|

Hivatalosan is megkezdődött a PAK-DA fejlesztése

A légierő parancsnoka, Viktor Bondarev csütörtökön bejelentette, hogy április 11-én, Moszkvában a vezetés jóváhagyta a PAK-DA stratégiai bombázó tervezésének megkezdését.

„A fejlesztés a terveknek megfelelően halad. Körvonalazódtak a gép jellemzői és minden fontos dokumentum aláírása megtörtént, hogy a gyártó megkezdhesse a repülőgép rendszereinek fejlesztését” – mondta Bondarev egy orosz konferencián.

A PAK-DA fejlesztése már évek óta folyik, de a fejlesztést hivatalosan csak tavaly hagyta jóvá az orosz vezetőség. Az új típus feladata az elkövetkező évtized során leváltani a kiöregedőben lévő 63 darab Tu-95MSz „Bear” és 13 darab Tu-160 „Blackjack” típusú, nagy hatótávolságú stratégiai bombázókat.

A PAK-DA hasonlíthat amerikai riválisára

Koncepciórajz a B-3-asról ,

Az orosz média korábbi beszámolói szerint a Tupoljev tervezőiroda nyerte a PAK-DA fejlesztését. A mérnökök egy szubszonikus, csupaszárny koncepciót mutattak be, ami alapján feltételezhető, hogy egy alacsony észlelhetőségű bombázót terveznek.

A Védelmi Minisztérium kitart amellet, hogy elektronikai harcászatra, illetve atomtöltetű cirkálórakéták és hagyományos precíziós bombák hordozására is képessé teszik a PAK-DA-t.

Az Orosz Védelmi Minisztérium bejelentése szerint az új bombázó gyártása várhatóan 2020-ban kezdődik meg egy új gyártósoron az oroszországi Kazanyban (KAPO). Ugyanitt gyártották korábban a Tu-95MSz és Tu-160 típusokat is.

Szerző: Stealthfighter

9 hozzászólás “Hivatalosan is megkezdődött a PAK-DA fejlesztése”

  1. „az új bombázó gyártása várhatóan 2020-ban kezdődik meg” – ezt értsem úgy, hogy 7 év alatt a „semmiből” kifejlesztik minden rendszerét, letesztelik, összerakják a prototípusokat, letesztelik egészben, kijavítják ami nem fasza, összehozzák a végleges verziót és felhúznak egy gyártósort? Elég ambíciós terv.
    A cikkben levő képen látható B-2 méretű x-47b photoshop klónnak van neve vagy csak valami fantáziarajz?

  2. Ha tavaly hagyták jóvá az egészet és most véglegesítették a dolgot, akkor az elmult pár évben olyan túl nagy fejlesztési munkát kétlem, hogy véghezvittek volna. Kicsit sokba kerül egy ilyen előre fejlesztés, ha mégsem kellene állambácsinak.

  3. „7 év alatt a “semmiből” kifejlesztik minden rendszerét, letesztelik, összerakják a prototípusokat, letesztelik egészben, kijavítják ami nem fasza, összehozzák a végleges verziót és felhúznak egy gyártósort? Elég ambíciós terv.”

    Egyrészt azért ott van a PAK-FA amiből sok mindent tanulhattak, feltehetőleg a fejlesztés is több szálon futott, másrészt az oroszokat nem szabad ilyen egyszerűen leírni. Most van pénz, öntik bele a hadiiparba. A haladó technológiákhoz könnyebb hozzájutni mint valaha is volt, tehát van honnan lesni, nézni, tanulni. Putyinnak abban teljesen igaza van, hogy addig kell tolni, amíg van az a pénz. Az idők az ambiciózus orosz szokásokat tükrözik, de amit meg akartak eddig csinálni azt megcsinálták.

  4. Azzal egyetértek, hogy ha az oroszok nagyon meg akarnak csinálni valamit, akkor azt megcsinálják! Akár több éves csúszás árán is, ezt már sokszor bizonyították!
    A 2020 tehát inkább vicc, melyről talán épp a Putyin álmodott! Kérdés persze, hogy mennyi pénzt álmodott hozzá…???
    Mert 1 ilyen gép fejlesztése „kijózanítóan” drága tud ám lenni! Még akkor is, ha van pénz /pl. olajból/…. Ráadásul itt eladásból származó bevétel sem lesz, /mert eladhatatlan/!
    Szóval várjuk ki a végét…!!!
    Mint tudjuk, az USAF is kacérkodik hasonlóval /B-3/. Bár náluk valóságos dátum a katonai kiadások megnyirbálása miatt 1 ideig biztos nem lesz! Tehát maradnak a mai nagy bombázók /B-52; B-1B; B-2/ valószínűleg 2040-ig.
    Ez kétségkívül olcsóbb megoldásnak tűnik, különösen ha Irán és Észak-Korea is „nyugton” marad….

  5. Amire céloztam az idézett hozzászólással az a következő :
    A jelenlegi konfliktusokban nem sok értelme van a B-2esek bevetésének, és hogy őszinte legyek azt sem nagyon hiszem hogy hirtelen az USA nekirontana Kínának vagy az oroszoknak… ha meg igen akkor oda a MOP/MOAB is karcsú lesz :) A másik fele a dolognak a pénz ami mostanság igencsak korlátozó tényező. Akarhat az USAF halálcsillagot is, ha épp forrást nem kapnak hozzá. Ahogy szerte a világban csökken pl az F-35 rendelések száma a költségek miatt, úgy nem véletlen az sem, hogy a B-3 esetében 5-600 M USD a kitűzött darabár. Gondolom sem pénz, sem pofa nincs hozzá hogy áttuszkoljanak még egy B-2 szintű projektet a költségvetésen.