Az orosz Honvédelmi Minisztérium bejelentette, hogy az elkövetkezendő három évben 422 darab repülőeszközétől tervez megválni, melyek újrahasznosítására pályázatot írnak ki. A 81 helikopter és 341 darab repülőgép hadrendből kivonása nagyrészt már korábban megtörtént. A pályázóknak gondoskodniuk kell a selejtezett technika környezetkímélő szétbontásáról és újrahasznosításáról.
Hasonló lépés nem példanélküli Oroszországban. Először a kilencvenes évek közepén, a hagyományos fegyveres erők európai csökkentéséről szóló szerződés (CFE) értelmében semmisítettek meg jelentős mennyiségű haditechnikát. Ekkoriban tűntek el a hidegháborús Tu-128-as, Jak-28-as és Szu-15-ös repülőgépek. Ebben az időben jelentős mennyiségű MiG-23-as és Szu-17-es technikát is feldaraboltak. Valamint a CFE szerződés értelmében a még megmaradt Mi-24A és szinte az összes Mi-24D harci helikoptert is szétvágták.
A következő két jelentős selejtezést és kiárusítást az ezredfordulón, majd a legutóbbi 2009-es átszervezés befejezése után ejtették meg. Ekkoriban elsősorban Szu-24-es, MiG-31-es, Tu-22-es és Szu-27-es repülőgépeket bontottak szét, a megszüntetett alakulatok repülőterein.
Oroszországban jellemzően repülőgép tárolókban halmozták fel a kivont technikákat. Ezek az önálló alakulatként működő egységek, a nagyobb repülőterek kihasználatlan beton állóhelyein tárolják a technikákat. Az alakulatok dolga, hasonlóan az USAF elhíresült Davis-Monthan-i 309-es csoportjához, a repülő eszközök őrzése, alkatrészek kinyerése és a véglegesen selejtezett eszközök lassú bontása.
A most kihirdetett pályázat célja, részben ezeknek a repülőgép tárolóknak a felszámolása, valamint a gyakran roncstemető kinézetű orosz repülőterek megtisztítása lesz. Ebben az évben 135 darab repülőtechnika újrahasznosításának megkezdésével számolnak. A kiírásban legnagyobb számban a MiG-23-as típus bontását tervezik. Korszerűbb technikák közül csak négy Szu-24MR, két Szu-24M, egy-egy Szu-25-ös és Szu-27-es, nyolc MiG-25-ös, kilenc MiG-29-es és 23 darab MiG-31-es szétszerelését ütemezik. A nagyobb bombázók közül négy Tu-22M3-as, valamint egy-egy Tu-95-ös és Tu-160-as végleges kivonását tervezik.
—–
Szerző: Galcom
Pont tegnap vetettem fel a Facebookon, miért nem „adják le a MÉH-be”, mielőtt elporladnak.
Kéne szerezni egy Szu-24M-et mondjuk Szolnokra. Mekkora fegyvertény lenne már. (vagy egy Tu-22M3) :-D
MiG-23P 1998-ig…? Tudtommal már Afganisztán alatt és közvetlen után nekiálltak kivágni miden egyhajtóművest. 1993-ban már az ósdi kéthajtóműves Szu-15 is búcsúzott.
Rosszul tudod! Ez az egy hajtóműves, két hajtóműves dolog is egy a sok valótlan, de jól hangzó és elterjedt legenda közül, mely a VSz erőiről szól.
Kor szerint és nem hajtóművek száma szerint szelektáltál a gépeket. És nem Afganisztántól, hanem az 1988-tól bevezetett takarékossági előírások szerint szervezték át a haderőnemeket a Szovjetunióban.
Jelen esetben a légvédelem állományából, a két hajtóműves régebbi Szu-15-ösöket, Jak-28-asokat és Tu-128-asokat kivonták. A korszerűbb egy hajtóműves MiG-23-asokat pedig tovább üzemeltették. 1998-ig négy légvédelmi hadsereg állományában közel 300 db egy hajtóműves MiG-23-as állt hadrendben.
1998-as kivonásuk fő oka, hogy ekkor megszűnt az Önálló Orosz Honi Légvédelem, a vadászrepülő ezredek nagy részével együtt.
Lehet azon rugózni, hogy továbbiakban a két hajtóművesek maradtak hadrendben, de 1998-tól ezeket is (MiG-31, Szu-27) tömegével selejtezték, mert pénz hiányában felszámolták az alakulatokat.
Az amerikaiak „ügyesebben hasznosítanak”!
Vagy eladják jó pénzért: Pl. P-3 Orionok Tajvannak és Vietnamnak, régi röpképtelen CH-53 Stallionok /alkatrészként/ Izraelnek etc. ….
Vagy odaadnák ingyen /illetve jelképes összegért/: Pl. a Huey-k Magyarországnak, mely csak látszólag ráfizetés. Valójában igen jó üzlet az eladónak, hisz felszerelésük és alkatrészellátásuk dollármilliókba kerül….
Eredmény: Kevesebbet kell szétbontani! Igaz, így is marad épp elég régiség boneyard-ban….
Van még mit tanulniuk az oroszoknak…!!!
A megbízható fizetőképes országok új technikát vesznek! A kevésbé megbízható vagy csóró országoknak megy az „ingyen” Huey…!!!
A nem megbízható országok számára marad a saját fejlesztés, a feketén vásárlás és a lopás /másolás/….