|

Gyűlnek a raktárban a hibás AMRAAM-ek

A Raytheon vállalat vezetősége és mérnökei foghatják a fejüket, mivel a cég raktáraiban már közel 1000 darab át nem vett AIM-120 AMRAAM típusú légiharc-rakétát kénytelenek tárolni.

A megrendelők által át nem vett rakéták a szilárd hajtóanyagú rakétahajtómű problémái miatt lettek visszautasítva. Az ATK vagy Alliant Techsystems néven ismert vállalat a nevezett komponenst 48 darabos szériában gyártja, ezek közül választanak ki random módon 9 példányt, melyeket a valós körülményeket (-56 Celsius fok) imitálva tesztelnek próbapadon. Amennyiben valamelyik nem az előírt paraméterek szerint működik, akkor az egész széria átadását megtagadják és selejtezve lesznek.

Fotó: Staff Sergeant Vince Parker, USAF ,

Konkrét példa is létezik, a Finn Légierő által 2008 júliusában 435 millió dollárért megrendelt 300 darab AIM-120C-7 típusú rakétát 2012 elejéig kellett volna átadni, de az alacsony hőmérsékletű teszten ezek is elvéreztek. Mind John Patterson, a Raytheon szóvivője és Kari Renko ezredes, a Finn Légierő fegyvermérnöke elismerte a hibát, ám annak részleteiről nem kívántak nyilatkozni.

Mindenesetre érdekes, hogy az AMRAAM-ek hajtóművével évtizedekig nem volt probléma, a hibák csak most jönnek elő. A magyarázat viszonylag egyszerű: az azonos méret mellett nagyobb égésidejű és tolóerejű erőforrások „a végletekig ki vannak hegyezve” és megbízhatóságuk hagy „némi” kívánnivalót maga után.

23 hozzászólás “Gyűlnek a raktárban a hibás AMRAAM-ek”

  1. Azert is erthetetlen ez a hatalmas raktarkeszlet, mert ugye a 48-as szeriabol eleg ha egy darabnak van valami baja es maris selejtezik az osszeset. Viszont ekkora hatalmas keszlet mellett mar lehet, hogy megerne kidolgozni egy olyan modszert, mely segitsegevel a csoportonkenti maradek 47-bol ki lehetne valogatni a 100% allapotu eszkozoket.

  2. Cserélik is. Aeropyl írta, hogy az USAF (?) egyes rakétnáknál az ‘A’ hajtóműszekcióhóz teszi a ‘C’ elektronikát. Az dolog két szempontból is értekes.

    1. Ez igencsak odaver elvben a kinematikai hatótávnak.

    2. Az összeszerelt cucc mérete és tömege eltér, és súlypontja is máshol van, mint ahol eddig. Ez a vezérlést nem is zavarja?

  3. @molnibalage:

    „Az összeszerelt cucc mérete és tömege eltér, és súlypontja is máshol van, mint ahol eddig. Ez a vezérlést nem is zavarja?”

    Feltetelezem, hogy eleg csak egy modositott software-t feltolteni, hogy athidaljak az ebbol eredo problemakat.

  4. @Phoenix:

    „Melynek kifejlesztéséhez és próbájához újabb repülési tesztek és éleslövészetek szükségesek.”

    Termeszetesen. Ki allitotta az ellenkezojet? :)

    Bar amig a fejleszteshez nem kell teszt vagy elesloveszet – eleg egy szamitogep is – a probahoz mar persze elengedhetetlen.

    De gondolom meg igy is boven megerni nekik…

  5. Csak erről nem szóltak a hírek. Egyébként nem vagyok benne biztos, hogy ez kellene. A rakéta számol egy irányt a mért visszaverődés alapján, ami felé repülnie kell, hogy meglegyen a számított találkozási pont. A vezérlés ezt próbálja tartani. Ha a vezérsíkok produkálják az ehhez szükséges kormányerőt, akkor lehet, hogy az adaptáció mínuszos probléma.

  6. Ha jelentosen valtozik az aerodinamika, tomeg, sulypont, etc., akkor szerintem azert valtoztatni kell a vezerlesi software-en is, ha mas nem par konstans atirasaval. Magatol a raketa nem tudja a sajat sulyat peldaul es ketlem, hogy jelentos tureshatart epitette bele, mivel ez szerintem a hatekonysag rovasara menne… de persze…

  7. A rakéta modul rendszerű, szétbontható szekciókból áll. A 48-as széria csak a hajtóművekre vonatkozik, a legnagyobb értékű részegységekre nem, azok vannak raktáron csak és várnak a hajtóművekre. A súlypont dolognak ne tulajdonítsatok túl nagy jelentőséget. A rakétánéál ez ugynais repülés közben folyamatosan változik, hiszen kiég a hajtóműben lévő fél mázsánál is több hajtóanyag.

  8. Ez mennyire befolyásolja a századok raktárkészleteit? 1000 rakéta azért nagyon sok, ezeknek elviekben már kint kéne lenniük az egységeknél. Kaptak helyettük másikat? Vagy csak lesnek és várnak rájuk?

    Egyébként lehet, hogy könnyen megoldódik a probléma. Egy szép reggel arra ébrednek, hogy üresek a raktárak, másnap meg nézik majd a CCTV-ben, ahogy szorgos kis kínai kezek hegesztik a rakétákra az R-77-esek hajtóműveit :)

  9. Azért ez szívás…
    Legyártanak X mennyiségű rakétát és az egész cucc kompletten selejtezve lesz, mármint a komplett rakéta: irányító rész, radar, robbanó töltett stb. mindez a hajtó anyag problámja miatt. Igaz itt a „C” verziót van említve, de a „D” változat zselés hajtóanyagát vajon érinti e ez dolog?

  10. Nem sokkal feljebb érthetően leírtam, hogy a selejtezés CSAK a hajtómű szekciókra vonatkozik. Ezek a rakéta legegyszerűbb és legolcsóbb részegységei (bár a probléma jelzi, hogy mégsem olyan egyszerűek, ha nem a felépítésükre és működésükre gondolunk).