Olvasóink számára nyilván nem ismeretlen, hogy a Földközi-tenger déli partján, Afrika északnyugati régiójában akad két szomszéd, akiket nem a felhőtlen diplomáciai kapcsolatok jellemeznek – ennek részeként Marokkó és Algéria konkrétan fegyverkezési versenyt folytat. Míg Marokkót főként az Egyesült Államok és Európa nyugati államai támogatják, addig Algéria elsősorban Moszkva támogatását élvezi – igaz nem kizárólagosan, lévén Algír nyugati haditechnika beszerzése mellett is voksolt haditengerészete kapcsán. Vízfelszín alatti képességek tekintetében ugyanakkor az orosz technika az általuk járt út.
Mint ezen hírünk címből könnyedén leszűrhető az algériai haditengerészet újabb Kilo-osztályú tengeralattjárókhoz jut majd pár éven belül. Minderről a Kommerszant értekezett orosz védelmi minisztériumi források alapján. Az orosz gazdasági napilap által leközöltek szerint Algéria formálisan jelezte igényét két további Project 636M típusú tengeralattjáróra – a források szerint konkrétan a szentpétervári Admiralitás Hajógyárt akarják kivitelezőként, amit az orosz Kereskedelmi- és Iparügyi Minisztérium elvileg már ki is jelölt kivitelezőként.
Algéria számára nem ismeretlen a hajóosztály, lévén ezidáig négy egységet rendeltek. Kettőt még a 80-as évek második felében vehetettek át – ezek a Kilo-osztály régebbi változatát jelentő Project 877 exportváltozatai, Project 877EKM jelölésű tengeralattjárók. A Nyizsnyij Novgorod-i Krasznoje Szoromovo hajógyár Algériának készített produktumainak 1986, illetve 1987-es hadrendbe állítását követően legközelebb 2010 folyamán állíthatott hadrendbe új tengeralattjárót Algéria haditengerészete. Egyből többet is, lévén a 2006-os, 600 millió dolláros, az Admiralitás hajógyár által teljesített szerződésben 2 Project 636M egység leszállítása szerepelt.
Ám ha már az áraknál tartunk, akkor megemlítendő, hogy az újabb két Kilo-ról szóló szerződés összege egyelőre nem ismert, de vélhetően legkésőbb jövőre kiderül, ugyanis a végleges szerződés realizálódását a jövő év folyamán várják az információt megosztó források. Mivel még nincs végleges szerződés, így az árcédula mellett az sem ismert, hogy a marokkóiak jövőre hadrendbe álló tengeralattjáró vadász FREMM fregattja mikor futhat majd össze először jövőbeni játszópajtásaival.
Algéria haditengerészeti vonalas fejlesztései természetesen nem korlátozódnak a tengeralattjárókra, hiszen a felszíni egységek terén is folyik modernizálás, illetve új hajók beszerzése. A beszerzések részben orosz, részben pedig német és olasz eredetűek. Az orosz és német vonatkozásokról korábban írtunk már – a Sztereguscsij és Molnija típusú korvettek, valamint a MEKO A200 fregattok beszerzése mellett azonban valahogy nem történt említés azon bő 1 évvel ezelőtti szerződésről, melyben az olaszoktól rendeltek egy partraszállást támogató dokkhajót. Ez elvileg az Olasz Haditengerészetnél San Giorgio osztálynév alatt hadrendben álló LPD-k ráncfelvarráson átesett változata lesz.
Nemrég írtam valahol, hogy a Földközi lavór lassan megtelik acélhalakkal. Lassan már nem csodálkoznék, ha egy szerencsétlen ciprusi halász tengót fogna. A baj csak az, ahol ennyi fegyver gyűlik össze, ott előbb-utóbb el is sütnek egyet.