|

Mi lesz az amerikai ellátóhajók sorsa?

„Milyen kérdés ez – loholnak a hadihajók után.” – érkezhet a válasz a kérdésre, amivel egyébként elég jól el is találja a válaszadó a helyzetet. Legalábbis azt a helyzetet, ami akkor következik be, ha a U.S. Navy illetékesei esetleg úgy döntenek, hogy az ellátóhajóik közül kivonják azokat, melyek alapvetően képesek lépést tartani a kiszolgálandó kötelékekkel. Mert a többi tényleg csak loholhat a célkörzetük felé adott esetben vágtázó hadihajók után.

Konkrétabban a Katonai Tengeri Szállítási Parancsnokság (Military Sealift Command) által üzemeltetett, T-AOE jelölés alatt is ismert Supply-osztály 4 tagjáról van szó, melyek közül jelenleg már mind a 4 felett lebeg a pallos. Talán nem kell kihangsúlyoznunk, hogy ezen képzeletbeli bárdot anyagi okokból húzta elő a haditengerészet: 2013-ban döntés született arról, hogy a USNS Bridge idén szeptemberben, a USNS Rainier pedig 2015 szeptemberében kivonásra kerül. Ez az idei évre úgy változott, hogy felmerült a teljes hajóosztály inaktiválásának lehetősége.

USNS Supply (T-AOE 6)

A „fürgelábú vegyesboltosok” egyike – a Supply-osztály tagjainak meghajtásához szükséges teljesítményről ugyanolyan General Electric LM2500 gázturbinák gondoskodnak, mint amilyeneket az Arleigh Burke-osztályú rombolók, vagy a Ticonderoga-osztályú cirkálók gépházaiban találhatunk. Nem is esnek kétségbe a hajóhídjukon, ha tartani kell a tempót a hadihajókkal – amíg azok nem lépnek oda 30 csomó feletti sebességgel… :) U.S. Navy photo by Photographer’s Mate 3rd Class Joshua Kinter,

Mielőtt folytatnánk röviden térjünk ki arra miért is ellenkeznek nagy erőkkel a norfolki és pearl harbor-i flottaparancsnokságokon a kivonás ellen. A válasz egyszerű: ezen, teljesen feltöltve közel 50 000 tonna vízkiszorítású ellátóhajók 1-1 feladatra kiküldött kötelék minden igényét ki tudják szolgálni. Egyszerre szállítanak kőolaj származékokat, muníciót, ivóvizet és egyéb, szilárd halmazállapotú ellátmányt – ráadásul teljesítményük elegendő ahhoz, hogy lépést tudjanak tartani a kijelölt célterületük felé vágtázó hadihajókkal. A Military Sealift Command hajói közül erre pedig csak ezen 4 hajó képes – nem is igen hajózik ki repülőgép-hordozó vezette kötelék nélkülük.

Két, egymás mellett hajózó, Nimitz-osztályú repülőgép-hordozó és kötelékben hajózó kíséretük.

A USS George Washington (CVN 73) és a USS John C. Stennis (CVN 74) és kíséretük az Anadmán-tengeren. A sor végén a Supply-osztályú USNS Bridge (T-AOE 10). U.S. Navy photo by Chief Mass Communication Specialist Jennifer A. Villalovos,

Igen, természetesen a klasszikus üzemeltetési költségek vs. képességek felállásról van szó, hiszen bár a Supply-osztály nyújtotta képességek kiválthatóak pusztán tanker és szilárd rakományt szállító ellátóhajók kombinálásával a végeredmény mégsem lenne optimális – legalábbis katonai szemmel nézve.

Mint a Katonai Tengeri Szállítási Parancsnokság jelenlegi parancsnoka, a hadihajós múlttal, azon belül is 9 évnyi repülőgép-hordozó harccsoportos tapasztalattal rendelkező Thomas K. Shannon ellentengernagy megjegyezte 1-1 ilyen harccsoport nem a gyengébb képességű ellátóhajók sebességéhez igazodva szeli át a tengereket célja felé, hanem adott esetben (a szóban forgó hadihajóknak még bőven kényelmes) 20-25 csomó körüli sebességet diktál. Ezt a sebességet pedig csak a 4 T-AOE tudja tartani, hiszen míg ezen hajók képesek akár 25 csomós sebességre, addig az alternatívát jelentő hajóosztályok maximális sebessége csak 20 csomó. Shannon ellentengernagy véleménye nem meglepő módon egyezik a flottaparcsnokokéval: a T-AOE hajók valóban költségesek, de ez olyan kérdés, amiben nem gazdasági megfontolások alapján illene dönteni.

Egy Ticonderoga-osztályú cirkáló és 2 Nimitz-osztályó repülőgép-hordozó által közrevett, Supply-osztályú ellátóhajó.

„Kifosztás” alatt a USNS Rainier (T-AOE 7). A Supply-osztályú ellátóhajók szűken 7500 köbméternyi, tengerészeti használatú diesel és majdnem 10 000 köbméternyi JP-5 üzemanyagot, valamint 76 köbméternyi vizet tudnak átadni. Ezen felül 1800 tonnányi muníciónak, 800 gázpalacknak és 400 tonnányi hűtött/fagyasztott árunak van hely a „bendőjükben”. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Jamie Cosby,

Az érintett katonai vezetők egyébként úgy tűnik eredményesen harcolnak a hajóikért, lévén a haditengerészet részéről még nem döntötték el, hogy lesújtanak-e azzal a bizonyos képzeletbeli bárddal. Hivatalosan az az álláspont, hogy még nincs végleges álláspont, azonban keringenek olyan értesülések, hogy alsó hangon elodázásra kerül a kivonás kérdése. De felmerült olyan lehetőség is, hogy a hajók tartalékállományba kerülnek, ahonnét szükség esetén 45 napon belül visszakerülhetnek aktív állományba és már szelhetik is a habokat a konfliktuszóna irányába.

Az 1994-1998 között hadrendbe állított, azaz a mindössze 16-20 év közötti T-AOE hajók inaktiválása esetén szerepkörüket a tankereknek (Henry J. Kaiser-osztály, T-AO) és a nem folyékony halmazállapotú utánpótlást szállító (Lewis and Clark-osztály, T-AKE) ellátóhajóknak kell átvenniük. Előbbiekből egyébként 15, utóbbiakból 14 van aktív szolgálatban – a tankerek éves szinten 40 millió, a Lewis and Clark-osztály tagjai pedig 50 millió körüli összegbe kerülnek a Navy által kiadott adatok alapján.

Utánpótlás T-AO és T-AKE hajókból

Ha nincs a közelben T-AOE ellátóhajó, akkor 2 ellátóhajóra van szükség – egy tankerre (T-AO) és egy olyanra, ami a nem folyékony halmazállapotú utánpótlást szállítja (T-AKE). | Fotó: Edward Guttierrez III, U.S. Navy U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Apprentice Edward Guttierrez III,

Felmerülő kérdés, hogy a T-AOE hajók kivonásával tudnak-e annyit spórolni, hogy megérje a dolog, hiszen a képességbeli visszalépés mellett jelentkező spórolás összegét vélhetően csökkenti, hogy több hajót kell kiküldeni, illetve azok védelmének biztosítása adott esetben szintén plusz költséget jelentene. Erre persze gondoltak a haditengerészetnél is, ahol úgy vélik, hogy igazából ez csak békeidőben problémás, mikor jobban szét vannak szórva a hajóik ellentétben azzal, mikor konfliktushelyzetben jobban koncentrálva vannak 1-1 régióba.