|

Zvezda kontra orosz védelmi minisztérium

Megkezdődött a bírósági tárgyalás a Zvezda hajógyár kontra orosz védelmi minisztérium ügyben, mely mögött egy Oscar II-es SSGN, a K-186 Omszk felújítása körül kialakult nézeteltérés áll. Az 1993 decemberében hadrendbe állt, majd a Csendes-óceáni Flotta kötelékébe 1994 nyarának végén megérkező K-186 2007-2008 között, szolgálati idő kitolás célzattal felújításon esett át a nukleáris meghajtású tengeralattjárókra szakosodott Zvezda-nál.

A védelmi minisztérium mindezen szerződésre el is különített 449 millió rubelt (~14 millió dollárt), ám a felújítás során előjöttek olyan javítandó problémák, melyeket nem fedett a megkötött szerződés. A Zvezda mindenesetre kijavította ezen szóban forgó problémákat is, mely által az eredeti összegen felül további mintegy további 65 millió rubel anyagi vonzatot hozott létre.

K-526 Tomszk és a K-186 Omszk

Oscar II-esek egymás közt: a K-150 Tomszk és a K-186 Omszk ,

A 2008 augusztusában ismét átadott 3. generációs SSGN felújításába, kijavításába fektetett extra pénzmagot persze a Zvezda szeretné viszontlátni, így még korábban azzal a kéréssel fordult a bírósághoz, hogy minősítsék a szerződés szempontjából jogtalannak az extra javításokat – ezáltal értelemszerűen lehetővé téve az összeg bevasalását.

A védelmi minisztérium hárít, rámutatva arra, hogy a felújítás megrendelése, harmadik félként a Csendes-óceáni Flottától érkezett.

17 hozzászólás “Zvezda kontra orosz védelmi minisztérium”

  1. De meglehetősen veszélyes bálnák. :D

    OFF:

    Szolgálati közlemény, hogy ha Phoenix kartás segítséget kér, akkor működőképes e-mail rendszerről tegye, vagy különben senkitől se fog választ kapni. :)
    Küldött egy e-mailt, de a válasz mailem mailer-daemonnal jött vissza, hogy a phoenix@htka.hu nem elérhető SMTP cím…

  2. @Sulyid: A pontos részletek ismerete nélkül ezt nehéz megmondani. Leírva hülye volt a Zvezda, mert a plusz javítások elvégzését először egyeztetni kellett volna a megrendelővel. Legalábbis azt lehet kiolvasni, hogy ez nem történt meg. Ha a plusz javításról viszont értesítették a megrendelőt, és módosították a szerződést, vagy valamilyen módon az bele lett véve a megkötött szerződésbe szerződésmódosításként, akkor viszont a Zvezdának van igaza.

    Az viszont mókás, hogy a védelmi minisztérium arra hivatkozva nem foglalkozik a dologgal, hogy a Csendes-óceáni flotta rendelte meg a javítást. :)

  3. “A tengók nagyjavítása az miből áll?Olyankor mit szoktak csinálni vele?”

    Fűtőelem pótlás, esetlegesen teljes csere, hajtáslánc elemeinek cseréje, karbantartása, informatikai fejlesztések, szonár upgrade, és az orosz tengókon a külső zajvédő “gumi” borítás pótlása, cseréje, stb.

  4. Jaj, ezek az Oscar-ok nagyon csúnyák szegények! Pedig a múltkor mondta a TV-ben az Iparművészeti Egyetem dékánja, hogy a tapasztalatok szerint ami nem szép, az általában funkcionálisan sem lehet jó! :-)) Tényleg egy dagadt bálnára hasonlít, holott “csak” SSGN, azaz cirkálórakétákat hordoz, nem interkontinentális SLBM rakétákat. Pedig arra, hogy ebben a műfajban is lehet szép, karcsú tengókat tervezni, legjobb példa az SSBN Ohio:

    http://www.steelnavy.com/images/jd_products/ohio_ssbn/ssbn_model1.jpg

  5. Hát a Kalasnyikov nem szép,mégis kiváló.Csak,hogy mondjak példát. Az Abrams egy kibaszott ronda tank mégis jó. Ez meg hogy ilyen lapos és dagadt,pont arra jó,hogy a Haditengerészet Napján a részeg matróz nagy mozgástérrel bírjon.Ha csak egy vékony kis valami lenne,rögtön beleesne a hátáról a vízbe,így meg ha ügyesek még focizni is tudnak rajta:))

  6. Igen az is tervezési szempont lehetett,hogy ne essen le Iván részegen a fedélzetről bár gyanítom,hogy nagyobb súllyal volt a serpenyőben a 24 db(oldalanként 12-12)P-700 rakéta amit a fedélzetén hordoz :) és ezeket a fő nyomásálló testen kívül(a mellett)helyezték el.

    Az oldalon van két kép(egy nézeti ábra és egy szemből)amin nagyon jól látszik az elrendezés.

    http://02varvara.wordpress.com/2010/07/25/a-photo-essay-glory-to-the-men-of-the-kursk-eternal-be-their-memories/

  7. Oké Dudi, az világos, hogy a rakéták miatt lett ilyen az Oscar, és nem azért, mert pl. a civil életben is a kövér csajokra bukik a tervezője! :-)) Viszont látható az általam belinkelt fotón, hogy az Ohio milyen szép karcsú, holott 24 db Trident SLBM fér el rajta, amik jóval nagyobb rakéták, mint az orosz Shipwreck. Sőt, ha SSGN változatú Ohio-ról van szó, abba bezsúfoltak 154 db (!) Tomahawk cirkálórakétát anélkül, hogy terhes viziló formájúra kellett volna átalakítani! :-)) Szerintem a Pentagon meg sem rendelt volna ilyen csúnya tengót…

  8. Killer Clown

    Az Ohio 170 méter hosszú még az Oscar II “csak” 155 méter.
    Az elrendezésnek megvannak a maga előnyei és hátrányai is.Legnagyobb hátránya a nagy homlokfelület és az ebből következő közegellenállási problémák(ezek jellemzően a teljesítményen rontanak, de az Oroszok egy nagyobb reaktorral megoldották a problémát)szemben azzal a nagy előnnyel,hogy a hajó kisebb hossza miatt sokkal jobban manőverezik ami egy támadó tengeralattjárónál nem elhanyagolható szempont,ezenkívül így két nyomásálló teste van a hajónak ami egy torpedó találat esetén biztosítja a hajó túlélését(hasonló az elv mint a Tájfunoknál csak ott párhuzamosan van építve két Delta hajótest és ez van egy második nyomásálló burokban).

    “Sőt, ha SSGN változatú Ohio-ról van szó, abba bezsúfoltak 154 db (!) Tomahawk cirkálórakétát anélkül, hogy terhes viziló formájúra kellett volna átalakítani!”

    Ezt úgy érték el,hogy kevesebb ballisztikus rakétát hordozhat a ladik ugyanis ezek helyén vannak a Tomahawkok.

    Az viszont tagadhatatlan,hogy nem egy arányos masina.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.