|

Kitiltották a hangoskodó Szu-24-eseket Cseljabinszk felől

Cseljabinszk lakosságának legalább egy része 2010 novembere, azaz a Szu-24 Fencereknek a Shagol bázison történő megjelenése óta bombázza panaszaival a helyi illetékeseket. A régió központjának számító város lakói azt kifogásolják erőteljesen, hogy a légierő gépei hatalmas zajt csapnak a város feletti elrepülésük közben – adott esetben még éjszaka is.

A város vezetése támogatta a lakosságot és a helyzet megoldására kérte a védelmi minisztériumot. Majd miután ezen az úton nem sikerült rendezni az ügyet a város lakosainak egy része bíróságra ment, mely ügy kapcsán a helyi bíróság – ideiglenes jelleggel – véget vetett a város feletti átrepüléseknek: a hétfői bírósági döntés arra szólítja fel a védelmi minisztériumot, illetve az érintett alakulatot, hogy szüneteltessék a harci gépek reptetését a város 5 részét érintő útvonalakon.

A szóban forgó repülőtér egyébként a város északnyugati peremén helyezkedik el, a futópálya tájolása alapján csak egy irányba/irányból kerülhető el a város légtere. Ráadásul ez a mondjuk Ferihegyhez hasonlóan a repteret övező családi házas övezetben élőket még így sem mentesítené a gyakorlatozó gépek hangjától.

[googlemap src=”https://maps.google.com/maps/ms?msid=213001058605897758963.0004cb06b06d2230181f4&msa=0&ll=55.214923,61.598969&spn=0.34433,1.056747″]

A helyi népegészségügyi szervek állásfoglalása szerint a légierő gépei által keltett zaj nagyobb az elfogadhatónál, ami ellen a légierő azzal érvel, hogy ennek megállapítása során több specifikus tényező mellőzésre került. Mindazonáltal eddig is tettek intézkedéseket a lakosság zajterhelésének csökkentése érdekében – például zajvédő falakat telepítettek.

Hogy a cseljabinszkiak kifogása mennyire jogos, azt így messziről nyilván nem lehet eldönteni, hiszen például nem ismert, hogy a gépek pontosan merre és mikor repülnek el a város felett, ám mivel a Fencer egy finoman szólva is zajos gép, vélhetően igencsak megalapozott lehet a légierővel szemben emelt panaszuk.

Ettől függetlenül, hogy a légierő részéről virtuálisan épp előtolnak mondjuk egy KAB-500-ast, az borítékolható. Nem is volt meglepő, hogy nem sokkal az után, hogy a hírbe belefutottam a RIA Novosztyin, már olvasható volt a légierő reakciója, melyben jelezték, hogy értelemszerűen megfellebbezik a bírósági döntést. Állásfoglalásuk szerint a Cseljabinszk melletti repülőtér a légierő egyik fontos létesítménye mind elhelyezkedés, mind pedig az ott folyó tevékenység miatt. A légibázison folyó kiképzési programok hátráltatása negatív hatással lenne a régió alakulatainak harckészültségére és kétlik, hogy egy helyi bíróságnak meglenne a jogosultsága arra, hogy az orosz haderő készültségét negatívan érintő döntést hozzon.

A végén még így adják tudtukra majd a véleményüket…

… vagy így :)

A hírhez kiválasztott 3 videóból véleményünk szerint leszűrhető, hogy a Szu-24-es valóban nem halkan végzi a dolgát – azt egyébként a légibázis illetékesei is elismerték, hogy a gép zajos, főképp a le- és felszállásokkor, illetve az utánégető rákapcsolásakor „kényezteti” a környékbeli, erre nem feltétlen, de legalábbis nem napi szinten vevő lakosságot. Egyben arra is utaltak, hogy a bázis esetleges áttelepítésére a közeljövőben nincs esély, így ezzel ne is számoljanak az érintettek.

26 hozzászólás “Kitiltották a hangoskodó Szu-24-eseket Cseljabinszk felől”

  1. Hm… érdekes hír. Gyanítom annak a bírónak, aki ezt aláírta, már fogalmazzák a felmondását :D

    De egyébként minden bizonnyal tényleg jogos a tiltakozás, főleg ha éjszaka is repkedtek a lakóövezetek felett, de az alábbival is teljes mértékben egyet tudok érteni:

    „kétlik, hogy egy helyi bíróságnak meglenne a jogosultsága arra, hogy az orosz haderő készültségét negatívan érintő döntést hozzon.”

    Ilyen helyi döntésekkel elég hamar el lehetne lehetetleníteni egy komplett egység működését, mert előbb csak az nem tetszik, hogy zajosak, majd később ez meg az az apróság, aztán valamelyik kihozza, hogy egyáltalán miért van ott támaszpont, tícsákbe.

    Az orosz vezetés nagy valószínűséggel – ha mást nem valami oroszos lépéssel – elejét fogja venni az ügynek.

  2. @aerophyl: igen, ez jogos. Kicsit át is fogalmaztam az 1. videó alatti bekezdést, mert valóban innen messziről, a pontos helyzet ismerete nélkül is erősen valószínűsíthető a kiadós zajterhelésük. Ami nyilván nem örömteli napi szinten.

    @GrGLy: Á, csak elküldik valahova jó északra, vagy kap egy házat a reptér mellett :)

    Ám végére meg ment egy új bekezdés, amiben említésre kerül, hogy a bázis részéről közölték, hogy még csak ne is reménykedjenek itt semmi áttelepítésben.

    Kíváncsi vagyok mik lesznek a fejlemények.

  3. Két igen jó megoldás létezik.
    1. Húzzanak a futóműre kalucsnit.
    2. hosszabbítsák meg a futószárat és akkor „lábujjhegyen” szállnal fel, illetve landolnak.
    Mellesleg tényleg hangosak, de hát ilyen egy reptér élete. A helyi munkalehetóség nem zavarja őket?

  4. @Littlejohn

    A kalucsni nem jó, mert az vizes időben nagyon cuppog, inkább mamusz kéne oda.

    Egyébként google mapsból kiindulva erdő nem nagyon van a reptér környékén (főleg a város felé nem), pedig jó sok fenyővel a földi műveleteket „árnyékolni” lehetne valamelyest, ellenben tele van lakóházzal vagy hobbitelekkel a környék. Oda mehetne a fenyves, a városközpont felett meg lehetne valami korlátozott repülési zóna és máris jóval egyszerűbb lenne a helyzet. Mondjuk az egész érdekes, mert a reptér font a város szívébe mutat.

  5. Hello, Cseljabinszk repülőterén évtizedeken keresztül navigátorok képzése folyt Tu-134-eseken, ami szintén nem egy halk típus. Aztán az ezredforduló után ez ellaposodott. Ezt gondolom megszokta a nép.

    2010-ben aztán, régen a Mongólia felől Kína felé felsorakoztatott régi frontbombázó hadosztály maradványait ide telepítették. Érdekes döntés volt, mert az eddigi bunkerek helyett a betonon áznak a gépek.

    1.bp.blogspot.com/-CLkhKUn0A-s/UD4qJPuGpGI/AAAAAAAALpA/KbDVCHA81FA/s1600/SU-24M+35+SHAGOL+CHELBINSK+25-08-2012.jpg

    http://3.bp.blogspot.com/-Z3jaubWuAIE/UD4qTD11vYI/AAAAAAAALpI/WgFPtizLt7U/s1600/SU-24M+35+SHAGOL+CHELBINSK+25-08-2012+LADO+IZQUIERDO.jpg

    Az elmúlt két évben felpörgött az élet, a környék összes gyakorlatát itt tartják. A MiG-31-esek napi vendégek a repülőtéren.

    Az is igaz viszont, hogy az elmúlt évtizedekben megszűnt rengeteg alakulattal ellentétben, a városé megmarad és sok pénzt hoz a pénztárba.

    Érdekes, hogy az Oroszoknál ez a téma felmerül. :)

  6. Hát a Gripenek érkezése óta a reptér közelében lakó kecskemétiek is szitkozódnak rendesen…
    Érdekes dolog ez amúgy hogy 1 hajtóműves gépként valahogy sokkal kellemetlenebb a hangja mint a MiG-29eseké volt. Viszont saját tapasztalat hogy valóban így is van. A 29esek mély dübörgése sokkal kevésbé volt bántó, a Gripenek zaja viszont már a fájdalomküszöböt súrolja.
    Érdekes dolog amúgy de nekem ugyanez a tapasztalatom az AK vs M-16 esetében is. Az M-16ossal való tüzeléskor vagy mellette álláskor kifejezetten ajánlott a fülvédő használata, miközben sem az AK, sem a PKM sem a Gimpy esetében nem igazán éreztem annyira szükségszerűnek ezt.

  7. Allesmor Obranna

    Tisztán decibelekkel nem lehet egy gép zajosságát kifejezni. Számszerűsíteni lehet, de ez félrevezető. A decibel skála a hangnyomást adja meg.
    Az éles recsegő hang sokkal nehezebben viselhető el még alacsonyabb hangnyomás esetén is, mint a mélyebb.

    A Szu-24-esnél, a Tornadohoz hasonlóan a két hajtómű gázsugara enyhén összetartó. Ugyanez az Al-21F3A hajtómű egyébként már a Szu-22M4-esekben se halk. De itt felléphet némi interferencia is.

  8. Sziasztok!
    Régóta olvaslak Benneteket, de csak most szólok hozzá először. Debreceniként gyerekkorom kedvenc foglalatossága volt a szovjet reptér kerítésén való átmászás és bratyizás a ruszki katonákkal. Cserébe beülhettem egy-két pilótafülkébe…:-) . Pl határozottan emlékszem a Jak-28-asra. A lényeg, hogy a 80-as évek vége felé kapott a város egy adag (század? ezred?) Szu-24-est. Ezek innen mentek végül haza a nagy SZU-ba ’91-ben Egyszer, valamikor ’90 táján érkezett egy japán mérőcsoport, akik hangnyomást mértek a 47-es főúton, a város határán belül. Az út a felszállópálya végétől úgy 300 méternyire van, kerezstezi annak vonalát. A mérés szerint a leszállás közben „pirosat” kapó Szu-24 által produkált hangnyomás (ilyenkor minden habozás nélkül forszázst nyomtak a ruszkik) 127 dB volt. Az ember egész teste remegett bele, félelmetes érzés volt… Szóval, hajrá Cseljabinszk!

  9. A nyolcvanas évek közepén a tököli bázison hallottam felszállni Szu-24-eseket kb. 150-200 méterről (Allesmor kolléga biztosan emlékszik a PG-s starthely kb. ennyire volt a pályától) Lépés közben a bakancs rezgett a lábamon, ilyet sem előtte, sem azóta nem tapasztaltam. Fizikai fájdalmat okozott, az agyamat rázta. Éreztem, hogy mozog a fejemben. A MiG-25-ös ehhez képest érezhetően halkabb volt, azt némileg messzebbről hallottam, bár a legzajosabb helyről féloldalt hátulról.

  10. Allesmor Obranna

    A MiG-25-ös hangja annyiban egyedi, hogy olyan hangja van, mint a repedő vitorlavászonnak. Vagy mint egy rakétának. Nem hasonlít semmi más ismert géphez.

    A Szu-24-esnél nem tudom mi az oka a nagy zajnak. Az biztos, hogy a Szu-22M4-eseknél is a forszázs egy jól hallható nagy dörrenéssel indul, itt talán fúvócsövek egymáshoz viszonyított helyzete is szerepet játszhat. Mert amúgy se a nyomásviszony, se a levegőátfutás nem extra.
    Laval fúvócső van, de az máshol is, egyáramú, de ilyen konfigurációja van a GE J-79-eseinek az F-4-esekben, az jóval halkabb.
    Papíron a Szu-24-esnek pl. a Szu-27-eseknél halkabbnak kellene lennie.
    Ez mutatja, hogy a hanghatás és a paraméterek sokkal kevésbé vannak kapcsolatban, mint azt a fizikai ismereteink alapján elsőre gondolnánk.

    Érdekesség, anno az F-14D-k F110GE400-as hajtóművei technológiailag a block 40-es F-16-osok F110GE100-asaival voltak azonosak.
    Valamiért a D-Tomcat nagyon zajosra sikeredett.
    De még ennél is meglepőbb, hogy a szinte „hajszárító” Prowler gépek a zajossági listán igencsak előkelő helyen vannak. Pedig kis méretű a fúvócső, utánégető se igen van.
    És nyugodtan ide vehetjük a Vulcan-t is, hasonló jellemzői vannak, aztán mindenkinek lerepül a haja…

  11. Tisztán decibelekkel nem lehet egy gép zajosságát kifejezni. Számszerűsíteni lehet, de ez félrevezető. A decibel skála a hangnyomást adja meg.

    A hangnyomásszint nem adja meg a zaj spektrumát. A légkörben a magasfrekvenciás komponensek sokkal durvábban csillapodnak, mint az alacsonyabbak. A szubjektív hangérzet szempontjából az emberű fül a 3-4 kHz-nál erősít a legjobban, de kellemetlennek nem ezt érzni, hanem a skála két végét.

    A Szu-24-esnél nem tudom mi az oka a nagy zajnak. Az biztos, hogy a Szu-22M4-eseknél is a forszázs egy jól hallható nagy dörrenéssel indul,

    Nem tudom, hogy lengyelek milyen változattal bírnak, de Ostravában pontosan felettem mentek el, mikor ezt tisztán hallottam.

  12. Ostravában a B-52 nem volt olyan rettentően hangos, de az a sivítás, a magas frekikomponensekkel fájt. Ellenben a török F-16 mikor full utánégetővel felhúzott a mély basszus hang kis túlzással már kellemes volt. Hiába volt hangos, a mély komonens mégis duruzsuló volt. Fura.

  13. torsen: Debrecenben 1981-től voltak Szu-24-esek, majd M-ek 1987. július 10-ig.:) 1987-1990-ig egy MiG-27D ezred települt, de a bázist elsőként, 1990. május 18-án elhagyták. És forszázzsal nem igazán szálltak le:)
    Kunmadarason pedig 1989-től voltak Szu-24-esek, MR-ek, melyek a korábbi R-eket váltották a helyi felderítőezredben:) Ezeket volt szerencsém nézegetni egészen közelről (kabin):)

    Lásd pl. a múzeum főoldalán részletet a Légierő társbérletben könyvekből, ott is van fotó.
    http://www.soviet-airforce.com/

  14. vandork: Üdv a fedélzeten! Örülök hogy újabb elsődleges forrásból tájékozódó hozzászóló van közöttünk. (Én nem vagyok az.)

    >És forszázzsal nem igazán szálltak le:)

    Átstartolásra gondolt Torsen szerintem.