|

Levegőben tankolt a PAK-FA

Megkezdték a légi utántöltési teszteket az első orosz ötödik generációs vadászbombázóval, melyről most már mozgóképes felvételek is készültek. A Szuhoj T-50 PAK-FA itatásában egy Il-78-as tanker segédkezett. A prototípust a Szuhoj vezető tesztpilótája, Szergej Bogdan repülte az első megközelítések és csatlakozások alkalmával.

Az oroszul tudóknak bővebb videó:

Fórum hozzászólások

  • zolkas
    Új vagy módosított hajtómű?
    Pót tartályok:)
    Сегодня был очень насыщенный день, подведём итоги.

    11-12 мая 2017 Т-50-9 совершил перегон от завода-изготовителя КнААЗ (г.Комсомольск-на-Амуре) в ЛИИ им. М.М.Громова (г.Жуковский). Это был первый перелёт нового борта всего с одной промежуточной дозаправкой. Дозаправка производилась на аэродроме Ельцовка, испытательной базе НАЗа/НАПО (Новосибирск). Маршрут Дземги-Ельцовка (3600 км) предположительно проходил с использованием двух ПТБ-1500, о чём говорит подвеска БД4 на пилонах, маршрут Ельцовка-ЛИИ (2800 км) проходил без подвески внешних топливных баков. Пилотировал самолёт летчик-испытатель "ОКБ Сухого" А.В. Шендрик.
    Самолёт отличается оригинальным камуфляжем, который является развитием уже привычной схемы "акула" с пиксельным переходом цветов. На самолёте установлен комплекс 101КС в "стандартном" исполнении: 101КС-О, 101КС-В и 101КС-У. До сих пор на самолётах Т-50 отсутствуют пилотажные посты 101КС-П, что наводит на мысли о сложностях с разработкой данного поста комплекса. В любом случае, на данный момент времени Т-50-9 является самым совершенным и самым напичканным прототипом. Уточним, что информация о том, что облик серийных Т-50 будет основываться на БРЭО Т-50-9 не соответствует действительности, т.к. планы "ОКБ Сухого" сильно изменились с момента появления этого инсайда от АзохенВея.
    Так же ответим на вопрос, который сегодня задают чаще всего: нет, на прототипе не установлено Изделие 30. Не планировалось. То, что вы его ждали на "девятке", это ваша личная половая драма. Так же докладываем, что на Т-50-10 и Т-50-11 Изделие 30 так же не планируется.

    https://vk.com/pakfa
    Fentebb írtuk, hogy nincs benne a 30-as.
  • Viszont lehet egy projekt hajtómű, amiről korábban már volt szó. A 30-as nagynyomású forgórészét a 117A-ba beépítve ebben az évben tervezték tesztelni. Lehet, hogy ez a terv még fennáll és ez az. Ha így is van, kívülről nem fogjuk megtudni.
  • joker
    Miért nem fejlesztenek erre valami alacsony észlelhetőségű külső tartályt?
    Ezt a gépet alapból kellene alacsony észlelhetöségüre fejlszteni.
  • Kulso_54
    Ezt a gépet alapból kellene alacsony észlelhetöségüre fejlszteni.
    Valószínűleg annak fejleszik, még ha az RCS értékeket is kötik az orrunkra.
  • Ezek távolról sem 8000 literes tartályok. Hasonlítanak a Szu-24/Szu-34-esek PTB-3000-es tartályaira, de annál áramvonalasabbak, szerkezetileg emlékeztetnek a 70-es, 80-as évek PTB-2000-es tartályára, amiből nagyon rövid ideig a Szu-24M-ek hasa alatt volt egy, de mára kikopott és nem emlékeztet a rendkívül rövid ideig használt PTB-2000-es tartályra, ami a MiG-31-eseken volt, míg egy részüket utólag át nem alakították utántölthetőre (a többi meg amúgy hagyta el ezt a tartályt a külső pilonokról, melyek némely, nem BM-esített példányon még most is megvannak, immáron közel harminc éve funkciótlanul).

    A fenti cikk PTB-1500-ast ír, nekem ennél nagyobbnak tűnnek, PTB-1500-as volt a MiG-29-esek korábbi (nálunk és a többi külföldi üzemeltetőnél használt), törzs alatti tartálya.
    Annak más volt a kialakítása, de azért itt jelentős méretbeli eltérések vannak.

    Ha figyelmesen megnézzük, ez a tartály nagyon hasonlít a 2000-es évek elején infgrafikákon a Szu-35BM gépekhez megálmodott és a Szu-35Sz-ekhez azóta se rendszeresített szárnytartályhoz, ami lehet, hogy a PAK-FA program farvizén végül mégis beérik ott is.
  • Mivel ezt a fúvócső koncepciót már az USA-ban is meghaladták, továbbá nem nagyon látok tanulmány, vagy techdemo szerkezeteket, illetve az oroszok saját ilyen jellegű elképzelése a teszteket követően már vagy negyed százada elvetésre került, én kétlem, hogy ez megvalósulna. A 30-asnak idén már illene repülnie, de egy ilyen feleslegesen futurista és inkább hátrányos, mint előnyös dizájn szerintem még nem mostanra lenne kész. Az ilyen fúvócső-rendszerek amúgy is feleslegesen nehezek, miközben a tőlük remélt előnyöket hagyományos kivitellel is el lehet érni.
  • zolkas
    Radar visszaverődés elméleti számítás.
    5 oldalon van a lényeg kb.
    De nem értek hozzá semmit nem mondd nekem semmit.
  • Ez a 30-as hajtómű inkább fantáziarajznak tűnik. Nem hiszem, hogy pont itt kukáznák a minden irántú TVC-t, ha már annyi fejlesztést beleöltek és minden új Szuhojra azt raknak. Ezt a hátsó beömlőnyílást amiről gőzöm sincs mire jó meg már láttam egy nagyon régi amerikai tesztgép egyik teszthajtóművén (a képet épp nem találom róla), de ha azóta máson nincs, akkor lehet ha nem is kell az ott legyen.
  • joker
    Ez a 30-as hajtómű inkább fantáziarajznak tűnik. Nem hiszem, hogy pont itt kukáznák a minden irántú TVC-t, ha már annyi fejlesztést beleöltek és minden új Szuhojra azt raknak. Ezt a hátsó beömlőnyílást amiről gőzöm sincs mire jó meg már láttam egy nagyon régi amerikai tesztgép egyik teszthajtóművén (a képet épp nem találom róla), de ha azóta máson nincs, akkor lehet ha nem is kell az ott legyen.
    A hátsó beömlőnyílás az alkalmas tolóerő-növelésére is (az ejektor-hatás által), a kiömlő gáz hűtésére (infravörös hőkép csökkentésére), és esetleg sugárfordítónak is (fékezésre). Az F-15 STMD kísérleti változaton láthattál hasonlót.
  • Az S/MTD megoldása nem volt hosszú életű, a rajta levő reverzet párszor próbálták ki, mert a leszállásnál a gép hasa alatt előre fújt gázáram miatt a kifutás vad táncba ment át.
    Az S/MTD-ből átalakított F-15 ACTIVE 3D vektorálós fúvócsövei a P/YBBN rendszer is használt ejektor hatást, mivel a fúvócső körkörös torzításánál beleszámították a hajtómű körüli áramlást is.

    Nekem az a bajom a fenti fantázia modellel, hogy szerintem ezt egy lelkes amatőr dizájnolta, figyelmbe nem véve azt a tényt. hogy a 30-assal szemben külön kiemelték azt a követelményt, hogy nem lehet nagyobb, mint a 117-es hajtómű, ami lényegében a jó öreg AL-31F befoglaló méreteit örökölte.
    Ez a fantáziarajz pedig minden csak nem kicsi. Ehhez lényegében szét kéne bombázni a már meglévő törzshátsórészt és az MNPK Avionikának egy teljesen új vektoráló rendszert kéne beintegrálni a T-50 program FbW rendszerébe úgy, hogy az alap és az összetett kormányozhatósági tesztprogram is be lett már fejezve.
    Amit idáig a 30-asról tudni lehetett, az az, hogy 20-25%-al nagyobb lesz a tolóereje, egy az egyben beilleszthető a 117-es helyére, nem dobja meg túlságosan a gép fejlesztési költségét és 2020-ra már szériaéretten beintegrálható a T-50-es programba.
  • Ha jó az infóm akkor akkor a Raptor hajtóműve 156kN-ra képes.Minek nekik ennél számottevően(nem 1-2kN) azért erősebb hajtómű?
  • Utánégető nélkül 116kN a Raptoré, és 93 kN a PAK-FA jelenlegi hajtóművének teljesítménye. Szép, hogy üzemanaygzabáló módban a 30-as teljesítménye jócskán meghaladja majd az F119-esét (igaz a wiki 167 kN-t ír, de lehet még az oroszok se tudják, hogy mennyire képes), de ha 25%-ot hozzaadsz az AL-41F1 száraz teljesítményhez, akkoris pont egy szinten lesz azzal amit az F119 tud, de ha csak 20 vagy 15% jön össze akkor elmarad teljesítményben, igaz az orosz vas is 10-20%-kal könnyebb konfigurációtól függően, de a gép mégis nagyobb valamivel.
  • A Raptor hajtóműve jó erős, de még a fékpadi érték is titkos. 1991 óta emlegetik ezt a 150-155kN tolóerőt, ami talán még igaz is lehetett az YF119-es prototípusra, negyedszázada.
    Én úgy tudom, hogy kb 155-160kN lehet a valós tolóerő (a kerek 156kN-t mindenki a korábbi "hivatalos" 35000 font átszámításából vette), a csúcs meg valahol 170kN környékén lehet, földközelben, közel a hangsebeséghez. Ne feledjük, a Raptor szerkezeti tömege közel húsz tonna(!), a normál felszállója közel 30 tonna és 38 tonna a maximális felszállótömeg.
    A PAK-FA elméletben könnyebb, mint a Raptor, de az oroszok irányából olyan pletykákat hallani/olvasni, hogy állítólag még a teljes csapásmérő fegyverzet és a teljes belső kerozinmennyiség mellett is 1:1-nél nagyobb tolóerő/tömeg arányt akarnak.
    Ha a 30-as hajtómű mérete az AL-31F családéval lesz közel azonos és legalább a 160kN-t elérik úgy, hogy az élettartam is megfelelő, az már komoly fegyvertény lesz.
  • A max felszállótömege 35000 kg, ha ehez akarnak 1:1-nél jobb tolóerő / tömegarányt, az már 170kN fölötti teljesítményt igényel hajtóművenként. Ha csak az "at full load" 29270 kg-os felszállótömeget vesszük, akkor meg elég a jelenlegi hajtómű is az 1:1-nél jobb arányra.

Ugrás a fórum topichoz