Egyik lelkes olvasónk, Pocok75 volt olyan szerencsés, hogy az idei nyári programjai közé bekerült a RIAT, azaz a Royal International Air Tattoo, amely a világ egyik legnagyobb ilyen témájú rendezvénye. Némi unszolásra rengeteg képpel és egy beszámolóval is megörvendeztetett minket:
Tisztelettel üdvözlöm a HTKA olvasóit!
Idény nyáron abban a hatalmas szerencsében részesültem, hogy részt vehettem egy olyan eseményem, amiről gyerekkoromban álmodni sem nagyon mertem. Általános iskolás gyermekkén kaptam meg az első Top Gun újságomat, amit ma is ereklyeként őrzök, és ott és akkor beleszerettem halálosan a katonai repülésbe. Következő meghatározó élményem a két taszári repülőnap volt, ahol már hallottunk olyan dolgokat is, hogy bezzeg nyugaton milyen méretű repnapok is vannak! Akkor és ott azt hittem, hogy nem igazak, amiket mondanak, mert itt állok egy A-10-es Varacskos Disznó orránál, és velem szemben pedig az eget a világhírű Thunder Birds hasítja!
Nos, azóta eltelt jó néhány év, részt vettem több kecskeméti eseményen is, és mindig is tervben volt, hogy egyszer ellátogatok egy külföldi repülő napra is. Ez meg is adatott ezen a nyáron, köszönhetően annak, hogy időközben Angliába költöztem, és innen már nem nagy lépés eljutni egy repülőnapra, mert hála a jó égnek, itt igen nagy hagyománya van ezen eseményeknek. A jegyrendelés a világ legkönnyebb dolga volt, online, letölthető formában, már márciusban a kezemben voltak a jegyek! Elővételben, korai vásárlás miatt 65 fontba került a belépő, ami egész hétvégére szólt! Ahogy közeledett az esemény ideje, úgy szállingóztak az e-mailek egyre sűrűbben, hogy mi is lesz a program, útvonal tervek, megközelítési lehetőségek, térképek. Sajnálatos módon, a leglesújtóbb hír az Egyesült Államok teljes távolmaradása a repülő napról kicsit beárnyékolta az eseményt, és valószínű, hogy a gazdasági válság miatt, de nagyon kevés kelet-európai ország vett részt az eseményen! Nagy öröm volt számomra, hogy Magyarország képviseltette magát, igaz kezdetben csak arról szóltak a hírek, hogy csak a statikus soron lesznek jelen.
Elérkezett a nagy nap, reggel 6-kor indulás a lakásomtól 38 mérföldre található repülőtérre, mert nem tudtam, hogy milyen forgalmi viszonyok várnak rám, ha a közelbe érek. Meglepődve tapasztaltam, hogy a megközelítés viszonylag simán ment, szinte folyamatosan haladt a sor, még a parkolóba beálláskor is. Már itt feltűnt, hogy mennyi ember dolgozik azon, hogy minden zökkenő mentes legyen és precízen működjön. A bejutás is simán, viszonylag gyorsan ment, köszönhetően a korai érkezésemnek. És eljött a nagy pillanat, helyi idő szerint reggel 7:45-kor beléptem a híres Royal International Air Tattoo kapuján!
A show-t 3 kapun keresztül lehetett megközelíteni, ennek eredményként semmi fennakadás nem volt! A statikus kiállításkörül belül 2 mérföld hosszan terült el, a kifutóval párhuzamosan.
Ezen a linken meg tudjátok nézni, hogy mi volt a kínálat.
Maga, a lényegi rész, a dinamikus bemutató 10 órakor vette kezdetét és kis különbségekkel ugyan az volt mind a két nap.
Rengeteg képet készítettem, sokat megtalálhattok a Facebook-oldalamon is.
Az első nap különlegessége számomra, a B-17 repülése volt! Imádom ezt a gépet és most megadatott, hogy repülni is láttam! A repülőnap legjobb teljesítményét szerintem a holland Apacs-pilóta mutatta be, de a Rafale sem volt kutya. Sajnos Langó Viktor századosnak nem volt nagyon szerencséje az időjárással, de így is jobb bemutatót rittyentett, mint svéd kollégája. Egyébként kellemes meglepetés volt az ő repülése, mert az előzetes tervekben nem szerepelt.
A kötelékek hozták a tőlük elvárható színvonalat, igaz, mindkét nap a délelőtt repülők, csak az alacsony felhős programot tudták bemutatni. A Red Arrows megmutatta, hogy hazai pályán verhetetlen, minden megmozdulásukat hatalmas tapsvihar követte, igaz meg is érdemelték. A Patrouille de France csak a második napon repült, de a bemutatójukat sajnos meg kellett szakítani, mert a nyolcas számú gép műszerfalán kigyulladt egy figyelmeztető lámpa, ami miatt azonnal le kellett szállnia, fő a repbiztonság! Az olasz Frecce Tricolori mindkét nap lendületes műsort mutatott be, de itt ki kell emelni a kommentátor kapitányt, aki a show legviccesebb embere volt szerintem! Svájciak szinte ugyan azt repülik PC-7-eseikkel mint annak idején Hunterekkel, szerintem! :D Remek bemutató, precízen kivitelezve. A Jordán Falconok Extra-300-as gépeikkel megmutatták, hogy mi is a különbség egy műrepülőgép és egy katonai gyakorló/kiképző gép között. Szép bemutató volt, megérdemelték a tapsot!
A demo gépek is hozták a szokásost, a belga és holland F-16 szinte ugyan úgy repült. A Tájfunok összevetésében az angol és olasz légierő vett részt, olasz győzelemmel, de ez csak az én véleményem, a hazai közönségnek az angol tetszett jobban. A Griffek csatáját, mint említettem, Langó szézados nyerte, a svéd pilóta kicsit visszafogott volt szerintem. A Rafale bemutatója erőtől duzzadó volt, látszott, hogy a pilóta elakarja kápráztatni a Tájfunhoz szokott szemeke, s szerény véleményem szerint jobban is teljesített a konkurenciánál! Bemutató közben többször is elhangzott, hogy harci tapasztalatot szerzett Afrika több országában! :D
A keleti technikát a lengyel MiG-29-es és az észt Albatrosz képviselte (az utóbbiról sajnos nincs képem, mert valami miatt eltűntek a memória kártyámról). A nagyvassal a lengyel pilóta megmutatta, hogy van még keresnivalója ebben a mezőnyben, ha a bemutató repülésről van szó! Nagyon szép programot repült.
A helikopterek is nagyon odatették magukat. A Hiúz elképesztő manővereit keressétek meg a youtube-on, mindenképpen érdemes egyszer megnézni őket. Az Apacsok csatáját a hollandok nyerték, elképesztő bemutatót tartott! Igaz, az angol gép teljes fegyverzettel és radardómmal repült, nem tudom, ez mennyire befolyásolta. A szállítógépeket az olasz C-27J és az vadonatúj A400 képviselte. Dinamikusabb bemutatót a törpeherkules mutatott, de ez nem is meglepő. Kötelék áthúzások az első és második napon is voltak! Az első nap legnagyobb ovációja a Red Arrows és a Brithis Airways legújabb A-380-asának az áthúzása során volt. Másnap az A400-assal tették meg ugyan ezt. Volt még egy olasz-angol vegyes kötelék: két Typhoon kísérte az olasz légierő Boeing KC-767TT gépet, imitált üzemanyagfelvétellel. Ezt bemutatták mindkét nap.
A veteránok is jól repültek, természetesen nekem a B-17 volt a nap egyik csúcspontja. Különösen tetszett az angol közönségnek a Vulcan bombázó, amelynek az érdekessége, hogy ez a gép hajtotta végre minden idők egyik legnagyobb távolságú harci bevetését. 1982. április 30-án, egy 16 órás bevetésen lebombázta a Falkland szigeteken található Port Stanley repülőterét. Volt még Lancester, Spitfire, Hurricane, Catalina, Corsair, Gloster Meteor, Sea Fury.
A program minden nap 18 óráig tartott és nagyon kevés szünet volt benne. Összességében egy kiváló repülőnap volt, annak ellenére, hogy az amerikaiak távol maradtak. Első RIAT-nak nagyon is megfelelt! :D Remélem jövőre is eljutok ide ismét, mert nekem nagyon tetszett amit láttam.
Köszönöm a figyelmeteket.
Üdv,
Pocok