A kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje (PLAAF) hosszú ideig kevés figyelmet fordított a légi szállításra. Az első ilyen feladatkörű repülő hadosztályait, csak a nyolcvanas évek elején állították fel. Komolyabb katonai szállító repülőgéphez, csak a hidegháború után jutottak hozzá, amikor Oroszországtól 13 gyári új IL-76-as repülőgépet szerezhettek be.

Ezzel a gépmennyiséggel hosszú ideig elégedettek voltak, csak a KJ2000-es AWACS program számára elkülönített repülőgépeket pótolták három használt példánnyal. Ez utóbbiak érdekessége, hogy volt közöttük olyan gép is, mely pályafutását az Iraki légierőben kezdte és csak 1991 után került orosz polgári kézbe.
Az ezredforduló után Kínában felmerült az igény, hogy az ország ambícióihoz mérhető hadászati szállító kapacitást építsenek ki. Ezért 2005-ben közel harminc új gyártású gép szállításáról írtak alá szerződést. Az átadás végül nem valósult meg, egyrészt a taskenti üzem problémái, másrészt az új kínai hadászati szállító repülőgép, az Y-20 előrehaladott fejlesztése miatt.
Napjainkra a PLAAF erőinek egyre több feladattal kell megbirkózniuk, ezért 2010-ben további tíz Iljusint rendeltek Oroszországtól. A használt repülőgépekkel egy újabb ezredet állítottak fel, a 13-ik szállító repülőhadosztály állományában. A hamarosan húsz IL-76-assal felszerelt hadosztály feladata, a növekvői kínai nagyhatalmi érdekek kiszolgálása lesz. Valamint ez az alakulat fogja az új Y-20-as típus hadrendbe állításához megteremteni a szervezeti és személyi feltételeket. A Roszoboronexport eddig az első öt gép leszállítását jelentette be, melyek közül kettő valaha a Belorusz Légierőt erősítette.

—–
Szerző: Galcom