Az Orosz Haditengerészet nukleáris csapásmérő feladatköréhez kapcsolódóan nemrégiben beszámoltunk róla, hogy az orosz védelmi minisztérium és az Egyesített Hajóépítő Vállalat (USC) között néminemű, rendezetlen vita van 3 nukleáris meghajtású tengeralattjáró – 2 Project 955 Borej és 1 Project 855 Jaszeny – árcédulája kapcsán. Moszkva álláspontja szerint ugyanis az USC túlságosan is elszállt árat akart bevasalni a 3 egységért.
Friss hír, hogy a napokban dűlőre jutott a két fél, megállapodtak az árakról. Az elérhető információk szerint, így a két első Borej, a Jurij Dolgorukij, illetve az Alexander Nyevszkij egyenként mindössze 23,2 milliárd rubeljébe, azaz egységenként alig 750 millió dollárjába fog fájni az orosz adófizetőknek. Az első Project 855 / Jaszeny, azaz a Szeverodvinszk ennél némiképp súlyosabb árcédulát kapott, ugyanakkor megjegyzendő, hogy a 47 milliárd rubeles árban benne van a program befejezésének összege is, amit a hírek 13 milliárd rubelre taksálnak, azaz emberi számítások szerint a Szeverodvinszk ára 34 milliárd rubel, azaz cirka 1,1 milliárd dollárra jön ki.
Összehasonlításképpen a hajóosztállyal párba állítható amerikai Virginia-osztály kapcsán mostanában megrendelt egységeknél sikerült végre 2 milliárd dollár alá szorítani az árakat. Persze azért megjegyzendő, hogy ez az első, a 90-es évek elején gyökerező Jaszeny ára, a következő, már Project 855M jelöléssel futó, modernizált egységek vélhetően ennél nagyobb összeg ellenében hajóznak majd el a Szevmash-tól.
Az árak rögzítése mellett az információk szerint megkezdődött egy új árszámítási és szerződési keretrendszer kidolgozása, mely a remények szerint már a 2012-es idényben segít elkerülni, a mostanihoz hasonló cirkuszokat, egyben biztosítva az USC profitját is – a Kommerszantnak az USC vezetője Roman Trocsenko korábban úgy nyilatkozott, hogy a minisztériumnak az árral kapcsolatos elképzelései 24 százalékkal vertek volna oda vállalat profitjának.
Mindezek mellett, de kapcsolódóan arról is megállapodás született a két fél között, hogy az USC a jövőben saját maga válogathatja ki a Project 955 és Project 855 tengeralattjárók beszállítóit – eddig ez a védelmi minisztérium hatáskörébe tartozott. A várakozások szerint így egyrészt rugalmasabb lesz a szerződések kivitelezése, másrészt az USC nagyobb kontrollal rendelkezik majd a végső ár felett, hiszen a beszállítói lánc a saját hatáskörébe tartozik majd.
http://nosint.blogspot.com/2011/11/russian-shipbuilder-defense-ministry.html
Ez lenne Szeverodvinszk??
A K-152 milyen osztályba tartozik? Miért lízingelték Indiának, miért nem tartott meg az Orosz Haditengerészet? Nem volt elég pénzük?
vszeg. Ugye majd 10évig semmire nem volt pénzük, ilyen üzletekkel maradtak fent úgy ahogy, márha fentmaradtak.
Amúgy érdekes a „modernizált” yasen rész. Végülis érthető.
jut eszembe a KA52 megrendelés is megtörtént, összesen 140dbot rendeltek, 4.2b$ért. Lesz mit rakni a Mistralra.
A Ka 52 szerintem egy elég ígéretes vas. Tetszik benne, hogy van benne katapult. Ja és az oroszok belátták a hibát a Ka-50-el és kijavították azt.
Azért én sajnálom a Nerpát. A kedvenc tengóm. Sokkal jobban nézett volna ki orosz színekben!
„KA52 megrendelés is megtörtént, összesen 140dbot rendeltek,”
Csak győzzék kivárni mire leszállítják .
Remélem januárig átadják a 8db szu-27sm3 gépeket .
Ahogy én látom mindent elkövetnek, hogy a mistral érkezése után ~1évvel már IOC közeli állapotban legyen, pl előre fizetnek gyárkorszerüsítésre is, gondolom ilyenekkel együtt jön össze a 4.2b$os ár mert ugye 4.2b$/140 = 30m$/db ami orosz viszonyok között sok. Ugye a LOT1es Ah64DBlock3 darabára ~30m$ de a sorozat beindulásával az új darabárat 20m$ alá fogják szorítani (összesen 690db block3as AH64Dtvel fognak rendelkezni, de ebből egy adag upgrade lesz.).
Ka-52-ben nincs katapult, ott egymás mellett ül a két pilóta, az együléses Ka-50-ben még volt.
Azért tegyük hozzá, a Mistralon nem ugyanolyan kamovok lesznek, mint a szárazföldieknél… a jelenlegi tervek szerint 2014-ben fog repülni az első hajófedélzeti ka-52-es…
rooivalk!
Aranysas 2011/6 28. oldaltól 31-ig.
A Ka-52-ben van egy olyan rendszer amely kirántja a személyzetet a gépből.