Az orosz Rostvertol repülőgép-ipari vállalat leszállította a Kínai Népköztársaság számára a harmadik Mil Mi-26TC többfeladatú nehéz szállítóhelikoptert. Az ázsiai nagyhatalom egyik polgári repülési vállalata, a Pulpitus Aviation és az orosz cég között idén márciusban kötettett a szerződés, s az első példányt már három hónappal ez után át tudták adni a megrendelőnek. A méreteiről méltán híres forgószárnyast az Airshow China 2010 rendezvény nyitónapján vették át Zhuhaiban, ezzel is jelezve, hogy az orosz helikopterek reneszánszukat élik a kínai piacon.
A kijelentés nem alaptalan, ugyanis az elsősorban tűzoltásra és katasztrófa-elhárításra használandó Mi-26TC mellett rengeteg más, kisebb-nagyobb orosz helikopter is elkelt az elmúlt hónapokban Kínában. Sőt, éppen a fenti kiállítás és vásár során rendelt még egy további Mi-26TC-t a Pulpitus Aviation. De nem csak ez a típus ilyen népszerű, a kisebb Mi-171E-ből nemrég rendelt 32-őt egy kínai ügyfél, ezeket jelenleg is készítik az ulan-udei gyárban.
Az Airshow China 2010 során gyakorlatilag az összes mai, modern orosz helikopter megtekintető lesz. Természetesen a célközönséget elsősorban a kínai polgári cégek és a hadsereg képezi, melyek részéről zsíros megrendelésekre lehet számítani továbbra is. Ezt jelzi az is, hogy nemrégiben jött létre Qindaóban egy közös orosz-kínai helikopter-üzemeltető vállalat (név szerint Sino-Russian Helicopter Service Company Ltd.), melynek feladata a Kínai Népköztársaságban repülő, orosz gyártmányú forgószárnyasok üzemeltetésének segítése.
A tervek szerint hamarosan megnyitnak egy nagyobb regionális szervizközpontot, ahol az összes, kínai tulajdonban lévő orosz helikopter (polgári és katonai egyaránt) időszakos javításait, nagyjavításait, modernizációit és a személyzetek ki- és továbbképzését végeznék orosz szakemberek segítségével.
Ami a típusokat illeti, gyakorlatilag a teljes piacot képesek lefedni választékukkal az orosz gyártók. Elsősorban a polgári üzemeltetőket célozzák meg a már említett Mi-26TC, Ka-226T, Mi-171E és Ka-32A11BC helikopterekkel, de természetesen mindegyiknek létezik ’agresszívabb’ verziója katonai felhasználás céljából. Ezek mellett kifejezetten a kínai és (és egyéb távol-keleti) fegyveres erőknek kínálják a Mi-35, Mi-28N és Ka-52 harci típusokat.
A helikoptereket elsősorban polgári védelmi feladatokra alkalmazzák, például sebesült-mentésre, tűzoltásra (ez az egyre sűrűbben előforduló erdőtüzek miatt fontos) valamint természeti katasztrófák után a károk elhárítására.
De megnéznék egy ilyet élőben, de nem igazán vagyok járatos a múzeumokban. Hol lehet a legközelebb ezzel a masinával találkozni?
Én úgy tudom hogy csak a volt Szovjetunió területén található múzeumoknak van, pl.Kiev, Monino, Riga, Togliatti…
tűzoltásra nem lenne célszerűbb ilyen:
http://www.kamanaero.com/helicopters/kmax.html
Ugyan kevesebbet emel, de több lehet belőle, és kisebb helyekről is tud vizet venni, tehát nem kell olyan messzire repülni fordulókor.
kínai állami repülőgépgyártó vállalat 100 repülőgépre szóló megrendeléseket jelentett be kedden a zsuhaji repülési vásáron. A kínai repülési piac a nagymúltú gyártókat is vonzza, a Boeing becslései szerint az elkövetkezendő 20 évben megháromszorozódik a gépek száma, csak ők több mint 21 ezer repülőt adhatnak el 1,7 ezer milliárd dollár értékben.