|

Interjú egy holland pilótával

A XI. Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató során alkalmunk nyílt különböző személyekkel elbeszélgetni, interjút készíteni. Szombaton horogra akadt többek közt egy holland pilóta is, aki az F-16-osok egyikével érkezett hazánkba. (Sajnos a nevét a külpolitikai konfliktusok elkerülése végett nem írhatjuk le.. ;)

Holland F-16AM demo | Fotó: Spawn HTKA.hu ,

Rövid haverkodás után Aim kollégával láttuk, hogy az úr nagyon közlékeny, így rátértünk arra a dologra, amit minden típusváltás előtt álló ország pilótáitól meg kívántunk érdeklődni, mégpedig azt, hogy a pilóták és a műszakiak melyik gépet választanák és mit gondolnak az alternatívákról.

Hamarosan döntenek az F-16 Fighting Falcon váltótípusáról. A holland pilóták melyik típust preferálják?

A Joint Srike Fightert, természetesen.

És mi a helyzet a többi lehetőségről?

Konkrétan?

Több típusról is szóltak a hírek. Kezdjük a Eurofighterrel!

Az egy sz*r! (Itt a küldöttségünknek leesett az álla…)

Kifejtenéd?

Számos német pilótával tartjuk a kapcsolatot, ezek közül többen repültnek a típussal. Hiába új gép, sokszor csak a baj van vele. Az elektronikus diagnosztikai rendszer folyton hibákat jelez, legtöbbször tévesen. Mondták, hogy volt olyan eset, amikor 10 gépből csupán 2 volt üzemképes. Emellett még rengeteg munka van a típussal.

És a Gripen? Legtöbbször ezt lehet hallani alternatívaként. A Saab nagyon el akarja adni.

Igen. Ám visszalépés lenne az F-16-os után. Hiába az erősebb hajtómű és az átépítés, a Gripen így is kevesebb teher hordozására lesz képes (és rövidebb távra), mint a mi jól bevált Falconjaink. Emellett az új radar hatótávolsága is elmarad a mi berendezéseinktől. A svédek repülőgép helyett egy túlméretes gyerekjátékot gyártottak.

Végül – utolsó európaiként – mit mondanál a Rafale-ról?

Sajnos nem ismerem a gép képességeit, ám láttam ma a bemutatóját és tényleg fantasztikusat repült. Hasonlóan jó manőverezőképességű, mint az Eurofighter Typhoon. Ám nem a műrepülés és a bemutató a lényeg. Míg ezek a gépek csak szórakoztatják a közönséget, addig mi harcolunk ÉS ÉLÜNK!

Befejezésként mi a véleményed a másik Falconról, az izraeli F-16I ‘Soufa’-ról?

Az egy kamion! Az izraeliek telepakolták egy csomó berendezéssel, így hiába az új hajtómű, a mi F-16 MLU gépeink jóval fordulékonyabbak, mint a Soufa-k.

Utolsó kérdésként megérdeklődtük, hogy megnézhetjük-e belülről is a gépet, ám elmondta, hogy sajnos most nem lehet, mert nincsenek biztosítva a katapultülések. A beszélgetésnek itt vége is szakadt, ám interjúalanyunk nem ekkor látott minket utoljára, vasárnap visszamentünk hozzá. (Meglepő módon felismerte küldöttségünket.) Ekkor már be lehetett jutni a géphez, ám itt nem kígyózott akkora sor, mint az izraeli Falconok előtt. A holland pilóta készségesen magyarázott, minden kérdésre szívesen válaszolt.

Egyszer mindennek vége szakad, ám gondoltuk, hogy nem ártana továbbra is jó kapcsolatot ápolni újdonsult barátunkkal, így elköszönéskor el kívántuk kérni interjúalanyunk email-címét, amit sajnos nem volt hajlandó megadni, ám élénk érdeklődést mutatott a HTKA Lapcsoport iránt és megígérte, hogy meglátogatja az oldalunk és majd hozzászól az interjúhoz. Úgyhogy csak megfontoltan tessék kommentelni! ;)

45 hozzászólás “Interjú egy holland pilótával”

  1. A svédek repülőgép helyett egy túlméretes gyerekjátékot gyártottak.
    – Na ez aztán durva! Torpedó a gerinc alá!

    Míg ezek a gépek csak szórakoztatják a közönséget, addig mi harcolunk ÉS ÉLÜNK!
    – Lényegében ez a cél, nem? S egyikük elkapott egy MiG-29-est, igaz AIM-120-sal. S valljuk meg őszintén: jobb egy régebbi, ám bevált és stabilan üzemelő technika, mint egy annyira vadi úja, ami nem esett át mumszon, kanyaron, bárányhimlőn értsd a szokásos gyermekbetegségeken. Az igazi gond, ha pont harc közben mondja fel a csúcstechnikának beharangozott rendszer a szolgálatot…

    Az egy kamion! Az izraeliek telepakolták egy csomó berendezéssel, így hiába az új hajtómű, a mi F-16 MLU gépeink jóval fordulékonyabbak, mint a Soufa-k.
    – Igen ám, de a manőverező légi harcig el is kell ám jutni! S a mai BVR harcban az izraeli gépek topon vannak!

    Amúgy az indiai fiúk olvassák ezt az oldalt, ha már annyira EF-t akarnak venni…

  2. Az egy kamion! Az izraeliek telepakolták egy csomó berendezéssel, így hiába az új hajtómű, a mi F-16 MLU gépeink jóval fordulékonyabbak, mint a Soufa-k.

    Remek. Két sorral feljebb meg még azt nyilatkozta mr. nagyarc, hogy a nem a demo a lényeg, ergo a manőverező képesség bizonyos szintű fenntartása nem feltétlen priortiás az IAF-nek, hanem a gép által nyújtott lehetőségek és képességek összessége.

    Halkan kérdezem meg, hogy a holland MLU-n mikor vannak olyan ketyerék, mint a Sufa-n? Brutál erős ECM, körkörösen figyelő MAWS és akár hátrafelé is indítható IR légiharc rakéta, stb.?

    Továbbá jótékonyan elfelejti – vagy nem is tuda mr. nagyarc – hogy az IAF már vagy 10-15 éve – vagy régebben – tesztelte, hogy meddig lehet felpiszkálni a Sólyom hajtóműveit. A végeredmény valami megdöbbentően nagy szám bolt, bőven 30% felett. Harchelyzetben az élettartam rovására drsztikusan meg lehet növelni a t/w arányt.

  3. Akkor tisztázzunk pár dolgot:
    Az IAF -ban az F-16I Sufa elsődlegesen nem légi harcra használatos, hanem csapásmérésre. Még akkor is, hogy ha kiváló vadász ez a Sólyom változat. A „mulitirole” képességei ellenére ezek a gépek egészítik ki az F-15I Ra’am mélységi behatoló, és minden idős csapásmérő potenciálját.
    A Ra’am -ból csak 25 db áll rendelkezésre, mert darabja 100 millió USD környékén tanyázik, addig az F-16C/D Block50/52+ -on alapuló F-16I olyan 40-50 millió USD körül szerezhető be. Be is szereztek 102 db gépet, de egy túlfutott, és ripityára törték, nem érte meg kijavítani, így ma 101 db Sufa áll ugrásra készen a csapásmérésre.
    Így találó a „kamion” hasonlat!
    Mert teljes fegyverterheléssel elég „masszív” látvány, aztán magas gerincbe beépített MCE rendszer (nem kell függeszteni a AN/ALQ-184 ECM POD -ot), és a műholdas rendszer.

    Az F-16AM (MLU) gépek pedig öreg, de nem vén harcosok. A korszerűsítés során megerősítésre került a gépek strukturális szerkezete, így mintha új gépek lennének; a képességeik pedig a Block 40/50 szintre lettek felhozva. Úgyhogy megértem a rajongását a gép iránt.
    Az pedig, hogy nem a bemutatók a lényeg, nagy igazság, mert nem magát a repülőgépet kell nézni, hanem magát a fegyverrendszert, melynek egy igen fontos része a gép maga. A hordozóplatform, és elektronika. De mi pakolható rá, abból mi áll rendelkezésre, milyen terheléssel, eredményességgel vethető be, milyen távolságban, mekkora felderítési és túlélési valószínűséggel, mennyire nagy a komplett egész rendszer rugalmassága, hadrafoghatósága. És mit bír a technika önmaga, és összessége. Ebből a szempontból azt hiszem bizonyított az F-16AM (MLU) gépek.

  4. Molni ne vedd vérkomolyan az úriember válaszait. Egyszerűen csak nem nagyarc hanem van benne egy egészséges önérzet, önbizalom. Ha lesz alkalmad hosszabb időt beszélgetni hollanddal észre fogod venni, hogy hihetetlen pozitív világszemletük van. Főleg a magyar mentalitáshoz képest (egy német ismerős mondta hogy mi vagyunk a 10 millió EMOs nemzete, mindenki csak sír :D). Ne várdd tőlük hogy bárminek is valaha kidomborítják a negatív tulajdonságait.
    Egyszerűen csak más gondolkodás mód :)

    EF véleményével viszont muszály vagyok egyetérteni, rengeteg gond van az elektronikájával. Grippen nekem is fájt, nagyon, de ilyen pici országnak mint mi tökéletes. A többi típusról nem tudok annyit, hogy hozzászoljak.

    Tiszteletttel Q

    U.I.:
    Molni not so offensive! :D

  5. Tudod Janaj igazad van, hogy vannak ilyen „nagymenő pilóta fiúk” akik számára a civilek, csak hangyák meg ilyesmik, de azért vannak kivételek!
    Topi például hihetetlen közvetlen volt tavaly a PIR táborban. Minden kérdésre válaszolt, készséges volt! Egy percre se érezte az emberrel, hogy egy igaz ÁSZ áll előtte! Belőlem hatalmas tiszteletet váltott ki!
    Repnapon is Csepel biciklivel küzdött a tömegben, meg szívesen beszélgetett mindenkivel, mikor megállították! Fantasztikus ember!
    A spanyol fiúk is állat jó fejek voltak. Az Augusta standjánál a belga srác nagyon keverte a zenét, vigyorgott mint a vad alma! Azért pilótáéknál is vannak nagyon jó fejek, meg pökhendi pöcsök. Találkoztam mind a kettővel repnapon, de a holland srác nem tartozik a második kategóriába, mivel vasárnap felismerte a Phoenixet és Aim-et! Egyszerűen csak annyira imádja az F-16-sát, mint a magyar fiúk a MiG-29-süket ennyi!

  6. A Gripen tényleg gyerekjáték az F-16C/D Block50/52+ -hoz képest. (Ettől képességben nem marad el sokkal a holland F-16AM. Afganisztánban, Irakban, és anno a koszovói „konfliktus” idelyén is bizonyították.)
    A Lengyel légierő sem véletlenül Block50/52+ Sólymokat szerezett be. Mert nem repülőben gondolkodott a felső vezetés, hanem fegyverrendszerben. És ott a nemzetbiztonsági, katonai kérdésekben egységesen áll ki a katona politikai vezetés is. Hiába egységben az erő, és nem a megosztottságban…
    Míg nálunk…!
    Mi „lízingelünk” 14 Gripent elégtelen repidővel, pilótánként 60-80 óra/év jön ki. Persze ez az átlag, de hol van ez a pilótánként minimálisan szükséges 160-180h/év -hez képest?!
    Továbbá légi harc fegyverzetből ha egyszer feltudjuk fegyverezni az összes „gépünket”. A csapásmérő potenciál az AGM-65 Maverick -ből áll, és kész. Bombák…, legalább kellenének Paveway, és JDAM bombák. Negyed annyiba kerül, mint a Maverick, stb.
    Ha már a NATO -ban teljes csapásmérős kapacitással van felajánlva (azt hiszem) 4 db Gripen.
    De mit is tudnának csinálni…?!
    Szal tényleg egy drága játékszer, főleg a mi tipikusan „magyar” helyzetünkben.
    Persze a katona azzal főz, amije van, és amit felülről kap; ebből próbálja a legjobbat, legtöbbet kihozni.
    De ezek mindig „politikai” döntések, és nem szakmapolitikaiak. És amíg így van, mindig híg lesz a leves…

  7. Így van, „imádja” a hollandus pilóta srác a gépét, és maximálisan bízik a feneke alatt lévő technikában. Ez a legideálisabb, addig jó, míg így van! :) A hollandok nagyon közvetlenek, ez tény.

    „Qualit:
    Egy német ismerős mondta hogy mi vagyunk a 10 millió EMO -s nemzete, mindenki csak sír :D”

    Ez tetszik!
    Frappáns megfogalmazás, én ennél csak „durvább” kritikákat hallottam külföldi ismerősöktől. Szal frappáns, de mindent kifejez a többségről! :)

  8. „Hornet102:
    Igaz híg a leves, de legalább nem halunk éhen.
    S ki tudja, lehet ez is nagy szó…”

    Ez így van, nem halunk éhen!
    De hozzászólásommal arra akartam utalni, hogy azért a rendelkezésre álló szűkös erőforrásokat, jobban is el lehet osztani. És itt a szűkös szón van a hangsúly, mert nem dúskálunk a javakban.
    Egy AGM-65 Maverick listaára kb. 160.000 USD körül mozog. Mondjuk mi felújított rakétákat vettünk, biztos olcsóbb volt valamennyivel. De mennyit is vettünk…?!
    Míg a precíziós bombakittek, bombástól, típustól, verziótól függően 40 – 100.000 USD/db körüli áron mozognak.
    De Magyarországon vagyunk, úgyhogy ne is keressünk logikát a döntésekben.

  9. De mindezektől függetlenül szeretem a Griffmadarunkat! :)
    Hisz jópofa, és tetszetős egy repülőgép.
    Csak ugye ebben az esetben nem ez a mérvadó.

    De mindenki azzal főz, amije van, és ebből próbálja a legjobbat, legtöbbet kihozni! :)

  10. De hozzászólásommal arra akartam utalni, hogy azért a rendelkezésre álló szűkös erőforrásokat, jobban is el lehet osztani. És itt a szűkös szón van a hangsúly, mert nem dúskálunk a javakban.

    Python! Én NEM kötekedek! Isten látja lelkem!
    S IGAZAD VAN! TELJESEN EGYETÉRTEK!

  11. „Egy AGM-65 Maverick listaára kb. 160.000 USD körül mozog. Mondjuk mi felújított rakétákat vettünk, biztos olcsóbb volt valamennyivel.”

    Nyilvan akkor 200 000 usdert vehettuk, hogy legyen mit zsebretenni mindenkinek. :(

  12. „Nyilván akkor 200 000 USD -Ért vehettük, hogy legyen mit zsebretenni mindenkinek. :( ”

    MuldR, nem fogjuk megtudni, hogy mennyi is volt a listaár nekünk, pedig elvileg a közbeszerzési eljárások nyilvánosak.
    Én biztosan a közbeszerzés környékén keresném a csurrant, cseppent összegeket.

    Mondok egy teljesen hétköznapi, a mindennapi életből egy példát:

    Térkövezéshez térkő beszerzése pályázat útján, közbeszerzés keretében x településen. A nyertes 15-16.000 Ft/m2 áron nyert, míg piaci viszonyok környékén 8-9000 Ft/m2 áron már a csúcs-szuper minőségű térkő is beszerezhető. És biztosra veheted, hogy a nyertes ajánlatban kvázi a „legócskább” fajta volt benne.
    Hiába, a magyar közbeszerzési rendszer hogy is mondjam „politikailag korrekten”, csábít a trükközésre, minden területen…

  13. „Az egy kamion! Az izraeliek telepakolták egy csomó berendezéssel, így hiába az új hajtómű, a mi F-16 MLU gépeink jóval fordulékonyabbak, mint a Soufa-k.”

    Nem akarom védeni a pilótát,de ő szerintem abból indult ki,hogy F-16MLU kontra F-16I és ebben az esetben lehet,hogy szívesebben ülnék az MLU-ban mint a kamionban,mert BVR harcban ugyan azt tudják és közelharcnál fontos a manőverezőképesség.

    Még egyszer köszönöm a képeket,mind nagyon jó nincs köztük szar!!!

  14. A 2009 januári aranysasban azt írják, hogy 20 AGM-65G és 20 AGM-65H -t vásároltunk, +4 gyakorlópéldányt.
    „Az Aviatronic Kft. közvetítésével 2005-ben született szerződés a szóban forgó fegyver megvásárlásáról 17,5 millió dolláros áron.”
    (Ebben elméletileg benne lehetnek a indító/toroló berendezések, illetver az Arzenál Kft. -nél kialakított műhely a karbantartására/javítására, bár szerintem még így is kicsit drága a kb 400 000 dolláros darabár.)

  15. „Ám nem a műrepülés és a bemutató a lényeg. Míg ezek a gépek csak szórakoztatják a közönséget, addig mi harcolunk ÉS ÉLÜNK!”

    Egy korábbi repülőnapon megkérdeztek egy amerikai pilótát, hogy melyikkel repülne szívesebben: a saját Falconjával, vagy egy Fulcrum-mal? A válasz: ha légibemutatót akarnék nyerni, akkor MiG-29, de ha túl szeretném élni a háborút, akkor inkább F-16… :-))

  16. „Hiába az erősebb hajtómű és az átépítés, a Gripen így is kevesebb teher hordozására lesz képes (és rövidebb távra), mint a mi jól bevált Falconjaink.”
    Molninak címezném ezt:emléxel a vitára az F-35 és a Super Hornet közti fejtegetésre.Azt mondtad mit számít a nyagobb teherbírás.Pontosabban nem kell a nagy teherbírás.
    Egy vadászpilóta így látja….

  17. Magyar állapotokhoz annyit hogy nekem rögtön eszembe jutott a mi24 kapcsán mikor megláttam az elsőt.Lehet jövőre már ti sem repültök….
    Hiszen a repidő vészesen fogy.Mi17 dettó…De ezt nem említette a konferanszié….Csak hogy mi szebb programot repültünk a gripennel mint a svéd..

  18. Magyar állapotokhoz annyit hogy nekem rögtön eszembe jutott a mi24 kapcsán mikor megláttam az elsőt.Lehet jövőre már ti sem repültök….
    Hiszen a repidő vészesen fogy.Mi17 dettó…

    Nagy problémára hívtad itt fel a figyelmet.
    Ha nem szerzünk be gyorsan 14-18 db új szállító helikoptert, akkor az év végére, de jövőévre óriási problémával fog szembesülni a légierő, és az ország is. Elég csak egy következő árvíz…!
    Bár ne lenne, de a Tisza vízgyűjtőterületén zajló Ukrán, és részleges Román intenzív fakitermelés miatt lesznek árvizek, amelyek egyre hevesebbek lesznek, főleg olyan csapadékos időszakokban, mint az idei is.
    Jó nekünk a „Minyó”, és a mostani MilMi -171 -es tökéletesen megfelelne nekünk, még olcsó is, és ismerjük a technikát. Csak lépni kellene már az ügyben, és nem a Robinson helikopteres agymenéseket kitalálni egy íróasztal mögött ülő öltönyösnek, aki még az ultrakönnyű repülőkön, helikoptereken kívül komoly technikát még csak képen sem látott.

  19. HindTheBest

    Kérdeztem a pilótámat még kb 2 év van bennük és állítólag vannak olyan pletykák,hogy mennek valahova nagyjavításra(modernizáció???).Akit kérdeztem konkrétan annak örülne a legjobban ha a D helyett a németektől kapott 4db(a többi már átesett a nagyjavításon) még nem repülő helikoptert vinnék nagyjavítani.

    Akit érdekel pár kép (nem valami jók nem lehetett fényképezőt felvinni így csak telefonos)KIZÁRÓLAG saját használatra(haveroknak vagy bárkinek átküldeni sem kéne)az írja ki az email címét.

  20. Egy kis info az ukrán Szu-27-esről:

    -A gép egy An-26-ossal jött kötelékben – ugyanis nem beszélt a pilóta angolul.
    -A pilóta ez évben 5 (öt) órát repült állítólag!!!

    Ezek után nem csoda, hogy csak statikus sorra állították be.

    Persze szó se róla, így is szép dolog, hogy elküldték, ritka látvány ugyebár Kecskeméten…

  21. „A vadászpilóta nem hadműveleti tervező. Azzal támad, amit mondanak neki arra a célra, amit kijelölnek neki… ”

    Jó pár hadműveletet végig repülhetett már a pilóta…Másrészt szerintem jobban átlátja a dolgokat mint te.Hiszen ő repül egy f-16ossal,te meg olvasol róla…Nagy különbség…
    A hadműveleti tervezők sokszor hozzáértő,egykori pilóták…Ja és számtalan blődséget hoztak már össze hadműveleti tervezés címszó alatt:)
    A hadműveleti tervezés sokszor felsőbb nyomásra történik itt a választott fegyver típusra gondolok.Ja és honnan tudod hogy a hadműveleti tervező nem azt gondolja mint az ő pilótája?:)Ez is egy jó kérdés….

  22. Bocs, de technikai kérdésekben a legtöbb vadászpilóta meglepően analfabéta. Nem mérnökök ők. Repülnek a géppel, de legtöbbször a legkisebb mélysébe menősen sincs fogalmuk arról, hogy hogyan működik az, ami a segge alatt van.

    Én nem tudok repülni, viszont más téren lehetek jártasabb.

  23. Molni, ez enyhe hülyeség amit írtál. :) Mondom ezt úgy hogy a felmenőim nagy része a pilóta, vagy a légierőnél dolgozik/dolgozott. ;) A saját gépét még a „leganalfabétább” (erőteljesen idézőjelben, de azért én is találkoztam már… hogy is mondjam, „kiváló” beszélgető partnerrel) pilóta is A-tól Z-ig tudja. A többi gépet már talán nem annyira. Elég sokan tojnak az egészre nálunk, viszont szerintem külföldön jobban követelmény hogy ismerd a konkurens és a társ gépeket valamilyen szinten. Bár erről megkérdem fatert mert csak tipp.

  24. Valaki egyszer az sg-n (?) – sajnos nem jegyeztem meg, hogy tényleg ott volt, de valószínű – írta azt valaki, hogy egy repnapon gép rádiójáról akart valamit kérdezni a pilótától. A pilóta feltette a kezét és azt mondta, hogy gőze nincs arról, hogy a rádió hogyan csinál és mit. Ő használni tudja és ennyi. És ez nagy átlagan így van. Esetleg az alapelvekkel tiztában van, de az átlagpilóta részletekbemenőnen nem ismeri a gépét, mert nem is kell. Neki más a feladata.

    Ha a pilótának azt mondják, hogy a célt XY fegyverrel kell támadni, és ilyen prfoillal, akkor ő azzal fogja, mert ezt nálálán okosabb emberek már kikísérletezték vagy kiszámolták. Nagyon ritkán van az, hogy a pilóták találnak ki dolgokat manapság. Ez akkor szokot bekövetkezni, ha valami nem úgy történik, ahogy eltervezték.

    A leghatékonyabb támadási profilokat berepülő pilóták és mérnökök közösen szokták kidolgozni. A pilóta azért kell, hogy közölje a mérnökkel, hogy a gépével mit tud megcsinálni. Azt viszont a mérnök tudja, hogy pl. a 2000 fotos páncéltörő mit és hogyan bír átütni. A pilóta meg ennek megfelelően keresi az optimális megoldást a cél megközelítésére és oldására.

  25. Hornet102!

    Mindennel egyetértek amit Szabó Zoltán – „Topi”-ról írtál. 2004-ben – ha jól emlékszem – volt szerencsém összefutni vele és Molnár „Bagira” Gáborral a mosonmagyaróvári makett-kiállítás utáni bulin a móvári egyetem klubjában. Készséggel elfogadták az invitálásunkat pár kör italra, és lenyomtunk néhány meccset a csocsó-asztalnál is, váltakozó sikerrel :)) Fantasztikusan szimpatikusak, jó fejek voltak, sokat beszélgettünk és a végén (éjjel 2-3 óra tájban :)) sajnálták, hogy menniük kell… Itt van előttem az akkor dedikált 2003/08. Aranysas:

    „A csocsó játék emlékéül, …és sok sikert + küzdelmet… a csocsóban is! :-). Bagira Gábor, Szabó Zoltán „Topi””

  26. „szerintem külföldön jobban követelmény hogy ismerd a konkurens és a társ gépeket valamilyen szinten.”

    Hát az amiknál nem nagyon hiszem,talán a Sivatagi Vihar idején egy F-15 pilóta összekevert egy UH-60 Black Hawkot egy MI-24D Hinddel…
    Pedig az nem ki teljesítmény még kb 1000 km/h sebességgel is pláne,hogy kétszer rárepült(de ez nem biztos).

  27. Még annyit akarok az előzőhöz hozzátenni – a lényeg ugyanis előbb lemaradt az Aranysas keresgélése közepette – hogy Topit és Bagirát kérdeztük akkor, hogy mi a véleményük az Orbán kormány 3 évvel korábban meghozott döntéséről a vadászgép-tender ügyben. Erre ők diplomatikusan semleges, szinte kitérő választ adtak, de azt egyértelműen sejtetni engedték, hogy ők sem erre az eredményre számítottak. Az azonban teljesen nyilvánvaló volt, hogy számukra akkor is a MIG-29 mindenek felett… :-)

  28. ahogy latom rengeteg jo pilotanak a sajatja az isten. nem csak ebben a riportban vagy „bagiranal” van eleg interju mindenfele a neten.

    masik a magyar gripen pilota vendeg bemondo ugye tipust tevesztett. pilota pilota. mernok mernok. Us ben megnagyobb a szakbarbarsag, koreaban meg megnagyobb.

  29. Kisebb Hollandia mint a Dunántul minek ezeknek nagy 2 hajtóműves gép oda a Gripen lenne tökéletes.

    A pozitív világ nézetükről meg annyit hogy biztos be volt tépve és nem veszi észre hogy Hollandiának a 1/5 bevándorló és a 600ezer forintos átlag fizetéstől én is k.rva boldog lennék és leszarnék mindent!!!
    Akkor legyen boldog majd amikor 10éven belül elönti az országukat az Oceán büdös kis köcsög.
    Néztem őket én is amikor arra fele mászkáltam szotyis zene szolt és tömény zöld szag terjengett a sátruknál,ugy h ezek csak ne pofázzanak a pozitívumról!!!