A Jakovlev tervezőiroda terméke, a Jak-152-es nyerte az orosz védelmi minisztérium által alapkiképzőgépekre kiírt közbeszerzési eljárást.
Minden fegyvernemnél fontos az utánpótlás nevelése, képzése, nincs ez másként a légierőnél sem. Egy valamire való ország többszintű, alapos képzési rendszerrel rendelkezik, melynek fontos eleme az alapképzés, mely során a növendék megkezdi a szárnypróbálgatásait, és megtanulja a gép vezetését az alapmanőverektől kezdve a műrepülésig bezárólag.
Ilyen alapképzésre szolgáló oktatóképet keresett együttesen az orosz védelmi minisztérium, valamint a DOSzAAF (Добровольное Общество Содействия Армии, Авиации и Флоту – önkéntes egyesület, mely együttműködésben áll a légierővel, a haditengerészettel és a hadsereggel). A kiírt tendert végül az Irkut vállalat nyerte, mely 318.7 millió rubel (9.2 millió dollár) értékben szállíthat Jak-152 típusú kiképzőgépeket Oroszország számára. (Pontos darabszámot nem közöltek, a korábbi tájékoztatás szerint a védelmi minisztérium 250-300 példányra, a DOSzAAF pedig további 105 gépre tartott igényt.)
A szerződés értelmében szeptember 30-ig kell beadni a tervdokumentációkat, a 4 prototípusnak 2015. október 30-ig kell elkészülnie. Ezek közül kettő repülési tesztekre, egy statikus és egy fáradási tesztekre szolgál majd. A típus állami berepülését 2016. szeptember 30-ig kell végrehajtani.
A Jak-152-es a jó öreg Jak-52 ráncfelvarrott változata, melyen a csillagmotort német gyártású RED A03/V12 típusú, 500 lóerős, V12-es turbódízel motorra cserélték, emellett a gépet korszerű műszerfallal és SKS-94M típusú katapultüléssel látták el. A motort a közelmúltban már tesztelték egy átépített Jak-52-esen.
A tender kiírása alapján a típusnak 300-320 km/h csúcssebességre, 4000 méteres csúcsmagasságra és 300 méteres felszállási úthosszra kell képesnek lennie, valamint 1400 kilométeres hatótávval kell rendelkeznie. A sárkánynak 10 000 repült órát, 30 000 ciklust és 30 évet kell kibírnia.