérsíkokhoz a póttartályaikon, míg a nyugatiak mennyire nem. Talán a régi F-105-ös, a Tornado és az amerikai A-10-es/F-111-es gépek közös pótosa az, amin van vezérsík.
    Míg a szovjet/orosz pótosok közül most hirtelen talán a MiG-21bisz/MiG-23-as család törzs alatti 800-as tartálya, a MiG-29-esek PTB-1500-asai és annak utódja, a PTB-2100-as, illetve a MiG-25-ösök 5300 literes szintén törzs alatti, félig-meddig illeszkedő tartálya az ami beugrik, hogy vezérsík nélküli.
    A MiG-15-ösök óta a szárnyakra szerelt tartályokra raknak vezérsíkot.

    Úgy vélem, egy ilyen gépre, mint a Szu-57-es is talán valami vezérsík nélkülit kellett volna eszközölni, de rá nem jövök, miért nem így történt.
    Ha csak egyszerű műanyag lapok amik átlátszóak a radar számra akkor nem növelik a reflexiót de legalább jobb a gép körüli áramlás.
  • molnibalage
    Fényévekre van attól a gép, hogy ideáig eljusson. 2000 órát sem repültek eddig a gépek.
    Kb 1,5 éve volt 1500 körül. Azóta +3 gép repül. 2000 óra már meglehet.szerintem. (Ilyenkor hiányzik a KNAAZ-ban dolgozott forrás, akitől mindig pontos adatoK voltak)
  • boki
    Kb 1,5 éve volt 1500 körül. Azóta +3 gép repül. 2000 óra már meglehet.szerintem. (Ilyenkor hiányzik a KNAAZ-ban dolgozott forrás, akitől mindig pontos adatoK voltak)
    Igazából nem oszt és nem szoroz, hogy akkor most 1999 vagy 2200 óra. Egy egyfeladatos vadászgép alap berepülési programja korlátozott számú fegyveroldási és egyéb tesztekkel, a performance env. teljes feltérképezésével - ez valójávan az extrém repülési helyzetekben évtizedekkel későbbi szoftvermódosítást jelenthet - cirka 20 ezer óra.

    A PAK-FA fényévekre van attól, hogy azzal harceljárásokat és egyebeket dolgozzanak ki. A gép jelenleg egy be nem fejezett techdemó továbbra is, amiből n+1 fő komponens végleges vas változata is hiányzik, nemhogy hozzá a szoftver.

    Az F-35 AESA és DAS tesztvideót 5-10 évesek lassan, de a géphez még mindig nincs kész a "végleges" - értsd, kellően stabil és eleget tudó SW - hogy valódi fullos IOC-ja legyen, nem a m divatos "gépágyúzni tud, akkor = IOC" megközelítéssel. Ezzel a tempóban 2030-ben sem lesz ott a PAK-FA, ha nem húznak bele.

    Most, hogy pénzhiány, humán erőforrás hiány, vagy egyszerűen fejlesztési korlátok vannak azt én meg nem mondom, de az F-22 és F-35-höz képest is egy fagyott gleccser sebességével halad a PAK-FA fejlesztése.
  • Orosz védelmi miniszterhelyettes Jurij Boriszov mai nyilatkozata szerint új hajtóműves Szu-57 /изделие 30 / év végig repülni fog. Hmmmm... meglátjuk...
  • varga dima
    Orosz védelmi miniszterhelyettes Jurij Boriszov mai nyilatkozata szerint új hajtóműves Szu-57 /изделие 30 / év végig repülni fog. Hmmmm... meglátjuk...
    Az lenne akkor az 510-es és azért nem mutogatják egyelőre? Egy vagy két Izeldije 30 lesz benne?
  • joker
    Az lenne akkor az 510-es és azért nem mutogatják egyelőre? Egy vagy két Izeldije 30 lesz benne?
    2 éve mondják, hogy 2017 végéig repülni fog a 30-as . 2017-re 3 protó átadását tervezték. 511-es átadva. Marad az 510 és 512. Valószinü ezek közül kerül ki az izdelie 30-al ellátott verzió.
  • Akkor megvan a 11-es. Valamelyik okos meg tudja mondani, hogy ez az új csaodahajtómű-e benne, mert ha jól emlékszem az idénre ígértek egyet amibe belekerűl.

Ugrás a fórum topichoz