Osztrák Eurofighter-program: 5 év, 5 bevethető gép

2007. július 12-én kapta meg első gépeit az Osztrák Légierő, melyek 2008 júniusában vették át hivatalosan az ország légterének védelmét. Az azóta eltelt időszakban 4500 órát repültek, ami 187 nap folyamatos repülésnek felelne meg. Az átadás óta 86 alkalommal került sor „Alfa” riasztásra, azaz ennyi alkalommal indultak légtérsértők elfogására, felderítésére.

A gépek üzemeltetésének bevezető fázisát 2013 első felében kívánják lezárni, eddig az időpontig szeretnék mind a 15 gépet Tranche 1/Block 5 -ös szintre fejleszteni. A Block 5-ös fejlesztés természetesen jelentős kiadásokat jelent a már jelenleg is drágának tartott osztrák Eurofighter programnak, azonban a gyártó néhány, a Block 5-ös csomagot megelőző modelleknél használt alkatrésznek megszüntette a gyártását, mivel azok már korszerűtlennek minősültek. Ezáltal minden a Tranche 1-es szériát üzemeltető ország számára elkerülhetetlenné vált a Block 5-ös csomagra való modernizáció.

Osztrák Eurofighter a 2009-es zeltwegi repülőnapon | Fotó: HTKA.hu - sid911

Az osztrák haderőnél bevezetett megszorítások természetesen nem kerülték el a légierőt sem, a 15 gépes flotta éves repülőóra keretét 1200 órára korlátozták mely így mindössze 80 órát jelent gépenként és ugyanennyit minden egyes hajózónak. A hajózók jártasságuk fenntartásához minimum évi 150 órát kell, hogy repüljenek, az ehhez hiányzó 70 órából 30-at a Saab 105 típusú kiképzőgépeken teljesítik, a maradékot pedig szimulátoron. Ez természetesen további problémákat okoz az Osztrák Légierőnek. A 40 éves svéd gyakorlógépek havi 450 órás tréningrepülése komoly kihívás elé állítja mind a repülőgépeket, mind pedig a földi kiszolgálószemélyzetet. Sokáig ez a képesség már nem tartható fent, már azért sem, mivel a Eurofighter program repültóra-korlátozása miatt a Saab 105-ös gépeket elfogóvadász szerepkörben is kénytelenek alkalmazni. Természetesen erre a feladatkörre a gépek részben alkalmatlanok, mivel csak a lassú célpontok, általában légcsavaros kisgépek elfogására képesek. A szakértők és a védelmi szektorban tevékenykedők közös véleménye, hogy mivel a Eurofighter-programban foglalt repültóra-keret emelésére nincs lehetőség, hamarosan új kiképzőgépek beszerzésére lesz szükség.

Az osztrák Eurofighter-program ráadásul jelenleg csak 5 üzemképes gépet biztosít a légierő számára, ebből 3 példány a készenléti feladatkört látja el (az egyik tartalék), a maradék 2 gép pedig kiképzési célokat szolgál. Kivételt képeznek azon időszakok, amikor a Saab 105-ös gépek adják a keszit, ilyenkor 5 Typhoon áll a pilóták rendelkezésére. Ez idő alatt a maradék 10 gép a karbantartási és modernizációs munkálatok különböző fázisában tartózkodik. Természetesen a gyártó rövid ideig lehetővé teszi a nagyobb számú gép üzemkészültséget, így volt ez például a Dädalus 2012 gyakorlat során is, amikor volt olyan, hogy 11 gép is részt vett a repülési feladatokban.

Szerző: forest

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Rafale győzelem Kolumbiában

Rafale győzelem Kolumbiában

Spanyolország újabb adag Eurofightert rendelt

Spanyolország újabb adag Eurofightert rendelt

Eurofighter a befutó Törökországban?

Eurofighter a befutó Törökországban?

Összetörtek egy C-295-öst Ghánában

Összetörtek egy C-295-öst Ghánában