Tengerészgyalogosok partraszállása mindig is az egyik legbonyolultabb feladat volt, amit hadseregeknek végig kellett hajtaniuk a történelem folyamán.
Míg a régmúlt időkben egyszerű csónakokkal szálltak partra, addig a modern kor egyre specializáltabb eszközök fejlesztését követelte meg. Jelen pillanatban a partraszálló hajók egyik legmodernebb képviselői az LPD-k (landing platform/dock), melyeknek alsó fedélzete elárasztható, így az ott lévő vizi eszközök egyszerűen kiúszhatnak a hajótestből, ezen kívül pedig ellátták nagyméretű helikopterleszállóval is a csapatok légi szállítása érdekében. Ezen hajóosztály képviselői így vízen keresztül és a levegőből is képesek tengerészgyalogosokat szárazföldre juttatni egyidejűleg.
A Kínai Népköztársaság haditengerészete a gazdasági fellendülésnek köszönhetően megengedhette magának, hogy a közelmúltban ilyen hajókat szerezzen be, ezek a Type 071 osztályú LPD-k.
A hajóosztály története a nem beavatottak számára – mint annyiszor, – most is egy makettel kezdődött. A makett azon kívül, hogy egy eddig ismeretlen LPD-t ábrázolt, további érdekességeket árult el. Az oldala ki volt vágva és az elárasztható dokkban négy eddig szintén ismeretlen típusú légpárnás volt, amelyek leginkább az amerikai LCAC-ra hasonlítottak.
A hajó méreteit tekintve összemérhető a többi ebbe a kategóriába eső hajóéval, feladatköre is hasonló: fedélzetére fel tudjon venni egy zászlóaljat (500-800 embert) felszerelésével együtt és ezeket úgy tengeri, mint légi úton partra tudja juttatni. Ezenkívül humanitárius feladatkörben is használni lehessen. A hajó azon képessége, hogy egyszerre tud nagyméretű szállítóhelikoptereket üzemeltetni és az elárasztható dokkba gyakorlatilag minden fajta vízi alkalmatosságok fogadhat ami befér oda, kiváló célt szolgálhat humanitárius katasztrófák felszámolása esetén. A hajó 210 méter hosszú 28 méter széles és 20 000 tonna tömegű, meghajtásáról négy Shaanxi 16 PC2.6 V400 dízelmotor gondoskodik.
A hajó fegyverzete méreteihez képest minimális, gyakorlatilag közvetlen önvédelemre szolgál. Mivel elsődleges feladata a tengerészgyalogosok szállítása és partra tétele, ezért védelméről a flotta többi hajója gondoskodik. A fő fegyvert egy 76 milliméteres ágyú képezi, ezt kiegészíti 4 darab 30 milliméteres CIWS, ezen kívül még felszerelték négy egyenként 18 csöves zavarótöltet kilövő berendezéssel.
A hajóból eddig három állt szolgálatba, egy pedig átadáshoz közeli stádiumban van.
A hajó legfontosabb részei:
Helikopterhangár és leszállóhely: A hajó hátsó részén található a nagyméretű helikopterleszálló hely. A felfestett jelekből látható, hogy két nagyméretű Z-8 helikopter számára alakítottak ki leszállóhelyet. Ez előtt található a nagyméretű hangár, ebben négy Z-8 helikopter fér el. Rajtuk kívül természetesen fogadni tud ennél kisebb helikoptereket is.
Elárasztható dokk és belső tárolóhely: A helikopter-leszállóhely alatt található az elárasztható dokk rész. Ebben összesen négy Type 726 Yuyi légpárnás fér be vagy tetszés szerint más kétélű járművek, esetleg motorcsónakok széles választéka. Ez előtt található egy kétszintes parkolóhely járművek részére, ahova oldalt lenyitható hatalmas méretű rámpán is be lehet hajtani, közvetlenül a kikötőből.
Szálláskörletek: A szállítandó tengerészgyalogosok szálláskörletei és étkezdéi a hajótest, a dokk és a hangár közt kerültek kialakításra. Normál esetben egy partraszálló akció keretén belül a tengerészgyalogosok nem tartózkodnak néhány napnál többet a hajón, így a kényelem inkább másodlagos. Fontosabb, hogy minél többen férjenek el a hajón.
A hajóosztály szolgálatba állítása óta rendszeresen részt vesz nagyobb hadgyakorlatokon, valamint kivezényelték a szomáliai kalózok ellen is.
A hajóhoz leginkább köthető eszközök:
Type 726 Yuyi légpárnás:
A egyik legfontosabb kelléke a hajónak a vadonatúj fejlesztésű légpárnás. Kialakítását tekintve nagymértékű hasonlóságot mutat az amerikai LCAC-kal, csak méretében valamivel kisebb annál. Célja a felszerelések minél gyorsabb partra juttatása, beleértve a tankokat is. A légpárnás megoldásnak köszönhetően képes ezt más járművek számára nehéz partszakaszokon is. A hajót szükség esetén el lehet látni egy nehézgéppuskával is önvédelem szempontjából.
Z-8 szállítóhelikopter:
A csapatok légi szállítását Z-8 szállítóhelikopterekkel oldják meg. Ezekből összesen négyet vihet magával a nagyméretű hangárban. A Z-8 helikopter a francia Aérospatiale SA 321 Super Frelon licensz változata. Három, külön 1500 LE hajtóműve van aminek köszönhetően összesen 30 személyt vagy 15 hordágyat képes hordozni.
Irodalom:
http://en.wikipedia.org/wiki/Type_071_amphibious_transport_dock
http://www.globalsecurity.org/military/world/china/yuzhao.htm
http://defenseupdates.blogspot.com/2013/05/chinese-amphibious-type-071-class.html
http://www.jeffhead.com/worldwideaircraftcarriers/yuzhao.htm
http://china-defense.com/