|

40 Szu-30 szállításáról egyezkedik az Irkut az Orosz Légierővel

Úgy tűnik, hogy az oroszok a Szu-35Sz és a kissé lassan döcögő Szu-27 modernizálás mellé be kívánnak spájzolnának némi Szu-30-ast is – és itt nem a 2009-es MAKSZ ideje alatt bejelentett 4 darabos, a KnAAPO-nak adott rendelésről van szó, hanem arról az akár 40 darabról, mely annak a Szuhoj portékákat gyártó vállalatnak megy majd, melyben a Szuhojnak a legkisebb részesedése van 3 gyártója közül – az Irkutnak.

Az Orosz Légierő Su-30MK gépe a 2001-es MAKSZ-on

A MAKSZ 2001 során lekapott Flanker-C | Fotó: Dmitry Avdeev ,

Gyárüzemével a Bajkál-tó közelében fekvő Irkutszkban rendelkező vállalat elnökének hétfői bejelentése szerint jelenleg tárgyalásokat folytatnak az orosz védelmi minisztériummal, és várhatóan 2012-ben sor kerül egy akár 40 Szu-30SzM gépről szóló szerződés nyélbe ütésére, mely – 28 gép tényleges szállítását tartalmazza majd, 12 gépes opcióval.

57 hozzászólás “40 Szu-30 szállításáról egyezkedik az Irkut az Orosz Légierővel”

  1. Ez a 40 db azon a 64db SZU-30M2-n felül értendő amit már megrendelt a légierő??

    Valakinek van valami infója arról,hogy miként tervezik használni ezeket a gépeket???Maradnak a SZU-30 eredeti koncepciójánál(minden vadászkötelékkel repült volna egy a parancsnoki gép szerepét betöltve)
    vagy vadászbombázóként tervezik bevetni?Tisztán csapásmérőként nem hiszem,hogy számolnak velük mert arra ott a potensebb SZU-34.

    Mi a különbség az MK2 és az M2 között???

  2. -sulyid

    Su-30M2
    A Su-30 version from manufacturer KnAAPO based on the Su-30MK with canards and optional thrust-vectoring. Four were ordered by Russian Air Force in 2009. Factory tests were completed in September 2010.

    Su-30MK2
    Su-30MKK with upgraded electronics that enabled support for anti-ship missiles.

  3. Tcat

    Tényleg igazad van 64 Szuhoj nem pedig SZU-30!

    A Su-30 version from manufacturer KnAAPO based on the Su-30MK with canards and optional thrust-vectoring.

    Lehet,hogy az én angolommal van baj de nekem ez az angol mondat azt jelenti,hogy a SZU-30M2 az egy SZU-30 verzió amit a SZU-30MK alapján készítenek a KNAPO-nál(a SZU-30MK-t az Irkutskban gyártják úgy tudom)
    Triplán(canards)elrendezéssel(ez a nagy tömegű Bars radar meglétére utal)és opcionálisan vektorálható hajtóművel.Viszont ezen a képen egy darab kacsavezérsík sincs ellenben tuti SZU-30M2 van rajta.

    http://www.knaapo.ru/media/rus/gallery/aircrafts/combat/su-30m2/su-30m2_06_big.jpg

  4. Látom a rossz emlékezetemmel jól megkevertem és felháborítottam egyeseket!

    Csak,hogy tisztába tegyük a dolgokat ez a 40 gép a már megrendelt 64-en felül érkezik(ha megkötik az üzletet) Ivánhoz.

  5. Komolyan nem értem a ruszkikat. Nem csinálják meg komplettre a 27-esek modernizálását, de elkezdik a 35-öst plusz ott van még a 34-es ami szintén többcélú. Tenyük fel, h eddig ok (végülis a régi gépekbe minek pénzt ölni már). De akkor mi a hóhérnak kell még egy 3dik 27-es leszármazott is ugyan arra a célra. Logisztikai rémálom. Az irkut mér nem áll rá a 35-ösre vagy a 34-esre, h azt pörgessék? Vagy ha tényleg kell egy tandem kétüléses, akkor mért nem a 35-ösből (ami messze kifinomultabb, mint a 30-as vagy akár a 34-es) csinálnak UB-t? Ahelyett, hogy a sok böhöm gép mellett elgondolkoznának kicsit a közepes kategória szükségességén (milyen rohadt drága flottát akarnak kiépíteni ezzel a szuhoj mániával???), a 29eseiket hagyták szétrohadni, ok. De miért nem áldoznak kicsit az utód típusra mig-29m/k/35. Senki nem gondolkodik csak f-15 kategóriájú gépben. Még az 5 generáción belül is meg van a törekvés egy „kvázi olcsóbb” (raptronál) tömegesebben szolgálatba állítható típus rendszeresítésére.

  6. K0C1

    „Komolyan nem értem a ruszkikat. Nem csinálják meg komplettre a 27-esek modernizálását,”

    A 27-esek sárkányában nincsen annyi üzemidő, mint amennyi kéne, ahhoz hogy gazdaságos legyen a dolog…

    „Ahelyett, hogy a sok böhöm gép mellett elgondolkoznának kicsit a közepes kategória szükségességén ”

    Amennyire én tudom, a pakfa kisebb, mint egy szuhoj…

  7. Fade

    A su-34 az egy eléggé csapásmérésre optimalizált gép, gyak nem lenne értelme vadászként alkalmazni, s a gyártása is eléggé erősen akadozik, míg a su 30-asok gyártása meg pörög.

  8. „Amennyire én tudom, a pakfa kisebb, mint egy szuhoj…”
    Mindkettő a raptor méretkategória. Nagy, drága, drágán üzemeltethető. A Su34 is illik ebbe a vonalba. A HILO baromira nem hülyeség. 20+éve még Oroszok izé Szovjetek is tisztában voltak vele. És akkor az Orosz „hadsereg” egyik legnagyob achilles sarkáról még nem is szóltam.

    Amúgy sztem nem a repidő a probléma a Szu27eknél, hanem a 10+év csillaghangár. Végeredményben persze mind1.

    „A su-34 az egy eléggé csapásmérésre optimalizált gép, gyak nem lenne értelme vadászként alkalmazni…”

    Nem is mondtam vadászként kéne.

    Vhol K0C1el értek egyet. pl. egy érdekes rész: „Senki nem gondolkodik csak f-15 kategóriájú gépben.”

  9. “A su-34 az egy eléggé csapásmérésre optimalizált gép, gyak nem lenne értelme vadászként alkalmazni…”

    Nagyobb levegő-levegő kapacitással rendelkezik mint a meglévő SZU-27/MIG-29 flotta!

  10. Na és mi van a szu-27szm3 gépekkel ?
    Mert van kb 50 szu-27szm, most akkor ezeket lehet kidobni mert az szm3 jobb mint a sima szm?
    Nehezen lehet kimenni az oroszokból de nagyon jó döntés lenne hogy ha további 40db szu-30 rendszeresítenének .

  11. Roni

    Igazából nagyon kevesen tudják,hogy mit tartalmaz a SZU-27SZM/SZM2/SZM3
    konfiguráció.

    „Mert van kb 50 szu-27szm, most akkor ezeket lehet kidobni mert az szm3 jobb mint a sima szm?”

    Csak azért mert van egy újabb még nem kell kidobni a régebbit.Az amik sem dobták ki az F-15C/D gépeiket amikor megjelent a Raptor.

  12. Nagyobb levegő-levegő kapacitással rendelkezik mint a meglévő SZU-27/MIG-29 flotta!

    Vagy nem. Ugyanis egyes infók arra engednek következtetni, hogy nincs R-77 integráció, mindig csak súly makett volt a gépeken…

    Egyébként mitől lenne a kapacitása nagyobb? Mutass egy reális konfigot, ahol úgy nagyon eltérne egy Szu-3x géptől.

    http://s362974870.onlinehome.us/forums/air/index.php?showtopic=182918

    Ugyan annyi felfüggesztési pontja van és ugyanazt a fegyverzetet vihetik.

  13. Ja, és a gépen nincs sisakcélzó, tehát minőségbeli eltérés is fennál. A kilátás a kabinból az F-111-et idézi, t/w aránya elvben elmarad a Sz-30/35-től. Az aerodinamikai kialakításba is belerondítottak egy pöttyet, szárnyterhelése a nagyobb tömeg miatt rosszabb.

  14. „Te modernizálnál egy Skoda 120-at, mikor pár év múlva jön a legfrissebb modell zsír újan?”

    Ha figyelmesen olvasod azt mondtam erre, h ok. Bár ez is csak a ruszki viszonyok miatt ok. Mert ugye egyrészt anno a SZU-ban amolyan eldobható gépeket terveztek, tehát nem sokat adtak az élettartamra (bár ez pont a szuhojokra nem igaz annyira), másrészt a mostoha üzemeltetés és a 90-es évek válsága megtette a hatását az állománynál. Könnyen lehet, h ma is vígan repülnének a gépek nyugati üzemeltetési szemlélet mellett (igen tudom az állapot szerinti javítás csak korlátozottan oldható meg a régi ruszki gépeken, de nem erre gondolok itt). Viszont továbbra sem gondolom, h csak „nagymadár” kéne egy ekkora légierőnek, egyszerűen több gép kell egyszerre annál, minthogy csak ezzel a kategóriával gazdaságosan meg lehessen oldani. Amit meg mondasz már azért is nonszensz, mert ennyi erővel 35-ős sem kell, mert jön az 50-es. A fentiek viszont igazak az 5 gen-re is. Amíg nem lesz olcsó és olcsón üzemeltethető 5 gen gép egyszerűen nem lehet teljesen átfegyverezni ekkora légierőket. Emellett persze az új 5 gen őrület (nevezhetjük fegyverkezési versenynek), ami leginkább Kínában elindult, könnyen lehet, h hamarabb fogja kikényszeríteni (még ha nem is lesz értelme) ezt mintsem gazdaságos lenne.

  15. molni

    Te miről beszélsz???

    Ezt írtam:”Nagyobb levegő-levegő kapacitással rendelkezik mint a meglévő SZU-27/MIG-29 flotta!”te meg jössz ezzel:”t/w aránya elvben elmarad a Sz-30/35-től.”,”Mutass egy reális konfigot, ahol úgy nagyon eltérne egy Szu-3x géptől.”

    Ezt,hogy csinálod?

    Minden fegyverrel lefolytatták az integrációt(az is felmerült,hogy nem is integrálják az R-27 családot).

  16. Amit meg mondasz már azért is nonszensz, mert ennyi erővel 35-ős sem kell, mert jön az 50-es.

    A Szu-35 már gyártás alatt áll. Az T-50 jó, ha 10 év múlva lesz ott, ahol most a Szu-35. A SZU vadászgépflottájának átlagéletkora szeritem 20 éve felett van. Lazán, erőlködés nélkül. Ha nincs Szu-35, akor a flotta egy része utód nélkül meghal. Egyszerűen gép kell. Méghozzá gyorsan.

    Egyébként az F-22 és F-35 sokáig párhuzamosa fog repülni a 4++ gépekkel. Semmiféle logikátlanság nincs ebben.

    @dudi

    A kapacitás nem csak mennyiségi kérdés…

  17. molni

    Nem,kell a minőség is amiben szerintem POD(még ha nem is egy AN/ALQ-218 azért 2008-ban „kukára vágták” vele a Grúz radarokat csak egy kicsit későn)3 R-77 és egy R-73 még sisakcélzó nélkül is veri a MIG-29 2 R-27 + 4 R-73(sisakcélzóval)kinfigját.

  18. sulyid

    „Manőverező légiharcban kb 5 perc alatt szedné le a su-34-est egy mig-29 vagy egy su-27…”

    Ennek van egy olyan korlátja,hogy közel kell menni az ellenfélhez ami nehéz ha aktív zavarást végez az ellenfél,alacsonyan közlekedik(sem a MIG-29-nek sem pedig a SZU-27-nek nincs valami nagy esélye földháttérben mozgó gépek felderítésére)és úgy tud rakétát indítani nálad nagyobb távolságból,hogy csak akkor jelez a besugárzás jelződ(ha használod mert állítólag a 29-esnél nem lehet együtt használni a radarral mert zavarja)amikor az bekapcsolta a saját radarját de akkor már késő.

  19. dudi

    Az lehet, hogy a mig-29-esnek kevesebb esélye LEHET, de az orosz rakéták jellemzője, hogy [szinte] sosem működnek úgy, ahogyan kéne…
    Ha esetleg össze találkozna egy su-30-assal, vagy akár egy su-35-össel ( a pakfa-t már meg se merem említeni…) az úgy letudja mészárolni a 34-est, hogy az szinte iskolapélda…

  20. sulyid

    Neked is azt tudom mondani amit molninak:
    Honnan szeded te a SZU-30/35-öst amikor végig MIG-29/SZU-27 kontra SZU-34-ről volt szó?

    Ha néha gondjaid vannak az olvasással mint nekem(szerbi/szibéria)akkor bocs!

  21. dudi

    Úgy, hogy ha a mig-29/su-27 párost veri (azért nem tennék fel rá pénzt…), egy su-30-as, vagy su-35-ös oda-vissza veri a gépet.
    Egyébként molnival gyak ugyanazt mondjuk, hogy bármelyik modernizált/modernebb orosz vadász leszedi kérdés nélkül.

  22. Laci a 2015 terveket már leadták az oroszok, az hogy megrendelik e a szu-30-sokat azt ők tudják .
    Más angol katonai fórumokban pár hónapja jelent meg hogy az oroszok 2015-től 2020-ig további 48 db szu-35 rendelnek és 2020-ra 72 db mig-35 szereznek be.

  23. Allesmor Obranna

    Kedves Emberek!

    Én mindenkit nagyon szeretek és tisztelek, de ugyan már mi a fenének írogatom le folyton folyvást a sok infót az Szuhoj madarakról és a gyárak helyzetéről, ha nem marad meg a fejekben? Végül is nem kötelező tananyag.

    Sokszor leirtam már, hogy az Szuhoj iroda madarait előállító gyárak komoly konkurenciaharcban állnak egymással és minden piaci résre rávetik magukat, amint mód nyilik rá. Az orosz légierő is egy piaci rés és meg is lépik a dolgot, ettől nem kell tartani.

    Az IRKUT a szovjet/orosz Szu-27UB igény legyártása óta lényegében nem adott a hazai bagázsnak el semmit. Az ő Szu-30-asai a vektorálós masinák kacsaszárnnyal, ezek kivétel nélkül külföldön lettek értékesítve.
    Az orosz légierő úgymond udavari beszállítói a KNAAPO és a NAPO, azaz a Szu-27/27SzM1-2-3/-30MK/MKK/MK2/-33/-35Sz, illetve a Szu-34-es előállítói.

    Az IRKUT most látta elérkezettnek az időt, hogy egy ajánlatot tegyen a hazai piac felé, lévén, külföldön már nem kell a „vektoros-kacsás” 30-as.

    Van alapja? Van is meg nincs is. Vektorálni sosem árt, ráadásul a módozat, ahogy ez a vas csinálja, az azonos a 35Sz-nél és valószínű azonos lesz a T-50-nél is, azaz logisztikailag már van egy pirospont.
    Nincs, mert ahogy leírtátok, a Szu-34-es egy csapásmérő, nem is repül rosszul, komoly zavaróarzenálja van, önvédelme se impotens. A KNAAPO „öt perc alatt összeüt” egy újabb adag Szu-30MK gépet, ha valahol igény lenne rá, igaz nem vektorál, nem kacsás, de az utolsó 5 gép, amit nemrég a légierő meg is kapott, már elég jó hajtóművekkel bír, elektronikája sem rossz, lényegében az a szint, amit az IRKUT is ajánl.

    Még is van, mert mint írtátok, a flotta pótlása mindenféle toldalék gépekkel, sose jön rosszul, annyira le van gatyásodva a 27-es állomány. Ahogy én látom, a Szu-27SzM3-as upgrade már komolyabb beavatkozás volt, mivel ezek a gépek az alap 27-es, illetve az SzM1 és 2-estől eltérően már rendelkeznek a plusz egy-egy szárnytartóval is.
    Ez vagy új szárnyat, vagy mélyebben megdolgozott szárnyat feltételez, mivel, a belső tartók helye alapból megvolt az eredeti vasakon is, csak sose használták.

    (Ha minden igaz, ide kerültek volna fel a PTB-2000-res 2000 literes tartályok. Ezek láthatók nagyon ritkán a MiG-31-eseknél is, formára hasonlít a Szu-24-esek és 34-esek PTB-3000-resére, de azoknál természetesen valamivel kisebbek és áramvonalasabbak. Logika: Anno a PVO-nál rendszeresített pótoshoz egyszerűbb hozzájutni, mint a Front Légierőnél rendszeresítetthez, de természetesen később kiderült, hogy nemhogy a pótosokra, de még a teljes töltésre sincs szükség. Jellemző, hogy mára már a 31-esek se nagyon használják a PTB-2000-res tartályt. A pozíció azonban minden legyártott Szu-27-es szárnyon ott van.)

    Még egy adalék a vitához: A PAK-FA méretben a MiG-29-es és a Szu-27-es közé van pozícionálva, kb az F-22-essel azonos méretű, tehát a Szu-27-es családnál kisebb.
    Amikor a hetvenes években a két kategóriát létrehozták, még létezett a PVO és a Front Légierő. Mára már jól látszik, hogy az orosz viszonylatokban a MiG-29-es egyszerűen túl kicsi. Mondhatni a frontok megnőttek. De a 27-es meg jópár esetben túl nagy.
    A PAK-FA ennek a filozófiának az újragondolása nyomán jött létre.

  24. Azon gondolkodom, hogy mennyire érdemes nagy mennyiségű 4. generációs gépbe beruházni, ha 10-15 év múlva itt lesz a következő generációs vadász. Ha úgy nézzük az amerikai légierő se nagyon vásárolgat már 4. generiációs gépeket, csak a haditengerészet váltja le velük a sima Horneteket…

  25. sulyid

    Az amik kényelmes,helyzetben vannak mert a mostani 4.gen. flottájuk modern de az oroszoké ott tart ahol 1990-ben abbahagyták ráadásul az üzemeltetésre sem volt pénz emiatt közel sem biztos,hogy olyan jó állapotban vannak mint az ami társaik még annak ellenére sem,hogy alig repültek.

  26. Én mindenkit nagyon szeretek és tisztelek, de ugyan már mi a fenének írogatom le folyton folyvást a sok infót az Szuhoj madarakról és a gyárak helyzetéről, ha nem marad meg a fejekben? Végül is nem kötelező tananyag.

    Néha én is azt érzem, hogy feleslegesen írtm meg a cikkeimet, mert többször a fejtágítás ellenére ugyanazok a hülye vitatémák jönnek elő…

  27. Azon gondolkodom, hogy mennyire érdemes nagy mennyiségű 4. generációs gépbe beruházni, ha 10-15 év múlva itt lesz a következő generációs vadász.

    Super Hornet gépeket vásárol a US Navy mind a mai napig, mert a két háború annyira leamortizálta a flottát, hogy van olyan 11 éves gép, ami asszem elérte már a 6 ezer vagy 4 ezer órát. Így jár az a marha, aki szuperszonikus gépekkel játszik COIN-t a megfelelő gépek használata helyett. Elfogyna a flotta, mire jön az F-35.

    A USAF-nak meg asszem beszólt a Kongresszus, hogy ha kevés a gép, akkor vegyenek még F-15 vagy F-16-ot.

  28. „Néha én is azt érzem, hogy feleslegesen írtm meg a cikkeimet, mert többször a fejtágítás ellenére ugyanazok a hülye vitatémák jönnek elő…”

    Nagyon egyszerű a megoldás. Ne írjatok.

    Az internet végtelenjében minden megtalálható. Aki akar utána jár.

  29. Kedves KOC1!

    „Nagyon egyszerű a megoldás. Ne írjatok.
    Az internet végtelenjében minden megtalálható. Aki akar utána jár.”

    Nálam most húztad ki a gyufát! Ha annyira ráérős ember vagy akkor nyugodtan el mehetsz keresgélni a világhálón! De ne bomlaszd a kedvenc oldalamat mert pipa leszek! Remélem felfogtad így utólag mekkora baromságot írtál!
    Most lehet kövezni… vállalom!

    Allesmor Obranna, Molni szerintem nagyon tuti dolgokat írok!
    A su-27/3x téma meg felettébb érdekel!

  30. „Nálam most húztad ki a gyufát! Ha annyira ráérős ember vagy akkor nyugodtan el mehetsz keresgélni a világhálón! De ne bomlaszd a kedvenc oldalamat mert pipa leszek! Remélem felfogtad így utólag mekkora baromságot írtál!
    Most lehet kövezni… vállalom!”

    Szóval sem mondtam, h rosszat írtak. Mint ahogy el is olvastam és igen én utána is járok, de a lekezelő stílust nem szeretem!

    Mint ahogy az ilyen kirohanásokat sem.

    „Igazad van. Nem írunk. De felmerül a kérdés, hogy akkor minek van itt egyátalán fórum?”

    Nem gondolom, hogy azért, hogy legyen hol oltogatni. Ha érdekel a téma, és felvállalom, hogy kommunikálok a hasonló érdeklődésűekkel egy közösségi fórumon, ahol laikus és kevésbé laikus is megfordulhat akkor nem gondolom, hogy így kéne kezelni másokat. Én is elismételtem már többször uazt itt is máshol is.