Újból terítékre került az olasz Centauro harcjármű család az orosz sajtóban. Mint arról májusban beszámoltunk, a tavasszal tesztelés céljából Oroszországba érkezett a Centauro harckocsivadász változata. Méghozzá 2 példányban, hiszen az olaszok és spanyolok által rendszeresített, 105 mm-es löveggel szerelt harckocsivadász mellett egy 125 mm-es löveggel szerelt változatot is nyúznak az oroszok Moszkva közelében.
Májusban mindezek mellett azt is tudni lehetett, hogy a későbbiekben érkezik egy 120 mm-es lövegű változat és egy gépágyús IFV variáció is. Nos, jelenthetjük, hogy a napokban befutott ezen 2. olasz szállítmány a Fekete-tenger legjelentősebb orosz kikötőjébe, Novorosszijszkba. A korábbi infók szerint az IFV változat 30 mm-es gépágyúval rendelkezik majd, ám az elérhető fotókból ezt nehéz lenne megállapítani. Maradjunk annyiban, hogy a NATO szabvány kaliberű löveggel szerelt harckocsivadászt elkísérő Freccia vagy a standard 25 millis gépágyút tartalmazó Hitfist toronnyal érkezett, vagy nem… Konkrét információba erről ugyanis nem botlottunk bele.

Centauro harcjárművek Novorosszijszk kikötőjében | Fotó: CAST ,
A Centauro-k természetesen egy esetleges licencegyártás kapcsán kerültek Oroszországba,ám hogy ebből lesz-e valami, az már kérdéses. Ha csak Dimitrij Rogozin miniszterelnök helyettesen múlna akkor vélhetően nem, de azért megjegyzendő, hogy a napokban egy védelmi kiállításon Oroszország egykori NATO nagykövete nem fogalmazott teljesen elutasítóan.
Pénteki nyilatkozatában Rogozin kijelentette, hogy Oroszország nem fog nagyobb mennyiségben külföldi harcjárműveket beszerezni, ám attól nem zárkóznak el, hogy esetleges együttműködések formájában csökkentsék az orosz haditechnika lemaradását ott, ahol erre igazolhatóan szükség van.
A burkoltan emlegetett technológiai transzfer kapcsán úgy nyilatkozott, hogy a Centauro-k pont azért vannak tesztelés alatt, hogy az orosz illetékesek felmérhessék mit is tudnak ezen gépek nyújtani, milyen esetleges előnyeik vannak az orosz megfelelőikkel szemben. Érdemes-e foglalkozni velük – ehhez pedig csak pár gépre van szükségük.
Rogozin persze nem rejtette véka alá, hogy teljes mértékben tisztában vannak azzal, hogy a nyugat még a jelenlegi megroggyant gazdasági helyzetében sem lenne hajlandó a legmodernebb technológiáját eladni az oroszoknak.
Azt meg mi fűzzük hozzá, hogy a Stryker továbbfejlesztésekor az amerikaik által is lízingelt és aktívan tanulmányozott Centauro azért nem egy B kategóriás technika, az oroszoknak nagyon is jól jöhet ezen járműkategóriában (is) egy együttműködés az olaszokkal.