A nyílt vízen vígan lubickoló hadihajók a kikötőbe érvén segítség nélkül könnyen keveredhetnének elefánt a porcelánboltban helyzetekbe. Persze nem csak a hadihajók, de ez mégiscsak egy haditechnikával foglalkozó oldal, így most a többieket mellőzzük… A kikötőn belüli húzni-vonni, ide-oda tologatni a vontatóhajók feladata, legyen szó polgári, vagy haditengerészeti kikötőről. Értelemszerűen az Orosz Haditengerészet is rendelkezik számos, különféle feladatokra tervezett vontatóhajóval – a kikötőben dolgozóktól a nagy felszíni egységeket az óceánokon kísérőkig. A címből adódik, hogy most az előbbiekről lesz szó.
Az Orosz Haditengerészet mint tudjuk jelenleg a lehetőségekhez képest vad modernizálás alatt áll – ezen folyamatról szóló hírekben érthető okokból elsősorban a tengeralattjárókkal és az új hajóosztályokkal kapcsolatos fejlemények szerepelnek. Ugyanakkor mivel az Orosz Haditengerészetnek zömmel a 70-es és 80-as években kikötői vontatóhajói sincsenek már a toppon, azok cseréje is zajlik.
A kifejezetten a vontatóhajókra specializálódott szentpétervári Pella hajógyár május 6-án így újabb állami megrendelést könyvelhetett el: a haditengerészet a korábban megrendelt 5 db Project 90600-osztályú vontatóhajóból újabb 7 darabot rendelt. A 2008-ban elkezdett előző széria 5 hajója közül 4 az Északi, 1 pedig a Fekete-tengeri Flottához került. Az idei év áprilisának közepén ezeken felül egy újabb Project 90600-as került vízre, mely szintén a Fekete-tenger vidékének kellemes klímáját élvezheti majd.
A hajógyárnak mindemellett érvényes rendelése van a nagyobb Project 16609-es vontatóhajókra is, melyek közül az elsőnek a tesztjei a napokban fejeződtek be, a közeljövőben át is adják a haditengerészetnek.