A Csendes-óceánon a 70-es évek eleje óta az Egyesült Államok vezényletével kétévente (páros években) megrendezett RIMPAC haditengerészeti vonalon jelenleg a legnagyobb, több nemzetiségű hadgyakorlat, melynek vannak tradicionálisan állandó résztvevői, illetve csak megfigyelőként jelen lévő országok. Nos, Oroszország nem szerepel a tradicionális résztvevők között, ám az eddigiekkel ellentétben a RIMPAC 2012 ideje alatt nem csak megfigyelőket delegál a gyakorlatra, hanem maga is aktív résztvevőként lesz jelen.
Az 1971-ben megrendezett első Rim of the Pacific Exercise óta minden egyes alkalommal jelen lévő USA, Egyesült Királyság, Ausztrália és Kanada mellett az idei évben aktív tagként érkezik Oroszország is. Az Orosz Haditengerészetet a Csendes-óceáni flotta állományába tartozó, Szovermennij-osztályú romboló, a Bystry képviseli majd – természetesen a megszokott felállásban: vontatóhajó és tanker kíséretében.
A június 29. és augusztus 7. között esedékes nagyszabású hadgyakorlaton a fentebb említett országok mellett hajókat küld elvileg Dél-Korea, Japán, India, Szingapúr, Malajzia, Kolumbia, Peru és Tonga is. Az idei RIMPAC-on 39 hadihajó, 6 tengeralattjáró, mintegy 200 repülőgép és cirka 1 200 tengerészgyalogos részvétele várható.
A HTKA nem akar megfigyelőt delegálni a gyakorlatra?
Hajónak felajánlhatom a Kirov 1:700-as modelljét.
Remélem megírjátok, sok-sok képpel együtt.
A film a gyakorlatról jövőre a mozikban :-)
http://www.youtube.com/watch?v=qDMXkPfxjOc
USA, Oroszország, Japán, India, Dél-Korea, Ausztrália…
Kíváncsi vagyok, hogy a kínaiak mit szólnak hozzá.
„természetesen a megszokott felállásban: vontatóhajó…”
ez máshol is természetes felállás vagy csak Oroszoknál? :DDD
élőben szivesen megnézném.
„ez máshol is természetes felállás vagy csak Oroszoknál? :DDD”
Fade: magas labda volt, mi? :)
—–
Kapcsolódóan kis érdekesség akkor: jenkiknek is vannak ilyen hajóik, igaz ezek nem kísérgetik a nagyvasakat legjobb tudomásom szerint.
Fleet Ocean Tugs (4 db)
http://www.msc.navy.mil/inventory/inventory.asp?var=FleetOceanTugship
Rescue and Salvage Ships (4 db)
http://www.msc.navy.mil/inventory/inventory.asp?var=RescueandSalvageship
http://www.msc.navy.mil/PM4/
Pl. ilyenekkel vonszoltak át a keleti partról a Panama-csatornán át, fel a Washington államban található Bremertonig egy Los Angelest:
http://www.msc.navy.mil/sealift/2008/july/sioux.htm
„ez máshol is természetes felállás vagy csak Oroszoknál?…..jenkiknek is vannak ilyen hajóik, igaz ezek nem kísérgetik a nagyvasakat legjobb tudomásom szerint.”
Vazze, X+1-szer ki lett már tárgyalva, hogy ez nem azért van így, mert az összes orosz hadihajó bontószökevény lenne. ( Ha figyeltél, akkor az Admiral Kuznyecov vezette hajórajról szóló post-ban is megemlítették, hogy az utólag csatlakozó Yaroslav Mudry fregatt is 1 sea-going tug, valamint 1 tanker kíséretében érkezett meg, holott ez a fregatt szinte vadonatúj, 2 éve adták csak át a Balti Flottának! ) Egyszerűen csak arról van szó, hogy az oroszoknak – ellentétben az USA-val – nincsenek világszerte sem saját bázisaik, sem pedig szoros katonai szövetségeseik. Ha egy amerikai, vagy akár brit hadihajón elromlik valami, és a saját havaria egysége nem tudja megjavítani, akkor szinte biztosan van a környéken saját, vagy baráti kikötő és javítóbázis. Az orosz hadihajókat viszont, ha egyáltalán beengedik egy idegen kikötőbe, akkor egyrészt horror pénzekért javítják meg, másrészt lehet azon a hajón olyan „forró cucc” is, amit nem nagyon szeretnének az oroszok mások szeme elé tárni. Ezért az a kialakult gyakorlat, hogy a harci egység mellé beosztanak 1-1 vontatóhajót és tankert is. Egyszer olvastam róla, hogy pl. az Ádeni Öbölbe küldött kalózvadász naval group esetén nemcsak a rombolón, hanem a másik 2 kísérőhajó fedélzetén is volt 1-1 tengerészgyalogos egység beszállásolva, just in case alapon…
Killer Clown
Soha nem fogják megérteni.
Egyébként ez az orosz vontatóhajós dolog legalább olyan vissza-visszatérő téma, mint az oldal arculatában, a láblécben a hasra szállt A-10-es :) Lehet be kéne csillagozni ezentúl :)
TCat: :DDD
Killer: kurszk óta én egy mentőtengót is csatolnék hozzájuk… :p márha túlélik a szárazdokkos felújítást, ha nem fölös… :p
Amúgy mi van akkor amikor a Kuznetsov és tsai rákapcsolnak? Azért papíron 28csomot látok annyival nem megy a vontatóhajó… akkor a Kuznetsov maga mögé köti a vontatóhajókat, hogy mégse hagyja le őket….
vagy bevárja őket az első lerobbanásnál… :DDD
Fade
Minek mennének 28 csomóval?az autóddal sem végsebességgel közlekedsz.
„Amúgy mi van akkor amikor a Kuznetsov és tsai rákapcsolnak?”
Olyankor megkeresik Fade-t és büntiből kétszázszor leíratják vele gyöngy betűkkel, hogy „Kuznyecov”
autóm nem egy hadigépezet és jellemzően azaz jellemzően nem baj ha kések. Ellenben a jaj késve értünk oda mert ha gyorsan mentünk volna nem bírták volna a tempót a vontatóhajók kicsit röhelyesnek tűnik. :DDD
Amúgy elég sokat olvastam arról, hogy amik, britek hogy oldják meg ezen problémákat, a 28csomó uis nagyon csúnyán megdobja a fogyasztást és nem véletlenül van rá forgatókönyvük.
Fade
Az atomreaktor viszonylag ritkán fogy ki :) ha már Kirov.Amúgy az ellátó hajóknak is tudniuk kell tartani a sebességet,mert anélkül semmit nem érnek A CVN-eket is kísérik ellátóhajók és nem maradnak le.Bár ők amik…..
Hihetetlen vagy néha.
Nem Kirov volt hanem Kuznyecov. :p
„A CVN-eket is kísérik ellátóhajók és nem maradnak le.Bár ők amik…..”
Bár van nagy sebességű ellátó hajójuk is mert ők amik :ppp meg van szürkekutyájuk is vagy hogyhívják de ezen felül hiába rakják rá az ami zászlót az ellátóhajóra attól még nem lesz gyorsabb, az ami ellátóhajók is lemaradnak ilyen tempónál mint a sicc.
A megoldást amúgy Kirovval mondod is. Amiknál atom viszi a hordozót ott nincs probléma. A csoport ellátását pedig a hordozóról történik meg kvázi a hordozó lesz a DDGk ellátóhajója.
Mi az, hogy én vagyok hihetetlen… te jösz ilyen minek menne végsebességgel halandzsával. :p
EZ IGEN !
Azert „Uncle Sam” a maga merev szabalykovetesevel bizony sokszor csak kesve reagal dolgokra , mit ahogy most is, de azert ha lepnek akkor tudnak nagyot alkotni.
Mar evek ota megy a panasz a siram hogy nem eleg elethu a gyakorlat mert nincs „realis” cel . Erre tessek most szerveztek egyet nekunk.
A Kinaiak meg azert nem jottek iden mert meg nem tudtak eldonteni hogy a gyakorlat miatt melyik hajojukat irjak le :-))
amúgy tényleg elég durva…. Tiszta puszi pajtások… :DDD mi lesz itt Oroszok Red Flagre is fognak járni…? :)
Fade
„Amiknál atom viszi a hordozót ott nincs probléma. A csoport ellátását pedig a hordozóról történik meg kvázi a hordozó lesz a DDGk ellátóhajója. ”
Ennél nagyobbat nem is tévedhettél volna!!!A hordozónak minimum hetente szüksége van egy randevúra(repülésszámtól függően)a csoporthoz rendelt ellátóhajóval különben nem tudja reptetni a gépeit azok nélkül pedig csak béna kacsa…ezek után gondolom nem kell felhívni arra a figyelmed,miszerint nevetséges elképzelés az,hogy a kísérőhajókat a hordozóról töltsék fel.
Szóval még mindig hihetetlen vagy!
„Amúgy mi van akkor amikor a Kuznetsov és tsai rákapcsolnak?”
Egy ősi arab bölcsesség szerint mindig a leglassabb teve sebessége határozza meg a karaván menetidejét… Persze ez bármilyen baz+ esetén azonnal megváltozik. Pl. anno a Hood vs. Bismarck ügyben eredetileg 2 kísérőhajó, ellátóhajó is a német harccsoport része volt, de azután a Bismarck és a Prinz Eugen cirkáló egyszerűen hátrahagyták őket, mert a sebességkülönbség miatt különben esélyük sem lett volna meglépni a britek elől. Mondjuk így sem sikerült, de ez már egy másik történet…
„A Kinaiak meg azert nem jottek iden mert meg nem tudtak eldonteni hogy a gyakorlat miatt melyik hajojukat irjak le.”
Ez valami fals infó, hozzátok a világ végére még mindig a TASSZ hírügynökség szállítja a híreket? :-)) Valójában azért nem jönnek, mert Peking és Shanghai nem tudott megegyezni, hogy hol tartsák a győzelmi parádét a RIMPAC után… :-))
Fade
Csak wiki de azért ezt elhihetjük nekik
„CSGs are not restricted to a specific composition and can be modified depending on expected threats, roles, or missions expected during a deployment, and one may be different from another. The Navy states that “there really is no real definition of a strike group. Strike groups are formed and disestablished on an as needed basis, and one may be different from another. However, they all are comprised of similar types of ships.” [7] A U.S. Navy carrier strike group typically includes:
A supercarrier, which is the centerpiece of the strike group and also serves as the flagship for the CSG Commander and his/her staff. The carrier is commanded by aviation community captain.
A carrier air wing (CVW) typically consisting of up to nine squadrons. Carrier air wings are commanded by an aviation community captain (or occasionally a Marine colonel).
One to two Aegis guided missile cruisers (CG), of the Ticonderoga class—a multi-mission surface combatant, equipped with BGM-109 Tomahawk missiles for long-range strike capability, each commanded by a surface community captain.
A destroyer squadron (DESRON) commanded by a surface community captain (O-6) who commands the escort destroyers, with two to three guided missile destroyers (DDG), of the Arleigh Burke class—a multi-mission surface combatant, used primarily for anti-aircraft (AAW) and anti-submarine (ASW) warfare, but which also carries Tomahawk missiles for long-range strike capability. A destroyer is commanded by a surface community commander.
Up to two attack submarines, usually of the Los Angeles-class used to screen the strike group against hostile surface ships and submarines, but which also carry Tomahawk missiles for long-range strike capability.
A combined ammunition, oiler and supply ship (AOE/AOR), usually Supply-class (T-AOE); provides logistic support.[7]
While the carrier strike group is the various components’ operational superior, administratively the ships and the carrier air wing are assigned to different U.S. Navy type commands (TYCOMs). Aircraft carriers and Carrier Air Wings are under the administrative control of Commander, Naval Air Force U.S. Atlantic Fleet, or Commander, Naval Air Forces, Pacific. Escorts, including guided-missile cruisers and a CSG’s destroyer squadron are under the administrative control of Commander, Naval Surface Forces Atlantic or Commander, Naval Surface Forces, Pacific.” http://en.wikipedia.org/wiki/Carrier_strike_group itt a link
„Mi lesz itt Oroszok Red Flagre is fognak járni…?”
Sőt, ha ilyen olajárak – és ebből bevételeik – lesznek a jövőben is, akkor az oroszok beszereznek néhány Raptort az agresszor századukba, hogy otthon hitelesebben tudjanak készülni a PAK-FAszok… :-))
Killer Clown
Biscmark:
A harccsoportnak nem voltak részei ellátóhajók, ugyanakkor 6-ot szétszórtak az északi tengertől az Azori szigetekig.
Van egy kérdésem ami Biscmark kapcsán mindig is furdalt.
A német légierő mit csinált? Nem érhették el távolság miatt vagy más okból nem mentek besegíteni.
Igen, hatótáv. Gondolj bele. Az Angliai Csata alatt a Me-109E gépek kb. Londonig tudtak bemenni és ott 10-15 percet eltölteni.
monyok, molni:
Lütjens inkább a felderítőkre és a bombázókra vágyott (hogy levakarják róla végre a Suffolkot, meg a Prince of Wales-t, illetve a H flottát (Ark Royal, Renown), mint a vadászokra, bár az utóbbiak is jól jöttek volna.
Wolfrick én nagyon jól tudom. Azért írtam német légierőt.
Poén hogy a németeknek ilyent téren volt 4 motoros haditengerészeti felderítője és bombázója.
Ezért kérdezem hogy a német légierő mi csinált ? talán alud.
Másik kérdés a tenger alatt járok hol voltak
Még is csak az akkori Németország egyik jelképéről volt
Akkoriban a Fw Condorok kevesen voltak. Az angol flottacsoport (hordozó+csatahajó+cirkálók+rombolók) légvédelmével szemben pedig lassúak és sebezhetőek.
Az igazi megoldás 1 vagy 2 német Zeppelin hordozó a Messerekkel és a tengerészeti Stukákkal. Na az félelmetes lehetett volna. VOLNA.
A más téren úttörő dolgokat alkotó németek egyszerűen nem ismerték fel a hordozók jelentőségét. 1943-ban, az olasz kiugráskor szinte épen került a kezükbe egy olasz hordozó, de nem kezdek vele semmit.
Végzetes rövidlátás volt….
monyok:
Légierő: Hatótávon kívül, ahogy molni írta.
Tengeralattjárók:
A térségben 4+2 tengeralattjáró volt, ebből 1 rommá mélységi-bombázva, 1 torpedók nélkül (U554, aki viccesen adoptálta a Biscmark -ot, az erről szóló okirat a csatahajó kapitányi kabinjában volt, egyébként lett volna esélye a H köteléket megtorpedózni), 4 szerteszéjjel.
Littlejohn:
Az Aguila-t hogy vitték volna át a Gibraltári szoroson az Atlanti hadszintérre?
Kondor: lőtávon kívül is sokat segített volna. Egyébként bármi, ami megmondja Lütjens-nek, hogy hol milyen hajók vannak, sokat segített volna, pláne a Ju-88-asok. Egyetlen nagy ahdihajó-csoportnak sem volt romboló kísérete, mert kifutottak az üzemanyagból. Egy konvolyról leakasztottak 3 rombolót, ennyi volt az össz, amit össze tudtak szedni. A King George V és Prince of Wales kivételével egyik hadihajónak sem volt tisztességes légvédelme, illetve, de ha jól emlékszem a Cairo légvédelmi cirkáló is ott volt).
Volt az SzUnak mentőtengeralattjárója: az India osztály.
Akkor ezek szerint a Biscmark hiába volt kategóriája egyik legjobb ja ilyen németek hadászati harc eljárási hibát vettek vele kapcsolatban.
Az ami VVNGk mellé direkt gyorsjáratú tank- és ellátóhajók vannak rendelve. 23 csomót bírnak.
monyok:
Lütjens két óriási hibát vétett (szerintem) az egész hadművelet során:
– nem vételezett üzemanyagot, és így leszűkítette a saját mozgásterét
– A sérült Biscmark-al fordult szembe az üldözőkkel és a Printz Eugen szökött meg, és nem fordítva (szerintem a P.E. képes lett volna egérutat biztosítani a B.-nak, kibírja a zöldfülű P.o.W. támadásait és sebességéből adódóan meglép – ráadásul a B. sokkal értékesebb hajó, azt kellett volna menteni).
A Bismarck csak az utólagos legendagyártásban lett a legjobb. Olyan közepes nagy hajó volt. Van aki az az igazi csatahajó voltát is kétségbe vonja.
1943-ban, az olasz kiugráskor szinte épen került a kezükbe egy olasz hordozó, de nem kezdek vele semmit.
Mit kellett volna? Ha az olaszok sem tudák használni, akkor honnan lett volna német gép és pilóta rá 1943 közepén végén? Örültek, hogy életek, ilyen programokra sem idő, sem erőforrás nem volt.
Egyébként mi volt ez a hajó? Bevethető volt? Milyen gépekkel bírt? Hát pilótákat honnan akasztottak volna le…?
A Bismarck csak az utólagos legendagyártásban lett a legjobb.
Ez inkább a jenki / angolszász csatahajókra igaz. A KGV osztály betöltötte funkcióját, de valójában egy hulladék volt úgy általános minőségben. Olli hajója alapján ez jön le. Azért használták, mert nem volt helyette más és nem azért, mert olyan kurva jók lettek volna…
Az az Iowa osztály első blikkre impresszív. Azonban csak a tűzvezetésben és légvédelemben teszem a Biscmark elé. Ha a B. érte el volna ellene az első találatokat jó helyen – páncélozatlan részek – akkor neki annyi. A Biscmarkot lőtték 16 hüvelykes ágyúval és jól bírta. Ha egy jó tűzvetetési hajóval került volna szemben, akkor sanszosan alulmarad. Azt, hogy az all or nothing mit ért csak 15″ ágyú ellen, az Mers El Kabirnál láttuk. Lószart sem. Pár szerencsés találattal a hajó úszóképességét is megkérdőjelezem, mert még egy találat ugyanoda és 25 csomós sebességnél a hajó eleje vagy vége szabályosan leszakad..
Én sokig a csatahajó építés koronáinak tekintettem a jenki hajókat. Mikor megtudtam, hogy mi all or nothing és láttam, hogy miket bír ki, akkor ez az illúzió elszállt. Legalábbis nálam. A német csatahajók rendkívűl jól kiegyensúlyozott konstrukciók voltak.
Számomra eléképesztő, hogy ilyen ingatag koncepcióra valaki hajót épített. Ez olyan, minta a harckocsiknak CSAK torony páncélzata lenne, SEMMI más. Vicc…
@Molni
Az olasz hordozó a bevethetőség közvetlen határán volt. Repülői csal vadászok voltak, amelyek 1 250 kilós bombát vagy egy torpot vihettek. Reggiane-2001. Érdekes, hogy az egyébként nem túl sikeres gépet a németek – hordozóhasználatra – jobbnak ítélték a MESSER-t verziónál.
Pilóta még csak lett volna, de az elhatározás hiányzott. ’43-ban az olaszoknak tele volt a….-kük Mussolinivel és a háborúval…
Molni:
Nagy +!
Az Iowa csak később kapott tisztes fedélzetpáncélzatot.
A német hajók jól el lettek találva, ezért is kategorizálták felül őket az angolok.
Gneisenau-osztály csatacirkáló az angoloknál csatahajó
Hipper-osztály nehézcirkáló ->zsebcsatahajó
Van még csak nem emlékszem…
Littlejohn:
A Me-109 felszállásnál a farokkerék elemelkedésekor egy erős jobbra(?) kitörést produkált, ami miatt hordozón öngyilkosság lett volna.
A németek meg is tiltották a párhuzamos felszállást (a magyarok virtusból csakazértis alkalmazták; Tobak Tibor: Pumák földön égen)
De azt még mindig nem mondtad meg, hogy a földközin bezárva mit kezdtek volna vele, ha a személyügyi kérdést nem is nézzük.
dudi: „Ennél nagyobbat nem is tévedhettél volna!!!A hordozónak minimum hetente szüksége van egy randevúra(repülésszámtól függően)a csoporthoz rendelt ellátóhajóval különben nem tudja reptetni a gépeit azok nélkül pedig csak béna kacsa…ezek után gondolom nem kell felhívni arra a figyelmed,miszerint nevetséges elképzelés az,hogy a kísérőhajókat a hordozóról töltsék fel.
Szóval még mindig hihetetlen vagy!”
dudi már komolyan, ha nem olvastál róla a másik meg állítása szerint igen, sött neten is akkor legalább ne erősködj mert pikkpakk lebuksz hogy hülyeségeket beszélsz egyrészt mert ugye nem értesz hozzá másrészt mert írta is a másik, hogy neten is olvasott róla.
Nem linkelek lerásokat ugyis vmi olyannal jönnél, hogy nem, nem nemigaz!!!hazugság!! éstaöbbi helyette pár kép:
http://www.visualintel.net/Navy/Arleigh-Burke-Class/Arleigh-Burke-Class-Selection/9843001_hjcGm/6/672852694_ydQ6P#!i=672852694&k=ydQ6P&lb=1&s=A
Lehet nézegetni.
btw ugye ezt a feliratot érte?
„The USS George Washington (CVN-73) refuels the Arleigh Burke Class Guided Missile Destroyer, USS Stout (DDG-55) while transiting the Atlantic Ocean during Operation Joint Endeavor.”
Ki is a hihetetlen? Megint? ;)
Ennek a 2007es orosz filmnek a lényegi része 1 Orosz – Amerikai közös tengeri – légi hadgyakorlaton játszódik.
http://russianremote.com/1373.html
Jútúbon van jobb változat is. bár feliratosat nem tudok.
dudi: „CSGs are not restricted to a specific composition and can be modified depending on expected threats, roles, or missions expected during a deployment, and one may be different from another….”
őőő most evvel magadat akartad cáfolni, szabadon konfigurálás kérdésben? Mert azt sikerült.
vagy mért másoltad be?
Az Iowa csak később kapott tisztes fedélzetpáncélzatot.
Utólag kaptak páncélzatot a páncélozatlan területek is? Ez tuti?
A történészek és én is utáljuk a „mi lett volna, ha” kezdetű dolgokat, de azért nézzük.
HA a Zeppelinnel együtt 1939-ben kész lett VOLNA, akkor az AGUILA a Földközin sikerrel támogathatta volna az olasz flottát (Málta, Kréta, stb.)
HA nem 1939-ben lett volna kész, hanem 1943-ban van hajlandóság a – fékezőkábelek hibája miatt elmaradt – bevetésekre, akkor is fejfájást okozhatott volna a szövetségeseknek.
HA másra nem, de „Fleet in Being” alkalmas lett volna erőket lekötni.
A Bf-109T-nél a kitörést kiküszöbölte Willi Messerschmidt. Mivel hajóra nem kerültek, Norvégiában harcolták végig a háborút, elég sikeresen. Érdekesebb volt a JU-87T, mivel – szerintem – hordozóra ideális lett volna….
A csatahajó építés koronáját harcértékre értettem. A kivitelezés minőségét tekintve valószínűleg a jenki csatahajó kapná a koronát. Csak töketelesen összerakni egy kérdőjeles harcértékű valamit az nem túl hasznos dolog.
Tehát, ha a jenkik építettk volna egy „jenki Biscmarckot”, akkor az lenne az abszolút uralkodó.
Egyébként nem fair összemérni a Iowa-t a B-vel. Majdnem 10 év van köztük.
Littlejohn:
109T Kitörés: erről nem tudtam, van online infód, érdekelne.
1943-ban az Aguila már sok gondot nem okozott volna (szerintem). A Torch után az egész földközi berepülhető volt.
Molni:
Iowa: ezt olvastam. A kamikaze-támadások során megsérült az Iowa és javították, akkor kapott fedélzetpáncélzatot. Asszem ’44-ben.
Megpróbálom előtúrni a linket.
Akkor viszont a 33 csomós csúcssebesség igen elméleti lehet…
Azt tudom, hogy 12,7 mm-es volt eredetileg (igencsak papír).
Azt olvastam, hogy több lépcsőben 150 mm-re fejlesztették az első fedélzeten (mondjuk ez lehet propaganda is, „kicsit” lenyomta volna az orrot…), de hogy mikor hogy, arról csak részeket tudok. Az első ráépítést említettem, eddig valószínű.
És a tuti egyre kevésbé biztos. Így jár az ember, ha egy könyvnek hisz…
Kedves Wolfrick…
Sajnos linket nem tudok adni, mert ezt az infót Németországban olvastam egy W. M. életrajzban…. Úgy emlékszem, azt írták (nem szó szerint), hogy a Db-motor és a légcsavar forgatónyomatékát sikeresen csökkentette, nagyobb, felhajtható szárnyakat kapott. A sebessége kisebb lett, de maga a gép stabilabb…. Ennyi….
Űgy a Messer-t-ről, minta Stuka-t-ről nagyon kevés az info….
Most 127 mm-t találtam max. fedélzetpáncélnak. Eldobom az agyam…
Tudommal az Iowa osztályban próbálták kiküszöbölni az All-or-nothing hibáit:
A citadellán kívül is két páncélöv volt: a páncélozott főfedélzet (hogy a becsapódó gránátok gyújtói elműködjenek plusz letörjön róluk a ballisztikai süveg, valamint a fő páncélfedélzet, 2-3 méterrel ezalatt.
Fade
Tisztelettel de nincs igazad. Vagy legalabbis nem ugy ahogy gondolod. RAS ( utantoltes a tengeren ) az nem csak uzianaygot hanem barmit jelent. Elelmiszer, fegyver alkatresz klotyopapir akarmi. Ezt egy kotelrendszerrel oldjak meg KIVETEL az uzianayag ami egy nagyon spec nagy uzianyag tolto berendezes vegzi. Ezek specialis berendezesek es igazan utantolteni tengeren csak ezzel lehet. Itt egy foto ahol lathato az utantolto nagy kapukat a hajo kozepen. Ketto darab amelyik mindket oldalra tud kiszolgalni.
http://www.defense.gov/dodcmsshare/newsphoto/2004-07/040711-N-4304S-238.jpg
A CVN en nincs semmifele ilyen utantolto berendezes raadasul a veszgeneratorok es az egyebb dizel berendezesein kivul nem is hasznal tarol csak repgepnaftat. ( az mas kerdes hogy ezt sok hajoba bele lehetne tolteni mert azok is gazturbinaval brummognak )
De ez az utantoltes a tengeren nem olyan hogy atdobok egy slagot es dugd be a lyukba. A ket hajo a hullamzastol szeltol fuggoen ( plusz a Venturi hatas ) folyamatosan tavolodik kozeledik egymashoz 3D-ben . Ezt a rendszernek kovetnie kell tunia kulonben balhe van. Raadasul vesz eseten biztositott kell hogy legyen a veszlekepacsolodas igen rovid ido alatt mindenfele baleset es tuzveszely nelkul.
Roviden. Extra extra extra esetet kiveve a CVN ek nem toltenek fel uzianyaggal kiserohajot mert.
1. ) Nincs nekik olyan es eleg nafta.
2. ) Nincs olyan berendezesuk ami erre alkalmas lenne.
Ha megfigyeled akkor olyan foto sem lattal igazan ahol mondjuk az egyik rombolo ad at a masiknak, hanem csak olyat ahol a az uziellato ad at mert csak ez muxik a tengeren.
Ezen a szép, kellemes decemberi napon egy romboló szippant egy hordozóból.
http://www.navy.mil/view_single.asp?id=112764
Itt egy cirkáló kap naftát a hordozótól, de a kép másért érdekes.Kissé hullámos volt a Csendes-óceán …
http://www.navy.mil/view_single.asp?id=112734
Kuruc :)
A Collins hogyan tankol menet közben? Tölcsér van a tetején és beúszik a tanker alá? :) :)
Vagy csak átdobálják a szenet? :) :)
Devil 505
Ahogy mondtam extrem extrem esetben elkepzelheto de nem altalanos sot kerulik halehet mert baromi veszelyes.
Amugy meg csak az elso foton van uzianyag toltes a masodikon csak a „pilot cable” lathato.
LJ
Minek tankolni mikor vannak benne pedalok ??? :-) Maradi vagy !
:-))
„A Collins hogyan tankol menet közben? Tölcsér van a tetején és beúszik a tanker alá?”
Dehogy, a Collins tengókat Kuruc kicsi sárga olcsózokni-árus barátai hajtják, négyesével a gályapadhoz láncolva… :-))
Ha már Kuruc szóba került, lássuk mit írnak az ausztrál hadseregről a nácikok a róla elnevezett honlapon:
http://kuruc.info/r/4/90670/
Ejnye-bejnye… Gyerekpornó, meg nemi erőszak? Ezek odalent Délen nem bírnak a vérükkel… :-))
Ha a Success-en van üresedés, akkor megyek! :) :)
A tankoláshoz… Kuruc,ha már RIMPAC… Olcsón kijöttök, csak kövessétek az orosz flottát. Eleget engednek a tengerbe…
Iowa class… Lehet utólag fikázni őket, de azok az ütegek, kiegészítve az utólag rápakolt Tomahawk cirkálórakétákkal, ma is potens hadihajóvá tennék őket, nem véletlen hogy még az Öböl-háborúban is szerepet kaptak a Flottától. Egyébként óriási kultuszuk van az USA-ban, van egy külön Klub is, amely a reaktiválásukért lobbizik, és már több mint 80 ezer támogatójuk van, akiket mind arra kérnek, hogy az ügy érdekében évente legalább egyszer cseszegesse a saját szenátorát/képviselőjét. Aláírást is gyűjtenek, én is simán aláírtam nekik 2008-ban San Diego-ban. Adtak cserébe egy baseball sapkát, USS New Jersey BB-62 felirattal, és a hajó stilizált ábrájával. Egyébként jelenleg mind a 4 meglévő Iowa csatahajó múzeumként szolgál tovább…
„Ha a Success-en van üresedés, akkor megyek!”
Legalább már tudjuk, honnan van a hajó neve. „Sikeresen” megvolt nekik a kadét csaj… :-))
Kuruc,
Egyáltalán nem extrém, hogy hordozóból tölt a kíséretének valamelyik hajója, nem tudom miből gondolod.
Veszélyes? Naná. Mint minden, amikor két ekkora hajó egymás közvetlen közelében manőverezik.
Amúgy az általad kifogásolt képen is van töltés, egy másik nézőpontból jól látható. A „hullámos” képet csak a látvány miatt linkeltem.
http://www.navy.mil/management/photodb/photos/111224-N-DR144-349.jpg
Ott szipkázza hátul: :-)
Van 1 fasza honlap önjelölt stratégákkal, ahol főleg a vén csatahajók reaktíválását erőltetik. 1ébként mindenre van megoldásuk.
„Egyáltalán nem extrém, hogy hordozóból tölt a kíséretének valamelyik hajója, nem tudom miből gondolod. ”
Nekem igy tanitottak ! Eletben sosem lattam kozlrol CVN-t de AOR-t szinte „minden nap ”
„Veszélyes? Naná. Mint minden, amikor két ekkora hajó egymás közvetlen közelében manőverezik.”
„Veszely” ez a szo sokkal nagyobb hatast valt ki az USA Brit Navy ben mint az pl „incomming missile”. Az OH&S ( munkavedelem ) valami olyan szinten eltulzott hogy dobbenet. Eppen ezert a veszelyes dolgokat kerulik mint MINDENKI. „Kint” maga a tenger es az idojaras eleg hogy tulelo taborba erezd magad, es nem hianyzik ( de megis van ) egyebb extra veszely. Az uzianyag attoltes az egyik legveszelyesebb ha nem a legveszelysebb szitu odakint bekeben.
Szerintem amerikai barataink is csak gyakorlas es vesz eseten hasznaljak. Egy elore kalkulalt uzianyag fogyasztasnak az idojaras vagy egy uj parancs alaposan keresztbe tud tenni, ilyenkor ha nincs mas akkor meglepik de ha lehet akkor inkabb meg kikotobe is hajoznak hogy elkeruljek. Plane mar csak amiatt is mert az a nafta hinyozni fog valakinek a CVN-en.
Csatahajó vs. Kirov.
Minden aminek nagyobb fő tüzérsége van mint 200mm az hatásos lőtávon belül ementálit csinálna egy Kirovból.Egész egyszerűen az a hajó(és a maiak jó része)nincs arra felkészítve,hogy a fedélzetébe meredeken becsapódó találatokat elviselje.A Granit harci része ugyan olyan felépítésű mint a többi szuperszonikus hajóelleni rakétának azaz van egy nagyon kemény páncéltörő kúp amiben elhelyezkedik a robbanóanyag.
Az,hogy ez elég lenne e a Biscmark ellen azt nem tudom mert a németek HELYESEN nem mentek el abba az irányba,hogy a lőtáv drasztikusan nőni fog ezért ők az övpáncélra helyezték a fő hangsúlyt nem pedig a fedélzetek páncélzatára(mint az angolszász hatalmak),a rakéta pedig a páncélövet támadja nem a fedélzetet.
Orosz hajóelleni rakéták(nem volt bennük harci rész)
http://balancer.ru/cache/sites/s/0/s003.radikal.ru/i204/1007/53/img/800×600/012e40891cad.jpg
http://balancer.ru/cache/sites/s/0/s002.radikal.ru/i200/1007/a5/img/800×600/5796dd78910d.jpg
http://balancer.ru/cache/sites/s/4/s42.radikal.ru/i095/1007/2b/img/800×600/f19224e021c7.jpg
http://balancer.ru/forum/punbb/attachment.php?item=189583&download=1
http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=188893&d=1285602756
http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=188906&stc=1&thumb=1&d=1285680312
http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=188907&d=1285681533
Az biztos, hogy nagyon veszélyes, de a folyamatos képzésekkel, gyakorlatokkal és extra eljárásokkal igyekeznek csökkenteni a kockázatot. Pl. utántöltéskor extra személyzet a hajócsavarok fordulatszám szabályzóinál. Ezzel nem csak a kormányos képes fordulni a hajóval.
Amúgy az egész hadihajó, mint munkahely és élettér nagyon veszélyes. Én csak egyszer töltöttem 27 órát egy hordozón a tengeren, de igazolva láttam, hogy nagyon gyorsan meg lehet halni vagy súlyosan megsérülni, megnyomorodni egy ilyen környezetben. Főleg a repülőfedélzeten!!!!!
http://airbase.blog.hu/2010/10/25/egyetlen_lepes
Pl. filmen izgalmas közelről látni, amikor leszáll és a kötéllel fékezve megáll egy vadászgép. A valóságban nagyon nyugtalanító a kivágódó kötél közelsége. :-(
Az Udaloj osztály elsősorban tengó elhárító hajó,ezért kérlek Kuruc mesélj el minden esetet amikor a kis Kamovokkal vagy saját fegyverzettel 2elsüllyesztenek”titeket(ebből lesz több). :)
kuruc:
„Nekem igy tanitottak !”
Az szép.
Amúgy nem RAS hanem ha jól emlékszem UNREP…
Dogozok nagyon nem érek rá de akkor itt a CVN pl 1:30nál gondolom vizet ad át mi….
http://www.youtube.com/watch?v=uB8_RDVsiP8
„UNREP” ??? Melyik NAVY ?
Nallunk RAS vagy ROS neven fut. ( at sea or of sea )
OFF
ADMINOK!Engedélyezzétek már a hozzászólásomat ami a sok link miatt(és mert én küldtem)spam gyanús.
ON
Kuruc: Már ha beírod youtuben, hogy UNREP is dobálja a videokat.
http://www.youtube.com/results?search_query=unrep&oq=unrep&aq=f&aqi=g4&aql=&gs_sm=e&gs_upl=10855l11819l0l12476l5l5l0l0l0l0l244l944l0.3.2l5l0
Gondolom amiknál.
Na végleg ementem dogozni… :)
Az amerikaiknál.
UNREP-UNderway REPlenishment, és VERTREP – VERTical REPlenishment, ha helikopterrel cibálják a két hajó között a cuccot.
„Az Udaloj osztály elsősorban tengó elhárító hajó,ezért kérlek Kuruc mesélj el minden esetet amikor a kis Kamovokkal vagy saját fegyverzettel 2elsüllyesztenek ”titeket.”
Ha a RIMPAC gyakorlatra gondolsz, oda a Bystry ment, ami Sovremenny, nem Udaloy. Viszont én Kuruc helyében örülnék a rizs zabálók távol maradásának a gyakorlatról, mert a Collins tengó puha kis testének egy Sovremenny is sok, nemhogy öt! :-)) Márpedig a kínákok is vettek négy ilyen jószágot a Sárga-tengerre…
Killer Clown
Igen rájöttem csak bíztam benne,hogy senkinek nem tűnik fel ez az „apróság”… :D
Azt hiszem helytelenül látjátok a dolgokat. 750 kiló trotil szétkap 1 hajót. Páncél ide, páncél oda, le van szarva.
gacsat
Ezt az angolok sajnálatára a Tirpitz nem tudta így egyben maradt több tucat hasonló mennyiségű találattól,mint ahogy valószínűleg a mai rombolóktól fölfelé sem szólta róla a hajóknak(és ezt az oroszok mondják)!
gacsat: „Azt hiszem helytelenül látjátok a dolgokat. 750 kiló trotil szétkap 1 hajót. Páncél ide, páncél oda, le van szarva.”
Hát a Cole az nem páncélozott és megúszta. Én abban se vagyok, hogy 300mm fölött átütné.
Úgy tűnik a kínaiak mint annyi mindenben a hordozózásnál is az amerikai mintát másolják. Kicsi kínaiak gyakorolják a reggeli közös alátét és csavarhúzószedő sétát:
http://china-defense.blogspot.com/2012/01/music-video-of-day-i-walk-line.html
@blogen
Mert a többi hordozós náció nem csinál ilyesmit?
A Cole szerintem nem jó példa mert ott nem a hajó belső tereiben robbant a csónak(mint egy bomba találtnál)hanem mellette így a hatás is töredéknyi a zárt térben robbanó bombával összehasonlítva.
Azt hiszem helytelenül látjátok a dolgokat. 750 kiló trotil szétkap 1 hajót. Páncél ide, páncél oda, le van szarva.
Mint írtam, a Tirpitz leszarta a 750 kilós pct. bombát is. A felépítményt átrendezte, a fő páncélzaton nem ment át. A Tirpitzet a brit csatahajók ágyúzással a jóég tudja, hogy mikor küldték volna a tenger fenekére. Tutira harcképtelen lett volna, de a hajóteset víz alá kényszerítése komoly meló lett volna, az tuti…
„A Tirpitzet a brit csatahajók ágyúzással a jóég tudja, hogy mikor küldték volna a tenger fenekére.”
Várjunk csak, ezt nem értem! Én úgy tudtam, hogy a Tirpitz a Bismarck testvérhajója volt, tehát elvileg nagy eltérés nem lehetett köztük. A Bismarck-ot viszont pont a brit csatahajók ágyútüze küldte a tenger fenekére, ráadásul relative hamar, nem napokig lőtték…
Három csatahajó lőtt egy irányváltásra képtelen hajót, aminek szerencsések kilőtték az elején a központi tűzevezetését. Ágyúzással sem sikerült két óra alatt elsüllyeszetni…
A PW-re leadott ~10. sortűz után inkább visszavonult, mert az a pár találat is megmutatta, hogy nem húzta volna sokág.
A B-t ért asszem három találat a Hood-dal való találkozásnál megmutatta az angol gránátok silány minőségét. Kettő asszem fel sem robbant…
Nem emlékszem tisztán, de mintha a T. egy plusz páncélréteggel bír, a legfontosabb gépészeti berendezések felett.
„Nem emlékszem tisztán, de mintha a T. egy plusz páncélréteggel bír, a legfontosabb gépészeti berendezések felett.”
Na,így már más a helyzet, az extra páncélzatról nem tudtam. Mert anélkül ugyanolyan gyorsan elsüllyedt volna, mint a Bismarck…
Egy picit még vissza az eredeti hírhez: azon gondolkodtam, hogy az oroszok miért egy régi rombolót küldenek erre a gyakorlatra, amikor ott van a vadonatúj Severodvinsk SSN/SSGN tengójuk, amely éppen mostanában fejezte be a tengeri tesztjeit, és csatlakozik az Északi Flottához? Szerintem ez qrva jó lehetőség lett volna az oroszoknak, hogy felmérjék az új Yasen osztály valós képességeit, _élvonalbeli_ NATO technikákkal, és ezen belül a US Navy-vel szemben, realisztikus szituációkban, mégis természetesen békés körülmények között…
Az Olli hajóin midkettőről van fent pc. elrendezési rajz.
http://acelmonstrum.host22.com/tirpitz.html#4
http://acelmonstrum.host22.com/bismarck.html
A leírásokban is említ némi eltérést a T-nél.
Killer Clown
„Na,így már más a helyzet, az extra páncélzatról nem tudtam. Mert anélkül ugyanolyan gyorsan elsüllyedt volna, mint a Bismarck…”
Nem volt extra páncélzata,csak némileg átrendezték.A fő páncélöv 5mm-el vékonyabb volt a Tirpitzen mint a Biscmarkon,míg a fedélzet páncélzata a fő lövegtornyok és a 150-es tornyok körül 50mm-ről 80mm-re nőtt a Tirpitzen de ennek strukturális okai voltak ezért nem volt nagy felületű ez a vastagabb páncélréteg.
Ha elolvasod hány találatot kapott a Biscmark(segítek 25-30 nehézgránát 356-406mm,és 300-400db 200-305-mmes közötti cirkálókról lőtt gránát)akkor rögtön rájössz,hogy nem hamar süllyedt el és nem is a gránátok miatt!!!Vagy torpedó süllyesztette el vagy a személyzet.
Bocsánat 20-25 nehézgránát!!!!