Kína fokozatosan megduplázza hadászati szállító kapacitását

A kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje (PLAAF) hosszú ideig kevés figyelmet fordított a légi szállításra. Az első ilyen feladatkörű repülő hadosztályait, csak a nyolcvanas évek elején állították fel. Komolyabb katonai szállító repülőgéphez, csak a hidegháború után jutottak hozzá, amikor Oroszországtól 13 gyári új IL-76-as repülőgépet szerezhettek be.

2011-ben a Líbiai forradalom idején, a kínai IL-76-osok részt vettek kiürítésében. A repülőgép típus lehetőséget nyújtott Kína számára, hogy más földrészen is képviselhesse az érdekeit. | Fotó: B747SPNKG
2011-ben a Líbiai forradalom idején, a kínai IL-76-osok részt vettek kiürítésében. A repülőgép típus lehetőséget nyújtott Kína számára, hogy más földrészen is képviselhesse az érdekeit. | Fotó: B747SPNKG

Ezzel a gépmennyiséggel hosszú ideig elégedettek voltak, csak a KJ2000-es AWACS program számára elkülönített repülőgépeket pótolták három használt példánnyal. Ez utóbbiak érdekessége, hogy volt közöttük olyan gép is, mely pályafutását az Iraki légierőben kezdte és csak 1991 után került orosz polgári kézbe.

Az ezredforduló után Kínában felmerült az igény, hogy az ország ambícióihoz mérhető hadászati szállító kapacitást építsenek ki. Ezért 2005-ben közel harminc új gyártású gép szállításáról írtak alá szerződést. Az átadás végül nem valósult meg, egyrészt a taskenti üzem problémái, másrészt az új kínai hadászati szállító repülőgép, az Y-20 előrehaladott fejlesztése miatt.

Napjainkra a PLAAF erőinek egyre több feladattal kell megbirkózniuk, ezért 2010-ben további tíz Iljusint rendeltek Oroszországtól. A használt repülőgépekkel egy újabb ezredet állítottak fel, a 13-ik szállító repülőhadosztály állományában. A hamarosan húsz IL-76-assal felszerelt hadosztály feladata, a növekvői kínai nagyhatalmi érdekek kiszolgálása lesz. Valamint ez az alakulat fogja az új Y-20-as típus hadrendbe állításához megteremteni a szervezeti és személyi feltételeket. A Roszoboronexport eddig az első öt gép leszállítását jelentette be, melyek közül kettő valaha a Belorusz Légierőt erősítette.

Mindezzel párhuzamosan a meglévő IL-76-osokat is korszerűsítik. Az 1993-ban leszállított B-4034-es IL-76-ost, Oroszországban újították fel az elmúlt hónapok során. | Fotó: Lysanko Sergey
Mindezzel párhuzamosan a meglévő IL-76-osokat is korszerűsítik. Az 1993-ban leszállított B-4034-es IL-76-ost, Oroszországban újították fel az elmúlt hónapok során. | Fotó: Lysanko Sergey

—–
Szerző: Galcom

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Bemutatta új repülőgép-hordozóját Kína

Sárkányok egymás közt

Sárkányok egymás közt

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Kína elfogórakétát tesztelt

Kína elfogórakétát tesztelt