|

Orosz atom-tengeralattjárón csaptak fel a lángok – FRISSÍTVE

2011. december 29-e egy igen kellemetlen emléke lesz az oroszoknak, lévén sikerült „megégetni” az éppen időszakos karbantartási munkálatok alatt álló, Delta IV-osztályú SSBN-t, az Északi-flotta állományába tartozó K-84 Jekatyerinburgot. A ballisztikus rakétahordozó atom-tengeralattjáró a szeveromorszki hadikikötőtől pár kilométernyire nyugatra található Roszljakovo településen található hajójavító üzem úszó szárazdokkjában kapott lángra. A tűz kiindulási pontja a tengeralattjáró köré ácsolt egyik faszerkezet volt, mely a munkálatok során lángra kapott, a lángok pedig átterjedtek a Jekatyerinburg külső, hangelnyelő gumiborítására.

A hírportálok által közzétett információk szerint a tűz helyi idő szerint 16:20 magasságában keletkezett – a nagy erőkkel kivonuló tűzoltó alakulatoknak csak este fél 9 környékén sikerült lokalizálniuk a tüzet, ám mivel teljesen eloltani nem tudták, az illetékesek az este későbbi szakaszában a dokk alámerítése mellett döntöttek, mellyel moszkvai idő szerint 23:30-ra sikerült is kioltani a lángokat.

Az incidens során egyébként szerencsére semmilyen személyi sérülés nem történt, és radioaktív anyag sem került a környezetbe.

Az atom-tengeralattjáró az előírásoknak megfelelően leállított reaktorokkal és rakéta-, valamint torpedó fegyverzete nélkül érkezett a szárazdokkos kezelésre, így ebből a szempontból legalább nem kellett aggódniuk az oroszoknak. Annál inkább kellhet azon, hogy a hosszasan égő lángok vajon mekkora kárt okoztak a tengeralattjáró törzsében – deformálódott-e, meggyengült-e az acélszerkezete.

A RIA Novosztyi hírügynökség által más események kapcsán is többször megszólaltatott Igor Korocsenko elemző véleménye szerint a tűzeset miatt a csak kisebb kezelésre bevonult Jekatyerinburg bevethető állapotba hozása akár egy fél évet is igénybe vehet majd – nem beszélve a vélhetően csinos kis összegre rugó számláról. Véleménye szerint a gumiborítás égése során keletkezett jelentős hőmennyiség vélhetően meglehetősen rossz hatással lehetett a tengeralattjáró belsejére – konkrétan például a csővezeték rendszer egy részére.

Más források szerint ugyanakkor nem annyira vészes a helyzet. Ám igazából ezen írás születésekor, – csütörtökről péntekre virradó éjszaka – ilyen röviddel a tűz eloltása után még nem lehet semmi biztosat mondani a tengeralattjárót ért károkkal kapcsolatban, azok kapcsán egy ideig még várakozó pályán állnak a dolgok. Az orosz szakmai vizsgálóbizottság mindenesetre már elkezdte az ügy kivizsgálását – a tengeralattjáró állapotfelmérést és az eset bűnügyi kivizsgálását egyaránt.

A roszljakovoi hajójavító üzem műholdas felvétele - az úszó szárazdokkban lapít is épp egy Delta IV-es - katt a Google Maps térképért

A roszljakovoi hajójavító üzem műholdas felvétele – az úszó szárazdokkban lapít is épp egy Delta IV-es – katt a Google Maps térképért ,

Az 1985-ben, hajóosztályának második tagjaként hadrendbe állított K-84 1999-ben vette fel Jekatyerinburg városának nevét. Ekkor épp felújítás és modernizálás alatt állt egyébként – a munkálatok 1996-tól (ténylegesen csak 1998-tól) 2003-ig tartottak. A K-84-el kapcsolatos érdekesség, hogy a nevéhez köthető az Operation Behemoth I, melyben a szovjetek 1989. augusztus 6-án egy olyan szalvóval próbálkoztak meg, melyben a Delta megpróbálta kiüríti a teljes tárat, – ahogy tett volna egy atomháború esetén – azaz útnak indítja mind a 16 R-29RM ballisztikus rakétáját. A dolog nem jött össze, lévén a 6-os tubusban a hajtóanyag szivárgása miatt keletkezett tűz és nyomásemelkedés megsemmisítette a rakétát. Napra pontosan 2 évvel később, az Operation Behemoth II kapcsán a K-407 Novoromorszk 224 másodperc alatt sikeresen eleresztette a teljes tárat.

A K-84 Jekatyerinburg a szárazdokkban

A K-84 Jekatyerinburg az úszó szárazdokkban. Az e hónapban készült felvételen látható a törzs melletti egyik ácsolat is. Az idei év ezen szerencsétlen tűzeset leszámítva is mozgalmas volt a K-84 számára, hiszen 3 alkalommal is indítottak fedélzetéről ballisztikus rakétát – 2 alkalommal Szinyevát, 1 alkalommal pedig annak módosított változatát, a Liner-t. | Foitó: militaryphotos.net fórum ,


— Frissítés @ 2011.12.30., 15:00 —

A nap folyamán elkezdtek szállingózni a konkrétabb információk, melyek ugyanakkor nagyobbrészt nem hivatalosak, ám jelentős részük hitelessége egyáltalán nem elképzelhetetlen. Kéretik nem azonnal készpénznek venni a dolgokat azért! Mindenesetre összeszedtük a hírhez érkezett kommentekben is linkelt és tárgyalt fejleményeket:

– az elkérhető információk szerint az oltási munkálatok során 9 embert kellett füstmérgezéssel kórházba szállítani

– éjszakai források szerint 150 négyzetméternyi felületen égett a gumiborítás, más források szerint ez ugyanakkor mese habbal, a valóságban a tengeralattjáró hosszának harmadán / felén tomboltak a lángok

– ha ez utóbbi igaz, akkor vélhetően az is, hogy a felszabaduló hőmennyiség akkora volt, hogy az órákon át égő tűzben a tengeralattjáró belseje is annyira felforrósodott, hogy bent is tüzek alakultak ki

– az eredeti hírben is említettük, hogy az állítólagos lokalizálás után a tűzoltó alakulatok képtelenek voltak a lángok kioltására, mely végett végül kényszerből részlegesen alámerítették az úszó szárazdokkot. Na most, ez annak fényében, hogy a tengeralattjáró teste az eredeti hírekből sejthetőnél vélhetően sokkal jobban át volt hevülve igencsak kellemetlen hír, ugyanis mindenképpen számolni kell a szerkezet ért hősokkal, mely immáron valóban a Jekatyerinburg leselejtezése felé döntheti a mérleg nyelvét

– mint ahogy az eredeti hírben is írtuk az előírás a reaktor leállítása mellett a rakétafegyverzet kiemelését is előírja, egyesek szerint ennek ellenére elképzelhető, hogy a Szinyevák bizony a helyükön voltak, akármit is nyilatkoznak az illetékesek ennek ellenkezőjéről

Egy új videó – részben magáról az oltásról: http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201112301318-5n0j.htm (A videó elején érdekes momentum, amint a torpedóvetőcsövekbe is vadul döntik be a vizet a tűzoltók)

207 hozzászólás “Orosz atom-tengeralattjárón csaptak fel a lángok – FRISSÍTVE”

  1. „Az incidens során egyébként szerencsére semmilyen személyi sérülés nem történt, és radioaktív anyag sem került a környezetbe.”
    Tegnap az orosz bloggerek mást írtak. Tobb személy megsérult, akiket korházba szállítottak, sot a lakosságot is evakuálták , tehát rádioaktív anyagnak is kellett, hogy kiszivárogjon, ezt támasztja alá a norvég meroállmások adata is. De hivatalosan semmi sem szivárog ki.
    Milyen emberket alkalmaznak , akik ilyen károkat okoznak balf…..okat?
    Tegnap még egy SU-24 is kiégett Volgográdnál.(a pilóták katapultáltak).

  2. Lehet csak elovigyazatossag arra az esetre ha esetleg megis akad volna a fedelzeten raketa, mert hat ugyan ki kelene szerelni oket ilyen karbantartaskor de az olyan macera es hat nagyot mondani sokkal konyebb. Ismerve az oroszos igazmondast nem lennek meglepodve.

  3. No, no…. azért ez nem olyan 1X1, több okból sem.
    Ha a gumiburkolat és a nyomásálló külső héj sérült, az javítható. Lásd mikor összeütköznek valakivel, a roncsolódást is javítják. A hajón belül nem volt tűz. Ez az egyik.
    A másik kicsit bonyolultabb. A lobbiérdek. Ki tudja, lehet, hogy valahol, valakik szeretnének +1 boomert vagy csak több zsozsót a meglévőknek. Nem mondom, hogy szándékos gyújtogatás lehetett, mert az már konteószámba megy, de kapóra jöhet bizonyos köröknek.

  4. Dima

    Nyugodtan boritekolhatod hogy az a ladik tobbe nem lesz resze az orosz nuki eroknek. Szerencses esetben kikepzo platform de ez fugg attol hogy a a tobb szaz vagy 1000+ hmersekletu „kuktaban” a tobb oras tuz alatt mi mennyire „fott” meg. Milyen hosokkot kaptak mi reped deformalodott lagyult, egett ki. Az tuti hogy a legtobb szigeteles is elszalt a vezetekekrol igy semmilyen biztonsagi rendszer nem muxik, csak a mechanikus total kikapcs !

    Kerdes hogy a reaktor hogyan zartak le. Total kikapcsoltak, vagy csak alacsony uzemre raktak mert ez utobbi eseten szar van a palacsintaban es az egy idozitett bomba. Svedek Norvegek Finnek de egesz Europa izgulhat hogy ne hogy testkozelbol lasson egy Fukushimat.

  5. Ha a gumiburkolat és a nyomásálló külső héj sérült, az javítható. Lásd mikor összeütköznek valakivel, a roncsolódást is javítják. A hajón belül nem volt tűz. ”

    Haaat azert mas egy lokalis serules ( erre meretezve is vannak ) meg amikor az egesz test vagy annak nagyresze hosokkot kap. Ott nem csak tobb iranyu gyurodes de metalografiai elvaltozasok is vegbemennek. Persze lehet ezt is javitani egy komplett testserevel. Koll egy uj kaszni !

    Amugy eltudod kepzelni mi lehetett a fedelzeten amikor orakig langol a jooo kis gumi szigeteles a testkorul ? Szerintem egy laza kukta tett az egesz es bent a kalapacs fejen kivul mindent ki kene cserelni mert ez megis egy nuki vas nemi fegyverzettel es nem egy trabant.

  6. Nem vitázni kívánok véled Kuruc, mert Te vagy a szakmabéli, de azt te is tudod, hogy ezeket a kasztnikat milyen igénybevételre tervezték. Azt pedig senki sem állította, hogy körös-körül égett a hajó. A faácsolat és némi gumi produkálhat kegyetlen nagy tüzet, de szerintem az orosz illetékes kivonási „becslése” vagy túl elhamarkodott, vagy tudatosan célzatos. A reaktor pedig nem alapjáraton megy ilyenkor, hanem le van állítva és vagy bevontatják a dokkba vagy a segédhajtóművel megy be maga. Felhívtam fiacskámat, aki kapásból ennyit mondott: egy évvel hamarabb lesz új boomerje az oroszoknak….

  7. Szerintem is vége. Az a mehanikai igénybevétel ami fel és lemerüléskor éri a testet teljesen más, mit amit a hő okoz. Hő hatására a fém átalakúl pl megegyződhet, elveszíti rugalmasságát és „törékeny lesz”. A hajótest azon részét amit hosszabb ideig értek a lángok szépen ki kéne cserélni, meg ilyenek.
    De ahogy Kuruc is mondja, iskolahajónak még jó lehet.

  8. ” Nem vitázni kívánok véled Kuruc, mert Te vagy a
    szakmabéli, de azt te is tudod, hogy ezeket a
    kasztnikat milyen igénybevételre tervezték.”

    Hat nem olyannak hogy alagyujtanak es fozik 4hn keresztül az tuti.
    De nem csak a kulso reszeknek okozott ez gondot. a belsejeben leledzett 150-200-??? C se epp jo a muanyagoknak elektronikanak… semminek.

    Teljesen elkepzelheto hogy nagyfelujitas kell vagy akár kuka.

  9. Littlejohn, Kurucnak igaza van. Ahogy tegnap este is írtam valahová kommentbe, a nyomásálló burkolatot ért hőterhelés (+gondolom hideg oltóanyaggal oltották a forró fémet->hősokk is) különböző elváltozás miatt lehet, hogy kívülről semmi nem látszik, de a fémszerkezet szilárdsági biztosan változtak. A kérdés, hogy mennyivel. Ezt ugye így ránézésből nem tudják megmondani. Keménységi vizsgálatokat végezhetnek, de az sem árul el mindent.

    Nálunk a repülésben is, hogy ha fedélzeti tűz van, lehet az akár csak minimális, lényeges kérdés, hogy mennyi ideig égett és a közelben lévő fémszerkezetet mennyire viselte meg. Gyakran ki kell bontani és kukázni az adott részegységet.

    Mind a repülésben, mind a víz alatti egységnél kiemelten fontos az adott szerkezet szilárdsága, az ilyenen nem lehet felelőtlenül átsiklani.

  10. A reaktort szárazdokkban le kell állítani, lévén a tercier kör a nyílt víz. Ugyan megoldható segédművekkel, de elég egy szivattyúnak leállnia és kész fukushima.

    A lakosság kitelepítése gumi-tűznél természetes (aki látott már autogumit égni, tudja mire gondolok).

    A hajótest legalább egy része tuti kuka, és hát a belső berendezéseket is át kell vizsgálni. Baromi nagy meló. Ha a hajógyárnak van tűzkárra biztosítása, szerintem megy a lángvágók alá a vas.

  11. Ránézésre nem lehet biztosat mondani, sőt talán a mérések sem árulnak majd el mindent, de az biztos, hogy késélen táncol a tengó, amiről erősen valószínű, hogy le is esik majd, és lesz 16 „felesleges” Szinyeva… Hogy miért azt már többen, többször leírtátok, nem akarom ragozni :)

    Viszont az esetleges javíthatósága kapcsán azért az egy érdekes kérdés, hogy mekkora felületen égett a cucc. Persze, bazi nagy volt a füst, de hát gumi mégiscsak… Arról én iccaka nem találtam biztos infót, hogy a tűz mekkora kiterjedést ért el, majd mekkora területre sikerült lokalizálniuk a tűzoltóknak. A RIA Novosztyi egyik orosz nyelvezetű hírében volt egy adat, de hát Google fordító ferdítette, szóval… Mindenesetre ott 150 négyzetméternyi felületet írtak.

  12. Csak kérdezem, nem értek hozzá!

    A gumi égésekor keletkezik annyi hő, hogy strukturélis változásokat okozzon? Füstje van az biztos, de általában pont azok az anyagok nem szabaditanak fel hőt nagy mennyiségben. A nagy fény hatással égő cuccok a veszélyesek. Milyen méretű acélból van a kaszni? Gondolom nem 0,8-as lemez, mert az tényleg hamar átmelegszik. Jó lenne többet tudni, gondolom nem az egész hajó lángolt.

    Mindenesetre nagyon oroszos a story.

  13. Ami nekem meg piszkalja a csorom hogy a raketak valoban mind ki voltak e szedve vagy eppen ott voltak a feelzeten mert azok eltavolitasa kategoriakkal nagyobb melo mint a reaktor leallitasa.

    Nem tudom miert de azt gondolom hogy az oroszok nem szedtek ki oket es azok is ott kaptak hideget de foleg meleget.

  14. Gigabiga:

    A gumi fűtőértéke a feketekőszén körül van, tán meg is haladja.
    Gyulladási hőmérséklete 380 fok körül van, ami elég magas, nem egyszerű begyújtani, viszont ha sikerül (lásd a mellékelt példát) akkor eloltani nagyon nehéz.

  15. Itt vannak a legújabb fejlemények:
    http://www.interfax.ru/politics/txt.asp?id=224479
    http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201112301318-5n0j.htm
    Próbáljátok a webfordítóval, de a lényeg: nuki riadót már visszafujták, a hajó legénysége egy része már a hajón tartozkodik, ellenőriznek rendszereket,stb, azt mondják az illetékesek, több havi javitás szükséges, de visszahozható az állományba….szó szerint „a harci képességeit nem fogja befolyásolni”.

  16. Orosz oldalakon arról írnak, hogy a rakétákat állítólag nem szedték ki a javitás idejére (eloírás) és tuz van a ta. belsejében is. A jellemzo trehányság, hanyagság a munkabiztonsági eloírások nem betartása nem hogy csokken, de novekszik…..

  17. A tengo test heggesztes egy kulon szakma. A heggesztoket kulon kepzik ra es az sem mindegy milyen acelt hasznalnak. Amugy meg ha azt gondolja valaki hogy a strategiai elrettento erejukkel kapcsolatban az oroszok ( vagy akarki mas ) oszinte lesz az naiv.

    En tovabbra is azt gondolom hogy kuka a ladik de hat innentol mar bejatszik a „maszkirovka”

  18. Na, ez mit jelent?
    Пожарными расчетами осуществляется полагающаяся в таких случаях проливка поверхности легкого корпуса, а также пространства между легким и прочным корпусом АПЛ”,

  19. Ha belso tuz is keletkezett akkor valszeg nem kis tuz es nem kis hohid lehetett. Ha csak nem jutott a tuz kozvetlenul be. Kerdes melyik reszen volt a tuz es tenylegesen mekkora feluletet erintett.

    Amugy gondoljatok bele a kovetkezobe.

    Egy hajogyarnak van sajat szarazfoldi es vizi tuzolto egysegei ugyeleti rendszerben. Kulonosen egy nuki ladikokat szervizelo bazison. Ennek ellenere 4 oraig egett a tuz. Feltetelezhetoen a megemelkedett belso homerseklet miatt gyuladt ki belulrol a hajo. Ez lehett akarmilyen keno vagy tuzeloanyag szarmazek de barmi mas is. A raketak is a fedelzeten voltak es kerdes hogy ezek mit „kaptak” mert ha huzamosabb ideig mondjuk 100-200 fokban voltak akkor azoknak annyi. Ez nem kis tuz volt.

  20. gacsat:

    hegesztés:
    Jellemzően védőgáz alatt és villannyal hegesztenek olyan anyagokat, aminél fontos, hogy ne égjen ki. Gázzal is lehet, csak macerás.

    A beedződés elkerülése érdekében a munkadarabot sokszor előmelegítik, hogy a nagy fémtest ne hűtse túl az acélt, és lassan engedik lehűlni (ez a feszültségek eloszlása miatt is jó).

  21. Elég jól hegesztek mind villannyal, mind autogénnel. Egyben biztos lehetsz: A hegesztés környéke erősen felmelexik. Van olyan acél, ami ezt nem bírja. Pl a betonvas. 1 tengeralattjáró nyilván nem ilyenből van. Persze nem zárom ki, hogy tényleg sok volt neki a meleg, csak nem veszem evidenciának.

  22. gacsat:

    A teljes delta VI-et – felszínen 11,740 tonna! – ~ 30 fokkal melegítette volna fel az általad írt gumimennyiség.

    A számítás elnagyolt, mert acélnak vettem a teljes hajót és a gumi tömegét is csak nagyjából lehet megadni az ismeretlen sűrűség miatt, meg persze hűt a levegő, de a nagyságrend látszik…

    Iszonyat mennyiségű hő szabadult fel.

    22,5 köbméter gumi égett, ha a 150*0,15 méret áll.
    A gumi sűrűsége ~0,96 … 1,3*10^3 kg/m^3
    Fűtőértéke ~35 MJ/kg

  23. gacsat, lehet nem hegesztik, hanem forrasztják:)
    amúgy fogalmam sincs, csak találgattam
    Akik reménykednek abban, hogy megússza a hajó ajánlok egy egyszerű kísérletet. Fogjatok egy kalapácsot és ütőgessetek egy vasszeget és fogjátok látni, hogy elhajlik. Fogjatok egy fogóval egy másik szeget, tartsátok gázláng fölé, míg átvörösödik és mártsátok vízbe. Ha ezt kapaláljátok el fog törni. Nos a hajótest is jól átforrósodhatott és azt hideg vízzel el is oltották. Valszeg hasonló dolog történne ott is. Ha merülne már nem türné rugalmasan a nyomást hanem repedne.
    Ezen kívül egy apró részlet nem hagy nyugodni. Hogyhogy faszerkezetü álván?????? Nem tellik egy fém álványra? Nuki tengó köré fa álványzatot eszkabálnak???

  24. Mackensen:

    Faállványzat:
    Speciel nekem logikus. Könnyebben igazítható, felállítható és hát ugye sokkal olcsóbb.
    Ha nem tervezetek hegesztési feladatokat, elviekben a tűzveszély sem jelent gondot.

    Forrasztás:
    Idegen (azaz a rögzítendő felületektől eltérő) anyag bevitele itt erősen nem ajánlott, mert a terhelés alatt valamelyik engedne a határfelületen.

  25. „Ezen kívül egy apró részlet nem hagy nyugodni. Hogyhogy faszerkezetü álván?????? Nem tellik egy fém álványra? Nuki tengó köré fa álványzatot eszkabálnak???”

    Ez az orosz piacgazdaság , minden a legolcsóbb legyen, nem számít a minoség, biztonság, stb…
    1996-tol váltották a szárazdokban a katonákat a civilek, épp ezt boncolgatják az oroszok, hogy amióta civilek vannak azóta jottek a tuzesetek, robbanások a gyárnál, Egyébként 3 verziót emlegetnek a tragédia kapcsán: 1. hanyagság, a biztonági eloírások nem betartása,
    2. diverzió ( munkások szándékosan gyújtották fel, mivel hónapokig nem kapnak fizetést) 3. cigarettacsikk eldobása. Tobbnyire az 1. pont a befutó.

  26. Wolfrik, gőzöm sincs, hogy állítanak őssze egy tengót és milyen ötvözetekből, amit csinálok az egszerü találgatás. Ami a forrasztást illeti onnan az ötlet, hogy van egy ékszerész ismerősöm, ő mesélt érdekes dolgokat. Ők 18 karátos arannyal dolgozznak és apróbb munkákat is vállalnak mint javítgatások apróbb ékszerek elkészítése. Nos a 18 karátos aranyat 18 karátos arannyal forasszák. Ez úgy lehetséges, hogy alapból mindkettő egy ötvözet, amiknek hajszálnyival de eltér az olvadáspontjuk. Abban az aranyhuzalban amivel forrasztanak valami olyan adalékanyagokat kevernek amitől valamivel alacsonyabb az olvadáspont. Forrasztásnál a két arany gyakorlatilag össeolvad és egy egységet képez. Utána pedíg érdekes módon már nem nagyon lehet ezt a forrasztást melegítássel feloldani, mivel elpárologhattak az ötvözetből azok a hozzávalók amik levitték az olvadáspontot. El kell vágni inkább.
    Valahogy így képzelem el a tengóépítést ist.

  27. Ugy nez ki hogy baromi NAGY tuz volt.

    Amit eddig par ismerosom osszeszedett az a kovetkezo.

    – A tuzet annak nagysaga miatt nem lehetett orakig kozvetlenul oltani hanem csak tavolrol a felulrol „majd csak rafolyik” technikaval

    – A homerseklet akkora volt hogy a belso test es a kulso test kozotti reszt is huteni kelett mivel a belso test is atforrosodott ! Ott van egy cca 50 cm es legres ami mint allo levego igen jol szigelt. Ennek elelnere atforrosodott a belso test is es tuz keletkezett a fedelzeten.

    – A 150 m2 tundermese. A langok a teljes hossz cca 1/3 -1/2 hosszaban TOMBOLTAK.

    – Nem is tudtak eloltani a kulso tuzet meg csak megfekezni sem addig ameddig felig le nem meritettek az uszo dokkot. ( az lehetett egy igazan fasza hosokk az egesz testnek.

    – A gumi boritast cca 24 ora elteltevel sikerult teljesen langmentesse tenni.

    – Nagy valoszinuseggel a raketak a fedelzeten voltak, de arrol senkinek nincs adata hogy a tubusokban milyen homerseklet es mennyi ideig volt es ez a raketara milyen hatassal lehet. Egyesek szerint a hajtomuvet tuti galyra vagta mert innentol nem megbizhatok.

    Ezert nem fognak dicseretet kapni es nem valoszinu hogy csak mestersegesen probaltak volna gyorsitani a tengocseret mert a raketakkal a fedelzeten ez ugyan olyan lutri volt mint Csernobil.

  28. Dima

    Ez erdekes ! Ha megfigyeled a videot akkor lehet latni hogy a tuzoltok a nyitott torpedocsobe locsolnak szandekosan es abbol nem jon ki a viz. ( nincs tele ) A torpedo csoveknek ugye altalaban ket veguk van. Egy a tenger fele egy meg a torpedoteremben. Ha szandekosan a nyitott csobe locsoltak es az nem telt meg akkor valszeg a torpedoterembe folyt a viz es azt is elaraszottak. A torpedoterem problemajara illetve erintettsegere utal az is hogy azt a reszt hutik kivulrol is a tuzoltok ugy hogy latszik hogy a gumi boritas mar csak a szonardomnal van meg ott is valik le.

    Kerdes hogy mennyire terjed a tuz hatra a raketak fele. Bar nagy valoszinuseggel erintette a tubusok egy reszet mert a Delta IV es sajatossaga hogy a tubustar a torony utan kezdodik kozvetlen az meg benne van boven a jelzett 1/3-1/2 langolo hosszban.

    A torpedo es szonarter egese azt is jelenti hogy a tengo fo elektronikus reszenek is annyi, es akkor ez meg csak a nozija.

  29. Tényleg oda locsolják…de hogy aztán hova megy nem tudom….nem lehet, hogy két test közi? Most egy kicsit még nézegettem a neten…már a „Szevmash” és a „Zvezdocska” szakemberei nyilatkoznak…mert a javitása vagy itt vagy ott lesz. Azt mondják hogy legalább egy év, mert valoszinű egész hidroakusztikai testét kell majd cserélni, de egyébként 2013ban ment volna terv szerint egy közepes modernizálásra….akkor most előbbre hozni fognak. De ha a vezérkari főnők Makarov ott van, akkor valami nagy ki…szás van. Bár lehet, hogy a Putin-Megyvedevnek és már elege van ebből az egészből…idén valami 8-9 műholdat elvesztettünk, utolsó, Meridian, most egy hete…ilyen még soha nem volt, válásztások előtt fejhullás lesz, érdemes figyelni.

  30. A torpedo csovel kapcsolatban. Sehol a vilagon nincs olyan torpedocso amelyikne ne csak ket vege lenne. ( tenger es torpedoter ) az az oltoviz egyenest a torpedoterbe folyik be. A cel pedig nem mas mint a ter teljes elarasztasa mert igy csak feltolteni lehet aazt. Valszeg kell is mert az orosz torpedok a mai napig extra robbveszelyes torpedokat hasznalnak es ha az a ter felmelegedett akkor tuti tele volt a gatya. Ami meg latszik hogy ahogy toltik fel a torpedoteret ugy goz / fust jon ki a tengo belsejebol. Hat ez pedig extra szar helyzetre utal odabentrol. Ha goz akkor ugye 100 fok + ugy hogy mar el van reszben arasztva. Mig ha fust akkor is 100 fok + es eg ami csak tud.

    A felvetelt megnezve megegyszer latszik hogy a torpedo ter szekciojanal NEM volt tuz ! Az hatrebb kelett hogy legyen. Ennek ellenere belul kigyuladtak a dolgok felforosodhattak a dolgok es mivel hogy ott voltak a torpedok melyek oly kenyesek ( lasd Kurszk esete ) igy a hutest oda koncentraltak.
    Talalgatas megint. Valszeg a rekeszajtok belul nyitva voltak es ugy a felhevult levego szabadon aramolhatott. Ha most csak egy indur pindurt is eltert a vizszintestol a bakolas ( es eltert mert mindig elter ) akkor a forro levego azonnal el is kezdett vandorolni a magasabban levo vegebe. Jelen esetben szinte biztos hogy a torpedo terembe. Ott ossze is gyult es tovabb emelkedett a homerseklet majd kigyujtotta amit kigyujtott. Ha nem volt torpedo a fedelzeten akkor lehet rohhani a templomba mert akkor nem semmi dolgot usztak meg !!!
    Ettol fuggetlen a forro levego hazavagta a torpedo indito automatikakat, az or szonart es ki tudja meg mit.
    Meg egy erdekesseg. A torpedo csovek zarofedeleit csak belulrol lehet kinyitni hidraulikusan vagy mechanikusan. Tehat akkor amikor forro volt meg bent minden valaki bement hogy kinyissa oket.
    Igy utolag is respect neki mert megerdemli.

    Meg annyi hogy ha megis voltak vannak torpedok a fedelzeten akkor a dolog nincs lezarva mert a hajtoanyagjuk olyan mint az acetlen amelyikben ha egyszer a ho hatasara beindul a kemiai folyamat akkor mar nem lehet megallitani meg a hutessel sem. Ezert szoktak a tuzoltok ha lehet eloszor kivinni oket es ha csak a legkissebb ketseg is van akkor egyszeruen atlovetik egy rendorrel biztonsagos tavolbol.

  31. Nem tudom, hogy ezt komolyam vegyem vagy nem…most olvastam egy eléggé hires orosz ujságban, hogy lehet, hogy a tengót maguk a munkások gyűjtották, mert honapok ota nem kapnak fizetés…mert az is furcsa, hogy az erős szél ellenére tulságosan gyorsán terjedt a tűz, forrása valami nagy kupac szemétben volt, amelyet még nem takarították a munkálatok után, a videón látszik, hogy a tengóval együtt ott van még egy hajó….azzal vajón mi van? Most még annyit írták, hogy komolyan megsérült a könnyű és nehéz test közötti berendezés, valami kabelek, amelyiken kap áramot és stb. álló helyzetben..még valamennyi a belső berendezések között. Tényleg nem kis baj lehetett.

  32. giga

    A kulcsszo a KORRUPCIO !

    Az orosz katonai megrendelesek 40-50 % megy a zsebekbe es ezt egy orosz tabornok mondta !

    A fentmaradobol kell kifizetni a beszallitokat ( azok addig nem szallitanak ameddig nem fizetnek ) a rezsit es a sor vegen vannak a munkasok mert azok onnan eszakrol nem fognak elmenni mert nincs hova. Azok akkor kapnak fizut ha a gyar atad egy megrendelest es bejon nemi zseton.

    A korrupcio a mai napig alapeleme az orosz gazdasagi es politikai eletnek.

  33. Ha tényleg a munkások gyújtották fel, akkor itt nem lesz felelősségre vonás, hanem az aktuális brigádot szimplán a falhoz állítják és fejbe lövik. Azért egy nuki tengót felgyújtani…

    @Kurucz71

    A torpedóvetők nem lehet, hogy eleve nyitva voltak? Elvégre éppen karbantartották, nem feltétlenül kellett annak zárva lennie. Főleg azért kérdem, mert ha odabent is forró volt a helyzet, akkor oda nem nagyon küldhettek be senkit. Mondjuk lehet, hogy az egész tengó tárva-nyitva volt, így a meleg inkább arrafelé ment ki és így nem rekedt meg a torpedóknál, a nagy vehemenciával locsolgatás meg biztonsági intézkedés (mint ahogy a kényszerleszállt repülőket is szokták néha öntözni, főleg ha hasra érkezik).

  34. „….hogy a tuzoltok a nyitott torpedocsobe locsolnak szandekosan es abbol nem jon ki a viz.”

    Még szép is lenne, ha a csővekből látszanának hűségtől vörőssé vált torpedofejek…..és pár óra múlva elindulna az összes „Szineva”…szép szilveszteri szalvó lenne….oda az euro-válság, Amerika, Kina….mással foglálkoznánk holnaptól.:(

  35. GrGLy

    Ha uszodokkon van a ladik akkor az osszes fedelzeti nyilas sot a rekeszfalaknak is zarva kell lenniuk. A torpedo zarofedeleknek meg plane. Kivetel ha pont azt javitjak. Jelen esetben nem azt javitottak mert akkor nem melegedett volna fel igy a torpedoter.’

    Ha a hidraulika muxik ( es a csovek eleg hoalloak meg a munkahengerek is ) akkor a nyitast a kozponti vezerlobol ( torony alatt kozvetlen ) vagy mas muszaki allomasrol is elvegezhetik. Nem kell odamenni.

  36. Dima. Az a baj, hogy megint annak van szégyenérzete, akinek nem kéne. Ez nálunk is így van, sajnos. A deltáról: ha valakit beküldtek, hogy kinyissa a torptér-ajtókat, az nyugodtan megkaphatja az Oroszország Hőse plecsnit. Kurucnak igaza van, ha bent voltak a torpok, akkor húha…. Ha még a Szinyevák is, akkor nagyon húha. A mellette álló ladik sértetlennek látszik. Kicsit utánajártam, hogy mi van a két test között és a szonárdóm érzékelői mit bírnak. Tehát, ahogy Kuruc is mondta, KUKA a torpedótér és az elektronika 50%-a (ilyen nincs, teljes csere), a szonár és az összes aktív és passzív érzékelő az orrban, valamint a teljes külső héj…. lehet számolni, hogy érdemes-e megkalapálni, vagy jöjjön egy plusz Borej…

  37. „mert segitene jobban megerteni a helyzetet meg egyaltalan oroszorszagot is.”

    Az a baj Kuruc, hogy sokszor már én se értem…..Én még SzU-ból utaztam el….Egy darabig még ukranokkal probáltam üzletelni, de amikor minden fontos targyalás csak az étteremben, néhány liter vodka mellett hajlandóak lebonyolitani….én sajnálni kezdtem a májomat…kiszálltam. Legjóbban az idegesített, amikor nemet mondtam a következő fordulóra….akkor az volt a kérdés: Beteg vagy?

  38. LJ

    Ha valakit bekuldtek kinyitni a torpfedoket ( mar pedig magatol azok nem nyiktak ki ) akkor annak eloszor el kelett mennie a torpedoterig lezarni a rekeszajtot, majd visszafele mindegyikat ha lehet. Az az mennie kelett a legforrob reszig mert ha nem teszi meg akkor az eletben nem fogjak lehuteni a torpteret mivel az egesz hajoteeestet kezdik el tolteni. Azt meg senki nem akarhatja mert azert masghol is vannak akumulatorok elektromos elektronikus kutyuk melyek nem szeretima vizet.

    Szoval a csavonak egy Lenin rend is kijar meg harom Szovjetunio Hose es a Hos anya is mert Brezsnyevnel is tobbet tett Orosz o ert.

  39. „hogy érdemes-e megkalapálni, vagy jöjjön egy plusz Borej…”

    Igen, most olvastam, hogy maradt még 5 aktiv Delta, és ezek kb 30 évesek, 2012-tól már jönnek a Borejek….de akkor is…b..meg, igy tenni tönkre! ha nem is vagyok ott már adófizető.

  40. Dima

    Ismerosom foldim jart hasonloan. Szinesfem kereskedelemmel foglalkozott es eladott meg a 90 es evekben par mozdonyt az Ukranoknak bontasra. Egy budos fillert nem latott belole es meg is uzentek neki hogy ha kedves a csaladja elete akkor talan nem kene firtatni az ugyet. Aztan kesobb osszeakadt a volt osztalytarsaval ( ukran ) akinel elpanaszolta hogy jart. A haver kifaggatta mikor tortent es hol majd kozolte hogy az az O csapata volt. Volt is dobbenet. Elmondta hogy penzt nem tud visszaadni de karpotolni fogja.

    Ra nemsokara jott a hivas hogy most gyere. Lementek Szevasztopolba ahol a kikotoben volt egy a haver es kozlte hogy most a szerzodest itt es itt ird ala. A szerzodes arrol szolt hogy vesz egy tengeralattjarot. Mondta de hat o nem tud mit kezdeni egy tengeralattjaroval, mire a haver kozolte hogy a molo vegen a Merciben egy nemet ur ul aki egy kohaszati cegnek vasarol alapnyagot es az fogja tole megvenni eppen annyival magasabb osszegert meg egy kis raadasert amenyivel korabban atvertek.

    Ugy is lett.

    De nagyon mas vilag mar Ukrajna is de Orosz o meg plane. Ezert irtam hogy az orosz hetkoznapokrol irkjal mert igy jobban ertheto lesz a dolog.

  41. Hamár a korrupciót emlegettétek.
    Tavasszal volt a Zvezdocska akkori igazgatója megvádolva 300 millió rubel elsikkasztásával. Pénzt a minisztérium átutalja csak mindig vannak korrupt vezetok akik a pénzt elsikkasztják, nem csoda , hogy a munkás nem kap bért. De Dima biztos tobbet tudna errol mesélni.
    Kuruc amit írt igaz, hogy a pénz 40-50 % -át szétlopják, Így lesz ez a fegyver-modernizálási programmal is 500 milliárd USD-bol a felét szét lopják.
    Ha azt a pénzt ami korrupcióból származik kb évi 300 milliárd dollár
    infrastrukturára vagy más fejlesztésekre fordítanák, akkor OO. máshol lenne.

  42. gacsat szerint:
    „2011. december 30. péntek @ 17:59

    Ha nem kap külső áramot, baj lessz a reaktorokkal.”

    Korábban fejtegettem, hogy valószínűleg a szabályozó rudak bent, a fűtőelemek kiemelve, segédművek segítségével visszahűtve volt a reaktor még a vízen. Azaz leállt a láncreakció.

    Az orosz tengeralattjáró reaktorok külső vízforrás nélkül leolvadnak (sajnos néha azzal együtt is lsd: http://fu.web.elte.hu/atom/lista.html), a víz utánpótlás meg bonyolultabb, mint teljesen leállítani.

    Egy gubanc lehet, ha a karbantartás energiaszükségletét maga a hajó adta (ennyire csak nem hülyék…). Akkor lehetett elektromos tűz is. így már meglenne a kellő gyulladási hőmérséklet (a gumi 380-nál gyullad meg), mivel egy szimpla fa ácsolatról nem hiszem, hogy _így_ át tudna terjedni a tűz.

  43. Én nem hinném, hogy felgyujtották, azért azzal tisztába vannak ott, hogy ezért ott falhozállítás jár.
    Ellenben elképzelhetetlen idiotizmusnak tartom a fa álványzást. Aki kitalálta azt tartanám a legföbb felelősnek.
    Vhogy a Kurszk jutott eszembe. Megint irgalmatlan árat fizetnek…

    Volt egy haverom Moszkvában tanult, sokat mesélt az ágy vizzel teli konzervesdoboz és az ottani alkoholfogyasztási szokásokról. Nagyon sírt, hogy itt nem lehet vmi Rusky standard nevü vodkát kapni mert, hogy attól heti 3* szó szerint négykézláb ment haza, de a déli órákra úgy ment be és úgy, hogy nem volt másnapos. :)

    Mindenesetre kár… Oroszoknál amúgy is nagyon szükösen vannak az elmúlt 20év kihagyása miatt nem hiányzott ez nekik.

  44. „Egy gubanc lehet, ha a karbantartás energiaszükségletét maga a hajó adta (ennyire csak nem hülyék…). Akkor lehetett elektromos tűz is. így már meglenne a kellő gyulladási hőmérséklet (a gumi 380-nál gyullad meg), mivel egy szimpla fa ácsolatról nem hiszem, hogy _így_ át tudna terjedni a tűz.”

    Hát wolfrick ne legyen igazad mert ha igen írtózatosan nagy a kaki. Ha így van remélem sikerül megoldani a hűtését… különben ez nagyon csúnya lesz.

  45. Én mindenkit kitüntetnék, azokat is aki eloltották és azt/azokat is akik miatt a tűz keletkezett. Azok akik eloltották, hősök amiért megelőzték a katasztrófát. Akik miatt pedíg kigyulladt azokat Béke Nóbel Díjjal tüntetném ki, amiért sikeresen hatástalanítottak egy tömegpusztító fegyvert.

  46. Allesmor Obranna

    A Ruszkij Sztandart nálunk is kapható és valóban nem lesz tőle másnapos az ember, akármennyit iszik belőle.
    Moszkvából hoztam először, akkor vettem észre ezt a furcsa jelenséget, azóta is csak megerősíteni tudtam az észrevételeimet.

  47. Ruskij Standart vodka tényleg alegjobb, én mindig az Auchanban veszem, mert ott van a legnagyobb választék… Gold, platinum…. Szilveszterkor ezt fogunk inni. Vasárnapi ebédhez, apperetivkent, mindenkinek ajánlom, soha nem fáj semmi, tiszta szesz.

  48. Fade

    Képzeld el..nem tudom. Gold az a csucs..csak 5.000 Ft, most vettem egy csomót, de céges ajándékként, nem magamnak, ott csak a doboz valami műkincs – nézd meg te is Auchanban, tetszeni fog..Platinum szerényebb, de ott is szép a logo a fém dobozán…egyik irányba nézed – medve fej, másikba – sas…3.500 Ft. Én standart-ot iszok…azaz szilver…tökéletes. Már Tescoban is van….Ajánlatom: vedd meg egy vodkát, tedd be a mélyhűtőbe…ugy, hogy amikor töltesz egy kis pohárba, akkor olyan legyen mint egy tejfől, nehéz, sürű…ettől a pohár is jegesedik. Fehér piritott bagettre tegyél vékony teavajat,aztán vörös kaviárt, nagy szemű, lazacost…erre jön még apróra vagott vörös hagyma, és még nyomd ki egy kis citromot rá. Ez az orosz reggeli. Jó étvagyát!

  49. @Mackensen

    Elnézést a csípős hangnemért, de szimplán hülyeséget mondasz. Béke-Nobel-díj olyanoknak, akik felgyújtanak egy ATOMtengeralattjárót, amiben még lehet, hogy ott vannak a NUKLEÁRIS töltetek. Azt ki nem sz*rja le, hogy a pukk elsöpör egy 300 ezres várost, vagy ha sérül a reaktor kiirtódik a fél Barents-tenger.

    Probléma, hogy vannak nukleáris fegyverek, de nukleáris létesítményeket és eszközöket gyújtogatni nem megoldás (mert milyen poén lenne, hogy ha Pakson az egyik reaktor tövében tüzet raknának, nem?…)

    Egyébként faszán hatástalanították, mert vagy felújítják, vagy építenek helyette egy Borejt, mert az oroszoknál nukleáris erő a katonai doktrínák alapja, szóval biztos nem engednek belőle.

  50. A 150 négyzetméter az sok vagy kevés?
    Az atom-tengeralattjárók a dokkokban és az állóhelyükön is a szükséges energiát a szárazföldről kapják.Még a kilencvenes években történt,hogy a helyi áramszolgáltató kikapcsolta egy atom-tengeralattjáró bázis áramellátását tartozás miatt,nem sokkal később felfegyverzett tengerészgyalogosok lepték el a helyi szolgáltatót és rövid úton visszakapcsoltatták a szolgáltatást.Pénz nem volt náluk cserébe közölték,hogy vagy visszakapcsolják az áramot önként vagy vérfürdőt rendeznek és ők maguk kapcsolják vissza.

  51. Dudi

    Már megint keménykedsz…?!
    Palinkából nem lehet sokat inni, mert tényleg másnapos leszel, vodkából akármennyit /aztán mehetsz tengót hegeszteni:)/….ezt hangsulyozták itt a magyarok. Oroszok ezért sokat tudnak inni…Amugy minden nemzet a sajátját fényezi…

  52. Mackensen

    „Én mindenkit kitüntetnék, azokat is aki eloltották és azt/azokat is akik miatt a tűz keletkezett. Azok akik eloltották, hősök amiért megelőzték a katasztrófát. Akik miatt pedig kigyulladt azokat Béke Nóbel Díjjal tüntetném ki, amiért sikeresen hatástalanítottak egy tömegpusztító fegyvert.”

    ez az egyik legpozitívabb hsz mégha, haditechnikai rajongók számára idegen akkor is. sőt ez az idei egyik legjobb. nem szakmailag, hanem üzenetében.
    én értem a hozzászólás lényegét. csatlakozom.

  53. Én falhoz állítanám azokat a hülyéket akik felgyújtanak egy atom-tengeralattjárót.Gondoljunk már bele emberek!!!Ennyi erővel kapjon valami nagy plecsnit a környezetvédelem nevében az aki felgyújt egy atomerőművet!!!???

    Az eszem áll meg!

  54. Ma reggel olvastam az orosz fórumokat, ahol a Murmanszkiak és A Roszlakojiak (ottani lakosok) arról írnak, hogy a tuz a hajó belsejében
    keletkezett a hegesztési munkák kozben, (azért ontotték a vizet a torpedó nyílásokon) a legénység 58 tagja tartózkodott a hajón , ebbol 40-en jelenleg is a hajón vannak (állítolag vannak halottak is)ma reggel még mindig fust szállt fel a hajóból. A hajó annyira tonkrement, hogy nem térhet vissza a flottához, de Medvegyev elnok parancsot adott a hajó megjavítására .. Hivatalos megerosítés nincs (az oroszok nem mondanak igazat- cenzúra, lásd A kurszk)

  55. Allesmor Obranna

    Nagyon érdekes videó. Először is, a bekamerázott gép egy alap Szu-33-as, ezzel tehát továbbra se világos, hogy van-e Szu-33M átadva a légierőnek, vagy nincs. Több variáció van idáig. Van, a 12-ből hat darab, ezekből legalább egy a hajóra is került. Van, de nem hat, csak pár darab, az upgrade projekt 2-3 példány után elakadt, egy sincs szolgálatban. Van, egy darab, a komszomolszki KNAAPO udvarán, várják a többire is a megrendelést, de egyelőre az nem jön. Az utóbbi két esethez a magyarázat, hogy a Szu-27SzM3-as, Szu-30M2-es és Szu-34-es projektek elvitték az új elektronikát, műszerfalat és az Al-31FM-1-es hajtóműveket (no meg a lóvét), így a haditengerész 33-asok háttérbe szorultak.

    Másodszor, a beépített kamera 50 Hz-es képfrissítése miatt jól láthatóak a működő katódsugárcsöves képernyő villódzása mellett a HUD két oldalán, a sisakcélzó lézerének vevő prizmái működés közben.

  56. Most se volt rajta felfegyverzett gép. Mit csinálnának, ha valakinek kedve támadna felettük disznólkodni, mint annak idején ők a Kitty Hawk felett? Olyan ez, mint a Hood. 1 bolond koncepció bolond megvalósítása. Azt nem értem, hogy pár startrakétával ezen az egészen segíthetnének.

  57. gacsat

    Soha még a szárazföldi testvérei sem használja ki a teljes kerozin kapacitást általában 55%-ig vannak feltöltve a tartályok.A SZU-35SZ-nek pl csökkentették(!!!)a gerinctartály méretét.Egyébként a félig töltött tartályok is kb 4800kg(!!!) kerozint jelentenek.A gép átrepülési távolsága 9600kg kerozinnal(100%-ig feltöltött tartályok)kb 4000km,szóval az az 50% több mint elég!

  58. Minden liter számít. Vagy feleslegesen nagy a repülőgép. Aztán meg majdnem mindig az üzemanyag a szűk keresztmetszet.
    Azért kaptál 1-1 lájkot tólem is.
    4-5 órára való űzemanyaguk a légcsavarosoknak is voltak, és soxor kevésnek bizonyult. Hogy 1 éles feladat meddig fog tartani, azt honnan tudod előre? És ha nekik kéne lebombázni az iráni akármit? A zsidolikus repülőket 2x kellett utántölteni ezeket 1x sem kellene.

  59. gacsat

    Feleslegesen sok üzemanyag fér a 27-esbe,ezt bizonyítja az is,hogy a SZU-35Sz-nek csökkentették a belső üzemanyag készletét,hogy jobban érvényesíteni tudják a területszabályt ezáltal még tökéletesebb aerodinamikai kialakítást értek el.

  60. Boldog Új Évet és jó reggelt mindenkinek! Itt már olyan régi téma, hogy repülnek-e szu-33 fegyverrel, hogy ennek most probáltam utána nézni az orosz forumokon és ezt találtam:
    http://paralay.iboards.ru/download/file.php?style=12&id=12274&mode=view
    http://paralay.iboards.ru/download/file.php?style=12&id=12272&mode=view
    http://paralay.iboards.ru/download/file.php?style=12&id=12271&mode=view
    http://paralay.iboards.ru/download/file.php?style=12&id=12270&mode=view
    http://vkontakte.ru/topic-42331_23320180#/photo-42331_12489553
    http://vkontakte.ru/topic-42331_23320180#/photo-42331_121031534
    http://vkontakte.ru/topic-42331_23320180#/photo-42331_122881855
    http://vkontakte.ru/topic-42331_23320180#/photo-42331_170830175
    http://vkontakte.ru/topic-42331_23320180#/photo-42331_183542091
    http://vkontakte.ru/topic-42331_23320180#/photo-42331_188618762

  61. Allesmor Obranna

    Ez a kérdés a Szu-33-as szállt-e már föl fegyverzettel a militaryphotos-on is felmerült a minap. A kérdezőt jól lehurrogták, hogy hát persze, itt is van a „bizonyíték”:

    http://www.youtube.com/watch?v=tmmx4uQ69_U&feature=player_embedded

    4.28-nál. Nos ez nem bizonyíték, csak egy súlymakettekkel végzett teszt.
    Az az igazság, hogy az elmúlt közel húsz évben mindössze csupán tavaly fordult elő elsőször, hogy éles rakétafegyverzettel (két R-27-es és két R-73-as) készültségi géppár szállt le és fel a Kuznyecovról.
    Számos fotón látni, hogy négy éles R-73-ast azért korábban ir rápakoltak, de a tény az, hogy az amúgy is alacsony élettartamú rakétatípusokat inkább kimélik, illetve a Kuznyecov nem igazán szorult még rá igazi fegyveres őrjáratra, már amit a fedélzetéről indítottak, lévén, hogy az utóbbi két évtizedben inkább csak hadgyakorlatokon vett részt, éles bevetésen soha. Ezen hadgyakorlatok légterét, mintegy erődemonstráció gyanánt pedig rendre oltalmazni szokták, de csupán a szárazfölrdöl felszált Szu-27-esek.
    A 33-asok sokszor repültek éles fegyverzettel, nem csak légiharc rakétákkal, hanem bombákkal sé nemirányított rakétákkal is, de ezeket mind a szárazföldről hajtották végre, lövészetek idején.
    A linkelt egyik fotón látszik egy „fullosan” megpakolt 33-as is. Ennek a képnek az érdekessége, hogy az alkalmassági tesztrepülések idején se rakták fel mind a 12 rakétát, a belső pilonokat szabadon hagyták, így a függesztmények száma csak 10 volt, pont mint a 27-eseknél. Érdekesség, hogy a 33-as hivatalos hajófedélzeti fegyverjavadalmazása csupán 8 rakéta, 4db R-27-es (R és T) és 4 R-73-as. A fotó ugyanis akkor készült, amikor 2009-ben nemzetközi vizeken (ha jól tudom Máltán, de majd kijavítotok) hajózott az egység és demonstratíve két 33-ast a szárazföldről jól látható módon az 1-es és 2-es starthelyre nyűgöztek le, de úgy, hogy mind a 12 felfüggesztési pontra éles rakétákat aggadtak fel. Gondolom, hogy a fegyveresek is gyakoroljanak kicsit.

  62. Próbáltam bármi új infot keresni… de semmi, teljes és totalis hírzárlat van, néhol mindha meg se történt volna az eset.

    ~max blogok ‘találgatnak’ videok+dokk elöntése alapján, hogy miért is kellett elönteni a dokkot, mért nem tudták tűzoltók eloltani…

  63. Lenne egy lehet hogy naiv kérdésem, de egy újoncnak megbocsajtható….ez a honlap miből tartja fenn önmagát? Reklám nincs, támogató? nem tudok róla….sok lelkes ember?..de manapság ingyen sajt csak az egérfogóban van. Évzaró cikkekből nem sikerül kideritenem hátteret. Egy moderator válaszát előre is köszönöm.

  64. „Próbáltam bármi új infot keresni… de semmi, teljes és totalis hírzárlat van, néhol mindha meg se történt volna az eset.”

    Nemsokára itt a pravoszláv karácsony, OO-ban munkaszuneti napok lesznek.
    Ilyenkor meg az újságok se írnak….

  65. Most nézek egy régen felvett doku filmet, a Láthatatlan küldetés-t.
    A TK-20[6] Severstal Typhoon SSBN-ről szól.

    Az egyik kikötői felvételen látszik, hogy van valami „gyűrő” a hajócsavarok körül.

    http://warandgame.files.wordpress.com/2008/11/subtyphoon.jpg
    https://htka.hu/2010/05/09/2019-ig-maradnak-a-typhoon-ok/
    http://i307.photobucket.com/albums/nn314/CommanderJRB/TyphoonclassProps.jpg

    Ez csak én nem vettem eddig észre? Minden hajón van? Mióta?
    Elég régi fotókon is látszik. Lehet hogy csak a régi rajzokon nem volt rajta, mert akkor még nem tudták hogy ilyen. (Könyvek a 90-es évekből.)

  66. Sajnos továbbra is teljes csönd van, még a murmanszkie újságokat néztem – semmi, megállt az élet, utolsó datumok 29-30…
    Azért kiteszem egy-két, szerintem, érdekességet, készül ex”Admiral Gorskov”, indiaul inkább nem írom:)…bár a videok már egy kb 1,5 évesek:
    http://video.sibnet.ru/video203185/
    jól látszanak különbségek a Kuznyecov-hoz képest… 8.30 nál mutatják a méret változásokat…
    másik:
    http://ria.ru/video/20101207/305341097.html
    Minden ki van cserélve, mondja az ember, 1.400 km új kabel, 78% készültség, órának csak 14 fokos emelkédése van, azaz 16 db Mig szinte horizontálisan fog felszállni, rajta van egy makett is, + 10 heli lesz, 283 m összhosszú lett a pálya.

  67. Kedves Terminator…
    A hajócsavar körüli gyűrű egyértelműen kavitáció/zaj-csökkentő. Nem a Tájfun az egyetlen, amin megtalálható, sok d/e tengón is van ilyen. Ott jobban kihasználható, mert „egyéb” zaj kevesebb van, pl. reaktorszivattyú-hang…..

  68. Zicherman ezt írta:
    A javítóüzem munkásai gyújtották fel az állványzatot és a tengótest gumiborítását.

    Semmi komoly. Viszont eléggé komoly volt ahhoz, hogy Moszkvából végre elkezdjenek foglalkozni a helyi kiskirály uralmával. Szilveszterkor ment érte az ,,Alfa”.

  69. „Zicherman ezt írta:
    A javítóüzem munkásai gyújtották fel az állványzatot és a tengótest gumiborítását. Semmi komoly.”

    Aha, értem… Azt nem tudom ugyan, hogy ki a tököm az a Zicherman, de ezt láttátok?

    http://www.barentsobserver.com/submarines-torpedo-compartment-was-on-fire.5003663-58932.html

    Csak emlékeztetnék, hogy eredetileg úgy szólt a mese, hogy az SSBN tengó most csak egy rövid karbantartásra érkezett, a jövőre esedékes nagyszervizre tekintettel. Ehhez képest, már a tűz _előtt_ is akkora lyuk tátongott a Jekatyerinburg oldalában a torpedó-szekciónál, hogy a Kreml Cár-harangja is befért volna rajta! Ami pedig az újbóli bevethetőségének az esélyeit illeti, ugyan nem lehet kizárni, hogy tényleg visszatér még 1-2 év múlva, de az sokatmondó, hogy az orosz sajtó szerint Medvegyev utasítást adott a 3. és a 4. Borey, tehát a Vladimir Monomakh, és az egyelőre inkább csak elvi szinten létező Szent Miklós SSBN építésének felgyorsítására…

  70. A fotókon látni, hogy bévul a kivágott teruleten keletkezett a tuz. A kérdés miért volt kivágva ilyen rész a torpedo részlegen? Miért tartott az oltása tobb mint 24 órába?
    A szonár résznek semmi baja .

  71. Azt hiszem elmondhatju hogy ” MEGINT NEM CSALODTUNK ” az orosz tajekoztatas tenyszerusegeben es korrektsegeben. A tuz kapcsan a mufti emlitette hogy semmilyen tuz nem hatolt be a belso reszbe . No itt egy link fotokkal mikor a torpedoterbol langnyelvek jonnek ki. Nem is akar milyenek. Ott bent minden eleget. Valszeg torpedo valoban nem volt a fedelzeten kulonben…..
    Viszont ide a rozsdas bokot hogy a ballisztikus raketak azok most is ott vannak a tubusban.

    es a link a fotokkal. http://www.barentsobserver.com/submarines-torpedo-compartment-was-on-fire.5003663-58932.html

    Ui : Kosz Gacsat

  72. Ahogy a fotót elnézem, szerintem a komplett szonárdómot kapták ki ott. Ahhoz van a legközelebb, oszt odament Szerjozska és nekiesett egy konzervnyitóval….
    Most már aztán tényleg… a Zicherman (biztos ember?) azt írja, hogy felgyújtották az állványzatot. Később meg, hogy az állványzat fémből volt. Vagy én vagyok hülye, vagy csinos kis gyújtogatás volt…

  73. „Viszont ide a rozsdas bokot hogy a ballisztikus raketak azok most is ott vannak a tubusban.”

    Arra mérget vehetsz! Az Isvestia.ru korábban lehozott egy fotót, amelyen egy másik Delta-IV. SSBN tengó, a K-114 Tula vendégeskedik ugyanebben a floating dock-ban, még tavaly tavasszal. Mondani sem kell, ott figyel benne az összes Sineva rakétája…

  74. Még annyit, hogy mivel az új Borey tengókat nem lehet percek alatt össze legózni, ( a Vladimir Monomakh 70%-os állapotban van, a Szent Miklós talán 10%-on, csak nemrég fektették le a gerincét ) ugyanakkor az SSBN flotta az orosz nukleáris triád nélkülözhetetlen része, én nem látok más lehetőséget, mint hogy tovább marad szolgálatban a három, még működőképes Delta-III. boomer a Csendes-óceáni Flottánál, amelyeket egyébként legkésőbb 2013-ig ki akartak vonni a hadrendből…

  75. Norvég TV is foglalkozótt ezzel a témával nem régen…
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7939096

    második link: http://econo.com.ua/2011/12/foto-video-apl-ekaterinburg-polnostyu-unichtozhena-ognem/
    itt talán a fotók érdekesek…

    van még egy „baromság” norvég sajtóban, hogy talán összefüggés van tüzeset és e között:http://ru.delfi.lt/abroad/global/na-plyazhe-norvegii-obnaruzheny-tysyachi-dohlyh-seledok.d?id=53725125

  76. dudi: Torpedó vető csövek mellett biztos csaptak fel lángok, erről foto is van vmelyik mellékelt linken. (Távírányítással oltják ott pont.)

    Amit olvastam ez kuka. 18h!!! tűzoltás után feladták mert akkora volt a tűz, hogy el kellett árasztania hangárt. Már az nagyon durva, hogy 18h alatt nem voltak képesek eloltani.

  77. Egy torpedó leszakította volna a fél orrot az pedig egészben van.

    Fad

    Valaki azt vetette fel,hogy a vetőcsövekből csaptak ki lángok,erre írtam,hogy azokból nem(mire az aki felvetette újra megnézve a képeket nekem adott igazat).Nem volt szó arról,hogy mi volt a vetőcsövek mellett.

    A épen a nagy lyuk a szonár helye.A torpedókamra egyel előtte van és egy olyan válaszfal választja el a többi részétől a hajónak ami ellenáll az összes torpedó együttes detonációjának ezt a Kurszk bebizonyította.

  78. Kuruc71-nek hála magyaráznom kell(KÖSZI!!! :D)

    A Kurszknál a válaszfal nem szakadt át a detonációk hatására még is továbbterjedt a robbanás a következő fő válaszfalig ami annak volt köszönhető,hogy a torpedókamra válaszfalának tetején volt egy vagy szellőző vagy az elektromos hálózat csatornája és a robbanás ezen a csatornán keresztül jutott a hajó válaszfalon túli részeibe és csinálta ezt: http://englishrussia.com/2007/04/16/the-remains-of-kursk-submarine/
    az egyik képen jól látszik,hogy a torpedókamra utáni következő fő válaszfal(talán a reaktort védi)sértetlen.

  79. Ma bejelentették, hogy tobb mint 1 milliárd Rubel (34 millió USD)
    kár keletkezett a Jekatyerinburgon. ( aszonár totál káros, a borítás is károsodott) Májusban viszik a hajót Szeverodvinszkbe- ott lesz megjyvítva.

  80. Gacsat:

    Most úszó szárazdokkban van, kicsit odébb. Szerintem partra teszik és szépen ottfelejtik.

    Valószínűleg a nukleáris csapásmérő-képesség csökkenését nem akarják bemondani. Így nem hiányzik a hajóregiszterből, csak „javításon” van.