A KamAZ 43269 „Visztrel”-t (nem összekeverendő a KamAZ 4326-9 jelölésű teherautóval, amellyel a Párizs-Dakar versenyen „pusztítanak”) vagy leánykori nevén BPM-97-t (Бронированная пограничная машина – nagyjából azt jelenti, hogy a határőrség harcjárműve) eredetileg az orosz határőrök korosodó GAZ-66 teherautóinak leváltására kezdték el fejleszteni állami felkérésre 1995 és ’97 között. Az alapot a KamAZ 4326 „Mustang” összkerékhajtású teherautó adta, amelynek alvázára az anyacég a moszkvai N. E. Baumann Állami Műszaki Egyetemmel közreműködve építettek egy páncélozott hegesztett héjat.
A jármű eredeti feladata a járőrözés és kísérés, ennek megfelelően a jármű felső része képes ellenállni a 12,7-es, míg alsó része a 7,62-es kaliberű lövedékeknek. A maximális szállítható személyek száma 10 fő, plusz két fő személyzet, akik a jármű oldalán és hátulján levő ajtókon keresztül mozoghatnak.
A tető kialakítása lehetővé teszi fegyverzet telepítését, így például közepes és nagy kaliberű géppuskával (pl. Kord-12.7) szerelt fegyverállvány helyezhető el rajta, illetve a BTR-80-ashoz hasonló kialakításban képes hordozni 14,5 mm-es KPV gépágyút. Ezeken kívül még egy 30 mm-es gépágyúból és az ASG-30 automata gránátvetőből álló torony is szerelhető rá (egyes képek arról is tanúskodnak, hogy a Strela-10 légvédelmi rakétakomplexummal is ellátták legalább kísérleti szinten).
1999 után megvonták a támogatást a projekttől, de hogy ne legyen teljesen veszteséges a fejlesztés a KamAZ engedélyt kapott, hogy a civil szférában értékesítse a Visztrelt, így az robbanószerekkel és értéktárgyakkal szaladgált az orosz utakon. 2005-ben néhányat eladtak az azerbajdzsáni és a kazahsztáni belügyminisztériumnak, majd 2008-ban az orosz hadsereg is rendelt belőle, de előreláthatólag nem alkalmazzák nagy számban. Az Orosz Föderáció Belügyminisztériuma és a Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma is rendszeresítette, valamint a Szövetségi Biztonsági Szolgálat is használja.
2011-ben bemutattak egy újabb változatot is, de a fejlesztések nem számottevőek: a leginkább szembetűnő az új, osztatlan szélvédő és a hozzá tartozó ablaktörlők áthelyezése, de szemfülesebbek észrevehetik az eddig téglalap alakú oldalsó ablak átváltozását és az előrébb tolt oldalsó ajtókat is, amelyek így már a vezető és a járműparancsnok mellé kerültek. Ezen kívül újdonság még a jármű jobb elején látható szívócsatorna, valamint az új vegyi-, biológiai és nukleáris védelmi rendszer. Egyébként az újításoknak köszönhetően a jármű holttere némileg csökkent, de még így is jelentős, azonban a Visztrel katonai mivolta ellenére minden további nélkül részt vehet a közúti forgalomban, nem szükséges hozzá külső irányító személyzet, de minden bizonnyal az orosz-kínai határon otthonosabban érezné magát :)
Adatok |
|
Méretek és tömeg |
|
Legnagyobb hosszúság |
7180 mm |
Szélesség (max.) |
2540 (2900) mm |
Magasság |
1830-2780 mm |
Tengelytávolság |
3380 mm |
Nyomtávolság |
2050 mm |
Saját tömeg |
9,8 – 10,1 tonna |
Megengedett össztömeg |
11,9 tonna |
Elülső tengelyterhelés (üresen) |
4,8 tonna |
Hátsó tengelyterhelés (üresen) |
5 tonna |
Rakomány súlya |
1 tonna |
Elülső tengelyterhelés (terhelten) |
5,3 tonna |
Hátsó tengelyterhelés (terhelten) |
6,6 tonna |
Személyzet |
2 fő |
Szállítható utasok száma |
10 fő |
Fordulókör |
9,5 méter |
Legnagyobb gázlómélység |
0,8 méter |
Erőforrás |
|
Modell |
KamAZ-740.11-240/KamAZ-740.31-240 (Euro 2), turbófeltöréses, V8-as elrendezésű Diesel-motor |
Teljesítmény |
176,5 kW (240 LE) – 2200±50 1/perc fordulatszámon |
Maximális forgatónyomaték |
912 Nm – 1300±200 1/perc fordulatszámon |
Lökettérfogat |
10,86 liter |
Üzemanyag |
gázolaj |
Hajtásképlet |
4×4 (6×6?) |
Maximális sebesség |
90 km/h |
Hatótávolság |
~1000 km |
Elektromos rendszer |
|
Feszültség |
24 V |
Akkumulátor |
2x12V/100Ah |
Tengelykapcsoló |
|
Típus |
egytárcsás, tányérrugós, 19-es modell, hidraulikus és pneumatikus működtetésű |
Erőátvitel |
|
Modell |
144 |
Típus |
mechanikus, ötsebességes |
Működtetése |
mechanikus kézi |
Áttételi viszonyok |
1. fokozat: 7,82 : 1 2. fokozat: 4,03 : 1 3. fokozat: 2,50 : 1 4. fokozat: 1,53 : 1 5. fokozat: 1,00 : 1 terep fokozat: 7,38 : 1 |
Terepváltó |
|
Modell |
65111 |
Típus |
mechanikus, kétfokozatú, zárható differenciálműves |
Működtetése |
pneumatikus |
Áttételi viszonyok |
1. fokozat: 1,692 : 1 2. fokozat: 0,917 : 1 |
Főáttétel |
|
Áttételi viszony |
5,43 : 1 |
Kerekek és gumiabroncsok |
|
Felni típus |
lemez keréktárcsa |
Abroncstípus |
légabroncs, menetközben állítható keréknyomás szabályozással |
Felni méret |
310-533 |
Abroncsméret |
425/85R21, Kama-1260 (146J) modell |
Csörlő |
|
Típus |
hidraulikus, bolygóműves |
Meghajtása |
elektropneumatikus |
Legnagyobb vonóerő csiga nélkül |
8 tonna |
Legnagyobb vonóerő csigával |
16 tonna |
Kábel hossza |
42 méter |
Felépítmény |
|
Típus |
zárt, hegesztett acél, 5a osztályú páncélvédelemmel |
Megvalósítás |
torony nélküli, golyóálló oldalablakokkal |
Ülések elöl/hátul |
2/8 darab |
Nyílások/ajtók |
2+4 tetőnyílás, 2 oldalsó/2 hátsó ajtó |
Lőrések |
8 darab |
Képek

Főbb méretek (modernizált verzió) | Forrás: KamAZ ,
Az eredeti verzió

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Búvó nyílások a tetőn | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

A deszant térben levő üléseket nem csak így, hanem többféleképpen is el lehet rendezni attól függően, hogy hány személyt kell szállítani vagy van-e torony szerelve a járműre | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Az elülső ülések forgathatóak, amely nagy előny, főleg, hogy az oldalsó ajtók az ülések mögött vannak | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

A műszerfal: érdemes megfigyelni az orosz katonai járművek elengedhetetlen kellékeit, a Lada kapcsolókat | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Forrás: Wikipédia ,

Az újabb BTR-ek tornyához hasonló alkalmatosság a tetőn | Fotó: KamAZ ,

Sztrela komplexummal felszerelt változat, valószínűleg csak kísérleti jelleggel | Fotó: KamAZ ,
A modernizált verzió

Fotó: KamAZ ,

Fotó: KamAZ ,

Fotó: KamAZ ,

Fotó: KamAZ ,

Forrás: Wikipédia ,

Forrás: Wikipédia ,

Forrás: Wikipédia ,
Érdekesség: 6×6-os Visztrel, valószínűleg csak ez az egy darab létezik belőle.

Forrás: militaryphotos ,
Még több kép:
http://otvaga2004.narod.ru/xlopotov_8/rea_2009kmz1.htm
http://otvaga2004.narod.ru/xlopotov_8/rea_2009kmz2.htm
Videók
http://www.youtube.com/watch?v=eP3LPTq_wCk
http://www.youtube.com/watch?v=f9s9AIx21T0
http://www.youtube.com/watch?v=wLkM3Ki-TSI
http://www.youtube.com/watch?v=4NOPSNbgAnU
http://www.youtube.com/watch?v=BmKDvHEK10I
—–
Szerző: GrGLy
Felhasznált források:
http://en.wikipedia.org/wiki/BPM-97
http://www.military-today.com/apc/bpm_97.htm
http://www.army-technology.com/projects/
/p bpm-97-apc/
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%90%D0%9C%D0%90%D0%97-43269_%C2%AB%D0%92%D1%8B%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BB%C2%BB