Német és amerikai kutatók az elektromos robotrepülőgépek repülési idejének megtöbbszörözésén dolgoznak egy új áramtovábbítási eljárással.
A pilóta nélküli repülőeszközök, vagy ahogyan legtöbben ismerjük, az UAV-ok felhasználási területi szinte határtalan: a robotgépeket a környezetvédelemben megfigyelő repülőként ugyanolyan jól be lehet vetni, mint vadászgépek alternatívájaként, anélkül, hogy a pilóta az életét kockáztatná. A teljesen elektromos UAV-ok egyre jobban terjednek a fejlett akkumulátor technológiának köszönhetően. Már több órát is képesek a levegőben maradni, de néha ez sem elég.
Az amerikai LaserMotiv vállalat a bajorországi központú Ascending Technolgies UAV-gyártóval együtt kifejlesztett egy módszert, amellyel az elektromos robotrepülőgépek is tudnak a levegőben „tankolni”. Fő érdekesség ebben, hogy a töltés egy vezeték nélküli áramtovábbító rendszeren keresztül történik, amely lézertechnikán alapul.
Az első kísérletben egy AscTec Pelican típusú négyrotoros helikoptert láttak el elektromossággal egy lézersugár segítségével. A Laser Power Beam névre hallgató technikában egy koncentrált lézersugárról van szó, ami fényét tartósan a robotrepülőgépbe integrált, a LaserMotiv által fejlesztett, napelemre irányítja. Így feltöltve, AscTec Pelican csak egy kisméretű akkumulátort igényelt, hogy rövid ideig a sugáron kívül is mozoghasson. Ha elhasználta az energiát, automatikusan visszatért arra a helyre, amelyet a lézersugár megvilágított. A kísérlet során így a kb. 1 kg tömegű robotot majdnem 12,5 órán keresztül sikerült a levegőben tartani, ami világrekord az önműködő elektromosan hajtott helikopterek kategóriájában.
Tom Nugent, a LaserMotiv főnöke fontos mérföldkőnek nevezte az eredményt, amely szerinte befolyással lehet a jövő repülésére is. A következő lépésben a kutatók a töltőrendszer teljesítményének és hatótávolságának növelésén dolgoznak.
A technológiáról itt olvashatunk részletesebben.
Írta: Ritzinger György, mernokbazis.hu
Jó ötlet, megoldást nyújthat sok területen az akkumulátortechnológia jelentős fejlődéséig, és azután is.
Aztán jön egy kis légáramlat, az UAV kitér fél méterrel, a lézer a napelem helyett a hajtóműre vetül, oszt szevasz.