|

A szovjet örökség újrahasznosítása

Az orosz Honvédelmi Minisztérium bejelentette, hogy az elkövetkezendő három évben 422 darab repülőeszközétől tervez megválni, melyek újrahasznosítására pályázatot írnak ki. A 81 helikopter és 341 darab repülőgép hadrendből kivonása nagyrészt már korábban megtörtént. A pályázóknak gondoskodniuk kell a selejtezett technika környezetkímélő szétbontásáról és újrahasznosításáról.

Hasonló lépés nem példanélküli Oroszországban. Először a kilencvenes évek közepén, a hagyományos fegyveres erők európai csökkentéséről szóló szerződés (CFE) értelmében semmisítettek meg jelentős mennyiségű haditechnikát. Ekkoriban tűntek el a hidegháborús Tu-128-as, Jak-28-as és Szu-15-ös repülőgépek. Ebben az időben jelentős mennyiségű MiG-23-as és Szu-17-es technikát is feldaraboltak. Valamint a CFE szerződés értelmében a még megmaradt Mi-24A és szinte az összes Mi-24D harci helikoptert is szétvágták.

Szétvágott MiG-23 és MiG-27 típusú gépek maradványai halomba rakva.

A tambovi repülőtéren több száz MiG-23-ast és MiG-27-est bontottak szét a kilencvenes években. ,

Mi-24D harci helikopter szétvágása 1994-ben Tockoje repülőterén.

Mi-24D harci helikopter szétvágása 1994-ben Tockoje repülőterén. ,

A következő két jelentős selejtezést és kiárusítást az ezredfordulón, majd a legutóbbi 2009-es átszervezés befejezése után ejtették meg. Ekkoriban elsősorban Szu-24-es, MiG-31-es, Tu-22-es és Szu-27-es repülőgépeket bontottak szét, a megszüntetett alakulatok repülőterein.

Oroszországban jellemzően repülőgép tárolókban halmozták fel a kivont technikákat. Ezek az önálló alakulatként működő egységek, a nagyobb repülőterek kihasználatlan beton állóhelyein tárolják a technikákat. Az alakulatok dolga, hasonlóan az USAF elhíresült Davis-Monthan-i 309-es csoportjához, a repülő eszközök őrzése, alkatrészek kinyerése és a véglegesen selejtezett eszközök lassú bontása.

A kubinkai, majkopi és lipecki repülőgép tárolóban, napjainkban még közel százötven darab MiG-23-as vár a sorsára. A képen látható MiG-23P elfogó vadász típus 1998-ig védte Oroszország légterét. Fotó: Anton Pavlov

A kubinkai, majkopi és lipecki repülőgép tárolóban, napjainkban még közel százötven darab MiG-23-as vár a sorsára. A képen látható MiG-23P elfogó vadász típus 1998-ig védte Oroszország légterét. Fotó: Anton Pavlov ,

A most kihirdetett pályázat célja, részben ezeknek a repülőgép tárolóknak a felszámolása, valamint a gyakran roncstemető kinézetű orosz repülőterek megtisztítása lesz. Ebben az évben 135 darab repülőtechnika újrahasznosításának megkezdésével számolnak. A kiírásban legnagyobb számban a MiG-23-as típus bontását tervezik. Korszerűbb technikák közül csak négy Szu-24MR, két Szu-24M, egy-egy Szu-25-ös és Szu-27-es, nyolc MiG-25-ös, kilenc MiG-29-es és 23 darab MiG-31-es szétszerelését ütemezik. A nagyobb bombázók közül négy Tu-22M3-as, valamint egy-egy Tu-95-ös és Tu-160-as végleges kivonását tervezik.

Orosz fórumozók szerint, a lebontásra ítélt Tu-160-as, a zsukovszkiji repülőtéren tárolt példány. Fotó: Pavel Adzhigidaev

Orosz fórumozók szerint, a lebontásra ítélt Tu-160-as, a zsukovszkiji repülőtéren tárolt példány. Fotó: Pavel Adzhigidaev ,

A lista jelentős mennyiségű helikoptert is tartalmaz, többek között Mi-24V/P harci és Mi-8PPA elektronikai zavaró változatokat. Utóbbi speciális típusból, a nyolcvanas években minden első vonalbeli légihadsereg alá szerveztek egy-egy századnyit. Fotó: Denis Kotlyar

A lista jelentős mennyiségű helikoptert is tartalmaz, többek között Mi-24V/P harci és Mi-8PPA elektronikai zavaró változatokat. Utóbbi speciális típusból, a nyolcvanas években minden első vonalbeli légihadsereg alá szerveztek egy-egy századnyit. Fotó: Denis Kotlyar ,

—–
Szerző: Galcom

6 hozzászólás “A szovjet örökség újrahasznosítása”

  1. Rosszul tudod! Ez az egy hajtóműves, két hajtóműves dolog is egy a sok valótlan, de jól hangzó és elterjedt legenda közül, mely a VSz erőiről szól.

    Kor szerint és nem hajtóművek száma szerint szelektáltál a gépeket. És nem Afganisztántól, hanem az 1988-tól bevezetett takarékossági előírások szerint szervezték át a haderőnemeket a Szovjetunióban.

    Jelen esetben a légvédelem állományából, a két hajtóműves régebbi Szu-15-ösöket, Jak-28-asokat és Tu-128-asokat kivonták. A korszerűbb egy hajtóműves MiG-23-asokat pedig tovább üzemeltették. 1998-ig négy légvédelmi hadsereg állományában közel 300 db egy hajtóműves MiG-23-as állt hadrendben.

    1998-as kivonásuk fő oka, hogy ekkor megszűnt az Önálló Orosz Honi Légvédelem, a vadászrepülő ezredek nagy részével együtt.

    Lehet azon rugózni, hogy továbbiakban a két hajtóművesek maradtak hadrendben, de 1998-tól ezeket is (MiG-31, Szu-27) tömegével selejtezték, mert pénz hiányában felszámolták az alakulatokat.

  2. Az amerikaiak „ügyesebben hasznosítanak”!

    Vagy eladják jó pénzért: Pl. P-3 Orionok Tajvannak és Vietnamnak, régi röpképtelen CH-53 Stallionok /alkatrészként/ Izraelnek etc. ….

    Vagy odaadnák ingyen /illetve jelképes összegért/: Pl. a Huey-k Magyarországnak, mely csak látszólag ráfizetés. Valójában igen jó üzlet az eladónak, hisz felszerelésük és alkatrészellátásuk dollármilliókba kerül….

    Eredmény: Kevesebbet kell szétbontani! Igaz, így is marad épp elég régiség boneyard-ban….

    Van még mit tanulniuk az oroszoknak…!!!

  3. A megbízható fizetőképes országok új technikát vesznek! A kevésbé megbízható vagy csóró országoknak megy az „ingyen” Huey…!!!
    A nem megbízható országok számára marad a saját fejlesztés, a feketén vásárlás és a lopás /másolás/….