Egy, az Egyesített Hajóépítő Vállalat igazgatóhelyettese által a napokban közzétett nyilatkozat szerint jelenleg folyamatban van egy kis méretű tengeralattjáró fejlesztése a szentpétervári – és anno az Akula-osztályú SSN-eket összehozó – Malakhit tervezőirodánál.
Igor Zakharov nyilatkozatában ugyan nem került említésre a Project 865, a Malakhit igazgatója részéről annál inkább: Alexander Terenov véleménye szerint ezen mini tengeralattjárók meglehetősen sokrétűen, és egyben olcsón alkalmazhatóak lennének – akár tengeri létesítmények védelmére is.
És nagyjából ezen „igen bő” tartalmú közleménnyel gazdagodott a Piranyák amúgy sem vaskos története…
Amiből amúgy 1988-1990 között két egység állt hadrendbe. A különleges erők általi használatra kihegyezett, eredetileg 6 darabosra tervezett széria apró tengeralattjárói nem tudhatnak hosszú karriert maguk mögött, lévén 1993 nyarán mindkettőt deaktiválták. Igaz 1995-1997 között ismét aktív állományban voltak, de ez nem nagyon változtat a dolgokon.
Az alámerülve 390 tonna vízkiszorítású, 28 méter hosszú és „csípőben” 4,8 méter széles Piranyák fedélzetén a 3 fős személyzeten felül összesen 6 búvárnak, illetve azok vízalatti ténykedését segítő eszközeiknek jut hely. Utóbbiaknak a tengeralattjáró két oldalán kialakított tárolókban. Mindezeken felül képes 2 akna, vagy 2 torpedó szállítására is.
Ezen speciális feladatkörű tengeralattjárókról a fentieken felül túl sokat nem tudni. Pár fellelhető információt azért még megosztanánk ezen kis apróságokról:
A titán megmunkálásában jeleskedő oroszok ezen osztály tagjait is titán ötvözetből készítették, ami vélhetően ellenálló szerkezetet és az említett fém nem mágneses tulajdonsága miatt csökkentett észlelhetőséget eredményez. Ám ha már az észlelhetőségnél tartunk, akkor az orosz állítások szerint a hajóosztály szinte teljesen hangtalan – ami feladatkörét tekintve nem éppen hátrány.
A 10 napig víz alatt tartózkodni tudó Project 865-ösökhöz a 90-es években elvileg készült a védelmi minisztérium által elfogadott AIP rendszer, ám ez anyagi okokból nem került telepítésre. Talán részben épp ezen vonalon vették újból elő a Piranyákat.
Egy akulába elmenne torpedónak :D
Emmán a Balcsin vagy a Dunában is elfér…
A hajo megismerésére- titkosítás alól felmentett képanyaggal (a hajókat már megsemmisítették)
http://video.mail.ru/mail/adres503/182/489.html
Máshol meg azt olvasni, hogy az Egyesített Hajóépítő Vállalat nem győzi a munkát az újépítésű hajók és a régi, leharcoltak építésével, javításával. Akkor meg minek egy ilyen feleslegesnek tűnő project, inkább a vezetés nemhogy eröltetné az SSK-k építését fejlesztését.
Lehet nem felesleges, de nem is nélkülözhetetlen. Engem az iráni meg észak-koreai mini tengókra emlékeztet amik csak azért léteznek mert jobbhiján arra futja.
Bár hogyha fel lehet majd valamelyik SS(B)N hátára a spec alakulatok számára akkor kicsit logikusabbnak festene a projekt.
Szerintem mostanában mindent az északi tengeri olajmezők szemüvegén át kell nézni. Lehet, oda kell valamire.