|

Pilatusok oligarcha módra

A Mistral-osztály és a bebiztosított AgustaWestland üzemből történő technológiai profitálás mellett elképzelhető, hogy a jövőben újabb nyugati (hadi)technika gyártása kezdődhet meg Oroszországban. Legalábbis a Vedomosztyi című orosz üzleti napilap pénteki számából úgy tudni, hogy az (orosz) üzleti élet egyik befolyásos milliárdosa, Viktor Vekszelberg tulajdonában lévő Renova Csoport a svájci Pilatus turboprop kiképzőgépek gyártásába kezdhet – konkrétan a PC-9M és PC-21-es modellekébe.

Pilatus PC-21

Az ausztrálok számára nem ismeretlen a Pilatus PC-21 | Fotó: Wikipédia ,

Az orosz oligarcha khmm… „kissé” ködös felvetése egyébként csak akkor áll, ha az orosz védelmi minisztériummal sikerül megállapodni a gépek megvásárlásáról.

Most egy pillanatra tekintsünk el a dolog meglehetősen lehetetlennek tűnő voltától és tételezzük fel, hogy semmilyen suskus nincs a dolog hátterében, hanem a kulturális területen jótékonykodó Vekszelberg a Jakovlevnek némiképp befűtve segítene egy kicsit a Légierőn… Ebben az estben is, a haditechnikai eszközök alapvetően szigorú svájci exportszabályozásától eltekintve is problémás a dolog, hiszen ott van például a kanadai erőforrás, ergo az üzlethez vélhetően kellene a Pratt & Whitney Canada jóváhagyása is.

Egyébként miért pont a Pilatus a kiszemelt a Jakovlev dominálta hazai kiképzőgép piacra berontáshoz? Nos, Vekszelbergnek vannak üzletelései – meg miattuk több tízmillió dolláros bírsága – Svájcban: konkrétan a Renova Csoport a Pilatus egykori tulajdonosának az Oerlikon-nak a fő részvényese (a 2006-os részesedésszerzési machinációk miatt a 38 millió dolláros bírság), az Oerlikon ugyanakkor a Pilatus 2000-ben történt eladásakor megtartott cirka 14 százaléknyi részvényt.

Természetesen már vannak reakciók a megszellőztetett információra, melyek kétségbe vonják az ajánlat nagylelkű voltát. Konstantin Makijenko a moszkvai Center of Analysis of Strategies and Technologies elemzője úgy vélekedik, hogy igen valótlan az „új Vekszelberg project”.

„Nagyon valószínűtlen a megvalósulása. Egyrészről nincs értelme egy repülőgépgyár építésének, mikor a Jakovlev látja el a haderőt kiképzőgépekkel. Másrészt a kiképzőgépek nem tartoznak a Légierő prioritásai közé. Harmadrészt Vekszelberg mindent meg fog tenni, hogy mindennek elkerülje az oroszországi gyártását és helyette kész gépeket importáljon. Egyértelmű, hogy semmi más célja nincs, mint az állami büdzséhez történő hozzáférés.”

Egyébként az orosz védelmi minisztérium megerősítette, hogy történtek tárgyalások, a United Aircraft Corporation (UAC) egyelőre túl korainak találta a javaslat kommentálását, ám nyilatkozatuk szerint minden elképzelhető, ha a Renova talál befektetőt. A hír felröppenésekor a potenciális felvevő, a Légierő egyik elkapott szóvivője ellenben nem tudott semmit hozzátenni a kérdéshez, lévén tudomása sem volt a dologról.