Új, eddig még soha nem látott, orosz fejlesztésű pilóta nélküli repülőgépről, pontosabban annak makettjéről kerültek fel képek a világhálóra, miután a Tatár Köztársaság kormánya feltöltötte azokat weboldalára az Orosz Föderáció védelmi miniszterének látogatása után.
A dolog pikantériája, hogy mindezt eredendően nem így tervezték, s bár az UAV fejlesztésének ténye nem volt szigorúan titkos, diszkréten kezelték, magáról a gépről pedig főleg nem terveztek képet megosztani a nagyközönséggel – ennek megfelelően rövid idő után el is távolították azokat a kormányzati honlapról, addigra azonban átvette őket egy – alapvetően üzleti híreket közlő – napilap weboldala, így már nem lehetett őket eltüntetni a világhálóról.
Szergej Sojgu, Oroszország nemrégiben hivatalba lépett védelmi minisztere február 5-én tett látogatást Tatárföldön, ahol többek között megtekintette a helyi illetőségű Sokol vállalat üzemét is. Kevéssé ismert, hogy a Sokol a szentpétervári Tranzas céggel közösen 2011-ben elnyert egy 1 milliárd rubel (33 millió dollár) értékű szerződést, melynek értelmében két pilóta nélküli repülőgépet kell kifejleszteniük: a nagyobb, kb. MALE (Medium Altitude, Long Endurance – közepes repülési magasságú, hosszú őrjáratozási idejű) kategóriájú, Altius névre hallgatót és az ennél egy kategóriával kisebb Inokodjec (Vándor) taktikai UAV-t. Viktor Godunov, a Tranzas alelnöke akkor azt nyilatkozta, hogy mindkét típus versenyképes lesz a világpiacon, képességeik terén pedig „minden eddiginél jobbak lesznek”. A hagyományos orosz nagyotmondás mellett azért azt is elárulta, hogy az alapvetően felderítőnek tervezett UAV-ket alkalmassá kívánják tenni fegyverzet hordozására is.
A napokban nyilvánosságra került képeken a nagyobb Altair látható, vagyis annak modellje. A Sokol által később közzétett, részleteket nélkülöző, pusztán a főbb külső jellemzőket bemutató grafikával együtt vizsgálva elmondhatjuk, hogy az UAV felsőszárnyas kialakítású lesz V alakú függőleges vezérsíkokkal és hosszúkás, hátul elkeskenyedő törzzsel, meghajtásáról pedig két turbopropelleres hajtómű fog gondoskodni.
A két cég közül egyébként a Sokol felelős a tervezésért, gyártásért, valamint a földi irányító egység előállításáért, míg a Tranzas a fedélzeti elektronikán és a vezérlőrendszeren dolgozik. Az első repülés mind az Altius, mind az Inokodjec esetében 2014-re datálódik, az Orosz Légierő pedig 2015-től kezdené a tesztelésüket – amiből persze ki tudja, mi lesz.
Miért kell rá két két hajtómű és légcsavar?
A magyar UAV-kal mi van?
Elég szarul néz ki .
Sokkal jobban néz ki a kínai Global Hawk.
jó gagyi! a kínai Global Hawk sokkal jobban néz ki.
Jó hogy nem már egy 2 vh gépet alakítanak át . pl il-2
Fesztávolságra hajaz a Global Hawk-ra, a hajtóműveken kívül pedig a Predator/Reaper párosra. Lehet a két légcsavaros erőforrás annyit fogyaszt mint a sugárhajtómű a Global Hawk-on, ebből a szemszögből nézve nem elvetélt ötlet.
Egyelőre várjuk ki a végét. Majd a látunk fotókat, ahogy kitólják a hangárból és gurulópróbákat tartnakak vele, akkor érdemes lesz vele foglalkozni.
Per pill csak egy műanyagdarabka, ami azt bizonyítja, hogy az oroszok képesek műanyagot fröcssenteni.
Roni, nekem is jobban tetszik a kínai gép.