|

A Szevernaja Verf készül az új orosz rombolóra?

Az új fejlesztésű Project 20380/20381/20385, azaz a Szereguscsij-osztályú korvettek, valamint a Project 22350 Gorskov-osztályú fregattok felpörgőben lévő építése mellett az Orosz Haditengerészet szeretne új rombolót is. Amit vélhetően össze is hoznak, csak nem valószínű, hogy abban a feszített tempóban, amit a tavalyi év folyamán kommunikált a haditengerészet vezetése. Emlékeztetőül: Viszockij admirális arról értekezett, hogy a 90 százalék valószínűséggel nukleáris meghajtású romboló osztály első tagja 2016-ban már vízen lenne. (Figyelem! Ezt persze kielégíti az a tény is, hogy addigra a vízre teszi a hajógyár.) Az Egyesített Hajógyár részéről úgy nyilatkoztak, hogy a tervezési munkálatok még 2011 őszén megkezdődnek és 2 év alatt el is készülnek vele a tervezőmérnökök. Nos meglátjuk…

Apró jelek utalnak arra, hogy orosz barátaink a nukleáris meghajtású rombolót valóban komolyan gondolhatják, hiszen a szovjet idők egyik nagy romboló építője, a Szevernaja Verf hajógyár megkapta a szükséges minősítéseket ahhoz, hogy reaktorokkal dolgozhasson.

„Megszereztük az engedélyeket ahhoz, hogy nukleáris energiához köthető termelést folytassunk és készen állunk a fegyverbeszerzési program kapcsán új megrendelések fogadására. Nagy pénzeket fektettünk be, a hajógyár minősített és több specialista, többek közt magam is személyi minősítést szerzett. Mindezt okkal tettük.” – nyilatkozta a hadihajók építésével 1912 óta foglalkozó hajógyár jelenlegi igazgatója, Andrej Fomicsev.

Rövid nyilatkozatában kitért arra is, hogy először kisebb léptékben kezdik hasznosítani frissen megszerzett minősítésüket: szárazföldi telepítésű reaktorokhoz gyártanak majd eszközöket: speciális kiegészítőket és csővezetékeket.

34 hozzászólás “A Szevernaja Verf készül az új orosz rombolóra?”

  1. Igazából vhogy nekem furcsa, hadászatilag persze előnyös de furcsa amikor egy olajban gazdag ország 1x.000tonnas rombolóra nuki reaktort akar. Anno Americanal olvastam, hogy 150$tól már rentábilis a reaktor… no de az egy ~50.000tonnas landing platform/heli/repgép hordozó…

    Kuzynecovba abba igen szó se róla.

  2. igaz, de itt igazából az van, hoyg ugyanaz az ország, ami 20 évvel ezelőtt egy méret és potencia kategóriát cirkálónak nevezett, az mondja ezekre, hoyg romboló… nem? Amcsiknál is, meg azért az oroszoknál is láttunk már ilyet.

  3. dudi: Így meg eladják az olajat kapnak érte pl kedvéért 10$árt de a nuki miatt kiadnak 20$árt. Megérte anyagilag?

    Ha helyes az america féle 150$ ár felett térül meg egy 45000tonnas eszköznél akkor egy 1x.000tonnas cirkálónál se fog jobban.

  4. mondjuk az igaz, hogy egy olyan országnak, aminek nincs mindenhol támaszpontja, és barátai, nem jön rosszul egy nuki meghajtású romboló. Jóval hosszabb ideig tud egy bizonyos területen tartózkodni. Lehet, hogy drágább, de lehet, hogy ez is szempont volt.

  5. Ha már a nukleáris meghajtású orosz hadihajókról esett szó: az oroszok gondolkodása nekem magas, mint malacnak a zsiráf vályú! ( Talán Dima tud segíteni a kódolásukban! ) Szóval, nemrég még az a hír járta, hogy 2020-ig egymás után modernizálni fogják, és újra hadrendbe állítják a három, régóta naftalinba rakott Kirov osztályú nehézcirkálót. ( Mellesleg, az Admiral Nakhimov esetében ez már évekkel ezelőtt elkezdődött, jó sok pénzt már el is költöttek rá! ) Erre tegnap azt olvasom a neten, hogy, az utolsó hadrendben álló Kirovot, az Északi Flotta zászlóshajóját, a Nagy Pétert is kivonják a szolgálatból:

    „Curtail of defense budget is quite feasible, says the military source of Vedomosti. In particular, it is possible to waive procurement program of French Mistral-class landing ships, reduce number of Project 955 Borei strategic submarines planned for construction, and decommission Project 1144 Orlan nuclear-powered cruiser Petr Veliky.”
    http://rusnavy.com/news/newsofday/index.php?ELEMENT_ID=14311

    Mit lehet ilyenkor kérdezni? Maaaargit! Nooooormális? :-((

  6. Dudi! Ha azt írták volna, hogy full szervizre küldik a Nagy Pétert, és utána átfegyverzik Onyx rakétákra, az teljesen okés lenne. Hiszen, ha a Kuznyecovnál és az Oscar-II. tengóknál már kukás a Granit, akkor miért pont a Kirovon maradna meg. Na de hogy decommission… A Nagy Pétert csak 1998-ban állította szolgálatba a Flotta, azaz még 14 éves sincs. Összehasonlításképpen: a szintén nukleáris meghajtású USS Enterprise (CVN-65) 1961-ben állt szolgálatba, és már több mint fél évszázada vígan hajókázik…

  7. Segítség az orosz haditengerészeti terminológiához:
    1. Két év múlva kész lesz = akkor már nem én leszek a miniszter.
    2. Kivonásra kerül = kikötőbe megy, azután, ha lesz pénz, elővesszük.
    3. A Fekete-tengeri Flotta kapja = biztos, hogy nem az kapja.
    4. A tengeralattjáró nagyon csendes = egy évet csúszik az átadása.
    5. A fegyverzete igen hatékony hajók és repülők ellen is = át kell építeni, mert semmi nem működik rajta.
    6. Jobb, mint a…. = még ő se tudja, milyen lesz…

  8. Az orosz tengerészetnek egyenesen kívánatos a nukleáris hajtású flottaegység. Támaszpontok hiányában rugalmasságot biztosít. A bibi ott van, amikor ezeket a hajókat szét kell bontani (Lásd néhány északi orosz roncstemetőt). Például MOST a Kuznyecovot feldarabolják, anyagát felhasználják egy új hajónál. Ha nukit kap, akkor ugyan lazán körbeússza a Földet, de ha lejár az ideje, akkor mi lesz vele?

  9. Egyrészt,mivel mindenféle hajóosztályból már épül,vagy éppen tervezés alatt áll az új típus,így a romboló is várható volt.
    Drukkolok.legyen nagy,erős,olyan igazi oroszos,ráfér a haditengerészetre egy nagy hatótávú ütős vas,de hogy a Nagy Pétert kivonnák? Nem hinném…azaz remélem nem vonják ki.Gyönyörű gépezet az. Még abban van vagy 35-40év.

  10. Ez az ízé..agyú mögött:http://paralay.com/20380/041.jpg
    Kastan talán, úgy néz ki mint a Transzformers-ból…valami terminátor, más észrevétel a képpel kapcsolatban- furcsán néz ki a hajó, elfogyott a festék, vagy még nincs kész….?
    Kicsit közelebbről: http://paralay.com/20380/050.jpg
    Végre egy 5 gen. kabin, kormány a Playstation-tól:http://paralay.com/20380/056.jpg
    Mi jöhet innen?:http://paralay.com/20380/037.jpg
    Érdekes leírás:http://paralay.com/20380/022.jpg
    Itt valamit variálnak a festéssel megint: http://paralay.com/20380/064.jpg …..orra vas, aztán kompozit?

  11. „Nem hinném…azaz REMÉLEM nem vonják ki.Gyönyörű gépezet az. Még abban van vagy 35-40év.”

    Laci !

    Most mar ertem ! Szerelem. Velem is vanez igy neha.

    Dima

    Az oroszok uj korvetje ( projekt 20380 as csalad ) kegyetlenul utokepes vasra sikeredett. Amugy oroszos a dolog telepakoltak mindenfele fegyverzettel. Ennek meg van az elonye es a hatranya is. Az elonye hogy ugye akad municio sokmindenre. Minimum egy osztallyal feljebb levo ( fragatt ) nyugati hajoknak felel meg de meg ott is az erosebbeknek.
    A hatranya pedig az hogy kegyetlenul zsufolt lehet a kicsike. A fedelzeten amugy sem boviben levo hely donto tobbseget elviszi a meghajtas es a fegyverzet. A szemelyzetnek nem sok hely marad igy megkockaztatom hogy „spartaiak” lehetnek a viszonyok.
    A hatotavolsagan is meglatszik mert alig 3800 NM illetve 15 nap a legenysegnek. ( ennyi elelmiszert es egyebb dolgot tud ellatni.
    Roviden ez egy potens „partvedo vagy parti ” hadihajo. Idealis lenne kis orszagoknak ( vietnam pl ) de a hatalmas partszakasszal rendelkezo orosz orszagnak szerintem nagyon kicsi ( tatotav )

    Amugy a taton a letakart szerkezet egy vontatott szonar. Egyreszt alkalmas a hajocsavar altal lefedetlen zajos hatso 30-35 fokos szektor figyelesere, masreszt pedig a vontatott szonarfejnek valtoztathato a melysege ahol uszik es „figyel” igy a thermalretegek alatt bujkalo tengo is elcsipheto vele.

    Ami ketseges elottem hogya radio elektronikai harcal szemben mennyire van felvertezve a kicsike. Alapbol ami latszik rajta hogy ( barmilyen furcsan is hangzik ) de a fegyverrendszerei a keso Szovjet era rendszerein alapulnek es sok szempontbol elavultak egy modern elsovonalas haditengereszettel szemben.

    No meg persze a szokasos Oroszos „nagyotmondas” is elhelyezesre kerult a fedelzeten. Pl a Kashtan M rendszerre irjak hogy 8 celt kepes egyidoben tamadni. Ja ! Persze ! Az egy szem felderito es tuzvezeto lokatorral. Mondjuk elkepzelheto megis a dolog ha a nyolc tamado repulogep ossze van kabelkotegelozve.

    Osszessegeben veszelyes a kicsike ha o uthet eloszor de csak bazisok kozeleben tevekenykedhet.

  12. Kicsit elvonatkoztatva a ladikoktol es csak az orosz hajogyari kulturat alapulveve. Azert szerintem botranyos hogy vannak olyan multimiliomos milliardos hajogyar tulajdonosok akik hosszu honapokig nem fizetik ki a dolgozoikat.

    Milyen mentalitasa lehet egy ilyen tulajnak ?

    Mennyire becsulheti az embereit illetve az embereket egyaltalan onmagan kivul ?

    Amugy pont az ilyenek miatt ( meg az ott is meglevo sogor komasag mi kutyank kolyke stb ) GARANTALT a rendszer kontraproduktivitasa az hogy igazan naggya es erosse nem tud noni.

  13. „“Még abban van vagy 35-40 év.”
    Ez most álom, vagy, kivansag vagy valamilyen muszaki ismereten megfogalmazott ertekeles?”

    Ugyan nem tőlem kérdezted, viszont pont én írtam ellenpéldának a CVN-65 USS Enterprise hordozót, amely 1961-óta, azaz több mint fél évszázada szolgálatban van. ( Nyilván kb. évtizedenként egy nagyfelújítással, és reaktor feltöltéssel! ) Nukleáris meghajtású, mint a Nagy Péter cirkáló, viszont szerintem sokkal nagyobb „nyúzásnak” van kitéve a szerkezete, hiszen ötven éve soktonnás vadászgépek landolnak a fedélzetén, napi 24 órában. Vagy úgy gondolod, hogy az orosz acél rosszabb minőségű, mint a jenki? Akkor ki kell ábrándítsalak. Sajnos, ide nem lehet fényképet feltölteni, úgyhogy vagy elhiszed, amit írok, vagy nem, a te dolgod. Lényeg, hogy van egy 2010-es fotóm az „Admiral Lazarev” nehézcirkálóról, ( Kirov-2 ) amely a Strelok Öbölben készült. A hajót 1998-ban, tehát akkor már 12 éve horgonyozták ott le, azóta ZÉRÓ karbantartást és törődést kapott. Ehhez képest döbbenetetesen intakt állapotban van, a festék természetesen lepattogzott pár helyen, de egyébként okés a hajó, a kép alatti szöveg is ezt mondja. Alaposan körbejárták, sőt, még katonai búvárok is megnézték alulról, ők sem találtak hibát. Többek közt, ennek alapján hozták meg – még akkor – a döntésüket a Kirovok újbóli szolgálatba állításáról. Egyszóval, én semmi túlzót nem találtam a cirkáló +35 év szolgálatban tartásával kapcsolatban, természetesen ugyanolyan karbantartás, ÉS technikai korszerűsítés mellett, mint amilyet „Mighty-E” ( USS Enterprise ) kapott az USA-ban évtizedeken át…

    „A hatranya pedig az hogy kegyetlenul zsufolt lehet a kicsike. A fedelzeten amugy sem boviben levo hely donto tobbseget elviszi a meghajtas es a fegyverzet. A szemelyzetnek nem sok hely marad igy megkockaztatom hogy “spartaiak” lehetnek a viszonyok.
    A hatotavolsagan is meglatszik mert alig 3800 NM illetve 15 nap a legenysegnek. ( ennyi elelmiszert es egyebb dolgot tud ellatni.
    Roviden ez egy potens “partvedo vagy parti ” hadihajo. Idealis lenne kis orszagoknak ( vietnam pl ) de a hatalmas partszakasszal rendelkezo orosz orszagnak szerintem nagyon kicsi ( tatotav )”

    Kuruc ez _csak_ egy korvett! Most elvonatkoztatva attól a közismert ténytől, hogy az orosz törpe a világon a legnagyobb, mégis mit vársz tőle? Egyrészt, ez kifejezetten partközeli feladatokra optimalizált hadihajó, nem világ körüli turnéra. Másrészt, X+1-szer kitárgyaltuk már itt, hogy az orosz haditengerészeti koncepció szerint a hadihajó a kikötői móló végéig sem megy ( kis túlzással ) vontatóhajó ( tug ) és ellátóhajó(k) nélkül. Tehát, ha a várható mission nem fér bele a 15 napos limitbe, akkor a kicsikét biztosan el fogja kísérni az „Iván Baszmacskin” ellátóhajó. Ami pedig a körülményeket illeti, ez nem a kényelemről szól általában, arra ott van a Queen Mary II. Még az amerikai hadihajókón is kőkemény napi kompromisszumokat kell kötnie a legénység tagjainak, hogy elkerüljék a zsúfoltságból eredő konfliktusokat. ( Lásd a dokufilmet a USS Ronald Reagan első útjáról San Diego felé. Pedig egy hordozón elvileg több helynek kéne lenni ) Az a helyzet, hogy a hadihajók lakberendezését nem a Máltai, hanem a Spártai Szeretetszolgálat biztosítja… :-))

  14. Na, tessék… Éppen most példálóztam ennél a postnál a USS Enterprise hosszú karrierjével, erre most azt olvasom a szomszéd postban, hogy jön az utolsó útja, azután kivonják… :-(( Úgy látszik, kezdek veszélyes lenni, majd szóljatok, hogy a USS Nimitz-et ne hozzam szóba… :-))