|

Hírek az izraeli UAS fejlesztésekről

A világ élvonalába tartozó Israel Aerospace Industries (IAI) a napokban két pilóta nélküli eszközével kapcsolatban is új hírekkel szolgált a nagyközönség számára.

Ezek közül az első a számos országban rendszerbe állított Heron típussal kapcsolatos, melynek az IAI szakemberei elkészítették nagyobb változatát. A Szingapúr Airshow idején, – februárban – a gyár illetékesei a meglévő üzemeltetők figyelmébe ajánlották az UAS (Unmanned Air System) azon képességét, mely szerint a teljes berendezés átköltöztethető az új sárkányba.

Forrás: defense-update.com

Forrás: defense-update.com ,

S, hogy miben különbözik kisebb testvérétől? A repülési görbét pozitív irányba befolyásoló kialakítást kapott, emellé kibővítették az erőforrás helyéül szolgáló teret és a nagyobb fesztávolságú szárnyakat wingletekkel látták el.

A nagyobb „motortérnek” köszönhetően már nem csak a jelenleg használt osztrák Rotax 914 alkalmazható, hanem a jelenleg engedélyezés alatt álló olasz Dieseljet SRL terméke is beépíthetővé vált. Utóbbiról annyit célszerű tudni, hogy az autóiparban tevékenykedő Fiat dízelmotorján alapul, teljesítménye pedig 200 lóerő (147 kW).

Méretei ezen a fényképen jól érzékelhetőek | Forrás: miltechmag.com

Méretei ezen a fényképen jól érzékelhetőek | Forrás: miltechmag.com ,

Az IAI illetékesei a kételyeket eloszlatandó megjegyezték, hogy habár maga a szerkezet nagyobb, azonban eme negatív tulajdonságát ellensúlyozza gazdaságosabb üzemanyag felhasználása. Ennek köszönhetően a Super Heron maximális tömege 1500 kg-ra emelkedett (melyből a hasznos terhelés 450 kg), sebességét pedig sikerült 278 km/h-ra feltornászni.

Partnereinek az izraeli cég modernizációs csomagban kínálja a repülőgépet, melybe beletartozik az új sárkány és a dízel erőforrás biztosítása. A rendszerek nagyfokú azonossága végett a földi irányító központok cseréjét nem tartják szükségesnek.

Forrás: uasvision.com

Forrás: uasvision.com ,

A másik bejelentés a BirdEye 650D mini UAV „evolúciójához” kapcsolódik, melynek fejlesztése során elérték a 20 órás járőrözési időtartamot. Noha első körben elektromos meghajtással próbálkoztak (a kezdeti két órás repülési időt három órára sikerült kitolni), Avi Bleser (az IAI Malat Aviaton részlegének marketing és értékesítési igazgatója) elmondása szerint ezt a teljesítményt belsőégésű motor felhasználásával sikerült elérni.

Hozzátette még, hogy a mindössze 30 kg-os légi eszköz hasznos terhelése 5,5 kg-ra bővült és az ebbe tartozó elektro-optikai és infravörös érzékelőket 50 km-nél is nagyobb sugarú körben képes alkalmazni. (Összehasonlítva a BirdEye 600 változattal, annak tömege 8,5 kg és 1,5 kg hasznos terheléssel bír.)

Foto: Israel Aerospace Industries | Forrás: flightglobal.com

Foto: Israel Aerospace Industries | Forrás: flightglobal.com ,

Az indításra szolgáló „állványt” úgy tervezték, hogy a terepen két ember által is könnyen telepíthető legyen, a kis tömegű földi irányító központ mellett a BirdEye autonóm módon is végre tudja hajtani repülését, valamint érzékelőit önállóan alkalmazni tudja. Természetesen a központ és a gép közötti digitális kapcsolat és video távirányítási lehetőség is biztosított.

Az IAI újítását szeretné a hadihajók fedélzetén viszontlátni, így a számos fel- és leszállást tartalmazó tesztsorozat már terveik között szerepel.