A kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje (PLAAF) hosszú ideig kevés figyelmet fordított a légi szállításra. Az első ilyen feladatkörű repülő hadosztályait, csak a nyolcvanas évek elején állították fel. Komolyabb katonai szállító repülőgéphez, csak a hidegháború után jutottak hozzá, amikor Oroszországtól 13 gyári új IL-76-as repülőgépet szerezhettek be.
Ezzel a gépmennyiséggel hosszú ideig elégedettek voltak, csak a KJ2000-es AWACS program számára elkülönített repülőgépeket pótolták három használt példánnyal. Ez utóbbiak érdekessége, hogy volt közöttük olyan gép is, mely pályafutását az Iraki légierőben kezdte és csak 1991 után került orosz polgári kézbe.
Az ezredforduló után Kínában felmerült az igény, hogy az ország ambícióihoz mérhető hadászati szállító kapacitást építsenek ki. Ezért 2005-ben közel harminc új gyártású gép szállításáról írtak alá szerződést. Az átadás végül nem valósult meg, egyrészt a taskenti üzem problémái, másrészt az új kínai hadászati szállító repülőgép, az Y-20 előrehaladott fejlesztése miatt.
Napjainkra a PLAAF erőinek egyre több feladattal kell megbirkózniuk, ezért 2010-ben további tíz Iljusint rendeltek Oroszországtól. A használt repülőgépekkel egy újabb ezredet állítottak fel, a 13-ik szállító repülőhadosztály állományában. A hamarosan húsz IL-76-assal felszerelt hadosztály feladata, a növekvői kínai nagyhatalmi érdekek kiszolgálása lesz. Valamint ez az alakulat fogja az új Y-20-as típus hadrendbe állításához megteremteni a szervezeti és személyi feltételeket. A Roszoboronexport eddig az első öt gép leszállítását jelentette be, melyek közül kettő valaha a Belorusz Légierőt erősítette.
—–
Szerző: Galcom
12%-kal növeli Kína a katonai költségvetését.
Húsz hadosztály CSAK légi szállításra? Atyám! Ezek kezdenek nem kispályán játszani….
Valóban kissé félreérthető. Egy hadosztály, húsz IL-76-ossal.
Nem kevés a húsz szállítógép egy ekkora hadsereggel rendelkező ország számára?
Az utolsó képen igazán jó a festése a gépnek! Nekem kimondottan tetszik.
Igen, meglepően kevés. A PLAAF-nál légi szállítást sokáig csak a VIP ügyfelek szállítása jelentette, II VH-ból megmaradt gépeken. Csak a nyolcvanas években állítottak fel két hadosztályt, dedikáltan szállító feladatkörrel. Az Antonov An-12 és An-24/26-os gépek gyártását, csak a nyolcvanas évek közepétől tudták megkezdeni, ezekkel töltötték fel a két új hadosztályt. Ezek a gépek csak helyi, belső feladatokra voltak alkalmasak, ami akkoriban még megfelelt.
Manapság Kína rengeteget költ a flottájára, miközben a hadászati légierőt elhanyagolja. Az új Y-20-as szállítógép, talán majd segít ezen. De e mellé még komoly légi utántöltő flottára és nagy hatótávolságú felderítő, hírszerző gépekre is szüksége lenne, ami manapság még csak nyomokban fedezhető fel.
Pár napja jelentette be Jintao, hogy 10% al emelik a katonai költségvetést.
Kérdezek:
A 2010. évben rendelt 10 gép mennyibe került nekik?
A maradék 5 gépet mikorra kell leszállítani az oroszoknak?
A Rosoboronexport egyik vezetője Szergej Kornev 2012. november 15-én azt nyilatkozta, hogy hét gépet már kiválasztottak, folyik a felújításuk. Ekkoriban már publikáltak fotót az első gépről, ami már kínai jelzésekkel repült.
Az első hármat, oldalszámuk 21140, 21141 és 21142, állítólag tavaly év második felében repülték át.
A Rosoboronexport 2013. jan. 25-én hivatalosan is bejelentette, hogy átadták az elsőt, a tíz megrendeltből, és publikálták az első öt gyári számát is.
Ennyi konkrét orosz nyilatkozat van, a többi PR találgatás.
Amikor a hírhez gyűjtöttem az anyagot, kikerestem a gyári számokat is, mert a darabszámok nagyon szórtak és pontos infót szerettem volna írni:
1013407233MD 91-es átadás B-4030
1013408254MD 91-es átadás B-4031
1013409289MD 91-es átadás B-4032
1033416512MD 93-es átadás B-4033
1033416524MD 93-es átadás B-4034
1033416529MD 93-es átadás B-4035
1033417550MD 93-es átadás B-4036
1033417557MD 94-es átadás B-4037
1033417567MD 94-es átadás B-4038
1043418576MD 94-es átadás B-4039
1063418587MD 94-es átadás B-4042
1053419656MD 94-es átadás B-4040, 04-től A50
1053420663MD 94-es átadás B-4041, 05-től A50
Majd a használtak:
073409267 77-es gyártás, 97-től Kína, ex VVS, majd polgári
093416506T 79-es gyártás, 06-tól Kína, ex iraki AF, majd polgári
093420599T 79-es gyártás, 02-től Kína, ex polgári
Az új szállítás, első öt gépe:
0073477233
0083486570 ex Belorusz AF
0083486582 ex Belorusz AF
0093492763
0093493794
Ha van még olyan szent őrült, akit ez érdekel…
Pontos árról nem tudok, csak a le nem szállított harminc új gépről írnak 1-1,5 milliárd US$-t. Nekem ez kevésnek tűnik, bár mostanában nem vettem ilyet.
Ne feledkezzünk meg azért az Y-8/9 típusról sem. Annak bázisán egy rakás speciális elektronikus példányt alakítottak ki.
Szia Mackensen, így van! Ezért is írtam, hogy csak nyomokban van ilyen gép.
Ezekkel a típusokkal az a gond, hogy többnyire nem alkalmasak légiutántöltésre. És mivel Kínának – még – nincs nagyhatalomhoz illően kiépített bázisrendszere a válsággócok körül, így a Y-8/9 gépek bázisán kialakított felderítő, hírszerző gépek, hadászati feladatokra csak nagyon korlátozottan, vagy sehogy nem vethetők be.
Ez igaz, mondjuk a határai mentén használhatja őket csak. Ezért is furák a kínai expanziós törekvésekről szoló rémhírek. Kihagyják a képletből a stratégiai szállítókapacitást. Ez alíg elég valamire az országuk határain belül, nemhogy egy nagszabású hódtó háborúra.
Mack, lehet másképp is hódítani.
Simon Peresz is megmondta.
Persze és amit eddig Kína „hódított” azt „soft power”-el tette, de a DoD jelentések és Carlo Kopp féle előrejelző és megmondóemberek állandóan egy hatalmas Kínai offenzívát vizionálnak ami egy hatalmas ugrással bekebelez mindent. Beleértve Ausztráliát stb. stb.