|

Olcsó Mennydörgés Kínából

Július 19. és 25. között rendezik meg az angliai Farnborough Airshow szakkiállítást, melynek keretében minden évben számos érdekes típus mutatkozik be, idén sem maradt kuriózum nélkül a Nagyérdemű, polgári részről például a Boeing két új típusa, a B747-8 és a B787, míg katonai gépek közül a Gripen NG és a JF-17 debütált.

A Chengdu Aircraft és a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) együttműködésével készített JF-17 Thunder pénztárcakímélő megoldás a Northrop F-5 és a Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon példányainak leváltására, exportesélyes a szegényebb országokban. Ezért mind pakisztáni, mind kínai részről vadásznak is a megrendelő után, előbbi Egyiptom és Törökország felé kacsintgat, míg a világ legnépesebb országa a Kongói Demokratikus Köztársaságot, Nigériát, a Fülöp-szigeteket, Srí Lankát, Szudánt és Venezuelát vette célba.

JF-17 Farnboroughban ,

Kína ezt a típust használja fel arra, hogy növelje részesedését a nemzetközi fegyverpiacon, míg Pakisztán főképp a saját gyártósorának költségeit próbálja minél több darabra szétosztani, lejjebb szorítva a gépek darabárát.
Az exportnak két korlátozója lehet: a pénz és Oroszország. Utóbbi szállítja a típus hajtóművét, és a nemzetközi piacon a kínai/pakisztáni típus az orosz MiG-29 közvetlen versenytársa. A két gép tulajdonságai is hasonlítanak, ám a JF-17 sokkal olcsóbb, csupán 10 millió dollár, míg orosz ellenfélért 35 millió dollárt kérnek.

Az oroszoktól való félelem is megoldódik a közel(?)jövőben, készül ugyanis a hazai Guizhou WS-13 Taishan erőforrás. Mondjuk ez a „készül” szó már 10 éve igaz a projektre, ám idén már kézzel fogható eredmény is volt, márciusban megkezdték a tesztrepüléseket a saját fejlesztésű hajtóművel. Azonban a kínai ipar még nincs felkészülve a hazai alternatíva sorozatgyártására, így egy ideig még az orosz segítségre lesznek utalva.

httpv://www.youtube.com/watch?v=4aIyaJmgqGY

50 hozzászólás “Olcsó Mennydörgés Kínából”

  1. Hát, ezt a gépet elnézve egy rádiókabaré-tördék jutott eszembe:

    „Cép cipő! Lenni occó!”
    „Milyen márka?”
    „Amiet ráragasztok!”

    Komolyra fordítva: egy „olcsó” Mig-29 és F-16 vetélytárs? Nem értek a repüléshez, ezt leszögezem. De vajon mennyire használható? Olvasom, hogy kap(hat) IRST-t, BVR-t, de valahogy mégis inkább csapásmérőnek tűnik, mint vadásznak. Valahogy a földi célok ellen jobban el van látva, vagy tévednék?

  2. 10 milla valami hihetettlen ár. Egy F35 100 milla körül van, tehát egy F35 árából kihozol egy kb. századot. Egy század F35 árából 100 gép. Ez több mint elég egy kicsi/közepes államnak.
    Nagyon megéri.
    Úgy tudom, hogy a pakik is elsősorba csapásmérésre szánják. Elsőképpen a Q-5 használó ezredeket fegyverzik át ezekkel. Vadászoknak meg ott vannak az F-16ok.

  3. Wolfrick

    Én inkább úgy gondolom, hogy töredéke árért megkapható lesz egy nyugati típushoz képest és a saját fejlesztésű fegyverzet (kínai AAM, GSP és lézeres bombák) sem sokkal fognak elmaradni az élvonaltól. Így jó alternatíva lesz olyan országok számára, amelyek eddig is csak kisebb gépeket tudtak finanszírozni.
    Gyenge pont a hajtómű lesz szvsz. Nem bízom a WS-ben.

  4. Amit én erről a gépről tudtam ,hogy kb 15 misi.
    Már az is nagyon jó ár volt de 10 m.
    Afrikában tarolni fog az tuti.
    Ott ez lesz a befutó nem a drága nyugati gépek.
    Bár az elárul valamit ,hogy kina nem igazán akarja rendszeresíteni ezt a gépet !
    Inkább a J-10 ha már választani kell

  5. @Mackensen

    Ácsi. És 10-szer annyi géphez mennyivel több pilóta kell? Mindnek meg kell adni a tisztességes repórát. Minden gépbe kell keró és mindet karban kell tartani. Mindhez kell fegyverzet még, ha a konfliktus elején a veszteségi ráta iszonyatos lehet egy F-35-höz képest.

    Így máris nem olyan csillogó a dolog. 20 F-35 elfér egy reptéren. Na és hova teszel 100 gépet? Vidámen szétkapják a betonon őket vagy a nem megerősített fedezékekben…

  6. Compass a BeiDou utóda. 2012 lessz lefedve Ázsia és a Csendes Óceáni térség, 2020-ra pedíg az egész világ.
    Amivel az egyiptomiakat és a törököket kecsegtetik az a licenszgyártás. A gépekkel együtt gyárat is megvehetik. Ezzel a húzással a „made in china” problémát is kiküszöbölheted, mivel te gyártod és te ellenörzöd a minőséget.

  7. @molni
    Perszepersze, ez így van. De akik ezeket vásárolják valszeg nem az amik ellen fogják használni, hanem az éhenkórász szomszédjuk ellen. Amúgy, ha azoknak akik ezeket vásárolják hírtelen adnál 50 Raptor, akkor sem lenne semmi esélyük az amikkal szemben stb. stb.

  8. Azért az elgondolkodtató hogy a fémötvözet technológia és a finom gépmegmunkálás mennyire nem megy kínában. Még mindíg nem képesek működő, megbízható repülőgéphajtóművet gyártani!!! Ez hihetetlen…Embert küldenek az űrbe de egy 50-60 éve ismert technikát nem képesek legyártani…

  9. Azért rephajtómű és rephajtómű között is van difi. Az AL-31F szovjet szemmel igen jó volt élettartam terén – nyugati szemmel már kevésbé – de tolóerő / tömeg arány és üzembiztossága tudtommal nyugati szemmel sem volt rossz finoman szólva.

    Tény, hogy a szovjet 30 éves technika lemásolásával gondok vannak.

  10. molni novara

    ezekért a dolgokért mondom azt h kína min 20 évig nem fog 5. gen rendszerbe állítani rendes minőségben(olyanban biztos menne mint egy j-10 de hát az még az orosz 4+gen technikától is le van maradva nem h egy szu-35bm/mig-35-től)
    és ezért a kijelentésemért szoktam kapni hideget-meleget

  11. dudi
    Gondolj vissza a Japánokra .
    Régen azért elég … kocsikat elektronikát és egyebeket csináltak.
    Mm már a világ legjobbak között vannak.
    Ugyan azt csinálják mint anno a Japánok.
    De ha kell példa. :CNC

  12. Amíg nem érnek el áttörést hajtoműgyártás terén, eddig szerinem semmiből sem gyártanak nagyobb sorozatot. Annyit azonban hallani más fórumokon, hogy a WS-13 nincsenek akkora gondok, mint a WS-10Aval. Valamint megkezdődtek a tesztelések JF-17el. Ha ez igaz, akkor megszűnik az oroszoktól való függőségük. Ez meg még több vásárló elött teszi hozzáférhetővé a típust.

  13. Eléggé ki vannak akadva rájuk a Suchojosok, mivel megsérteeték a SU-27-es licensz gyártását és lemásolták a SZU-33-ast engedély nélkul.
    Saját erobol tobb tíz évbe telt volna kifejleszteni saját gépet. Konnyu megvett gépeket szétszedni , lekopírozni és továbbfejleszteni ezt-azt…
    Valaki már fejbe koppinthatná oket…

  14. „Annyit azonban hallani más fórumokon, hogy a WS-13 nincsenek akkora gondok, mint a WS-10Aval.”

    tehát már elérték azt a színvonalat amit az oroszok a 80-as években tudtak… most nem tudom h sírjak vagy nevessek

    és akkor hallom azt h 10éven belül kínának lesz a második legerősebb hadserege

  15. Szerintem ez a gép nem a Viggenre hasonlít, sokkal inkább az F-5-re. Szerintem kábé a perzsa f-5 klón szintjét ütheti meg, de az ára nagyon kedvező lehet a kissebb flották számára.

    Ha a kínaiakon kívül a pakisztániak is árulni fogják, nem lepne meg ha Afganisztánba is kerülne belőle. Ha az amerikaiak gyártottak volna az f-20-asokból akkor talán ők is megtalálhatnák ezeket a piacokat egy ilyen olcsó könnyű vadásznak.

  16. „Igen, úgy hívták, hogy F-16. Mindenhova F-16 került F-20 helyett.”

    Hát Afganisztánba lehet nem fog kerülni, mert a kínai-paki könnyűvadász kábé fele annyiaba kerül. Nem értek hozzá, de szerintem az f-20 olcsóbb lehetett volna, mint az f-16. Amerikában és Európában sem gyártanak olcsó gépeket a harmadik világnak, még az oroszoknak sincs olcsó egyhajtóműves vadászuk. Attól, hogy a fejlett légiflották már használnak ilyet, exporttéren még jövedelmező lehetne, elvégre nem lenne túl költséges megtervezni egy ilyet és minél olcsóbb, annál könnyebb vevőt találni rá.

    „Képtelen vagyok olyan képet találni, ahol picit is hasonlítana az F-5E-re.”

    Az f-5 tényleg karcsúbb a jf-17-nél, nem is ebben hasonlítanak, hanem a szárnyelrendezésben. Nézd meg alulnézetben a gépet 1:12-nél és láthatod, hogy egyáltalán nem hasonlít a Vigenkacsára, annál inkább az f-5-re.

  17. http://render64.files.wordpress.com/2009/08/jf-17-1.jpg

    Erre gondolsz? Ezen is inkább Hornet / F-16 hibrid, mintsem F-5. Hogy melyik része melyik gépé, szerintem az nyilvánvaló. LERX szinet 1:1-ben Hornet. A gép szárnya és vezérsíkja F-16. A hajtómű kialakítás és pótvezérsík elrendezés F-16.

    Semmiféle F-5 hasolnlóságot nem látok. A gép kb. 35%-kal nehezebb üresen az F-5E-nél és nagyobb a fesztáv is. Igen, nem nagydarab, mint F-15, de nagyon nem pehelysúlyú F-5E.

  18. Hát igen, az eleje tényleg hasonlít a hornetre, bár az a szárnytő a képen mintha szélesebb lenne, mint a videón. Ha a hajtómű kialakítás elrendezése szerinted az f-16-ra hasonlít, akkor abba gondolom beletartozik a hajtómű beömlőnyílásának az elrendezése is, márpedig ha másban nem is, de ebben inkább az f-5-re hasonlít, mint az f-16-ra.

  19. A beömlő legalsó pontja sem megy a sárkánytest alsó vonala alá, tehát nem mondható, hogy a beömlők inkább a gép alatt vannak, mint mellette. A horneten is éppen egy picivel mennek csak a gép alsó vonala alá és az f-5-ön is a mellső rész alján vannak.

  20. Az F-5E gépen a beölők a szárnyak felett vannak, itt meg szinte végig alatta. Nem tudom, hogy miért erőlteted, szerintem semmi köze a gépnek az F-5-höz még nyomokban sem. A két gép arányai is teljesen mások. Elégg az F-5E szép hosszú órrára nézni. Ha nagyon ráérek és otthon leszek egymásra teszem a háromnézeti rajzukat, ha van olyanom.

  21. Allesmor Obranna

    A MiG-33 eredetileg egy egyhajtóműves gép lett volna, másképp a MiG LFI.

    http://paralay.com/lfi_mig.html

    Végül a MiG-29M exportverziója kapta volna ezt a nevet.
    Érdekes, hogy annak ellenére, hogy ez a név csak virtuálisan létezett (az orosz a MiG-29M-et MiG-29M-nek nevezi) tovább már nem aggadták, hanem meghagyták egy sosem létezett gépnek és az új repülő a MiG-35 lett. De még ez is csak egy proto gép.

    Akit érdekel a tudomány, vagy csak egyszerű műkedvelő, annak itt ez a nagyon hasznos link:

    http://paralay.com/

    Külön ajánlom a fórumot, mert ott vannak a naprakész infók az oroszok felöl.