|

Kína fokozatosan megduplázza hadászati szállító kapacitását

A kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje (PLAAF) hosszú ideig kevés figyelmet fordított a légi szállításra. Az első ilyen feladatkörű repülő hadosztályait, csak a nyolcvanas évek elején állították fel. Komolyabb katonai szállító repülőgéphez, csak a hidegháború után jutottak hozzá, amikor Oroszországtól 13 gyári új IL-76-as repülőgépet szerezhettek be.

2011-ben a Líbiai forradalom idején, a kínai IL-76-osok részt vettek kiürítésében. A repülőgép típus lehetőséget nyújtott Kína számára, hogy más földrészen is képviselhesse az érdekeit. | Fotó: B747SPNKG

2011-ben a Líbiai forradalom idején, a kínai IL-76-osok részt vettek kiürítésében. A repülőgép típus lehetőséget nyújtott Kína számára, hogy más földrészen is képviselhesse az érdekeit. | Fotó: B747SPNKG

Ezzel a gépmennyiséggel hosszú ideig elégedettek voltak, csak a KJ2000-es AWACS program számára elkülönített repülőgépeket pótolták három használt példánnyal. Ez utóbbiak érdekessége, hogy volt közöttük olyan gép is, mely pályafutását az Iraki légierőben kezdte és csak 1991 után került orosz polgári kézbe.

Az ezredforduló után Kínában felmerült az igény, hogy az ország ambícióihoz mérhető hadászati szállító kapacitást építsenek ki. Ezért 2005-ben közel harminc új gyártású gép szállításáról írtak alá szerződést. Az átadás végül nem valósult meg, egyrészt a taskenti üzem problémái, másrészt az új kínai hadászati szállító repülőgép, az Y-20 előrehaladott fejlesztése miatt.

Napjainkra a PLAAF erőinek egyre több feladattal kell megbirkózniuk, ezért 2010-ben további tíz Iljusint rendeltek Oroszországtól. A használt repülőgépekkel egy újabb ezredet állítottak fel, a 13-ik szállító repülőhadosztály állományában. A hamarosan húsz IL-76-assal felszerelt hadosztály feladata, a növekvői kínai nagyhatalmi érdekek kiszolgálása lesz. Valamint ez az alakulat fogja az új Y-20-as típus hadrendbe állításához megteremteni a szervezeti és személyi feltételeket. A Roszoboronexport eddig az első öt gép leszállítását jelentette be, melyek közül kettő valaha a Belorusz Légierőt erősítette.

Mindezzel párhuzamosan a meglévő IL-76-osokat is korszerűsítik. Az 1993-ban leszállított B-4034-es IL-76-ost, Oroszországban újították fel az elmúlt hónapok során. | Fotó: Lysanko Sergey

Mindezzel párhuzamosan a meglévő IL-76-osokat is korszerűsítik. Az 1993-ban leszállított B-4034-es IL-76-ost, Oroszországban újították fel az elmúlt hónapok során. | Fotó: Lysanko Sergey

—–
Szerző: Galcom

14 hozzászólás “Kína fokozatosan megduplázza hadászati szállító kapacitását”

  1. Igen, meglepően kevés. A PLAAF-nál légi szállítást sokáig csak a VIP ügyfelek szállítása jelentette, II VH-ból megmaradt gépeken. Csak a nyolcvanas években állítottak fel két hadosztályt, dedikáltan szállító feladatkörrel. Az Antonov An-12 és An-24/26-os gépek gyártását, csak a nyolcvanas évek közepétől tudták megkezdeni, ezekkel töltötték fel a két új hadosztályt. Ezek a gépek csak helyi, belső feladatokra voltak alkalmasak, ami akkoriban még megfelelt.

    Manapság Kína rengeteget költ a flottájára, miközben a hadászati légierőt elhanyagolja. Az új Y-20-as szállítógép, talán majd segít ezen. De e mellé még komoly légi utántöltő flottára és nagy hatótávolságú felderítő, hírszerző gépekre is szüksége lenne, ami manapság még csak nyomokban fedezhető fel.

  2. A Rosoboronexport egyik vezetője Szergej Kornev 2012. november 15-én azt nyilatkozta, hogy hét gépet már kiválasztottak, folyik a felújításuk. Ekkoriban már publikáltak fotót az első gépről, ami már kínai jelzésekkel repült.

    Az első hármat, oldalszámuk 21140, 21141 és 21142, állítólag tavaly év második felében repülték át.

    A Rosoboronexport 2013. jan. 25-én hivatalosan is bejelentette, hogy átadták az elsőt, a tíz megrendeltből, és publikálták az első öt gyári számát is.

    Ennyi konkrét orosz nyilatkozat van, a többi PR találgatás.

    Amikor a hírhez gyűjtöttem az anyagot, kikerestem a gyári számokat is, mert a darabszámok nagyon szórtak és pontos infót szerettem volna írni:
    1013407233MD 91-es átadás B-4030
    1013408254MD 91-es átadás B-4031
    1013409289MD 91-es átadás B-4032
    1033416512MD 93-es átadás B-4033
    1033416524MD 93-es átadás B-4034
    1033416529MD 93-es átadás B-4035
    1033417550MD 93-es átadás B-4036
    1033417557MD 94-es átadás B-4037
    1033417567MD 94-es átadás B-4038
    1043418576MD 94-es átadás B-4039
    1063418587MD 94-es átadás B-4042
    1053419656MD 94-es átadás B-4040, 04-től A50
    1053420663MD 94-es átadás B-4041, 05-től A50

    Majd a használtak:
    073409267 77-es gyártás, 97-től Kína, ex VVS, majd polgári
    093416506T 79-es gyártás, 06-tól Kína, ex iraki AF, majd polgári
    093420599T 79-es gyártás, 02-től Kína, ex polgári

    Az új szállítás, első öt gépe:
    0073477233
    0083486570 ex Belorusz AF
    0083486582 ex Belorusz AF
    0093492763
    0093493794
    Ha van még olyan szent őrült, akit ez érdekel…

    Pontos árról nem tudok, csak a le nem szállított harminc új gépről írnak 1-1,5 milliárd US$-t. Nekem ez kevésnek tűnik, bár mostanában nem vettem ilyet.

  3. Szia Mackensen, így van! Ezért is írtam, hogy csak nyomokban van ilyen gép.

    Ezekkel a típusokkal az a gond, hogy többnyire nem alkalmasak légiutántöltésre. És mivel Kínának – még – nincs nagyhatalomhoz illően kiépített bázisrendszere a válsággócok körül, így a Y-8/9 gépek bázisán kialakított felderítő, hírszerző gépek, hadászati feladatokra csak nagyon korlátozottan, vagy sehogy nem vethetők be.

  4. Ez igaz, mondjuk a határai mentén használhatja őket csak. Ezért is furák a kínai expanziós törekvésekről szoló rémhírek. Kihagyják a képletből a stratégiai szállítókapacitást. Ez alíg elég valamire az országuk határain belül, nemhogy egy nagszabású hódtó háborúra.

  5. Persze és amit eddig Kína „hódított” azt „soft power”-el tette, de a DoD jelentések és Carlo Kopp féle előrejelző és megmondóemberek állandóan egy hatalmas Kínai offenzívát vizionálnak ami egy hatalmas ugrással bekebelez mindent. Beleértve Ausztráliát stb. stb.