|

10 felújított MiG-31-est vehet át az Orosz Légierő az idén

A MiG-31B gépek MiG-31BM változatra alakítása már halad egy ideje: a tavalyi év végén megköttetett a szerződés és az is ismert, hogy az Orosz Légierő 2020-ig 60 db MiG-31BM átvételévvel számol. A Középső Katonai körzet által hétfőn kiadott tájékoztatás szerint a régióba az év végig egy kisebb falkányi Kopó, konkrétabban 10 MiG-31BM érkezik majd meg (Meg mellékesen 2 db Mi-26-os is.)

MiG-31 Foxhound

MiG-31 Foxhound | Fotó: RIA Novosztyi ,

Ha kicsit csűrjük-csavarjuk a dolgot, akkor mondhatjuk, hogy úgy tűnik az oroszoknak a régi szép idők emlékére a 100% nem elég, lévén ha a 8 év alatt átadandó 60 gépes mennyiséget egyenletesen osztjuk el, akkor évi 7,5 gépet kapunk. No persze egy fél Kopóval nem érdemes számolni… Megjegyzendő, hogy a nyilatkozat nem tér ki arra, hogy ebbe a 10 gépes mennyiségbe esetleg beletartozik-e az a pár gép, amit a most alkalmazandó BM modernizációs csomag összehozása kapcsán már átalakítottak. Arról sem történik említés, hogy a meglehetősen nagy katonai körzeten belül hova érkeznek első körben a modernizált MiG-31-esek.

Mint arról szintén januárban nyilatkoztak, a BM program kapcsán jól halad a Kopók “új” rakétafegyverzetének tesztelése is.

57 hozzászólás “10 felújított MiG-31-est vehet át az Orosz Légierő az idén”

  1. Allesmor Obranna

    A radarjának már régtől fogva van alternatívája világszerte és arra is kíváncsi volnék, hogy az egyes sárkányok valóban olyan öregek-e?
    Szerintem logikátlan dolog lenne kidobálni ezt az amúgy üzemképes fegyverrendszert, mert a helyükre egyhamar nem tudnának gyártani/hadrendbe állítani semmit.

  2. @adamf40

    Semmivel sem öregebbek a fiatalabb MiG-31-egy mint a Golden Eagle programba szánt esetleges legidősebb F-15C gépek. Az F-15C gépeket – így fejből – 78/79 táján kezdték gyártani és 85 magasságában fejezték be. A MiG-31 gyártása 77 táján indult asszem és biztosan eltartott 5-6 évig a program.

    A viszont MiG-31 nemigen dogfightol, ami elég rendesen odaverhet az élettartamnak. A MiG-31 átlagos terhelése erős túlzással alig több egy utasszálítóénál, ha nem repül szuperszonikusan.

    @beta

    Teljesen más a két gép feladatköre. Az Szu-34-re lehet, hogy perpillanat még R-77 sincs integrálva, én eddig csak súlymaketett láttam, csak R-27R/RE van, vagy T és ET. A gépnek csak magát kell megvédenie. R-33 csak MiG-31-hez van. Kérdés, hogy meddig. Ha az R-33 készlet kimúlik, akkor viszont sok értelmét nem látom a gép megtartásának. A hasa alá (még?) nem lehet tenni, a szárnyak alá max 2-4 db mehet. A MiG-31 R-33 olyan, mint F-14 AIM-54 nélkül. Alkalmas még valamire, de nem arra, amire kitalálták…

  3. @beta

    A 34-es szerintem túl más kategória a Foxhound kiváltásához: a 31-es jóval magasabban és jóval nagyobb sebességgel tud repülni (bár igaz, kisebb távon), ami azért a légtér őrzésénél és holmi eltévedt égő seggű fémmadarak levadászásánál nem rossz tulajdonság.

  4. Más témában szeretnék kérdést feltenni mert erről infót nem találtam.Szóval ugye a 14 Gripent béreljük.De mi van abban az esetben ha valamelyik(Ne így legyen)lezuhan,működésképtelenné válik?Pótolják vagy onnan 13 példány marad?Bocs a hülye kérdésért ezzel nem vagyok tisztában!Köszönöm előre is!

  5. molni!
    Igaz, hogy miután 2004-ben kivonták vagy inkább ellőtték az utolsó Phoenixeket, azután csak csapásmérésre és felderítésre használták a Tomcetket. DE az a furcsa paradoxon állt elő, hogy az F-14 távolabbra tudott bombát szállítani és célba juttatni, mint a Hornetek, akik ezzel szemben távolabbról tudtak (volna) légi célt támadni, mint a Tomcat a megmaradt AIM-7-kel. Tényleg nem arra tervezték eredetileg, de a mostani asszimetrikus hadviselésben az utóbbi háttérbe szorult. Arra pedig, hogy megvédje magát az AIM7/9 kombo bőven elég volt.

  6. Wiki szerint tervbe van az R-37 integrálása a Suhojokra is konkrétan a 35-re és az 50-re(bár hogy ezt honnan vették nem tudni).
    De nem lenne ésszerűbb az integrációs vonalat erősíteni pár új gyártású 30 vagy 35ösre? Azoknak is van valami datalink féle mint a 31-eseknek, radarjuk meg eléggé korszerű. Légiutántöltéssel ezek hatótávja is azért elég szép lehetm annak ellenére, hoyg elég nagy az R-37es a maga 600 kilójával.

  7. chris:

    Csakhogy a 31-es le van gyártva, és tudtommal bőven van tartalék a flottában. Kidobni sok értelme nincs.

    Ráadásul a célnak tökéletesen megfelel, modernizációval még évtizedekig lehet “repülő patriot üteg”.

    Sem a 35-ös, sem a PAK-FA nem erre lett kitalálva.

  8. Az R-37 az aktív radaros változata lett volna az R-33-nak tudtommal. Ezt kaszálta el a SZU összedőlése.

    60 kg? Ilyen kis légiharc rakéta nincs is csak egy, az R-60. Csak az minden csak nem BVR fegyer és a harci rész tömege szánalmasan kicsi, 2-3 kg.

    Annak induló tömege 42 kg. A követekző sint az AIM-9L/M, ezek kb. 85 kilósak. Az R-73 picivel 100 kg felett van.

  9. Ezek a gépek csak arra jók hogy megakadályozzák a H6 kínai bombázók berepülésüket az ország területére.
    Tudtommal ezek bombázó gépek ellen készültek .
    Amúgy hol van a mig-29smt -re való modernizálás és a szu-27-ek modernizációja?

  10. Roni:

    Az írások alapján a Mig-31 a hatalmas, lakatlan területek légvédelmi lefedését szolgálja. Viszont ez főleg Oroszország északi részén van. Lehet hogy a jóval lakottabb déli területek védelmét hagyományos vadászgépekkel is el lehet látni és nem kell hozzá ilyen dragster gép.

  11. Allesmor Obranna

    “Amúgy hol van a mig-29smt -re való modernizálás és a szu-27-ek modernizációja?”

    Nincs MiG-29SzMT-re modernizálás, ez a terv elbukott. 16 darab MiG-29SzMT-t gyártottak az egyetlen külföldi megrendelő, Algéria számára, de ott a szerződés sarkalatos része volt, hogy új gyártású gépeknek kell lenniük. Miután kiderült, hogy a leszállított gépek 1990-ből származtak és csak átalakították őket, Algéria az összes gépet visszadta az oroszoknak, aki viszont előálltak a Szu-30MKA gépekkel, melyek viszont tényleg mindenben újak voltak. Csak épp tök más kategória. Az oroszok presztízsből pedig nagy dirrel–durral rendszeresítették azt a 16 gépet, hogy mutassák, nincs is itt semmi baj.
    Baj nem is a gépekkel volt, hanem azzal, hogy nem voltak egészükben újak. Ezeke agépek azóta mint “MiG-29-es extra képességekkel” üzemelnek, jobbára az az egyetlen előnyük, hogy van bennük bőven üzemidő. Hiába a display meg az új radar, érdemben nem tudnak velük mit kezdeni, FAB-100/250/500-asokat hajigálnak velük, meg R-73-asokat indítgatnak.

    A Szu-27SzM egy kicsivel jobb sztori, van belőle SzM, SzM2 és SzM3-as is, ez utóbbi a legjobb, egészen modern kabinnal, új hajtóművekkel, precíziós képességgel, megerősített sárkánnyal. Nem rossz masina, nem hülyeség reptetni, de még így is elmondható, hogy az SzM projekt is többlépcsős és inkább eléggé toldozott-foltozott, sem mint egységes valami.

  12. OFF

    molni vagy bárki aki okos és szeret számolgatni!

    Energiát kéne számolni.Egész konkrétan azt szeretném tudni,hogy pár lövedék energiája mekkora távolságon esik 500 és 80 joule alá.
    Ha kell valamilyen adat(márpedig kelleni fog mert nem várom el,hogy a vállalkozó szellemű kommentelő keresgesse ki őket) abban természetesen segítek!

  13. Az R-37 nem igazán nevezhető az R-33 változatának, mert a két rakéta közötti eltérés annyira drasztikus, ez az egyik része. A másik az, hogy a SzU összedőlése azért “annyira” nem érintette, mivel a MiG-31M-en tesztelték Jelcin elnöksége (ő meg ugye soha nem volt szovjet elnök) alatt, elég jó eredménnyel (az elért rekordok miatt egy rakat kitüntetést szórtak szét a tervezők-tesztelők között), de a tesztindításokon túl másra már nem volt pénzük – az oroszoknak, nem a szovjeteknek. Akkor. (A MiG-31M-nek meg nem sok köze van a 31BM-hez, már csak azért sem, mert (a teljesség igénye nélkül) a 31M hasa alatt 6 indító volt az R-37 számára, míg a BM alatt továbbra is 4 van és nem éppen az R-37-re méretezve.)

    A MiG-31 alapvetően robotrepülőgépek, nagy magasságon tevékenykedő és/vagy nagy sebességű légi célok ellen volt szánva, illetve vadászirányító funkciója is volt a Zaszlon képességei, valamint az adatátviteli rendszere miatt. A rendszerben tartásának oka az, hogy a sárkányok nincsenek szétrepülve, tehát bőven lehet még velük repkedni (lsd. Molni), de legfőképpen az, hogy ez a típus ténylegesen rendelkezik az alap és némely módosított MiG-29/Szu-27 verziókkal szemben azzal a képességgel, hogy 4 rakétát indítson egyidejűleg (4 célra), ráadásul elég nagy távolságból. Ebből eredően aztán nem is szerepel a tervek között az, hogy a közeljövőben kivonják őket a rendszerből. Gyakorlatilag még azt is el lehet mondani, hogy a rendszerben tartásának taktikai okai is vannak, valószínűsíthetően.

  14. dudi: “Egész konkrétan azt szeretném tudni,hogy pár lövedék energiája mekkora távolságon esik 500 és 80 joule alá.”

    Egyrészről rengeteg adat kéne kezdő sebesség, súly, magasság, de még az adott lövedék alakja is!
    Másrészt én foglalkoztam ilyesmivel jártam infosként áramlástanra… de sztem az ilyen még mindig szuperszámítógép kategoria… vagy modellezik, mérik. 5.45, 5.56ra biztos vannak mérések táblázattal.. nem vmi ilyesmit keresel?

  15. Fade

    Alak van tömeg és kezdő sebesség is de torkolati energia is.A légellenállásnál(gondolom ezért kell a magasság)szerintem lehet venni egy földközelben mért értéket.Egyébként nem lenne sehogy sem pontos a számítás mert a lövedéknek nagyobb a légellenállása mint ami az alakjából következik a kicsit imbolygó mozgása miatt.

    De köszi látom sikerült nagyot kérni.

    Ha van táblázat nekem az is jó!De én a lőszeres táblázattal nem tudok mit kezdeni mert nincs odaírva,hogy milyen fegyverből lőtték(M16-ból más lesz az érték mint M4-ből kilőve az eltérő sebesség miatt).Ha már táblázat akkor adott fegyver táblázata kéne olyan meg szerintem nincs.

  16. Fade:

    nem kell szuper-számítógép, ha a külső légmozgást (szél) elhanyagolod

    Ami kell:
    csőhossz, torkolati gáznyomás, torkolati sebesség, lövedék alaktényezője, tömege, ha szuperpontos akarsz lenni, akkor a szélességi kör (ha nem, akkor a gravitációs-gyorsulás földrajzi változását elhanyagolod), a levegő páratartalma, hőmérséklete, nyomása illetve célszerű megadni a röppálya jellemzőit.

    Ebből le lehet írni a kelő függvényt.

    Onnan már “csak” egy integrálás (ha nem felejtettem ki semmit).

  17. @dudi

    Mármint milyen lövedék? Tüzérségi vagy kézifegyver? Mert a tüzérséginél a röppálya igencsak olyan, hogy nem lehet elhanyagolni sokmindent. Kézifegyvernél vagy géppuska méretig, ha azzal az egyszerűsítéssel élsz, hogy a röppálya egyenes és csak lassulás van, akkor nem tűnik nehéznek a feladat, Excel táblázattal és némi manuális beatkozással megoldható. Ha nagyon druva becslést akarsz, akkor még azt is megteheted, hogy állandónak veszed az ellenállás tényezőt a Re szám függvényében.

    Szimplán kell egy kezdősebesség és lövedéktömeg. Emellé kell egy ellenállás tényező. Ez biztosan megtalálható 5-10 perc googlival és max. paramétervizsgálatot végzet. Ha van sebesség, lövedék keresztmetszet a legnagyobb pontban, akkor csak linerizálod a porblémát és kis időlépésekben megoldod. Mondjuk 1 ezred másodpercenként, tehát lesz 2000 sor 2 másodperc. Minden pillanatban számol a tábla ellenállás erőt, abból gyorsulást, abból két időlépés között sebességet és abból meg utat. A tömeg és sebességből van mozgási energia. Ha van Ce, akkor ez kb. 10 perces feladat, ha nagyon koncentrálok. Ha nem, akkor 20. :)

    (Visszafelé már csináltam ilyet repszimben, hogy videón felvett sebessségekből számoltam vissza ezt-azt.)

  18. molni

    Egyszerűsítve kel mert nem állandó a légellenállás(folyton változik a lövedék több tengelyű mozgása miatt).

    Ha jól értettem kell lövedék tömeg,kezdősebesség, ezeket meg tudom adni viszont légellenállási tényezőt nem ellenben meg vannak a lövedékek méretei(hossz,átmérő)ez elég kiszámolni a légellenállást?

  19. molni

    Ha nagy leszek fizetek egy sört!

    5,56×45

    tömeg:4g
    sebesség:948m/s;925m/s és 884m/s
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/5.56x45mm_NATO.jpg
    szerintem rajta van minden adat ami kell a légellenálláshoz,ha nem akkor halva született ötlet.

    7,62x54R

    tömeg:11,3g
    sebesség:825m/s és 830m/s
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/7.62_x_54_R_cartridge.svg

    7,62×39

    tömeg:8g
    sebesség:715m/s
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/7.62x39mm_round.svg

    5,45×39

    tömeg:3,2
    sebesség:900m/s;735m/s
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/5.45x39mm.jpg

    Köszönöm!

  20. Dudi4

    elméletileg a laktanyában valahol biztos fellelhető a: Fegyver és lőszertechnikai kézikönyv, annak a 2. felyezete a 92-150. oldal teljes egészében külballisztikai számításokról szól.
    Keresd ezt a könyvet!

    TG

  21. Allesmor Obranna

    Én a cikk témájához még annyit hozzátennék, hogy ha jól látom, ez a gép a jó öreg teflonszürke festést kapta mindig is, ez az, amit idehaza is nagyon tartósnak találtak, illetve egyéb jó tulajdonságai voltak.
    Én csak azt látom, hogy vegyes alakulatoknál, ahol együtt vannak a Szu-27-esekkel, főleg északon, a 31-esek egész jó állapotban vannak, míg a 27-esekről rohad le a festék.

  22. @dudi

    Pont arról beszélek, hogy te adhatsz meg nekem mindenféle alakot, kézzel nem tudod kiszámolni az ellenállás tényezőt…

    Fel tudnék venni bármilyen értéket és gyak. kísérleti (próbálkozásos) úton megkapnám, hogy mi a helyes, mert vannak gyakorlati értékek, hogy X távolságban mekkora a lövedék sebessége.

    Igazából nem értelek. A linkek alapján már neked is ki kellett volna tudni számolni. A különböző lövedékfajták sebessége drasztikusan nem tér el. Ha a sebesség megvan X távolságban, akkor használt az általad vizsgálni kívánt lövedék tömegét. —> mozgási energia, örül.

    Ennyi.

    Kiszámolhatnám neked, gyárhatnék szép táblázatot, de vagy ez vagy F-15 cikk. Lehet választani…

  23. Az első linken baloldat “kiszámítja” (becsli) a lövedék ellenállás tényezőjét. Ez kell jobbra fel bevinni. A mértékegyésgek ott vannak. Az intercal jelenti, hogy hány yardonként lesz adat. 1000 a felső korlát és 50 sor. Tehet 1000 yardon 25 yardonként kapsz sebességet. Az összes többi adat átkonverálható SI-ből. Hajrá.

  24. Nekem elég fura értékek jöttek ki. Van egy sejtésem, hogy a cucc nem karabélyokra van méretezve, hanem pisztolyokra. 1000 yardnál 2700 láb/sec-ről 1000 alá lassult és 100 láb körüli esése van a lövedéknek. Karabélyoknál ez tudtommal 1 méteres nagyságrend.

    Egyébkét googla kereső —> rifle ballistic calculation vagy calculator. Szinte a kisujjadat sem kel mozdítani.

  25. A MiG-25-ről szeretnék kérdezni Tisztelt Barátaim!

    Ma beszélgettem egy munkatársammal, aki röntgenműszerész erről – arról; épp a HT-mat lapozgatta közben.
    Felmerült az elektroncsöves technika előnye/hátránya, innen a MiG-25-ös, s annak lokátora.
    S bezony elakadtunk, mert csak arra emlékszem olvasmányaimból, hogy meglehetősen nagy a radar kisugárzási teljesítménye.
    De az értékre nem emlékszem, találgattunk, így inkább megígértem neki, hogy ma este megkérdem a fórum látogatóit, ITT biztos kapok rá választ! :-)

    A másik kérdés ennek kapcsán:
    Városi legenda az a mondás, hogy a MiG-25 radarja kinyírja az előtte bóklászó kisebb állatokat a kisugárzási energiájával?

    A válaszokat előre is nagyon köszönöm!

  26. Akkor gyakorlatilag eltaláltam: 500kW-ra emlékeztem/tippeltem.
    /A kolléga sokallotta, de mondtam neki, hogy ez kiugróan magas volt a kategóriában. Viszont őneki van fogalma az értékekről, így igencsak elbizonytalanított/

    Nagyon szépen köszönöm!

    20kW…akkor azzal már a reptér mellett lakóknak is megmelegítik a levesüket egy figyelmetlen földi teszteléssel :-)

  27. Logikus – még nekem, laikusnak is.
    Ezzel együtt – gondolom – nem véletlenül “gyúrtak ” a nagy impulzus teljesítményre.
    Ha jól emlékszem, olyasmit is olvastam, hogy viszonylag nehezen volt zavarható – na nem a fejlett zavarvédelme okán, hanem az elektroncsöves technikának /ha már csak az volt igazából nekik/ – meg gondolom itt is van jelentősége az ominózus paraméternek.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.