|

Az Ivan Gren partraszállítók

Az Orosz Haditengerészet beszerzései kapcsán az elmúlt cirka 1,5 évben elég gyakran szerepeltek a Mistral-beszerzés körüli fejlemények – olyannyira, hogy a partraszállást tartalmazó műveletek vonalán az Ivan Gren-osztály ezidáig nem is szerepel híreink között. Ezen születőben lévő partraszállító osztállyal kapcsolatos elmaradásunkat szeretnénk most korrigálni egy rövidke összegzéssel.

A Mistralok árnyékában úgymond szerényen meghúzódó Ivan Gren-osztály a Project 11711 jelölés alatt fut, (itt-ott találni utalást Project 1171.1 és Project 1171E jelöléssel is) ám még véletlenül sem keverendő össze a már inkább kohószökevénynek tekintendő és egy maréknyi reaktivált kivételével rég kivont Project 1171/Project 1171.0 Alligator-osztállyal.

Az 5 darabosra tervezett Project 11711 osztály építése még 2004 decemberében kezdődött meg, ám a rubelek kis patakocskákban csörgedeztek csak a Jantar hajógyár kasszájába, így a tervezett 2008-as átadás nem igen lett realizáltató – hovatovább a hajógyár elmondása szerint pont hogy 2008 volt az az év, mikor végre elkezdett komolyabb pénz jutni az építésre.

„A jelentéktelen finanszírozás 2008-ig meghatározta a lassú ütemű munkálatokat, mikor is az építés újraindult. A munkatempó további növelése várható 2010-ben.” – nyilatkozta még 2009 novemberében, azaz a hajótest elkészülte és többek között a válaszfalak kialakításának megkezdése előtt a Jantar hajógyár szóvivője.

Az Ivan Gren

Az Ivan Gren | Forrás ,

Mindezek felett tavaly ősszel felé zöld lámpát kapott a második hajó építése.

A névadó kapcsán 2012-es átadásról beszéltek korábban, amit egyelőre nem cáfoltak. Mindenesetre a Jantar egyik beszállítója, a hajó csőrendszerével kapcsolatos kellékeket szállító Armalit-1 saját sajtókommunikációs anyagában nemrégiben közölte, hogy a portékája 89 százalékát leszállította és hogy az Ivan Gren 2012-ben átadásra kerül. Nos, nem épp Janatar sajtóanyag, de a semminél több…

Az Ivan Gren 2010 tavaszán

Az Ivan Gren 2010 tavaszán | Forrás ,

No de mit is tudnak majd ezen hajók – merülhet fel jogosan a kérdés ennyi szövegelés után?

Nos, a szóban forgó hajók a Mistralok és az Északi Flottánál tartalékban(?) álló Ivan Rogov-osztályú, immáron 21 éves Mitrofan Moszkalenko után az Orosz Haditengerészet legnagyobb hajói lesznek, amiket a partraszállást igénylő műveletek kapcsán bevethetnek. Hosszuk és szélességük 100, illetve 16 méter, vízkiszorításuk 5 500 tonna körül alakul – utóbbi paraméter nagyjából a Mistral-osztály azonos értékének a negyede. Az elérhető információk szerint a hajóosztály az alábbiakat lesz képes elnyelni: 13 MBT vagy 36 kisebb harcjármű és 300 katona.

Az Ivan Gren a Jantar hajogyár egyik csarnokában

Kukucs! | Forrás ,

Fegyverzet tekintetében 2 MLRS és 76 mm-es AK-176 szerepel a tervekben. A CIWS vonalon két AK-630 telepítéséről szól a fáma. A hajóosztály tagjain 2 Helix méretű helikopternek lesz kialakítva hangár, ám maga a helipad alkalmas lesz ennél nagyobb forgószárnyasok, úgy mint a Mi-17 és a Mi-24 fogadására is.

Az Ivan Gren-osztály fegyverzetének vélt elrendezése

Az Ivan Gren-osztály fegyverzetének vélt elrendezése | Forrás ,

Míg a Mistralok kvázi hivatalosan megerősítetten a Csendes-óceáni Flottához és az Északi Flottához kerülnek majd, addig az Ivan Gren-osztály 2, vagy esetleg több tagja több mint valószínű, hogy a Fekete-tengeri és a Balti Flotta kötelékét erősíti majd.