Bizonyára olvasóink jelentős része hallott már a berekfürdői „A szovjet repülőtér titkai” kiállításról, mely hazánkban és világszinten is ritkaságszámba menően érdekes látnivalókat kínál azok számára, akik szeretnének betekintést nyerni egy szovjet légibázis életének rejtelmeibe. A Berekfürdő önkormányzata által üzemeltetett, illetve Vándor Károly repüléstörténész által megszervezett, alapított és tulajdonolt kiállítás fenntartása, bővítése azonban nem egyszerű, a közelmúltban pedig – egy ajándékba kapott, szovjet felségjelzésű Mil Mi-24D harci helikopter kapcsán – komoly problémákba is ütközött. Az Európában egyedülálló látványosságot nyújtó forgószárnyas felújításához, teljes pompájába tételéhez ugyanis hiányzik még néhány, igencsak fontos alkatrész, műszer, amiket egyelőre nem tudtak semmilyen forrásból beszerezni.
Mivel fontosnak tartjuk, hogy az ilyen, és ehhez hasonló kezdeményezések, hadtörténelmi kiállítások állapota, tárlatuk minősége és mennyisége javuljon és bővüljön, úgy gondoltuk, csatlakozunk a múzeum kampányához, és olvasóközönségünk elé tárjuk, mire is lenne szükség a Mi-24D munkálatainak teljessé tételéhez. Bár kicsi rá az esély, de mégis van, hogy valaki netán rendelkezik a következőkben felsorolt tételek bármelyikével, így talán nem felesleges a próbálkozás. Aki tehát ezek közül bármelyiket birtokolja, vagy tud olyan személyről, akinek van a birtokában akár egy is a következők közül, ne habozzon írni nekünk vagy a múzeumnak (elérhetőségük ITT található) – utóbbi szívesen fogadja a felajánlásokat, de természetesen fizetni is hajlandó, ha úgy adódik.
Szükség lenne tehát:
• főrotor egységekre (Mi-8-as alkatrészek is tökéletesen megfelelnek: főreduktor, rotoragy, vezérlő automata, rotorlapátok)
• farokrotorhoz végreduktorra (Mi-8 vagy Mi-24, mindegy)
• Ka-26/Mi-8/Mi-24 botkormány markolatra (ezek gyakorlatilag megegyeznek)
• kabintakaróra
• PZU takaróra
• bemászó létrára, kiszolgáló állványokra (bármilyen)
• MSz-61 fedélzeti magnetofon kezelőpultjára
• DISzSz-15 kezelőpultra + koordináta indikátorra + elmozdulási szög és sebesség műszerre
• IR-117 üzemmód kijelzőre
• oxigén palackra
• deszantülésre
• minőségi festékre
• makett/gyakorló/hatástalanított fegyverzeti elemekre (Falanga, Sz-5, stb.)
• valamint bármilyen, szovjet-orosz repüléssel kapcsolatos tárgyra.
Maga a Mi-24D egyébként majdnem készen van, szinte már csak a fentiek hiányoznak hozzá, illetve ezeken kívül a teljes, szovjet álcázó festésre való átkenése (jelenleg is szovjet felségjelet visel és a feliratok is ehhez hűek), amihez szintén várják a segítséget.
Emellett pedig csak javasolni tudjuk mindenkinek, hogy látogasson el berekfürdőre, és nézze meg a múzeumot, ahol támogatói jegy ellenében még akár be is ülhet a Mi-24D-be, de sok minden mást is láthat.