Múlt pénteken lehullt a lepel a PZL-130 Orlik típusú turbólégcsavaros kiképzőgép modernizált változatáról. Az MPT (multipurpose trainer) jelzésű variánst az Airbus Defence & Space varsói üzemében leplezték le.
Március 7-én mutatkozott be a PZL-130 Orlik MPT névre keresztelt variáns, mely az Orlik TC II modernizált változata. A lengyel vállalatok (ATM, ETC-PZL, ITWL és ILot) bevonásával végrehajtott, 12.2 millió dolláros korszerűsítési programra nem csak a lengyel példányok miatt van szükség, az Airbus Defence & Space beszállt a típus értékesítésébe és szeretnének élvonalbeli terméket kínálni az exportpiacon.
Az Orlik MPT főbb paraméterei megegyeznek majd a PZL-130 adataival, ám nyitott architektúrát kap, aminek köszönhetően könnyen továbbfejleszthetővé válik, illetve integrálható lesz rá többféle fedélzeti rendszer, pilótafülkéjébe pedig, a „glass-cockpit” szabványnak megfelelően, négy darab többfunkciós kijelző és fejmagasságú kijelző (HUD) kerül. Külsőleg két főbb változás látható: a szárnyvégekre szerelt wingletek, valamint a négyágú Hartzell légcsavar, melyet egy 750 lóerős (560kW) Pratt&Whitney PT6A-25C típusú gázturbina hajt meg. Az Airbus Defence & Space marketinganyaga szerint a Martin-Baker Mk 11L katapultülésekkel ellátott Orlik tökéletes platform lesz a modern, 4. és 5. generációs típusok leendő pilótáinak alap- és középszintű kiképzéséhez. A típus első repülését március végére tervezik.