|

Halad a MiG-31 modernizálás?

Az orosz légvédelem máig kritikus fontosságú elemét képző MiG-31 elodázhatatlan modernizálása – és egyben néminemű precíziós csapásmérő képességgel felruházása – elviekben döcög már csigatempóval egy ideje, ám az Orosz Légierő parancsnokának Alexander Zelin vezérezredes pénteki nyilatkozata alapján a program jól halad.

„A légierő jelenleg a MiG-31 elmaradhatatlan, alapos modernizálást végzi, a MiG-31BM változattá alakítását. Ezen feladat sikeresen végre lett hajtva.” – áll Zelin nyilatkozatában.

Őszintén szólva a múlt időt nem tudjuk igazán mire vélni, hiszen a jelenleg hadrendben álló MiG-31-esek (korábban) tervezetten nagy részének modernizálása ugye magától értetődően nem fejeződhetett be, sem lehet ahhoz közeli állapotban. Gondoljuk a folyamat komolyabb sebességre kapcsolására utalhatott a vezérezredes úr. Ugyan mint sok egyéb esetben, úgy a MiG-31BM esetében is elég ködös a helyzet, azonban 2008 elején elvileg mindössze 2, azaz 2 darab BM létezett, azok is Lipeckben tartózkodtak.

Mint ismert, az elsősorban Adolf Tolkacsev tevékenysége végett megszülető MiG-31B utódjának szánt M variáns anyagi lehetőségek miatt még a prototípus szakaszban elhalt, helyette a B modelleket akarják modernizálni a 90-es évek legvégén bemutatott, majd először 2006 végén repült MiG-31BM (Bolshaya Modernizatsiya – nagy modernizálás) változatra.

A Kopók ezen ráncfelvarrás után elviekben részben glass-cockpittel, képességnövelésen átesett radarral (Zaszlon-M komponensek, új szoftver, régi antenna) és fedélzeti számítógéppel, avionikával rendelkeznek majd, egyben némiképp többfeladatú géppé avanzsálnak az eredeti nehézsúlyú elfogóvadász szerepkörből néminemű levegő-föld képesség megszerzése révén. Levegő-levegő vonalon az R-37 és R-77 integrálása említendő elsősorban.

MiG-31BM

A MiG-31BM megújult hátsó ülésében az alábbi kép fogadja a WSO-t | Forrás ,

33 hozzászólás “Halad a MiG-31 modernizálás?”

  1. Helló, ez év elején is csak a fent említett két Mig-31BM létezett csupán! Azzal a felkiáltással, hogy majd 2015-re a Khotilovoi 6968 repbázis kap két századnyit.

    Szóval ha most befejezték a korszerűsítést, akkor ez a program is leállt hasonlóan pl. a Szu-24-esek korszerűsítéséhez.

    Fanatikus hívők biztos belekötnek, de ha az elmúlt „válság” években lement a fosszilis üzemanyagok világpiaci ára (és nem kicsit ment le), akkor nincs miből pénze az oroszoknak az összes program folytatására.

    Egyébként tizenkét Mig-31-es század marad hadrendben az év végéig az oroszoknál.

  2. Üdv!

    Én csak azt nem értem, mért akarnak csapásmérőt faragni ebből a gépből, ha más felhasználást is akarnak neki találni akkor inkább felderítőt csináljanak belőle nem hiszem, h az illeszkedő függesztőkhöz ne lehetne pár konténert kialakítani és akkor az ősöreg 25-ös felderítőket is kukázni lehetne végre. Bombázónak alkalmatlan.

  3. Molnibalage kétszeresen lepett meg most engem. Egy, hogy nem hallott még az R-37-ről. Kettő, hogy még mindig nem érti a MiG-31-es szerepkörét. A MiG-31-est nem vadászok ellen fejlesztették ki.
    Az R-37-es rakéta, túl azon, hogy már jóideje halott ügy, valóban az R-33-asok méltó utódja lehetett volna. És az úgynevezett High Value Asset vagy High Value Airborne Asset-ek elleni harc megvivásának eszköze.
    A MiG-31-esek ugyanis túl azon, hogy a stratégiai nehézbombázókat, illetve azok már útjukra bocsátott robotrepülőit kell, hogy semlegesítsék, el kell, hogy pusztítsák azokat az eszközöket is, amelyek az ellenfél légi fölényéhez elengedhetetlenül fontosak. Ilyenek az AWACS és a külünféle légiutántöltő, továbbá légi vezetési pontként szolgáló gépek.
    Látható, hogy ezek mindegyike gyengén manőverező, nagy radar keresztmetszettel bíró masinák, melyek a front hátsó szekciójában foglalnak helyet. Így a leküzdésüket extra nagy hatótávolságú légiharcrakétákkal lehet csak megoldani.
    Természetes, hogy ezek a fegyverek vadászok ellen mit sem érnek, de ha valami, hát pont ez az ami nem lényeges.

  4. A MIG-31 korlátozott csapásmérő képessége alatt a következőket értik :

    Legyen képes a gép az Orosz haderő egységeitől távol lévő kissebb ( partra szált, EJE stb ) egységeire csapást mérni hogy azokat a feladataikban megakadályozza.

    Az az ahol ez a gépmadár járörözik ott kihalt puszták vannak alul és ha itt felfedez egy diverzáns egységet arra tudjon csapást mérni. Tehát ellenséges vadászokkal ott nem számolhatunk.

  5. Nem akarom molnit megvédeni elég nagy szája van hozzá!
    Ő inkább a nyugati techinikához ért jobban,abban jártasabb(azon belül is légierő)szóval szerintem van még pár olyan keleti cucc amivel megtudnánk fogni.

    Kuruc71

    Én úgy tudom,hogy az Oroszok csapásmérés alatt SEAD képességet fejlesztették a legjobban(persze integráltak még jó néhány csapásmérő fegyvert is).

  6. Most nagyon(NAGYON) leégtél az én szemembe…(mármint a rakétás ügy miatt.)

    Azért, mert egyszer nem emlékeztem valamire? Kicsit vicces, hogy egyszer nem emlékszek semmire, az leégés szerinted, de azt hogy sokan folyamatosan marhaságoat dumálnak – köztük sokszor te magad is – meg sem üti az ingerköszöböd…

    Én nem is hülyéztem le csak pont ő az aki mindenkiél mindent jobban tud ezért elvárható lenne hogy ismerje a rakétát:)

    Bocs, de papíron levő és nem létező dolgok engem nem nagyon tudnak izgatni főleg nem ilyen 20 éves és véleményem szerint elavult koncepciók. Kapásból le tudnék írni több olyan dolgot is, amiért semmi értelme ilyen elvetemülten nagy rakétát rendszeresíteni. Nem most fogom megtenni…

    Már n+1-szer leírtam, hogy az orosz tervek és elképzelések és megvalósulás között – ez nem csak rájuk igaz – elég sokszor gigantikus szakadék van.

  7. De rögvest hozzáteszem, hogy a HVA-ek elleni harc cseppet sem elavult, érdemes megnézni azokat az R-37 utáni koncepciókat, melyeik mind egytől egyig hasonló, ha nem mégnagyobb rakéták terveit tartalmazzák.
    Pont, hogy az olyan csúcstechnológiás eszközöket lehet a HVA-k kikapcsolásával ellehetetleníteni, mint a szupercirkáló Raptorok.
    Ha ezeket nehéz is időben felderíteni az alacsony észlelhetőségük miatt, a fejük felett átlőve az őket kiszolgáló légi hátország kiiktatásával komoly bajba sodorhatók.
    Az elmúlt két évtized légi háborúinak döntő eleme volt az a rengeteg lomha nagyvas, ami az egyik felet a levegőben tudta tartani, irányítani, míg a másik fél csak vakon, találomra, „egy életem-egyhalálom” módra bóklászott.

  8. „Molnibalage nyugodtan elfogadhatja elismerésnek, ha már egyből a torkának ugranak egy kis tévedés vagy infohiány kapcsán.
    Hiába, ez a nagyság átka… :)”

    Mondjuk ez így csak részigazság és nem hiszem,hogy sulyid ennek a részének írt.

    „De rögvest hozzáteszem, hogy a HVA-ek elleni harc cseppet sem elavult”
    Én tovább mennék,ha valaki letudja szedni a HAV-okt az égről vagy olyan távolságban tudja őket tartani ami messze van az ideálistól akkor már nagyban elősegíti a saját győzelmét és ezzel párhuzamosan rontja az ellenség győzelmi esélyeit.Egy példa a tanker,ha ezek messzebb vannak mint kellene akkor bizony kettő lehetőség van,vagy kevesebb fegyvert viszel és ezzel növeled a hatótávot(több gépre van szükséged ugyanakkora pusztításhoz)vagy megtartod a fegyvermennyiséget de lemondasz a mélységi műveletekről.

  9. A probléma az, hogy egy lomha légibusz ellen is a 300-400 km-es indítási távolság akkora, hogy a gép fogja magát, megfordul lesüllyed 10-12 km-ről 6 km-re és nesze neked indítázi zóna, mert a sűrűbb légrétegekbe le kell majd jönnie. A felderítési zónája csökken az E-3-nak, de ettől még nem szeded le.

    A HAVCAP meg magát a közeledő rakétát is leszedheti, mert a mai radarok bizony látnak ilyen célokat és a végfázisban 2Mach-nál biztos nem gyorsabb. Jelenleg egy ilyen sincs rendszerben, de ha lenne is, akkor is pont olyan tömegesen kellene indítani, mint a CBG ellen az anti – ship rakétát. Na jó, nem annyira tömegesen, de minimum egy tucatot, hogy átjusson mondjuk egy 2-4 gépes HAVCAP-en. Az indítási zóna összeomlasztása ellen meg nem lehet mint csinálni…

    Továbbá az E-3 gépeken is lehet ECM, vontatot csalitól kedzve minden nyalánkság…

  10. galcom: Pont nemrég néztem ák kibocsátásokat és meglepett, de ruszkik újfent nekiáltak eladósodni. (Azért durva a változás 2-3éve még 700millárd$on csücsültek. Ráadásul ezt teszik úgy, hogy durván felfuttatták az olajkitermelésüket, már ők hozzák a legtöbbet felszinre és nem SzA.)

    sulyid: Lebögött mert a ritkább rakétáknak csak a NATO megnevezését ismeri? Minek nézted mindent tudó atya úristennek?

  11. HAVCAP

    Ha jól tudom ez a HAV gépek vadászvédelmét jelenti.

    „Na jó, nem annyira tömegesen, de minimum egy tucatot, hogy átjusson mondjuk egy 2-4 gépes HAVCAP-en.”

    Ezt ugye nem úgy érted,hogy egy AMRAAM-al vagy AIM-9X-el akarsz leszedni légiharc rakétát(mert ne haragudj szerintem ez hülyeség)gondolj már bele egy R-33(ne menjünk bele az R-37-be mert az még nincs)4,15m hosszú 380mm átmérőjű 1,16m a szárnyfesztávolsága és 4,5 Mach a sebessége(végfázisban legyen 2 Mach,ha a max indítási távolságból alkalmazod ha nem akkor nagyobb a sebessége) te tényleg komolyan gondoltad hogy ezt akarod lelőni egy olyan fegyverrel amit vadász méretű célok ellen találtak ki…

  12. Azt azért tisztázzuk, hogy mikor tekintjük úgy, hogy egy rakéta van és mikor úgy, hogy nincs. :)
    Az R-37-et tesztelték, vagyis megépítették és több kísérleti lövészetet is végrehajtottak vele. Ergo létezik (van), mert megépítették néhány példányban. Gyártásba viszont – tudtommal – eddig nem került, tehát rendszerben/gyártásban nincs.

  13. Ezt ugye nem úgy érted,hogy egy AMRAAM-al vagy AIM-9X-el akarsz leszedni légiharc rakétát(mert ne haragudj szerintem ez hülyeség)

    Szeinted. Lássuk lépésről lépésre a gondolatmenetet.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Novator_K-100

    Erről lenne szó ugyebár. Nézd meg a közelítő méreteit. Elég szép hossza van, az átmérője meg 40 cm. Tény, hogy nem túl nagy.

    A Kh-31 rakétának van 36 centis átmérője és a CIWS, RAM, AEGIS, stb., egyéb védelmi rendszerek ezt képesek észlelni Ergo egy vadászgép radarja égháttérben biztosan képes észlelni elég nagy távolságról. Maga az AWACS is láthatja, nem kell a vadásznak az egész légteret pásztánznia.

    A fent említett rendszerek Exocet leszedésére is képesek. Az 36 cm átmérőjű és rövidebb is. Tudod, volt róla videó is linkelve…

    Nem rakéta, CIWS képes volt leszedni, aminek közvetlen találtat kell. Akkor szerited miért ne tudná egy légiharc rakéta eltaláni? A sebesség nem lehet gond, ha a cél közelít. Minden a repeszek szórásképén múlik és az gyújtó időzítésen meg azon, hogy az mennyire programozható, hogy a realtív sebességnek megfelelően legyen szóráskép. Lehet több rakétát is indítani plusz a vadászgép manőverezni is képes. A légiharc rakéta mehet úgy, hogy nem szemből mutassos kis célt a megközelítés végső fázisában, a repeszfelhőnek nagyobb felületet muathata cél.

    Az általad említett korlát vicces annak fényében, hogy a mai légiharc raklétál a manőverező célokat is képesek közvetlen ütközéssel eltrafálni. Egy ilyen ellen valóban reménytelen, de ezért van a rakétákon közelségi gyújtó…

  14. molni

    http://en.wikipedia.org/wiki/Novator_K-100

    Erről lenne szó ugyebár”

    Nem.Erről van szó: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/missile/row/aa-9.htm

    És amivel problémám van azt te is leírtad a közelségi gyújtó.A légi harc rakéták közelségi gyújtóit nem majd 8 Mach-os sebességkülönbségre találták ki(AMRAAM 4Mach + R-33 4,5Mach)éppen ezért nem is tudják ezt teljesíteni(ha tudnák akkor attól lenne hangos minden haditechnikai szaklap/fórum,hogy az amik már ezt is tudják és ez,hogy megváltoztatja a légi hadviselést)

    cinikus

    Én konkrétan arra gondoltam,hogy nincs rendszerben.

  15. Nem dudi, nem R-33-ról volt szó. Az R-33 az túl kurta az AWACS killerséghez önmagában.

    Az R-33-nál a 100 km feletti elméleti hatótávnál tudod, hogy mikor lesz 4Mach a sebessége a rakétának mikor találkozik valamivel? A legendákban…

    Az AMRAAM-nak is 4-4,5 Mach az égésvégi sebessége, de ezt is csak +8km magasságban hozza. (Mármint a B és C szériák). Ezek után úgy szeretném tudni, hogy mitől is lesz a relatív sebességdifi 8 Mach? Erre még rájön az amt írtam, hogy nem pont szemből kellene érkeznie a rakétának.

    Mellesleg az AMRAAM-ot is lehet 6-8 km távról indítani. Ha egy közeledő vadász ellen indítják, amit kb 0.8 Machal jön, akkor a találkozás pillanatában kb. kijön a 4 Mach relatív sebesség, mert ilyen távolságban áll le kb. a hajtómű. Ekkora reltív sebességnél elvben működik a közelségi gyújtó.

    Hogyan tudsz ekkora tévedéseket leírni folyamatosan?

  16. molni

    „Az R-33-nál a 100 km feletti elméleti hatótávnál tudod, hogy mikor lesz 4Mach a sebessége a rakétának mikor találkozik valamivel? A legendákban…”

    Az,hogy a találkozás pillanatában mekkora a sebesség attól függ,hogy mennyit repült előtte a rakéták(ezért lehetséges a 4 Mach persze az is ehet,hogy csak 1,75 pl).