BPM-97 – KamAZ Visztrel

A KamAZ 43269 „Visztrel”-t (nem összekeverendő a KamAZ 4326-9 jelölésű teherautóval, amellyel a Párizs-Dakar versenyen „pusztítanak”) vagy leánykori nevén BPM-97-t (Бронированная пограничная машина – nagyjából azt jelenti, hogy a határőrség harcjárműve) eredetileg az orosz határőrök korosodó GAZ-66 teherautóinak leváltására kezdték el fejleszteni állami felkérésre 1995 és ’97 között. Az alapot a KamAZ 4326 „Mustang” összkerékhajtású teherautó adta, amelynek alvázára az anyacég a moszkvai N. E. Baumann Állami Műszaki Egyetemmel közreműködve építettek egy páncélozott hegesztett héjat.

A jármű eredeti feladata a járőrözés és kísérés, ennek megfelelően a jármű felső része képes ellenállni a 12,7-es, míg alsó része a 7,62-es kaliberű lövedékeknek. A maximális szállítható személyek száma 10 fő, plusz két fő személyzet, akik a jármű oldalán és hátulján levő ajtókon keresztül mozoghatnak.

A tető kialakítása lehetővé teszi fegyverzet telepítését, így például közepes és nagy kaliberű géppuskával (pl. Kord-12.7) szerelt fegyverállvány helyezhető el rajta, illetve a BTR-80-ashoz hasonló kialakításban képes hordozni 14,5 mm-es KPV gépágyút. Ezeken kívül még egy 30 mm-es gépágyúból és az ASG-30 automata gránátvetőből álló torony is szerelhető rá (egyes képek arról is tanúskodnak, hogy a Strela-10 légvédelmi rakétakomplexummal is ellátták legalább kísérleti szinten).

1999 után megvonták a támogatást a projekttől, de hogy ne legyen teljesen veszteséges a fejlesztés a KamAZ engedélyt kapott, hogy a civil szférában értékesítse a Visztrelt, így az robbanószerekkel és értéktárgyakkal szaladgált az orosz utakon. 2005-ben néhányat eladtak az azerbajdzsáni és a kazahsztáni belügyminisztériumnak, majd 2008-ban az orosz hadsereg is rendelt belőle, de előreláthatólag nem alkalmazzák nagy számban. Az Orosz Föderáció Belügyminisztériuma és a Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma is rendszeresítette, valamint a Szövetségi Biztonsági Szolgálat is használja.

2011-ben bemutattak egy újabb változatot is, de a fejlesztések nem számottevőek: a leginkább szembetűnő az új, osztatlan szélvédő és a hozzá tartozó ablaktörlők áthelyezése, de szemfülesebbek észrevehetik az eddig téglalap alakú oldalsó ablak átváltozását és az előrébb tolt oldalsó ajtókat is, amelyek így már a vezető és a járműparancsnok mellé kerültek. Ezen kívül újdonság még a jármű jobb elején látható szívócsatorna, valamint az új vegyi-, biológiai és nukleáris védelmi rendszer. Egyébként az újításoknak köszönhetően a jármű holttere némileg csökkent, de még így is jelentős, azonban a Visztrel katonai mivolta ellenére minden további nélkül részt vehet a közúti forgalomban, nem szükséges hozzá külső irányító személyzet, de minden bizonnyal az orosz-kínai határon otthonosabban érezné magát :)

Adatok

Méretek és tömeg

Legnagyobb hosszúság

7180 mm

Szélesség (max.)

2540 (2900) mm

Magasság

1830-2780 mm

Tengelytávolság

3380 mm

Nyomtávolság

2050 mm

Saját tömeg

9,8 – 10,1 tonna

Megengedett össztömeg

11,9 tonna

Elülső tengelyterhelés (üresen)

4,8 tonna

Hátsó tengelyterhelés (üresen)

5 tonna

Rakomány súlya

1 tonna

Elülső tengelyterhelés (terhelten)

5,3 tonna

Hátsó tengelyterhelés (terhelten)

6,6 tonna

Személyzet

2 fő

Szállítható utasok száma

10 fő

Fordulókör

9,5 méter

Legnagyobb gázlómélység

0,8 méter

Erőforrás

Modell

KamAZ-740.11-240/KamAZ-740.31-240 (Euro 2), turbófeltöréses, V8-as elrendezésű Diesel-motor

Teljesítmény

176,5 kW (240 LE) – 2200±50 1/perc fordulatszámon

Maximális forgatónyomaték

912 Nm – 1300±200 1/perc fordulatszámon

Lökettérfogat

10,86 liter

Üzemanyag

gázolaj

Hajtásképlet

4×4 (6×6?)

Maximális sebesség

90 km/h

Hatótávolság

~1000 km

Elektromos rendszer

Feszültség

24 V

Akkumulátor

2x12V/100Ah

Tengelykapcsoló

Típus

egytárcsás, tányérrugós, 19-es modell, hidraulikus és pneumatikus működtetésű

Erőátvitel

Modell

144

Típus

mechanikus, ötsebességes

Működtetése

mechanikus kézi

Áttételi viszonyok

1. fokozat: 7,82 : 1

2. fokozat: 4,03 : 1

3. fokozat: 2,50 : 1

4. fokozat: 1,53 : 1

5. fokozat: 1,00 : 1

terep fokozat: 7,38 : 1

Terepváltó

Modell

65111

Típus

mechanikus, kétfokozatú, zárható differenciálműves

Működtetése

pneumatikus

Áttételi viszonyok

1. fokozat: 1,692 : 1

2. fokozat: 0,917 : 1

Főáttétel

Áttételi viszony

5,43 : 1

Kerekek és gumiabroncsok

Felni típus

lemez keréktárcsa

Abroncstípus

légabroncs, menetközben állítható keréknyomás szabályozással

Felni méret

310-533

Abroncsméret

425/85R21, Kama-1260 (146J) modell

Csörlő

Típus

hidraulikus, bolygóműves

Meghajtása

elektropneumatikus

Legnagyobb vonóerő csiga nélkül

8 tonna

Legnagyobb vonóerő csigával

16 tonna

Kábel hossza

42 méter

Felépítmény

Típus

zárt, hegesztett acél, 5a osztályú páncélvédelemmel

Megvalósítás

torony nélküli, golyóálló oldalablakokkal

Ülések elöl/hátul

2/8 darab

Nyílások/ajtók

2+4 tetőnyílás, 2 oldalsó/2 hátsó ajtó

Lőrések

8 darab

Képek

Főbb méretek (modernizált verzió) | Forrás: KamAZ ,

Az eredeti verzió

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Búvó nyílások a tetőn | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

A deszant térben levő üléseket nem csak így, hanem többféleképpen is el lehet rendezni attól függően, hogy hány személyt kell szállítani vagy van-e torony szerelve a járműre | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Az elülső ülések forgathatóak, amely nagy előny, főleg, hogy az oldalsó ajtók az ülések mögött vannak | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

A műszerfal: érdemes megfigyelni az orosz katonai járművek elengedhetetlen kellékeit, a Lada kapcsolókat | Fotó: Vitalij V. Kuzmin ,

Forrás: Wikipédia ,

Az újabb BTR-ek tornyához hasonló alkalmatosság a tetőn | Fotó: KamAZ ,

Sztrela komplexummal felszerelt változat, valószínűleg csak kísérleti jelleggel | Fotó: KamAZ ,

A modernizált verzió

Fotó: KamAZ ,

Fotó: KamAZ ,

Fotó: KamAZ ,

Fotó: KamAZ ,

Forrás: Wikipédia ,

Forrás: Wikipédia ,

Forrás: Wikipédia ,

Érdekesség: 6×6-os Visztrel, valószínűleg csak ez az egy darab létezik belőle.

Forrás: militaryphotos ,

Még több kép:
http://otvaga2004.narod.ru/xlopotov_8/rea_2009kmz1.htm
http://otvaga2004.narod.ru/xlopotov_8/rea_2009kmz2.htm

Videók

http://www.youtube.com/watch?v=eP3LPTq_wCk

Egy-két hupli nem akadály

http://www.youtube.com/watch?v=f9s9AIx21T0

Víz? Ugyanmár…

Orosz autós műsorban is bemutatták

http://www.youtube.com/watch?v=wLkM3Ki-TSI

http://www.youtube.com/watch?v=4NOPSNbgAnU

Természetjáráshoz is ideális

http://www.youtube.com/watch?v=BmKDvHEK10I

Lehet a jetit látták…

Csapatás az orosz tájban

—–
Szerző: GrGLy

Felhasznált források:

http://en.wikipedia.org/wiki/BPM-97
http://www.military-today.com/apc/bpm_97.htm
http://www.army-technology.com/projects/
/p bpm-97-apc/
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%90%D0%9C%D0%90%D0%97-43269_%C2%AB%D0%92%D1%8B%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BB%C2%BB

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Véleménycikk: A nagyság átka

Véleménycikk: A nagyság átka

A Leopard 2 harckocsi jelenkori változatai

A Leopard 2 harckocsi jelenkori változatai

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Mianmar bevásárolt orosz légvédelemből és drónokból

Mianmar bevásárolt orosz légvédelemből és drónokból