|

Modernizálni kell az orosz ipart

Hogy megőrizze versenyképességét a világpiacon, az orosz ipar mindenképpen megújításra szorul – mondta augusztus utolsó napján Dimitrij Medvegyev orosz elnök.

Medvegyev szerint innovatív technológiák és új módszerek bevezetése, valamint fiatal, tehetséges szakemberek alkalmazása szükséges ahhoz, hogy Oroszország megőrizze a fegyverek és speciális berendezések piacán betöltött előkelő helyét.

Mondta ezt azután, hogy áprilisban több szakember is jelezte az orosz felsővezetésnek, hogy a posztszovjet termékek elmaradotta(bba)k a konkurens produktumokhoz képest. Vlagyimir Fortov és Igor Kaljaev, az Orosz Tudományos Akadémia két tagja hangoztatta, hogy a kutatásra szánt pénzek megkurtítása nem túlzottan segíti az orosz fegyverek versenyképességét.

A PAK-FA számára fejlesztett AESA radar ,

Márciusban Medvegyev már jóváhagyott egy hosszútávú tervezetet, mely a nemzetvédelmi ipar fejlesztését illetően. Akkor hangsúlyozta, hogy a következő 3-4 évben a fő hangsúlyt modern elektronikus rendszerek kifejlesztésére és gyártására kell helyezni.

Fortov és Kaljaev szerint a haditechnika ezzel szemben inkább a rövid távú projektekre fókuszál, a jól ismert elveken alapuló konkrét fejlesztéseket helyezi középpontba. Ez vezetett ahhoz, hogy az orosz katonai felszerelések már a tervezési szakaszban elmaradnak a riválisoktól.

31 hozzászólás “Modernizálni kell az orosz ipart”

  1. Alap nélkül nehéz házat építeni. Ezt nekik is meg kell érteni!
    A buta de erős technika ma már nem versenyképes a piacon! Eszes és erős termékek azok amikre kereslett van!
    NEM támadom az orosz hadi ipart, de ha csak egy -két kísérleti gép éri el a 4 vagy 4+/++ szintet akkor az nem ugrásszerű technikai fejlődés, vagy hogy utolértük a nyugatot! Nem, mivel az orosz légierőben nem terjedt el a korszerű technika. Az meg hogy száz számra megy ki az országból 4/4+ gépek, az olyan mintha ha saját szájuktól vennék el a falatot…

  2. kérdés mit hívsz 4+nak. Mert ugye 4+nál alapfeltétel az AESA meg a csökkentett észlelhetőség.

    Attól, hogy Izraeli elektronikát belerakunk a ruszki vasba nem lesz azonnal 4+.

    amúgy se gépekről van szó, hanem, hogy komplett iparágak hiányoznak, vagy épp sehol sincsenek a NYiakhoz képest. Anélkül meg nehéz. bezzeg ha a google orosz lenne…

  3. kérdés mit hívsz 4+nak. Mert ugye 4+nál alapfeltétel az AESA meg a csökkentett észlelhetőség.

    A generációk szubjetívak, de ez még sehol nem láttam. Ha 4+ az AESA, akkor mi a 4++?

    A 4+ generáció a legtöbb helyen az ARH rakétafegyverzet megjelenését takarja főleg. Lásd F-16C Block 25-től felfele és F-15C/D/E gépeket.

    A 4++ az már jóval több ennél. AESA, vontatott csali, inegrált ECM, JHMCS, MAWS, stb. Ezek mind az utóbbi 5-15 év fejlesztései. Az ARH fegyverzet már 19 éve van az USAF-ban.

  4. Még annó olvastam hogy Putyin még azt tervezte hogy 5-6000 vegyész és vegyészmérnöknek munka helyet.

    Mivel a nagy SzU szét hullása után több vegyipari üzem és vegyi,kémia kutató intézet más államokba került.

    Oroszoknak meg nem marad semmi.

    Alap vetően attól szenvednek ,hogy ami meg volt nekik gyárak kutató intézetek most idegen államokba szakadtak.

    Nem tudom Putyini korszak kezdetétől mért nem törekedtek új kutató intézetek fel építésére fiatal mérnök és kutató gárda toborzására.

    Lehet hogy a nagy hatalmi ambíciók csúsztak volna 5-10 évet.

    De lenne egy stabil háttér iparuk ami 10 év után kezdené az eredményeket hozni.

  5. molni: +1+ :D

    monyok: Ez nem parancsra megy. Lehetőséget adsz amivel a végzősök… élnek. Gyártanak. Ha meg kell lenyúlhatsz ehez a szakember gárdához és akkor holnaptól nem autó motort terveznek hanem orosz humwee motort. Ehelyett ugye ruszkiknál az eladjuk az olajat veszünk motort vagy licenszelünk Ivecotol divik.

  6. Azért a technológiai fejlődéshez nem elég az oktatás, mert annak három pillére van: tanulni, kísérletezni, lopni. És az élvonalban maradáshoz mindhármat magas szinten kell űzni. A lincenszelés például a tanulni kategóriába tartozik és feltétlenük szükséges, időnként kooperálni kell, a legnagyobbak is teszik, az elmúlt évtizedekben bőven volt még USA-más országok közös program is, pedig ők a dúsgazdag szuperhatalom és mégis tudnak és akarnak is másoktól tanulni.

  7. A licenc vásárlás idő és pénz hatékony.
    Minek olyannal küszködni aminek a kiforrott terveit pénzért megtudom venni.

    Ezzel tudás is kapok.

    Fejleszteni azokat a technológiákat kell amit nem léteznek ma vagy nem kaphatom meg őket.

  8. @blogen

    Azok a közös programok jórészt a költségmegosztásról szóltak, nem az USA volt tudás híján. Az F-35 program bizonyos szintjeiből pont emiatt szállt ki több résztvevő, mert a jenki csak lehúzta volna őket, de nem ígért eleget, hogy megérje a résztvevő országoknak.

    A világ lefejlettebb hadiiparral rendelkez országa mit lopjon és kitől? Kockázatmentesebb – ha van ilyen – megvenni bagóért.

  9. Fade. A Google orosz. Egy orosz Szergej Brin nevezetű emberke találta ki az egészet. A generációs kérdésekről meg elmondta Molni amit kellett. A 4+ generációnál tudtommal nem feltétel a csökkentett észlelhetőség. A MiG-35-höz meg már kész az AESA. Azt most nem tudom,hogy földi vagy már légi tesztek alatt áll e.És az nem izraeli.

  10. Volt 2000-ig 10 évük ami alatt ott minden leépült,eladtak,szétloptak,stb. A fejlesztőkapacitás egy része külföldre került,de ezt előttem már leírták. Múltkor láttam a TV-ben spanyol Kamovokat. 32-esek voltak,tűzoltásra használták. A pilótát kérdezték,hogy hogy tetszik neki a gép,a hölgy válasza annyi volt,hogy először nem tetszett,hogy erre a típusra kerül,de ahogy elkezdett vele repülni, ez a gép a kedvence lett,mert egyszerűen irányítható és jól manőverezik. Mutatták a gépet ott volt az oldalán egy „Motor Szics” embléma… Szóval függenek a közelkülföldtől,bár most pont az ukránokkal végre javul a viszonyuk.De a Vosztocsnij építése meg egyéb lépések is azt mutatják,hogy ezen az állapoton változtatni akarnak. Persze ott is kell valamit hagyni,mert különben megutálja őket a közelkülföld,ahol általában az ő cégeik a legnagyobb munkaadók,és ha ott mindent felszámolnak,esetleg ajándékba kapnak pár szép nagy amerikai,esetleg kínai bázist a hátukba oldalukba.Lehetőleg közel a határhoz.

  11. Ez tuti? Az F-22 akkor már rendelkezett olyan dolggal, amivel senki más. Teljesen kompozit főtartó az egyik vezérsíkhoz, ami több száz rétegből állt. Nehezen hiszem, hogy pont a japánoktól kellett volna a kompozitok terén tanulni egy olyan gépből, ami folyamatos súlyproblémákkal küzdött.

  12. Sidewinder: „A google orosz.” A google egy amerika cég LA bázissal.

    A Szovjetunióhoz az egyik alapítónak van annyi köze, hogy 6éves koráig ott lakott ami után a családja „diszidált” az akkoriban (is) a Szuban dúló zsidóellenesség miatt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Brin
    „At an interview in October, 2000, Brin said, „I know the hard times that my parents went through there, and am very thankful that I was brought to the States.”[12] A decade earlier, in the summer of 1990, a few weeks before his 17th birthday, his father led a group of gifted high school math students, including Sergey, on a two-week exchange program to the Soviet Union. „As Sergey recalls, the trip awakened his childhood fear of authority” and he remembers that his first „impulse on confronting Soviet oppression had been to throw pebbles at a police car.” Malseed adds, „On the second day of the trip, while the group toured a sanitarium in the countryside near Moscow, Sergey took his father aside, looked him in the eye and said, ‘Thank you for taking us all out of Russia.'”[11]”

    Amúgy Medvegyev jó egy hónapja könyörgött neki egy kört…. és megkapta a választ: nem lesz nagy RD Moszva mellett.

  13. Allesmor Obranna

    A MiG-35-höz amennyire én tudom, a Barsz-29-es már lekerült a napirendről, az PESA antennás volt, a Zsuk-ME kerül a MiG-29K/KUB gépekbe, az egy sima Doppler-radar, az indiai tenderre pedig az AESA antennás Zsuk-AE radarral neveznek, amelyiknek a légi tesztjei már javában zajlanak.

  14. side: Hát mivel, hogy nem igaz amit írtál így jobb. Amúgy pedig most se. Ugyanis nem egyedüli alapító.

    Nekem amúgy nem akkor kész egy radar amikor még a tesztek javában folynak. Ilyen alapon kitudja hány éve rendelkezik az EU is vadászba rakható AESAval. (amúgy baromi kiváncsi vagyok honnan fogják az elektronikát a 680t/res radarjuk mögé rakni. Ez nem pesa.(gondolok ide p az a/d, d/a konverterekre. Gondolom főznek avval amit nyról vhogy be tudnak szerezni.))

  15. Allesmor Obranna

    Ez a cikk a szu 33KUB-ról eléggé össze zavart engem…Eddig úgy tudtam hogy az oroszok már fixen lezsírozták a mig-gel a bizniszt a mig 29k/kub-ra.Ahogy olvastam rájöttem hogy ez egy hatalmas még minden téren.Én úgy vontam le hogy a képességei sem semmik ellenben túl nagy.A szu 33-al is ez a baj hogy túl nagy,ha jól tudom akkor pont azért nesznek a oroszok mig-et mert az kisebb és több fér el belöle + jobb is mint a szu 33.Akkor most valaki felvilágosítana hogy ez hogy is lesz/van?

  16. Allesmor Obranna

    De ettől még a KUB, mint repülőgép, tényleg komoly masina volt, viszont mára már biztos, hogy egy fejlesztési zsákutca, az orosz haditengerészet szakít ezzel a vonallal és az egykori vesztes MiG-29K-ból lesz a nyertes.
    Csakhogy ez utóbbival meg az a baj, hogy a jelenlegi egyetlne repülőgéphordozó, a Kuznyecov, pont most vonul szárazdokkba öt évre.
    Így a rendszeresítendő MiG biznisze sincs még lezsírozva. Az átépítést követően ugyanis nem biztos, hogy a 29-est fogják preferálni. Bár a PAK-FA haditengerész változatáig még nagyon sok időnek kell eltelnie, úgyhogy minden lehetséges.