Több minden miatt is volt indok pezsgőt (vagy egy jóféle vodkát) bontani az orosz Távol-Keleten található Ulan-Udéban, ugyanis egyrészt 75 éves lett a helyi repülőgépgyár, másrészt szintén ebben a gyárban elkészült a 850. Mi-171-es helikopter.
Kezdjük talán magával a gyárral a történetet. Az Ulan-Udenckij Aviacionnij Zavodot 1939-ben alapították 99. sz. Állami Repülőgépgyár néven és kezdetben Polikarpov I-16 vadászrepülőgépek és Tupoljev SB bombázók javításával foglalatoskodtak, ám a második világháború kitörésével, majd Harmadik Birodalom keletre nyújtózkodásával itt is beindult a többi szovjet típus, mint például a Jakovlek Jak-3, Lavocskin La-5, La-7 és La-9 sorozatgyártása. A hidegháború kezdeti éveiben már MiG-15UTI-kat láthattak a szovjet katonák garmadájával kísérgetett gyárlátogatók a sorokon, 1956-ban pedig némi profilbővítés után már Kamov Ka-15, Ka-18 és Ka-25 forgószárnyasokat is készített a gyár. Az évtizedek során a palettán sok más különlegesség is megtalálható volt, mint például a Jakovlek Jak-25RV, Antonov An-26B vagy MiG-27M, de a jelenlegi hírhez kapcsolódó legjelentősebb típus gyártási parancsa 1970-ben érkezett meg Ulan-Udéba, ez pedig a Mil Mi-8-as volt, melyet 1990-ben, az orosz gazdasági romok között a Mi-8AMT, vagy szélesebb körben ismert nevén a Mi-171 váltott, amely tulajdonképpen azóta is a gyár fő termékét adja.
A múlt hét csütörtökön esedékes évfordulón Alexander Mikejev méltatta az elmúlt 75 évben elért eredményeket, amelyek egyáltalán nem kicsik, ugyanis ezalatt az idő alatt nyolcezer különböző repülőeszköz hagyta el a gyárat, amelyből több mint négyezer a Mi-8/17-családból kerül ki. Emellett a gyár szolgáltatásai is rendkívüli mértékben fejlődtek: a kezdeti karbantartás, javítás és gyártás mellett ma már kiképzéssel és fejlesztéssel is foglalkoznak. Utóbbinak az eredményei a legújabb Mi-171A2 változatban is megtalálhatóak, ugyanis ennek a változatnak a fejlesztésében aktívan közreműködött az UUAZ.
További ünneplésre adott okot, hogy a gyár elkészítette 850. Mi-171-sorozatú helikopterét egy Mi-171A1 képében. Ez nem kis teljesítmény annak tükrében, hogy alig egy éve, tavaly augusztusban gurult ki a sorozat 750. példánya egy, az Orosz Hadseregnek szánt Mi-8AMTSh. A jubileumi Mi-171A1 szerencsés gazdája a brazil Atlas Taxi Aereo, amely olajkutak támogatására fogja használni új szerzeményét a jövőben.
És még egy kis adalék a végére: Ulan-Udéban készül a Mi-8 sarkköri körülményekre igazított prototípusa is. Egy áttervezett Mi-8AMTSh-V-ről van szó, amelyet többek között Klimov VK 2500-03 gázturbinákkal, TA-14 APU-val és fejlettebb avionikával szereltek fel. A jelenleg is az UUAZ-nél faragott kísérleti darabnak a tesztjeit idén télen tervezik megkezdeni, hogy utána a sorozatgyártás megkezdésével a sarkkörön található orosz katonai egységeket tudják vele támogatni.