A tavasszal elmaradt az értekezés az oroszok egyik futó programjáról, melyben a produktumra Liner SLBM-kémt hivatkoznak. A Makajev tervezőiroda korábbi utalása szerint a Szinyeva tengeralattjáróról indítható ballisztikus rakéta április 26-i, illetve május 20-ai tesztjei közül az egyik, konkrétan a májusi nem egy hagyományos Szinyeva felhasználásával történt. Ugyanis a májusi indítás a Liner program része volt, és a rakétára nem Szinyevaként, hanem Liner SLBM-ként hivatkoznak.
A Linerről akkor sem, és most sem lehet túl sokat tudni, bár a frissebb információk alapján tisztult a kép. A Makajev tervezőiroda egy másik jelentése szerint a Liner a Bulava-nál 1,5-2-szer több robbanófej célba juttatására lesz képes. Mivel a Bulava kapcsán 6 visszatérő egység várható, ez 9-12 töltet közti mennyiséget jelent. A gyakorlatban várhatóan tízet. A Szinyeva, alias R-29RMU kiindulási alapját adó R-29RM ugyan 4 visszatérő egységgel állt hadrendbe, de a 80-as években tesztelték 10 visszatérő egységgel is. A tervezőiroda vélhetően – de nem megerősítetten – ezt a képességet adaptálja az alapos ráncfelvarráson átesett utódrakéta kapcsán.
A Szinyeva kapcsán a hordozható töltetek számát korábban – az R-29RM-nek megfelelően – 4-10 db közt adták meg. Elképzelhető, hogy a 10 visszatérő egység képesség csak mostanra realizálódott a modernizált rakéta esetében. 10 darab visszatérő egység esetében a várakozások szerint kis tömegű, kis hatóerejű (75-100 kT) töltetről lehet szó – ám mivel az orosz SLBM-eknek soha nem is volt feladata a silóbontás, ez vélhetően nem is lenne/lesz majd probléma. Úgy tűnik, most elsősorban a rakétánkénti robbanófejek számára gyúrnak az oroszok: Topol-M helyett a MIRV-esített változat, az RS-24, illetve a Szinyevánál nagyobb töltetszámúnak ígérkező Liner.
Nem írtuk meg, akkor de Szinyeva vonalon most hozzácsapjuk ezen kis szösszenethez, miszerint a K-84 Jekatyerinburg fedélzetéről július 27-én újabb sikeres Szinyeva indítást hajtottak végre.
Tcat, pár napja egy másik posztban már kérdeztem, de lehet, hogy nem olvastad: nincs valami infód arról, hogy milyen szerepet szánnak a jövőben a „Dmitry Donskoy” nevű Typhoon SSBN tengeralattjárónak? Mert Bulava indító plattformként már nincs rá szükség, hiszen az első két Borey már elkészült, és jövőre jön a harmadik is. Szerintem 3 verzió jöhet szóba: vagy feltöltik Bulava rakétákkal, és ezentúl majd aktív szolgálatot ad, vagy újra kivonják és ezúttal szétvágják, esetleg át lesz alakítva SSGN hordozóvá, a két másik megmaradt Typhoon tengóval együtt…
Olvastam, csak valahogy elmaradt a dolog… Őszintén szólva én nem futottam bele, hogy mit akarnak a Dimitrij Donszkojjal, most hogy a Bulava programban véget ért a szerepe. Mintha korábban valahol azt olvastam volna, hogy nem eresztik ki Bulavákkal őrjáratra. De ebben nem vagyok 100% biztos.
Egy SSGN-re átalakításra talán a TK-208 lenne a legalkalmasabb, feltételezem ez az egység van a legjobb állapotban a 3 Typhoon közül. Ellenben ha tartják magukat ahhoz, miszerint 2019-ig tartják csak hadrendben ezeket a bálnákat, akkor csipkedniük kell magukat! Az Ohio átépítés is volt egységenként 2,5 év körüli, ennyivel biztosan számolhatnánk a Typhoon esetében is, szóval a legjobb esetben is maradna 4 év körüli szolgálati idejük, ami nem biztos, hogy kifizetődő lenne.
Én iparági pletykákból hallottam olyasmit, hogy nem konkrétan a Dimitrij-ről de régebbi orosz SLBM-eket kisméretű kereskedelmi műholdak indítására hasznosítanak majd, tengeralattjáró indítóplatformmal.
„Mintha korábban valahol azt olvastam volna, hogy nem eresztik ki Bulavákkal őrjáratra. De ebben nem vagyok 100% biztos…a legjobb esetben is maradna 4 év körüli szolgálati idejük, ami nem biztos, hogy kifizetődő lenne.”
Pont ezért nem értem, miért nem akarják még legalább néhány évig aktív szolgálatban tartani boomer-ként. Hiszen rengeteg pénzt beleöltek abba, hogy alkalmassá tegyék a Bulava rakéták hordozására, indítására. Most viszont már van egy kész tengójuk, amivel jól ki lehetne egészíteni a fogyatkozó Delta flottát, illetve a lassan épülgető Borey flottát…