A századik évfordulóját ünneplő Orosz Légierő állományában még napjainkban is üzemel a híres MiG-25-ös repülőgép típus néhány késői gyártású példánya. Vizsgáljuk meg a repülőgép történetét és jelenlegi helyzetét egy képriportba sűrítve.

Az E-155R-1 nevű repülőgép, mely a felderítő változat és egyben a MiG-25-ös első prototípusa volt, 1964. március 6-án szállt fel Alekszander V. Fedotov, az OKB-155 vezető tesztpilótájának irányítása alatt. Az első gép instabilitását a szárnyvégi tankokra szerelt pót vezérsíkok segítségével kompenzálták, igazán sci-fibe illő külsőt adva a gépnek. ,

A MiG-25-ös a Hidegháború egyik ikonikus repülőgépe volt a hetvenes-nyolcvanas években. A gép repülési teljesítménye legendás. A Nemzetközi Repülési Szövetség a típus, több napjainkig megdöntetlen repülési rekordját tartja nyilván. A képen a már nagy szériában gyártott MiG-25RB prototípusa látható, melyet a korai E-155R-4-es proto példányból alakítottak át. A repülőgép törzse és szárnyai alatt FAB-250M-62T bomba makettek láthatóak, melyeket ellenállóvá tettek a nagy sebesség során fellépő hőhatásokkal szemben. A típus kevésbé hangoztatott feladata, a nagy sebességű nukleáris csapásmérés volt. ,

Az 1969-től gyártott felderítő repülőgép első éles bevetésre 1971-ben került, mikor Egyiptomból felszállva Izraeli célpontokat derített fel. A bevetéseket az Izraeli Légvédelem nem volt képes megakadályozni. A sikeren felbuzdulva a típusváltozat gyártását 1982-ig folytatták. Összesen tizenkét szovjet felderítő repülőszázadot szereltek fel vele. Ezek a századok az NDK-tól a távol-keletig, tizenegy önálló felderítő repülő ezred állományában szolgálták a szovjet katonai érdekeket. ,

A kilencvenes évek elejére – költségcsökkentési okokból – Szibériában és a távol-keleten négy századot feloszlottak az eredeti tizenkettőből. További négy század az önállósodó utódállamok haderejét gazdagította tovább. Oroszországban csak két repülőtéren maradt felderítő változatú MiG-25-ös típus. ,

Az egyik bázis Satalovo városa mellett található, mintegy négyszáz kilométerre nyugatra Moszkvától, a Belorusz határ közelében. Satalovon a 47. Önálló Gárda felderítő-repülő ezred már 1969-óta üzemeltette a MiG-25-ös felderítő repülőgépeket, így nagy hagyománya volt itt a típusnak. Másik repülőtér az északi Kola-félszigeten, Moncsegorszk városa mellett fekszik. Az itt települő 98. Vörös Zászló és Kutuzov renddel kitüntetett Önálló Gárda felderítő-repülő ezred 1978-ban cserélte le MiG-21R felderítő gépeit MiG-25-ösökre. A két Oroszországban maradt századot, Lengyelországból és Németországból kivont felderítő századok állományával erősítették meg 1992-ben. ,

A kilencvenes évek közepére a légvédelmet támadó MiG-25BM és a légvédelmi MiG-25PD/PDS változatokat egyaránt kivonták az orosz haderő állományából. A MiG-25PU kiképző repülőgépek is csak az új évezred elejéig maradtak hadrendben, a MiG-31-essel repülő vadászezredeknél. Az utóbbi tíz évben már csak a MiG-25-ös felderítő és RU kiképző változatai repültek a satalovoi és a moncsegorszki repülőtereken. ,

2009 és 2010 során jelentős szervezeti változásokat hajtottak végre az Orosz Légierőnél. A korábbi ezred struktúrát felszámolták, helyette légi bázis egységek jöttek létre, melyek alárendeltségébe több repülőér is tartozik. Rengeteg alakulatot felszámoltak, többek között a satalovoi repülőteret is bezárták. A fenti hidegháborús légkört idéző fotó még a satalovoi repülőtéren készült 2005-ben. ,

Az Orosz Légierőben megmarad körülbelül nyolc repülőképes MiG-25-öst, egy újonnan alakított nagysebességű felderítő raj állományába helyezték a 7000. repülőbázis alárendeltségében. Ez a raj napjainkban, a Moszkvától délre található voronyezsi repülőtéren települ, de az északi moncsegorszki repülőteret is használják gyakorló bevetések során. A képen látható színpompás 46-os oldalszámú MiG-25RBT repülőgépet év elején fotózták a voronyezsi betonon. ,

Az jeges moncsegorszki bázison márciusban készült fotón a két legelterjedtebb felderítő változat a RBT és RBF látható. ,

A voronyezsi repülőtéren tavaly készült fényképen látható 48-as oldalszámú MiG-25RBF változatot elektronikai hírszerzésre fejlesztették ki a hetvenes évek végén. A mért adatokat képes a leszállás előtt a földi állomásra továbbítani. A repülőgép oldalán észak-kaukázusi bevetésekre emlékeztető érem látható. ,

Orosz MiG-25RBT – a mára igen ritka madárrá vált MiG-25, úgy tűnik, Azerbajdzsánban tovább szárnyalhat, bár nekik „csak” az RB változatú felderítőkből jutott ,

Az 63-as oldalszámú elektronikai felderítésre alkalmas MiG-25RBS változatot a tavaly augusztusi moncsegorszki nyíltnapon fotózták. Az oldalra néző radar rendszer nagy koncentrációjú katonai összevonások, repülőterek, kikötők és hajók észlelésére alkalmas. Az adatrögzítés a hetvenes évek színvonalának megfelelően mágnesszalagra történik, melynek kiértékelését a földön végzik. Ma már kevesek által ismert tény, hogy a Szovjetunió élen járt, az elektronikai zavaró és felderítő rendszerek fejlesztésében és alkalmazásában, a hatvanas-hetvenes években. Mindehhez nagyon komoly elméleti fizikai kutatási hátterük volt. Viszont az USA-val szemben, ezt a tudást nem fordították a polgári gazdaság fejlesztésére. ,

A két utolsó hadrendben tartott MiG-25RU közül, a 32-es oldalszámút áprilisban örökítették meg Voronyezsen. A kétüléses repülőgép a pilóták ellenőrzéséhez szükséges. A típus irányítása egyedi vezetési technikákat igényel. Nagysebességű repülések után, meghatározott magasságokon, meghatározott sebességgel repülve, fokozatosa kell visszahűteni a géptörzset, elkerülendő a szerkezeti elemek deformációját. ,

Az öreg MiG-25-ösök üzemben tartásához, közel harminc gépet kanibalizáltak az elmúlt időszakban a voronyezsi, satalovoi és a moncsegorszki repülőtéren. A műszakiak számára a legnagyobb problémát a R-15B-300-as hajtóművek pótlása okozza. ,

Új pilóták átképzésére már nincs szükség. A meglévő személyi állomány elegendő a típus számára hátralévő rövid időszakra. ,

A hideg moncsegorszki repülőtér betonjáról emelkedett fel ez a MiG-25-ös tavaly tavasszal. A típus fénykorában, a nyolcvanas évek elején még Jak-28P elfogó vadászokkal osztoztak ezen a repülőtéren. Az északi orosz tájak felett már nem sokáig lesz hallható MiG-25-ösök hajtóműveinek dübörgése. ,

Utolsó üzembentartó országként viszont Algériában még várhatóan több évig repül ez a legendás típus, hiszen nem rég végeztettek gépeiken élettartam hosszabbító ipari javítást Ukrajnában. ,
—–
Galcom