Az Orosz Haditengerészet nukleáris csapásmérő feladatköréhez kapcsolódóan nemrégiben beszámoltunk róla, hogy az orosz védelmi minisztérium és az Egyesített Hajóépítő Vállalat (USC) között néminemű, rendezetlen vita van 3 nukleáris meghajtású tengeralattjáró – 2 Project 955 Borej és 1 Project 855 Jaszeny – árcédulája kapcsán. Moszkva álláspontja szerint ugyanis az USC túlságosan is elszállt árat akart bevasalni a 3 egységért.
![A Jurij Dolgorukij egyik, 2010 augusztus elejei tesztútján](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
A Jurij Dolgorukij egyik, 2010 augusztus elejei tesztútján | Forrás: Szevmash ,
Friss hír, hogy a napokban dűlőre jutott a két fél, megállapodtak az árakról. Az elérhető információk szerint, így a két első Borej, a Jurij Dolgorukij, illetve az Alexander Nyevszkij egyenként mindössze 23,2 milliárd rubeljébe, azaz egységenként alig 750 millió dollárjába fog fájni az orosz adófizetőknek. Az első Project 855 / Jaszeny, azaz a Szeverodvinszk ennél némiképp súlyosabb árcédulát kapott, ugyanakkor megjegyzendő, hogy a 47 milliárd rubeles árban benne van a program befejezésének összege is, amit a hírek 13 milliárd rubelre taksálnak, azaz emberi számítások szerint a Szeverodvinszk ára 34 milliárd rubel, azaz cirka 1,1 milliárd dollárra jön ki.
Összehasonlításképpen a hajóosztállyal párba állítható amerikai Virginia-osztály kapcsán mostanában megrendelt egységeknél sikerült végre 2 milliárd dollár alá szorítani az árakat. Persze azért megjegyzendő, hogy ez az első, a 90-es évek elején gyökerező Jaszeny ára, a következő, már Project 855M jelöléssel futó, modernizált egységek vélhetően ennél nagyobb összeg ellenében hajóznak majd el a Szevmash-tól.
Az árak rögzítése mellett az információk szerint megkezdődött egy új árszámítási és szerződési keretrendszer kidolgozása, mely a remények szerint már a 2012-es idényben segít elkerülni, a mostanihoz hasonló cirkuszokat, egyben biztosítva az USC profitját is – a Kommerszantnak az USC vezetője Roman Trocsenko korábban úgy nyilatkozott, hogy a minisztériumnak az árral kapcsolatos elképzelései 24 százalékkal vertek volna oda vállalat profitjának.
Mindezek mellett, de kapcsolódóan arról is megállapodás született a két fél között, hogy az USC a jövőben saját maga válogathatja ki a Project 955 és Project 855 tengeralattjárók beszállítóit – eddig ez a védelmi minisztérium hatáskörébe tartozott. A várakozások szerint így egyrészt rugalmasabb lesz a szerződések kivitelezése, másrészt az USC nagyobb kontrollal rendelkezik majd a végső ár felett, hiszen a beszállítói lánc a saját hatáskörébe tartozik majd.