|

Rengeteg kiképzőgéppel erősít Oroszország

Az orosz védelmi minisztérium komoly megrendelést adott le alap kiképzőgépekre, melyeket az irkutszki üzem gyárt majd le.

A Jakovlev tervezőiroda 2014-ben elnyerte az orosz védelmi minisztérium által a Jak-52-esek cseréjére kiírt tendert. A napokban bejelentették, hogy megérkezett a megrendelés az első komolyabb adagra: 4,6 millió dollárért 150 darab Jak-152 típusú alap kiképzőgépeket szállíthatnak az Orosz Légierőnek. Az első példány még 2016 novembere előtt a levegőbe emelkedik, míg a sorozatgyártást 2017-ben tervezik elindítani az irkutszki üzem közreműködésével.

Jak-152 | Forrás: Irkut

Jak-152 | Forrás: Irkut ,

A Jak-152-es a jó öreg Jak-52 ráncfelvarrott változata, melyen a csillagmotort német gyártású RED A03/V12 típusú, 500 lóerős, V12-es turbódízel motorra cserélték, némiképp finomítottak az aerodinamikán, emellett a gépet korszerű műszerfallal, új kabintetővel és SKS-94M típusú katapultüléssel látták el. A motor, melyet 2014-től tesztelnek egy átépített Jak-52-esen, a sugárhajtású típusok által használt kerozinnal is képes üzemelni.

A tender kiírása alapján a típusnak 300-320 km/h csúcssebességre, 4000 méteres csúcsmagasságra és 300 méteres felszállási úthosszra kell képesnek lennie, valamint 1400 kilométeres hatótávval kell rendelkeznie. A sárkánynak 10 000 repült órát, 30 000 ciklust és 30 évet kell kibírnia.

A korábbi tájékoztatás szerint a védelmi minisztérium 250-300 példányra, a DOSzAAF (Добровольное Общество Содействия Армии, Авиации и Флоту – önkéntes egyesület, mely együttműködésben áll a légierővel, a haditengerészettel és a hadsereggel) pedig további 105 gépre tart igényt, a leváltandó Jak-52-esek darabszáma csak az Orosz Légierőnél 339 darab, így minden bizonnyal növekedni fog a most bejelentett rendelésállomány.