|

BPM-97 – KamAZ Visztrel

A KamAZ 43269 „Visztrel”-t (nem összekeverendő a KamAZ 4326-9 jelölésű teherautóval, amellyel a Párizs-Dakar versenyen „pusztítanak”) vagy leánykori nevén BPM-97-t (Бронированная пограничная машина – nagyjából azt jelenti, hogy a határőrség harcjárműve) eredetileg az orosz határőrök korosodó GAZ-66 teherautóinak leváltására kezdték el fejleszteni állami felkérésre 1995 és ’97 között. Az alapot a KamAZ 4326 „Mustang” összkerékhajtású teherautó adta, amelynek alvázára az anyacég a moszkvai N. E. Baumann Állami Műszaki Egyetemmel közreműködve építettek egy páncélozott hegesztett héjat.

A jármű eredeti feladata a járőrözés és kísérés, ennek megfelelően a jármű felső része képes ellenállni a 12,7-es, míg alsó része a 7,62-es kaliberű lövedékeknek. A maximális szállítható személyek száma 10 fő, plusz két fő személyzet, akik a jármű oldalán és hátulján levő ajtókon keresztül mozoghatnak.

A tető kialakítása lehetővé teszi fegyverzet telepítését, így például közepes és nagy kaliberű géppuskával (pl. Kord-12.7) szerelt fegyverállvány helyezhető el rajta, illetve a BTR-80-ashoz hasonló kialakításban képes hordozni 14,5 mm-es KPV gépágyút. Ezeken kívül még egy 30 mm-es gépágyúból és az ASG-30 automata gránátvetőből álló torony is szerelhető rá (egyes képek arról is tanúskodnak, hogy a Strela-10 légvédelmi rakétakomplexummal is ellátták legalább kísérleti szinten).

1999 után megvonták a támogatást a projekttől, de hogy ne legyen teljesen veszteséges a fejlesztés a KamAZ engedélyt kapott, hogy a civil szférában értékesítse a Visztrelt, így az robbanószerekkel és értéktárgyakkal szaladgált az orosz utakon. 2005-ben néhányat eladtak az azerbajdzsáni és a kazahsztáni belügyminisztériumnak, majd 2008-ban az orosz hadsereg is rendelt belőle, de előreláthatólag nem alkalmazzák nagy számban. Az Orosz Föderáció Belügyminisztériuma és a Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma is rendszeresítette, valamint a Szövetségi Biztonsági Szolgálat is használja.

2011-ben bemutattak egy újabb változatot is, de a fejlesztések nem számottevőek: a leginkább szembetűnő az új, osztatlan szélvédő és a hozzá tartozó ablaktörlők áthelyezése, de szemfülesebbek észrevehetik az eddig téglalap alakú oldalsó ablak átváltozását és az előrébb tolt oldalsó ajtókat is, amelyek így már a vezető és a járműparancsnok mellé kerültek. Ezen kívül újdonság még a jármű jobb elején látható szívócsatorna, valamint az új vegyi-, biológiai és nukleáris védelmi rendszer. Egyébként az újításoknak köszönhetően a jármű holttere némileg csökkent, de még így is jelentős, azonban a Visztrel katonai mivolta ellenére minden további nélkül részt vehet a közúti forgalomban, nem szükséges hozzá külső irányító személyzet, de minden bizonnyal az orosz-kínai határon otthonosabban érezné magát :)

Adatok

Méretek és tömeg

Legnagyobb hosszúság

7180 mm

Szélesség (max.)

2540 (2900) mm

Magasság

1830-2780 mm

Tengelytávolság

3380 mm

Nyomtávolság

2050 mm

Saját tömeg

9,8 – 10,1 tonna

Megengedett össztömeg

11,9 tonna

Elülső tengelyterhelés (üresen)

4,8 tonna

Hátsó tengelyterhelés (üresen)

5 tonna

Rakomány súlya

1 tonna

Elülső tengelyterhelés (terhelten)

5,3 tonna

Hátsó tengelyterhelés (terhelten)

6,6 tonna

Személyzet

2 fő

Szállítható utasok száma

10 fő

Fordulókör

9,5 méter

Legnagyobb gázlómélység

0,8 méter

Erőforrás

Modell

KamAZ-740.11-240/KamAZ-740.31-240 (Euro 2), turbófeltöréses, V8-as elrendezésű Diesel-motor

Teljesítmény

176,5 kW (240 LE) – 2200±50 1/perc fordulatszámon

Maximális forgatónyomaték

912 Nm – 1300±200 1/perc fordulatszámon

Lökettérfogat

10,86 liter

Üzemanyag

gázolaj

Hajtásképlet

4×4 (6×6?)

Maximális sebesség

90 km/h

Hatótávolság

~1000 km

Elektromos rendszer

Feszültség

24 V

Akkumulátor

2x12V/100Ah

Tengelykapcsoló

Típus

egytárcsás, tányérrugós, 19-es modell, hidraulikus és pneumatikus működtetésű

Erőátvitel

Modell

144

Típus

mechanikus, ötsebességes

Működtetése

mechanikus kézi

Áttételi viszonyok

1. fokozat: 7,82 : 1

2. fokozat: 4,03 : 1

3. fokozat: 2,50 : 1

4. fokozat: 1,53 : 1

5. fokozat: 1,00 : 1

terep fokozat: 7,38 : 1

Terepváltó

Modell

65111

Típus

mechanikus, kétfokozatú, zárható differenciálműves

Működtetése

pneumatikus

Áttételi viszonyok

1. fokozat: 1,692 : 1

2. fokozat: 0,917 : 1

Főáttétel

Áttételi viszony

5,43 : 1

Kerekek és gumiabroncsok

Felni típus

lemez keréktárcsa

Abroncstípus

légabroncs, menetközben állítható keréknyomás szabályozással

Felni méret

310-533

Abroncsméret

425/85R21, Kama-1260 (146J) modell

Csörlő

Típus

hidraulikus, bolygóműves

Meghajtása

elektropneumatikus

Legnagyobb vonóerő csiga nélkül

8 tonna

Legnagyobb vonóerő csigával

16 tonna

Kábel hossza

42 méter

Felépítmény

Típus

zárt, hegesztett acél, 5a osztályú páncélvédelemmel

Megvalósítás

torony nélküli, golyóálló oldalablakokkal

Ülések elöl/hátul

2/8 darab

Nyílások/ajtók

2+4 tetőnyílás, 2 oldalsó/2 hátsó ajtó

Lőrések

8 darab

Képek

Főbb méretek (modernizált verzió) | Forrás: KamAZ ,

Az eredeti verzió

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Búvó nyílások a tetőn | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

A deszant térben levő üléseket nem csak így, hanem többféleképpen is el lehet rendezni attól függően, hogy hány személyt kell szállítani vagy van-e torony szerelve a járműre | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Az elülső ülések forgathatóak, amely nagy előny, főleg, hogy az oldalsó ajtók az ülések mögött vannak | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

A műszerfal: érdemes megfigyelni az orosz katonai járművek elengedhetetlen kellékeit, a Lada kapcsolókat | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Forrás: Wikipédia ,

Az újabb BTR-ek tornyához hasonló alkalmatosság a tetőn | Fotó: KamAZ ,

Sztrela komplexummal felszerelt változat, valószínűleg csak kísérleti jelleggel | Fotó: KamAZ ,

A modernizált verzió

Fotó: KamAZ ,

Fotó: KamAZ ,

Fotó: KamAZ ,

Fotó: KamAZ ,

Forrás: Wikipédia ,

Forrás: Wikipédia ,

Forrás: Wikipédia ,

Érdekesség: 6×6-os Visztrel, valószínűleg csak ez az egy darab létezik belőle.

Forrás: militaryphotos ,

Még több kép:
http://otvaga2004.narod.ru/xlopotov_8/rea_2009kmz1.htm
http://otvaga2004.narod.ru/xlopotov_8/rea_2009kmz2.htm

Videók

Egy-két hupli nem akadály

Víz? Ugyanmár…

Orosz autós műsorban is bemutatták

Természetjáráshoz is ideális

Lehet a jetit látták…

Csapatás az orosz tájban

—–
Szerző: GrGLy

Felhasznált források:

http://en.wikipedia.org/wiki/BPM-97
http://www.military-today.com/apc/bpm_97.htm
http://www.army-technology.com/projects/
/p bpm-97-apc/
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%90%D0%9C%D0%90%D0%97-43269_%C2%AB%D0%92%D1%8B%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BB%C2%BB

30 hozzászólás “BPM-97 – KamAZ Visztrel”

  1. Tetszetős cikk;). A természetjáráson felül mackó eltávolításra,vadászatra is jó:).Ezek az elvetemült tavarisok meg jetikilövésre használják:).

    Remélem lesz még több kerekes,lánctalpas cikk,mert a madárkás írások szépek,meg jók csak már picit unalmasak.:)

  2. Eszembe jut amikor a Komondor felfegyverezhetőségét boncolgattuk, milyen tömeges egyetértés volt abban, hogy a Komondor nem bír el semmit a tetején , jó, ha egy 12,7mm.-es géppuskát, de még az is, hogy megmozgatja az amerikai MRAp-eket, hát akkor talán még az se stb.
    Ez a 10 tonnás jármű (szemben a a Komondor 14 tonnájával) pedig a 30mm-es gépágyús tornyot simán viszi, ráadásul a 30mm-es gépágyús toronny baromira magasan van a gépágyú.

  3. …a hadseregben ez a lényeg nem a méret….

    jáááájjjj hehehe, ez nagy volt:)))) Pedig bizony mondom neked, a méret igenis számít.
    Amúgy igazad van, a HMMWV-t tényleg a Jeep utódjaként rendszeresítették, de hát ők rohadt gazdagok és megengedhatik maguknak. Nem tudok még valakiről aki megszüntette volna a 0,5 tonna kategóriát úgy, hogy egy 1,5 tonnással oldja meg azokat a feladatoka is amire a 0,5-ös is bőven elegendő lenne.

  4. @Kuruc71

    Szerintem az alapot az adta, legalábbis a „dizájnnál” mindenképpen, bár szerintem a BTR-40-re jobban hajaz, mondjuk ez nem kabrió :D

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/BTR-40-latrun-2.jpg

    Nagy kedvencem a Visztrel, a legjobban a szögegyszerű kialakítása tetszik: semmi sallang, csak oda ment lemez, ahova tényleg kell és mégis lett egy egészséges kinézete (meg legalább nem azok az apró gagyi fényszórók vannak rajta, mint ami manapság oly nagy divat lett MRAP meg egyéb apróbb gépek körében).

    @tallking

    A Komondorral szerintem alapvetően az a baj ilyen téren, hogy túl magas, szemben mondjuk a Visztrellel, ami tengely- és nyomtávhoz képest lapos. Bár mondjuk a Sztrelával a tetején már én se szlalomoznék olyan bátran vele :D

    @oroszos, dudi, Mackensen:

    A bekategorizálásba beleszólva: szerintem a Visztrel már inkább a francia VAB vagy lengyel barátaink AMZ Zubr kategóriájába esik (mondjuk ahhoz kicsit pehelysúlyú).

    @Mindenki

    Köszönöm az elismerést, reméltem, hogy többeknek tetszeni fog a kis kedvencem :)

  5. @oroszos

    Szerintem egy-az-egyben orosz alternatívája nincs a Humveenek, talán a Tigr van a legközelebb hozzá. Az orosz szemlélet itt is más, pl. az amcsikkal szemben az oroszok jó ideig megtartották az UAZ-okat (meg ugye még most is szép számmal használják) és nem dobálták ki őket, hogy valami nagyobbal leváltsák. Tankoknál is más trendet követnek (orosz kicsi, amcsi nagy), hajóknál is.

  6. GrGLy: Az milyen vicces már,hogy pont az oroszok gyártanak,használnak kisebb méretű,tömegű tankokat:). Gyerekoromban mindig azt,hallottam másoktól,hogy ekkora orosz batár,meg akkora orosz batár,de ha összehasonlítjuk,akkor néha többször az amerikaiak felé dől a mérleg.Tudom az oroszokkal is el tud szállni a ló,de mégis nekem eléggé vicces:).Nem csak az amerikai emberek többsége súlyos,hanem a járműveik is:).

    Várom a következő benzin,dízelzabáló macskás vagy mackós cikket;).

  7. Gondolom az oroszok úgy vannak vele, hogy a könnyűsúly egyszerűbb, valamint egyszer már bejött nekik, pl T-34. Jóval kisseb volt mint a Királytigris vagy a Tigris ami ugye például a hidak szempontjából is jóval egyszerűbb volt.

  8. oroszos:

    „Gondolom az oroszok úgy vannak vele, hogy a könnyűsúly egyszerűbb, valamint egyszer már bejött nekik, pl T-34.”

    A T-34 nem vált be mint könnyűsúlyú. Nem is válhatott be. A harckocsi lényege a védettség, ami súllyal jár. A T-34 bevált mondjuk a Panzer 4-esek ellen, de velük egy súlycsoportban volt, ezért volt lehetséges. Aki viszont nehezebb volt, Tigris és társai, azok meg lényegesen hatékonyabbak voltak nála.

  9. @ oroszos „Az oroszokNAK AKKOW MI A humvee?”

    Tudtommal a Tigris, de még a kilencvenes években volt egy próbálkozás a GAZ-3937. Fogalmam nincs mi lett a sorsa, de asszem elkaszálták. Ettől függetlenül megtartották a jól bevállt UAZ-okat is. Millió egy hátországi feladat van amire bőven elég az is.