A KamAZ 43269 „Visztrel”-t (nem összekeverendő a KamAZ 4326-9 jelölésű teherautóval, amellyel a Párizs-Dakar versenyen „pusztítanak”) vagy leánykori nevén BPM-97-t (Бронированная пограничная машина – nagyjából azt jelenti, hogy a határőrség harcjárműve) eredetileg az orosz határőrök korosodó GAZ-66 teherautóinak leváltására kezdték el fejleszteni állami felkérésre 1995 és ’97 között. Az alapot a KamAZ 4326 „Mustang” összkerékhajtású teherautó adta, amelynek alvázára az anyacég a moszkvai N. E. Baumann Állami Műszaki Egyetemmel közreműködve építettek egy páncélozott hegesztett héjat.
A jármű eredeti feladata a járőrözés és kísérés, ennek megfelelően a jármű felső része képes ellenállni a 12,7-es, míg alsó része a 7,62-es kaliberű lövedékeknek. A maximális szállítható személyek száma 10 fő, plusz két fő személyzet, akik a jármű oldalán és hátulján levő ajtókon keresztül mozoghatnak.
A tető kialakítása lehetővé teszi fegyverzet telepítését, így például közepes és nagy kaliberű géppuskával (pl. Kord-12.7) szerelt fegyverállvány helyezhető el rajta, illetve a BTR-80-ashoz hasonló kialakításban képes hordozni 14,5 mm-es KPV gépágyút. Ezeken kívül még egy 30 mm-es gépágyúból és az ASG-30 automata gránátvetőből álló torony is szerelhető rá (egyes képek arról is tanúskodnak, hogy a Strela-10 légvédelmi rakétakomplexummal is ellátták legalább kísérleti szinten).
1999 után megvonták a támogatást a projekttől, de hogy ne legyen teljesen veszteséges a fejlesztés a KamAZ engedélyt kapott, hogy a civil szférában értékesítse a Visztrelt, így az robbanószerekkel és értéktárgyakkal szaladgált az orosz utakon. 2005-ben néhányat eladtak az azerbajdzsáni és a kazahsztáni belügyminisztériumnak, majd 2008-ban az orosz hadsereg is rendelt belőle, de előreláthatólag nem alkalmazzák nagy számban. Az Orosz Föderáció Belügyminisztériuma és a Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma is rendszeresítette, valamint a Szövetségi Biztonsági Szolgálat is használja.
2011-ben bemutattak egy újabb változatot is, de a fejlesztések nem számottevőek: a leginkább szembetűnő az új, osztatlan szélvédő és a hozzá tartozó ablaktörlők áthelyezése, de szemfülesebbek észrevehetik az eddig téglalap alakú oldalsó ablak átváltozását és az előrébb tolt oldalsó ajtókat is, amelyek így már a vezető és a járműparancsnok mellé kerültek. Ezen kívül újdonság még a jármű jobb elején látható szívócsatorna, valamint az új vegyi-, biológiai és nukleáris védelmi rendszer. Egyébként az újításoknak köszönhetően a jármű holttere némileg csökkent, de még így is jelentős, azonban a Visztrel katonai mivolta ellenére minden további nélkül részt vehet a közúti forgalomban, nem szükséges hozzá külső irányító személyzet, de minden bizonnyal az orosz-kínai határon otthonosabban érezné magát :)
Adatok |
|
Méretek és tömeg |
|
Legnagyobb hosszúság |
7180 mm |
Szélesség (max.) |
2540 (2900) mm |
Magasság |
1830-2780 mm |
Tengelytávolság |
3380 mm |
Nyomtávolság |
2050 mm |
Saját tömeg |
9,8 – 10,1 tonna |
Megengedett össztömeg |
11,9 tonna |
Elülső tengelyterhelés (üresen) |
4,8 tonna |
Hátsó tengelyterhelés (üresen) |
5 tonna |
Rakomány súlya |
1 tonna |
Elülső tengelyterhelés (terhelten) |
5,3 tonna |
Hátsó tengelyterhelés (terhelten) |
6,6 tonna |
Személyzet |
2 fő |
Szállítható utasok száma |
10 fő |
Fordulókör |
9,5 méter |
Legnagyobb gázlómélység |
0,8 méter |
Erőforrás |
|
Modell |
KamAZ-740.11-240/KamAZ-740.31-240 (Euro 2), turbófeltöréses, V8-as elrendezésű Diesel-motor |
Teljesítmény |
176,5 kW (240 LE) – 2200±50 1/perc fordulatszámon |
Maximális forgatónyomaték |
912 Nm – 1300±200 1/perc fordulatszámon |
Lökettérfogat |
10,86 liter |
Üzemanyag |
gázolaj |
Hajtásképlet |
4×4 (6×6?) |
Maximális sebesség |
90 km/h |
Hatótávolság |
~1000 km |
Elektromos rendszer |
|
Feszültség |
24 V |
Akkumulátor |
2x12V/100Ah |
Tengelykapcsoló |
|
Típus |
egytárcsás, tányérrugós, 19-es modell, hidraulikus és pneumatikus működtetésű |
Erőátvitel |
|
Modell |
144 |
Típus |
mechanikus, ötsebességes |
Működtetése |
mechanikus kézi |
Áttételi viszonyok |
1. fokozat: 7,82 : 1 2. fokozat: 4,03 : 1 3. fokozat: 2,50 : 1 4. fokozat: 1,53 : 1 5. fokozat: 1,00 : 1 terep fokozat: 7,38 : 1 |
Terepváltó |
|
Modell |
65111 |
Típus |
mechanikus, kétfokozatú, zárható differenciálműves |
Működtetése |
pneumatikus |
Áttételi viszonyok |
1. fokozat: 1,692 : 1 2. fokozat: 0,917 : 1 |
Főáttétel |
|
Áttételi viszony |
5,43 : 1 |
Kerekek és gumiabroncsok |
|
Felni típus |
lemez keréktárcsa |
Abroncstípus |
légabroncs, menetközben állítható keréknyomás szabályozással |
Felni méret |
310-533 |
Abroncsméret |
425/85R21, Kama-1260 (146J) modell |
Csörlő |
|
Típus |
hidraulikus, bolygóműves |
Meghajtása |
elektropneumatikus |
Legnagyobb vonóerő csiga nélkül |
8 tonna |
Legnagyobb vonóerő csigával |
16 tonna |
Kábel hossza |
42 méter |
Felépítmény |
|
Típus |
zárt, hegesztett acél, 5a osztályú páncélvédelemmel |
Megvalósítás |
torony nélküli, golyóálló oldalablakokkal |
Ülések elöl/hátul |
2/8 darab |
Nyílások/ajtók |
2+4 tetőnyílás, 2 oldalsó/2 hátsó ajtó |
Lőrések |
8 darab |
Képek
Az eredeti verzió
A modernizált verzió
Érdekesség: 6×6-os Visztrel, valószínűleg csak ez az egy darab létezik belőle.
Még több kép:
http://otvaga2004.narod.ru/xlopotov_8/rea_2009kmz1.htm
http://otvaga2004.narod.ru/xlopotov_8/rea_2009kmz2.htm
Videók
—–
Szerző: GrGLy
Felhasznált források:
http://en.wikipedia.org/wiki/BPM-97
http://www.military-today.com/apc/bpm_97.htm
http://www.army-technology.com/projects/
/p bpm-97-apc/
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%90%D0%9C%D0%90%D0%97-43269_%C2%AB%D0%92%D1%8B%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BB%C2%BB
Elso pillantasra azt hittem hogy egy „rancfelvarrason” atesett BTR 152 ot latok :-)
Már tudom mit kérek karácsonyra!!!!
Ideális családi jármű nagyvárosba.
Kövezzetek meg, de nekem tetszik! Jó, nem annyira, mint a Hawkei, vagy a M-ATV, de nem rossz!
Tetszetős cikk;). A természetjáráson felül mackó eltávolításra,vadászatra is jó:).Ezek az elvetemült tavarisok meg jetikilövésre használják:).
Remélem lesz még több kerekes,lánctalpas cikk,mert a madárkás írások szépek,meg jók csak már picit unalmasak.:)
A Tigr terepjárókból mennyit kap a hadsereg?
Az olasz iveco-ra már leadtak 3000 db rendelést és egy másik olasz páncélozott kocsira amiből 500 db rendszeresítenek határvédelemre.
Ez meg egy könnyedd ebéd utáni olvasmány volt.
Nagyon jó!
Köszönöm ezt is:)))
Eszembe jut amikor a Komondor felfegyverezhetőségét boncolgattuk, milyen tömeges egyetértés volt abban, hogy a Komondor nem bír el semmit a tetején , jó, ha egy 12,7mm.-es géppuskát, de még az is, hogy megmozgatja az amerikai MRAp-eket, hát akkor talán még az se stb.
Ez a 10 tonnás jármű (szemben a a Komondor 14 tonnájával) pedig a 30mm-es gépágyús tornyot simán viszi, ráadásul a 30mm-es gépágyús toronny baromira magasan van a gépágyú.
Ez jármű egy kategória a Humwee-vel?
A cikk pedig nagyon jó volt!
oroszos
Nem a HMMWV inkább egy G Merci vagy Defender kategória amit jobb híján tönkrepáncéloztak.
Nem. Ha leegyszerüsítjük a dolgokat, akkor a Humvee egy 1,5 tonnás kategóriájú kamion, míg a Kamaz, amire ez épül 3 tonnás kategória.
Megint nem:) A G Merci és a Defender 0,5 tonna kategória. A Humvee az Unimog, ACMAT stb kategória.
Mackensen
Az alapvető feladatok(amire kitalálták őket)ugyan az és a hadseregben ez a lényeg nem a méret.A HMMWV-t a Willys Jeep utódjának szánták ugyan abban a feladatkörben.
…a hadseregben ez a lényeg nem a méret….
jáááájjjj hehehe, ez nagy volt:)))) Pedig bizony mondom neked, a méret igenis számít.
Amúgy igazad van, a HMMWV-t tényleg a Jeep utódjaként rendszeresítették, de hát ők rohadt gazdagok és megengedhatik maguknak. Nem tudok még valakiről aki megszüntette volna a 0,5 tonna kategóriát úgy, hogy egy 1,5 tonnással oldja meg azokat a feladatoka is amire a 0,5-ös is bőven elegendő lenne.
@Kuruc71
Szerintem az alapot az adta, legalábbis a „dizájnnál” mindenképpen, bár szerintem a BTR-40-re jobban hajaz, mondjuk ez nem kabrió :D
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/BTR-40-latrun-2.jpg
Nagy kedvencem a Visztrel, a legjobban a szögegyszerű kialakítása tetszik: semmi sallang, csak oda ment lemez, ahova tényleg kell és mégis lett egy egészséges kinézete (meg legalább nem azok az apró gagyi fényszórók vannak rajta, mint ami manapság oly nagy divat lett MRAP meg egyéb apróbb gépek körében).
@tallking
A Komondorral szerintem alapvetően az a baj ilyen téren, hogy túl magas, szemben mondjuk a Visztrellel, ami tengely- és nyomtávhoz képest lapos. Bár mondjuk a Sztrelával a tetején már én se szlalomoznék olyan bátran vele :D
@oroszos, dudi, Mackensen:
A bekategorizálásba beleszólva: szerintem a Visztrel már inkább a francia VAB vagy lengyel barátaink AMZ Zubr kategóriájába esik (mondjuk ahhoz kicsit pehelysúlyú).
@Mindenki
Köszönöm az elismerést, reméltem, hogy többeknek tetszeni fog a kis kedvencem :)
Az oroszokNAK AKKOW MI A humvee? Mert ez a vas tényleg eléggé „testes”.
elnézést a caps lock miatt véletlen volt.
oroszos
Ugyan arra lett kitalálva mint a G Merci vagy Defender.
@oroszos
Szerintem egy-az-egyben orosz alternatívája nincs a Humveenek, talán a Tigr van a legközelebb hozzá. Az orosz szemlélet itt is más, pl. az amcsikkal szemben az oroszok jó ideig megtartották az UAZ-okat (meg ugye még most is szép számmal használják) és nem dobálták ki őket, hogy valami nagyobbal leváltsák. Tankoknál is más trendet követnek (orosz kicsi, amcsi nagy), hajóknál is.
GrGLy: Az milyen vicces már,hogy pont az oroszok gyártanak,használnak kisebb méretű,tömegű tankokat:). Gyerekoromban mindig azt,hallottam másoktól,hogy ekkora orosz batár,meg akkora orosz batár,de ha összehasonlítjuk,akkor néha többször az amerikaiak felé dől a mérleg.Tudom az oroszokkal is el tud szállni a ló,de mégis nekem eléggé vicces:).Nem csak az amerikai emberek többsége súlyos,hanem a járműveik is:).
Várom a következő benzin,dízelzabáló macskás vagy mackós cikket;).
A többször szót nem szántam oda:S.
Ezt most találtam a MP-n:
http://i.imgur.com/kHbWZ.jpg
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?99988-Russian-Photos-%28updated-on-regular-basis%29/page3452
OFF
http://www.reuters.com/article/2012/08/25/us-usa-neilarmstrong-idUSBRE87O0B020120825
Meghalt Armstrong :-( Isten nyugosztalja
ON
Megnéznék egy videót az orosz utakról, ahogy nekimennek vele a 20+ milliós luxuskocsival…
Gondolom az oroszok úgy vannak vele, hogy a könnyűsúly egyszerűbb, valamint egyszer már bejött nekik, pl T-34. Jóval kisseb volt mint a Királytigris vagy a Tigris ami ugye például a hidak szempontjából is jóval egyszerűbb volt.
Én mindenesetre kíváncsi leszek,hogy az orosz mérnökök miket fognak kihozni a Centauro-k mellett,vagy szemben,vagy abból ha megkapták. Tényleg a Centauro-t tesztelik vagy már gyártják az oroszoknak?
oroszos:
„Gondolom az oroszok úgy vannak vele, hogy a könnyűsúly egyszerűbb, valamint egyszer már bejött nekik, pl T-34.”
A T-34 nem vált be mint könnyűsúlyú. Nem is válhatott be. A harckocsi lényege a védettség, ami súllyal jár. A T-34 bevált mondjuk a Panzer 4-esek ellen, de velük egy súlycsoportban volt, ezért volt lehetséges. Aki viszont nehezebb volt, Tigris és társai, azok meg lényegesen hatékonyabbak voltak nála.
A jármű nekem alapvetően tetszik, bár nem tudom, hogy a védettség nem-e túlzott. Határellenőrzéshez sok, költséges ahhoz, viszont háborús helyzetben papírvékonyságú.
Beta!
Igaz hogy hatékonyabbak voltak és 1:8 arányban lőtték ki őket de egyszerűbb volt gyártani szállítani a hidakon való átkelésről nem is beszélve.
Különben pedig a T-34/85 már egészen jól boldogult.
beta
Oroszországban szükség van az ilyen védelemre egy határőr járműnek.
@ oroszos „Az oroszokNAK AKKOW MI A humvee?”
Tudtommal a Tigris, de még a kilencvenes években volt egy próbálkozás a GAZ-3937. Fogalmam nincs mi lett a sorsa, de asszem elkaszálták. Ettől függetlenül megtartották a jól bevállt UAZ-okat is. Millió egy hátországi feladat van amire bőven elég az is.
Mennyibe kerulne egy ilyen „kocsi” :)