A globális helymeghatározás, műholdas navigáció alatt a lakosság nagy része érthető okokból az amerikai GPS rendszerre gondol, amin persze nincs is miért csodálkozni, hiszen annak széles körű polgári elterjedésének idejének nagyobb részében az orosz alternatíva, a GLONASS épp „kissé” megroggyant állapotából mászott kifelé, az orosz haderőnek sem tudta kompromisszum nélkül nyújtani amit kellett volna, nemhogy a civil lakosság felé is globálisan lefedettségű legyen.
A helyzet az utóbbi pár évben azonban gyökeres fordulatot vett: az először 1995-re, azaz az amerikai GPS-szel alapvetően fej-fej mellett kiépített globális lefedettség az orosz gazdasági állapotok miatt nagyon gyorsan össze is roskadt – az újbóli globális és már a civil használat előtt is korlátozások nélkül nyitott rendszerré kiépítését 2001-ben tűzte ki célul Oroszország. Az első 2. generációs Uragan-M / GLONASS-M műholdakat 2001-ben lőtték fel, a”civil jel” pontosságának degradálását pedig 2007-ben szüntették meg.
A 2004 folyamán a programba bevont Indiával szóló megállapodás szerint Oroszország és India lefedéséhez szükséges 18 holdas konstellációt 2008-ra, míg a globális lefedettséghez szükséges 24 műholdat 2010 végére kell elérni. India a nagy pontosságú jelért cserébe vállalta a 3. generációs, a saját 2 jel mellett már GPS és Galileo kompatibilis jelet is sugárzó GLONASS-K fejlesztési költségeibe történő beszállást és 2 GLONASS-K műhold indiai rakétán – és így persze költségen – történő feljuttatását.
A hivatalos GLONASS állapotjelentés alapján jelenleg 26 GLONASS navigációs műhold van fent, melyekből jelenleg csak 20 aktív (2 tartalék, 4 karbantartás alatt), így a globális lefedettség perpillanat nem teljes. Azonban ha minden igaz december 5-én további 3 GLONASS-M megy fel és elvileg az első GLONASS-K holdak is decemberben startolnak.
Kvázi megelőlegezhetően újból globális a GLONASS mindenki számára. Moszkva ezzel párhuzamosan jelenleg 2 vonalon lépeget: egyrészt ismét megkörnyékezte Ukrajnát a katonai célokra alkalmas, nagy pontosságú jellel, – értelemszerűen némi anyagi tehervállalásért cserébe – mely alapvetően hírünk apropója és hamarosan szót is ejtünk róla, ígérjük, másrészt igyekszik „finom” nyomást gyakorolni a navigációs készülékek szállítóira a GLONASS használatának terjesztése érdekében:
2010 júliusában Vlagyimir Putyin miniszterelnök a GLONASS-szal nem kompatibilis navigációs eszközök importtilalmát helyezte kilátásba, valamint megemlítette, hogy megkezdődtek a GPS mellett a GLONASS jel használatára is képes belsőséggel rendelkező eszközökről az egyeztetések a nagy gyártókkal. Augusztusban a GLONASS fejlesztésének felügyeletével megbízott Szergej Ivanov miniszterelnök-helyettes már a finomított változatot tálalta: a nem GLONASS képes eszközök – így az ezt nem teljesítő, navigációképes (okos)telefonok – importját 25 százalékos extra költséggel sújtják majd. A csak GPS képes eszközök „25 százalék körüli” vámmal sújtását október 27-én megerősítette, szóval meglehetősen biztosnak tűnik a dolog egyelőre. Hovatovább 2011-től kezdődően az oroszországi gyártósorral rendelkező autógyárat GLONASS képes navigációs rendszer telepítésére kívánják ösztökélni az új autók esetében – egyelőre opcionálisan, ám elmondása ez majd módosulni fog. (Lada gyári navival, hmm… :) Persze például az orosz gyártósorokkal is rendelkező Ford és a Toyota a célpont)
Ezen, a tervezettnél hosszabbra sikeredett bevezetés után akkor talán térjünk is rá a nyúlfarknyi tárgyra… :)
Tehát mint említve lett Moszkva a korábbi puhatolózások után ismételten csak felajánlotta a nagy pontosságú jelhez történő hozzáférést Ukrajna számára:
„Ha az ukrán kormány érdeklődést mutat a nagy pontosságú jel iránt, mi készek vagyunk a dolog megfontolására” – nyilatkozta Szergej Ivanov, egyben példálózva Indiával, akikkel épp márciusban kötöttek a GLONASS védelmi célú használatáról szerződést. (GLONASS jel használatára képes például a közös fejlesztésű robotrepülőgép, BrahMos, mely kapcsán India állítólagosan igen elégedett az orosz navigációs rendszerrel.)
Üdv!
Tehát maga a rendszer december 5-től hivatalosan is 100% lefedetségű?
A GPS rendszerrel mennyire lehet kompatibilis?
Q
Benne van a cikkben (még ha burkoltan is):
semennyire.
Az első glonass-k, ami a gps-el és a galileo-val kompatibilis jelet is tud küldeni valamikor decemberben startol. (mondom, ebben a cikkben benne volt)
Tehát maga a rendszer december 5-től hivatalosan is 100% lefedetségű?
Nem napra pontosan, mert december elején még csak pályára állítás lesz meg. Hogy mikorra kapcsolják be őket az aktív konstellációba, azt passzolom. Feltételezem, hogy gyorsan és az idén már meglesz a globális lefedettség.
Ügyesen csinálják, és ötletes az elterjesztést célzó szabályzás is.
Az merült fel bennem, hogy vajon a karbantartás alatt lévőkkel pontosan mit csinálnak? Nem hinném, hogy a Szojuzokkal szálldosnak fel javítani őket:)
Szerintem a karbantartas szoftverfrissitest vagy szoftveres modositasokat jelenthet.
Csak tudnám, ez miért jó az oroszoknak? Ha (kényszerből) beépítik a glonasst, automatikusan fizetnek is az oroszoknak 1 felesleges szolgáltatásért? Ráadásul a különböző kordinátarendszer okán mást is fog mutatni a 2 üzemmódban. Lessz itt kavarodás.
http://www.glonass-ianc.rsa.ru/pls/htmldb/f?p=202:20:4112256568862015::NO
Jut eszembe: Végleg kikapcsolták a LORANt. Sajnáltak rá évi 50milió dolcsit.
Üdv!
Köszönöm a válaszokat!
Az, hogy ez miért jó az oroszoknak, egyértelmű. Hiába engdélyezett a GPS polgári használata, az mégiscsak a NATO-nak létrehozva. Így végre komolyan elindulhat az orosz precíziós fegyverek fejlesztése, hogy a háttérül szolgáló rendszer megbízhatóan működik.
Uff
#1: Miért lenne felesleges a GLONASS szolgáltatása GPS-t használó vevőkben? A két rendszer kompatibilitásának növelése – legalábbis civil vonalon – eldöntött dolog, dolgoznak rajta – lásd pl. GLONASS-K. Utóbbi végett elvileg majd javulnia kell az adott területről a GPS (és majd a GALIELO) vevők által látható és használható műholdszámnak, ami meg sosem haszontalan, hiszen pozitív hatással van a helymeghatározás pontosságára.
#2: kicsit utánaolvastam még és belefutottam egy olyan adatba, amit eddig nem tudtam: a GLONASS műholdak pályáinak elhelyezkedése végett az északi(bb) területeket jobban lefedik, azaz biztosabban van meg a 3D pozíció meghatározásához minimálisan szükséges 4 hold, mint a GPS esetében. (meg gondolom gyakrabban jobb a műholdállás, pontosabb helymeghatározás is benne van)
Adott felhasználói körnek szintén kedvező(bb), ha esetleg nem is túl szignifikánsan. Megjegyzem ha végre összehozzák, akkor a tervezésénél fogva a GLONASS-hoz hasonlóan a GALILEO lefedettsége szintén jobb lesz északon a GPS jelenlegi értékénél.
#3: Ráadásul a különböző kordinátarendszer okán mást is fog mutatni a 2 üzemmódban. Lessz itt kavarodás.
Az igaz, hogy két külön koordináta rendszerrel dolgozik a kettő, ám 2007 óta, az orosz változat kompatibilitási okokból történt frissítése miatt tudtommal mindössze 40 cm a difi a kettő között. (Nagyonnagy Fixme, de) Civil használatra ez ki sem jön szerintem igazán, lévén 1 méter alá max. a WAAS/EGNOS korrekciós jelekkel megy a GPS, anélkül meg a legjobb eseteben 3-4 méter (nekem a legjobb amit eddig a Garmin eTrex-em – ideális műholdállás esetén – összehozott, az 3 méter körül volt – saját bevallása szerint).
Geodéziai eszközöknél, ahol akár centiméteres pontossággal dolgoznak a földmérők az már más kérdés, de ott már régebb óta vannak duál vevők tudomásom szerint. Nem tudom egy időben dolgozik-e mindkét jellel, gondolom igen, így a konverziót is megoldja, hogy ne rondítson bele az értékbe.
#4: az oroszok megcsinálhatták volna, hogy nincs civil jel, vagy nem pontos, csak katonai célokra megy, stb. Csak hát nem hülyék, szeretik a pénzt, valamennyit akarnak is látni a beleölt, illetve a fenntartásra szükséges összegből. Ezért nem vádolhatóak szerintem :)
Másrészt, ha a jenkik lekapcsolják, degradálják a GPS-t (of course nem fogják), akkor ott a GLONASS. Ha a jenkik és az oroszok is lekapcsolják, az meg biztos jel, hogy azonnal spuri az atombunkerba :D
—–
Ezek ilyen felületes ismereteim, szóval ha a fentiekben hozzáértő(bb) szerint hüleség van, kérem kijavítani! Thx :)
ÁÁáá. Így már értem. Hogy 1xre fogja mind2t. Így már van értelme.
A GPSt különben többx lebutították, ráadásul 1x úgy, hogy az ellenkezőjét állították. Asszem a 2. öböl háború alatt a GPS szerint oktatóm hajója végig a parton hajózott. (Az ADRIÁN)
A 2 kordináta rendszer között kilóméteres eltérések vannak. Persze ha 1xre használja a cucc, akkor nyilván a szoftver átszámolja, és a felhasználó által kért kordinátarendszerben jeleníti meg.
Szergej „Ivanonov” :) :D XD
Egyébként a GLONASS-hoz kevesebb műhold szükséges és a geometriai elhelyezkedésük is jobb, mint a GPS-é, főleg északon.
:D Köszi, javítva.