|

KumAPP és a Kamov helikopterek

A KumAPP rövidítés első hallásra keveset mond még a helikopter típusokat jól ismerők számára is. Pedig Kumertau városában található gyárban készültek részben a Magyarországon is jól ismert Kamov 26-os helikopterek, melyek zöld színben a Néphadseregben, sárga színben a mezőgazdasági repülésben évtizedeken keresztül meghatározó helikopter típusok voltak hazánkban.

Az oroszországi Kumertau városa mai napig otthont ad a Kamov típusokat gyártó KumAPP üzemének. A Kamov névről napjainkban elsősorban a Ka-52-es harci helikopterek ugranak be, de itt a kevésbé harcias típusok készülnek. A Ka-50, Ka-52 és a tervezett Ka-60-as típusokat a távol keleti arszenyevi gyárban állítják elő, míg a cikkünk témájául választott dél urali Baskírföldön található kumertaui gyárban a Ka-226-os és az eredetileg haditengerészeti Ka-27, -28, -31, -32-es helikopter család gyártása folyik.

Az 1962-ben alapított üzem fő termékei, a Kamov helikopterek mellett, a Tu-154-es utasszállítók szárnyait is gyártotta, sőt részt vett a Buran űrrepülőgép létrehozásában is! A Szovjetunió felbomlása ezt az üzemet is érzékenyen érintette. Az öreg dugattyús motoros Ka-26-os gyártása már rég leállt és a Tu-154-es típus is kifutóban volt. Az orosz haditengerészet pedig nem adott megrendeléseket további katonai típusokra.

Ezért a közepes méretű Kamov 32-es polgári helikopter továbbfejlesztésén dolgoztak továbbiakban. A daru változattól, tűzoltóig számtalan alváltozatot fejlesztettek ki belőle. Az elmúlt húsz évben, csak kisszériás megrendelésekhez jutottak hozzá, bár kereskedőik kitettek magukért, hiszen a dél-koreai haderőtől, a svájci légi daruzó cégig, a föld sok országába sikerült értékesíteni a típust. Legutóbb két példányt adtak át az azerbajdzsáni minisztériumok számára. Illetve jelenleg is tárgyalásokat folytatnak hongkongi és brazil cégekkel.

Az univerzális és nagyteljesítményű Ka-32-es polgári helikopter.

Az univerzális és nagyteljesítményű Ka-32-es polgári helikopter. ,

Az utóbbi években viszont a katonai rendelések is megélénkültek, hála a délkelet ázsiai térségben zajló fegyverkezésnek. Elsőként a kínai haditengerészet jelentkezett, hogy bővülő flottájuk számára rendelnének Kamov típusokat. A kilenc ASW feladatkörű Ka-28-as szállításáról 2009-ben írtak alá szerződést. A helikopterek átadását még az év végén megkezdte a KumAPP, az utolsó példányt tavaly adták át.

Ka-28

A kínai haditengerészet Ka-28-sa. Ezt a példány hét társával még a kilencvenes évek végén szállította a KumAPP. Ezeket egészíti ki a most leszállított kilenc Ka-28-as helikopter. ,

A másik jelenleg gyártásban lévő katonai típus a Ka-31-es légtérellenőrző helikopter. A szovjet időkben kifejlesztett AEW feladatkörű típus, elektronika rendszereit a mai igényeknek megfelelően korszerűsítették, többek között E-801M Oko lokátorral. Jelenleg szintén kínai megrendelésre dolgoznak. A kilenc megrendelt Ka-31-sből az első kettőt tavaly, a további hetet ez év első felében szállítják le a megrendelőnek, akik az új kínai repülőgép hordozón kívánják bevetni azokat. Jelenleg a negyedik példány berepülőse folyik. A gyártás a kínai példányok leszállítása után sem áll le. Ez év második felében kezdik az indiai haditengerészet megrendelésére készülő öt légtérellenőrző helikopter átadását. Ezen kívül az orosz haditengerészet is bejelentette az igényét két további Ka-31-es, és ismeretlen számú Ka-27-es ASW példányra.

Ka-31

A Ka-31-es légtérellenőrző kínai példányának berepülése. ,

A KumAPP-i gyár harmadik terméke a öreg Ka-26-os típusból kifejlesztett Ka-226-os könnyű helikopter, amely elődjétől eltérően már Rolls-Royce 250C gázturbinás hajtóművekkel rendelkezik. Kisebb mennyiségben már értékesítettek belőle az orosz határőrség, illetve a moszkvai rendőrség számára. Illetve egy nem tisztázott jordániai megrendelés is függőben van.

A Ka-226-osra az első jelentősebb rendelés tavaly év végén érkezett, amikor az orosz Honvédelmi Minisztérium bejelentette harminchat helikopterre az igényét. Az első hatról ez év januárban írták alá a szerződést. Ekkora a helikopterek már elkészültek, így azonnal át tudták azokat adni a légierőnek tesztelésre. A következő két-három kisebb szállítmányt még a polgári piacra szánt Rolls-Royce hajtóművekkel veszik át, de a megrendelt állomány második fele már a katonai változatba szánt Turbomeca Arrius 2G1-es hajtóművel és fejlesztett rendszerekkel felszerelt Ka-226T változat lesz. Az új helikoptereket a tervek szerint futár, gyakorló és egyéb általános feladatkörben alkalmazzák majd.

Ka-226T

Ka-226T ,

A Ka-226T könnyű helikopterhez kötődik az a hír, miszerint sikeresen tesztelte a típust az indiai fél. Itt az indiai Védelmi Minisztérium által 197 könnyű helikopter leszállítására másodszorra kiírt pályázaton indultak az oroszok a típussal.

Források:
AFM apr, marc 2011; jul, aug 2010
www.kumapp.ru
rus-helicopters.ru

Szerző: Galcom

16 hozzászólás “KumAPP és a Kamov helikopterek”

  1. Nagyon klassz gépek. A Ka-26 pedig nem csak meghatározója volt az mg repülésnek,hanem ma is az! Most zajlik a műtrágyázási szezon.Műtrágyázni például sokkal egyszerűbben lehet vele,mert a műtrágya tartály ugyanott van fixen ahol a vegyszertartály. A nyugati gépeken meg a műtrágya tartály hosszú láncokon lóg,és akár be is lengetheti vele a gépet,nehezebb vele leszállni. A Ka-226 pedig tudtommal a civileknek is elérhető Turbomeca erőforrással,azért mert a RR hajtóművek eszik a reduktort. A RR hajtóművekkel mindössze 100 órát bír ki a reduktor,utána cserélheted. Ezt Kamovos ismerősöktől hallottam,akik típusváltásban gondolkoztak(26-ról 226-ra)és érdeklődtek,de amikor meghallották,hogy a gép 200 millió forint lenne újonan,letettek róla. Hiába a legolcsóbb,és legjobb elérhető új mg típus,de így is kurva drága,plusz az EU próbálja ölni a mezőgazdasági repülést,mivel ők nem gyártanak mg.helikoptert csak úgynevezett „hidas traktort”(kurva magas kerekű traktor hidraulikusan emelhető alvázzal és vegyszertartállyal,beleengedik több méter magas napraforgóba is reglonozni például,de a kerekeivel így is nagy taposási kárt csinál,hiába magas az alváz.Plusz a vizes,sáros idő is a halálát jelenti,tavaly repültem olyan napraforgó tábla felett Kamovval,ahol akkora víz volt az egyik részben,amit a vaddisznók úgy kellett átússzanak! Megnéztem volna egy hidas traktort ott… De úgyanígy nagyszerű élmény amikor a 30 millás hidas traki ami egyébként is tapos,fogja magát és leborul a domboldalban,meg kihömbölget egy szép nagy részt a napraforgó tábládból:) De az EU csak ezt a szart gyártja,és a magyarok meg reménykednek,hogy valahogy átmegy a szabályzás nemzeti hatáskörbe,eddig úgy néz ki át fog menni,de ki tudja. Akkor tovább élhet az mg. repülés.Mellesleg az EU hülyeségét tökéletesen jellemzi,hogy ahelyett,hogy reklámoznák a 226-os mg változatát,és támogatást adnának a típusváltásra,próbálják az egész ágazatot megölni,bár most úgy tűnik,hogy talán leszállnak róluk,ebben nem kis része van annak,hogy pár éve szekszárdi pilóták nagy EU-s embereknek mutatták be,hogy milyen a profi mg repülés.Viszont a 226-os támogatása alap érdekük lenne,hisz az ő hajtóműgyártójuk jut abból pénzhez,ha veszik a típust. Arról nem beszélve,hogy egy sor EU országban szeretik a „nagy” Kamovokat,főleg a 32-est,portugálok,spanyolok,görögök mind sikeresen alkalmazzák elsősorban erdőtüzek ellen.A 32-esből egyébként készült azóta direkt toronyházak oltására alkalmas változat,amibe egy nagy teljesítményű előrefelé lövő vízágyút építettek.

  2. Arról már ne is beszéljünk, hogy a helikopáter az 1etlen, ami a levelek aljára is szórja az áldást.
    Különben a mezgaz pilóták nagyobb ászok, mint az SR 71es pilóták. Reggeltől estig bozótrepülnek. Ennyit tán még a zsidó pilóták sem.