|

Ukrajna és a GLONASS

A globális helymeghatározás, műholdas navigáció alatt a lakosság nagy része érthető okokból az amerikai GPS rendszerre gondol, amin persze nincs is miért csodálkozni, hiszen annak széles körű polgári elterjedésének idejének nagyobb részében az orosz alternatíva, a GLONASS épp „kissé” megroggyant állapotából mászott kifelé, az orosz haderőnek sem tudta kompromisszum nélkül nyújtani amit kellett volna, nemhogy a civil lakosság felé is globálisan lefedettségű legyen.

A helyzet az utóbbi pár évben azonban gyökeres fordulatot vett: az először 1995-re, azaz az amerikai GPS-szel alapvetően fej-fej mellett kiépített globális lefedettség az orosz gazdasági állapotok miatt nagyon gyorsan össze is roskadt – az újbóli globális és már a civil használat előtt is korlátozások nélkül nyitott rendszerré kiépítését 2001-ben tűzte ki célul Oroszország. Az első 2. generációs Uragan-M / GLONASS-M műholdakat 2001-ben lőtték fel, a”civil jel” pontosságának degradálását pedig 2007-ben szüntették meg.

Glonass-M

Glonass-M makett | Forrás ,

A 2004 folyamán a programba bevont Indiával szóló megállapodás szerint Oroszország és India lefedéséhez szükséges 18 holdas konstellációt 2008-ra, míg a globális lefedettséghez szükséges 24 műholdat 2010 végére kell elérni. India a nagy pontosságú jelért cserébe vállalta a 3. generációs, a saját 2 jel mellett már GPS és Galileo kompatibilis jelet is sugárzó GLONASS-K fejlesztési költségeibe történő beszállást és 2 GLONASS-K műhold indiai rakétán – és így persze költségen – történő feljuttatását.

Glonass-K

A Glonassz-K élettartama a Glonassz-M cirka 7 évével szemben 10-12 év, tömege mintegy fele a 2. generációs változatnak: 750 kg. A 2 GLONASSz jel mellett a GPS és Galielo rendszerekkel kompatibilis jelek sugárzására is képes. ,

A hivatalos GLONASS állapotjelentés alapján jelenleg 26 GLONASS navigációs műhold van fent, melyekből jelenleg csak 20 aktív (2 tartalék, 4 karbantartás alatt), így a globális lefedettség perpillanat nem teljes. Azonban ha minden igaz december 5-én további 3 GLONASS-M megy fel és elvileg az első GLONASS-K holdak is decemberben startolnak.

Kvázi megelőlegezhetően újból globális a GLONASS mindenki számára. Moszkva ezzel párhuzamosan jelenleg 2 vonalon lépeget: egyrészt ismét megkörnyékezte Ukrajnát a katonai célokra alkalmas, nagy pontosságú jellel, – értelemszerűen némi anyagi tehervállalásért cserébe – mely alapvetően hírünk apropója és hamarosan szót is ejtünk róla, ígérjük, másrészt igyekszik „finom” nyomást gyakorolni a navigációs készülékek szállítóira a GLONASS használatának terjesztése érdekében:

2010 júliusában Vlagyimir Putyin miniszterelnök a GLONASS-szal nem kompatibilis navigációs eszközök importtilalmát helyezte kilátásba, valamint megemlítette, hogy megkezdődtek a GPS mellett a GLONASS jel használatára is képes belsőséggel rendelkező eszközökről az egyeztetések a nagy gyártókkal. Augusztusban a GLONASS fejlesztésének felügyeletével megbízott Szergej Ivanov miniszterelnök-helyettes már a finomított változatot tálalta: a nem GLONASS képes eszközök – így az ezt nem teljesítő, navigációképes (okos)telefonok – importját 25 százalékos extra költséggel sújtják majd. A csak GPS képes eszközök „25 százalék körüli” vámmal sújtását október 27-én megerősítette, szóval meglehetősen biztosnak tűnik a dolog egyelőre. Hovatovább 2011-től kezdődően az oroszországi gyártósorral rendelkező autógyárat GLONASS képes navigációs rendszer telepítésére kívánják ösztökélni az új autók esetében – egyelőre opcionálisan, ám elmondása ez majd módosulni fog. (Lada gyári navival, hmm… :) Persze például az orosz gyártósorokkal is rendelkező Ford és a Toyota a célpont)

Ezen, a tervezettnél hosszabbra sikeredett bevezetés után akkor talán térjünk is rá a nyúlfarknyi tárgyra… :)

Tehát mint említve lett Moszkva a korábbi puhatolózások után ismételten csak felajánlotta a nagy pontosságú jelhez történő hozzáférést Ukrajna számára:

„Ha az ukrán kormány érdeklődést mutat a nagy pontosságú jel iránt, mi készek vagyunk a dolog megfontolására” – nyilatkozta Szergej Ivanov, egyben példálózva Indiával, akikkel épp márciusban kötöttek a GLONASS védelmi célú használatáról szerződést. (GLONASS jel használatára képes például a közös fejlesztésű robotrepülőgép, BrahMos, mely kapcsán India állítólagosan igen elégedett az orosz navigációs rendszerrel.)

11 hozzászólás “Ukrajna és a GLONASS”

  1. Tehát maga a rendszer december 5-től hivatalosan is 100% lefedetségű?

    Nem napra pontosan, mert december elején még csak pályára állítás lesz meg. Hogy mikorra kapcsolják be őket az aktív konstellációba, azt passzolom. Feltételezem, hogy gyorsan és az idén már meglesz a globális lefedettség.

  2. Ügyesen csinálják, és ötletes az elterjesztést célzó szabályzás is.
    Az merült fel bennem, hogy vajon a karbantartás alatt lévőkkel pontosan mit csinálnak? Nem hinném, hogy a Szojuzokkal szálldosnak fel javítani őket:)

  3. Üdv!

    Köszönöm a válaszokat!
    Az, hogy ez miért jó az oroszoknak, egyértelmű. Hiába engdélyezett a GPS polgári használata, az mégiscsak a NATO-nak létrehozva. Így végre komolyan elindulhat az orosz precíziós fegyverek fejlesztése, hogy a háttérül szolgáló rendszer megbízhatóan működik.

    Uff

  4. #1: Miért lenne felesleges a GLONASS szolgáltatása GPS-t használó vevőkben? A két rendszer kompatibilitásának növelése – legalábbis civil vonalon – eldöntött dolog, dolgoznak rajta – lásd pl. GLONASS-K. Utóbbi végett elvileg majd javulnia kell az adott területről a GPS (és majd a GALIELO) vevők által látható és használható műholdszámnak, ami meg sosem haszontalan, hiszen pozitív hatással van a helymeghatározás pontosságára.

    #2: kicsit utánaolvastam még és belefutottam egy olyan adatba, amit eddig nem tudtam: a GLONASS műholdak pályáinak elhelyezkedése végett az északi(bb) területeket jobban lefedik, azaz biztosabban van meg a 3D pozíció meghatározásához minimálisan szükséges 4 hold, mint a GPS esetében. (meg gondolom gyakrabban jobb a műholdállás, pontosabb helymeghatározás is benne van)

    Adott felhasználói körnek szintén kedvező(bb), ha esetleg nem is túl szignifikánsan. Megjegyzem ha végre összehozzák, akkor a tervezésénél fogva a GLONASS-hoz hasonlóan a GALILEO lefedettsége szintén jobb lesz északon a GPS jelenlegi értékénél.

    #3: Ráadásul a különböző kordinátarendszer okán mást is fog mutatni a 2 üzemmódban. Lessz itt kavarodás.

    Az igaz, hogy két külön koordináta rendszerrel dolgozik a kettő, ám 2007 óta, az orosz változat kompatibilitási okokból történt frissítése miatt tudtommal mindössze 40 cm a difi a kettő között. (Nagyonnagy Fixme, de) Civil használatra ez ki sem jön szerintem igazán, lévén 1 méter alá max. a WAAS/EGNOS korrekciós jelekkel megy a GPS, anélkül meg a legjobb eseteben 3-4 méter (nekem a legjobb amit eddig a Garmin eTrex-em – ideális műholdállás esetén – összehozott, az 3 méter körül volt – saját bevallása szerint).

    Geodéziai eszközöknél, ahol akár centiméteres pontossággal dolgoznak a földmérők az már más kérdés, de ott már régebb óta vannak duál vevők tudomásom szerint. Nem tudom egy időben dolgozik-e mindkét jellel, gondolom igen, így a konverziót is megoldja, hogy ne rondítson bele az értékbe.

    #4: az oroszok megcsinálhatták volna, hogy nincs civil jel, vagy nem pontos, csak katonai célokra megy, stb. Csak hát nem hülyék, szeretik a pénzt, valamennyit akarnak is látni a beleölt, illetve a fenntartásra szükséges összegből. Ezért nem vádolhatóak szerintem :)

    Másrészt, ha a jenkik lekapcsolják, degradálják a GPS-t (of course nem fogják), akkor ott a GLONASS. Ha a jenkik és az oroszok is lekapcsolják, az meg biztos jel, hogy azonnal spuri az atombunkerba :D

    —–
    Ezek ilyen felületes ismereteim, szóval ha a fentiekben hozzáértő(bb) szerint hüleség van, kérem kijavítani! Thx :)

  5. ÁÁáá. Így már értem. Hogy 1xre fogja mind2t. Így már van értelme.

    A GPSt különben többx lebutították, ráadásul 1x úgy, hogy az ellenkezőjét állították. Asszem a 2. öböl háború alatt a GPS szerint oktatóm hajója végig a parton hajózott. (Az ADRIÁN)

    A 2 kordináta rendszer között kilóméteres eltérések vannak. Persze ha 1xre használja a cucc, akkor nyilván a szoftver átszámolja, és a felhasználó által kért kordinátarendszerben jeleníti meg.