|

Putyin megmondta: bagóért szórják majd a PAK-FA-t

Vicces kijelentés hangzott el a minap Vlagyimir Putyin szájából a PAK-FA legutóbbi tesztrepülésének megszemlélése után. Az orosz miniszterelnök a PAK-FA csütörtöki, egyben eddigi 16. tesztrepülése után azt találta mondani, hogy az orosz 5. generációs vadász árcédulájáról a riválisok árának mintegy harmada fog csak visszakacsintani.

Sőt! Mindezért cserébe még jobb is lesz mint a Raptor: „A fő riválisunknál az F-22 Raptornál potensebb gép lesz a manőverezés, hatótávolság és fegyverzet terén.” – nyilatkozta Putyin, akit minden bizonnyal megcsapott a kerozingőz a nyilatkozat előtt… Bátor dolog az orosz BVR rakéták történetének ismeretével pl. az AIM-120D lekörözését és több szempontból is „filléres” Raptor gyalázást ígérni egy intenzív fejlesztés alatt álló prototípus esetében.

PAK-FA összeszerelés

PAK-FA / Szuhoj T-50 | Forrás ,

Na most akkor számoljunk! Ugyan jelenlegi állapotában a PAK-FA nem ellenfele az F-22-nek, ám ha már orosz barátaink azt emlegették, ám legyen. A Raptor 2009-es fly-away költsége (mivel Putyin nettó parasztvakítás nyilatkozatából nem derült ki, milyen módon számolt árcédulára gondol, maradunk a fejlesztés költségeit mellőző mellett) olyan 150 millió zöldhasú környékén leledzik, aminek a harmada úgy általában 50 millió szokott lenni, ami valahol a Szu-35 45-65 millió közé becsült árának felelne meg.

No de hogy az ilyen lázálmok után némi kézzelfoghatóval is szolgálhassunk megemlítjük, hogy Putyin kitért arra is, hogy a program eddig 1 milliárd dollárt emésztett fel és várhatóan ugyanennyire lesz még szükség a befejezéséhez, majd megkezdődhet a hajtómű és a fegyverzet korszerűsítése. A tervezett modernizálások figyelembe vételével a legújabb Szuhoj vadásznak 30-35 éves élettartamot nevezett meg egyben.

httpv://www.youtube.com/watch?v=B5t6R9faLf8

51 hozzászólás “Putyin megmondta: bagóért szórják majd a PAK-FA-t”

  1. Sőt! Mindezért cserébe még jobb is lesz mint a Raptor: “A fő riválisunknál az F-22 Raptornál potensebb gép lesz a manőverezés, hatótávolság és fegyverzet terén.”

    Tegyük fel, hogy ez mind igaz. No és a csökkentett észlelhetőség terén? Szépek azok a kompresszorlapátok szemből a beömlőnyílásnál…

    Fegyverzet terén eddig szép ábrákat láttunk vagy azt sem. AESA radarról is eddig makettet láthatott a nagyérdemű.

    Az, hogy a képességek terén nagyzol, az egy dolog. Viszont az oroszok rugalmas árképzésének múltbéli ismeretei alapján tényleg megmosolyogatató az egész. A Szu-30 csak egy erőteljesen ráncfellvart Szu-27, ehhez képest az indiaiak a saját gépeiket kb. 5 éves késéssel kapták meg, dupla áron. A horodozó átépítés ára is „picit” megszaladt. Az ottani költségbecslők érdekesen dolgoznak, no. :)

  2. A legvicessebb még az egészben, hogy a most 20 éves előnnyel bíró jenki majd még a seggét vakarássza 10 évig?

    Mit is mondtam Chavezről és másról is régen? Egyes emberek elvesztik eszüket a hatalomtól és a valóságtól függetlenítik magukat. Csak nem ezt látjuk megint?

    És természetesen az orosz órák a leggyorsabbak és az orosz törpék a legnagyobbak. :)

  3. Az, hogy a képességek terén nagyzol, az egy dolog. Viszont az oroszok rugalmas árképzésének múltbéli ismeretei alapján tényleg megmosolyogatató az egész. A Szu-30 csak egy erőteljesen ráncfellvart Szu-27, ehhez képest az indiaiak a saját gépeiket kb. 5 éves késéssel kapták meg, dupla áron. A horodozó átépítés ára is “picit” megszaladt. Az ottani költségbecslők érdekesen dolgoznak, no. :)

    Hasonlóan látom a helyzetet. Szerintem senki nem vár el tőlük 5. gen repcsit mert még nem tudnak készíteni csak az árral kapcsolatban ne hazudnának ekkorát!

    Az orosz gáz jut az eszembe nekik az van mégis az is milyen drága!

  4. Ej-ej Vlagyimir, akkor ezek szerint számíthatunk rá, hogy 2015-ben 50 millióért fogsz nekünk ilyet eladni, ugye?

    Viszont a fegyverzet érdekes lehet, vajon arra céloz, hogy az R-77 bizonyos aspektusaiban akár jobb is lehetne az AMRAAM-nál, vagy pedig készül valami tápos továbbfejlesztett verziója?

  5. vannak nagy pofáraesések ld Algéria akik visszaküldték, hogy mi ez a szar…. de amíg vannak olyanok akik beveszik, tűrik és folyamatosan vannak addig nyomják.

    India pl jó plda. És megcsinálják velük. Lehet ez a nagyot mondok/letagadom az ár felét a jó eladási stratégia arra fele? Mert láthatóan müködik…

  6. Nyugalom emberek. Putyin politikus, és mint ilyen, nem hazudik, hanem politizál. A látogatásához fűzött kommentjének középpontjában mint láthattuk, az árképzés szerepelt. Miért? Mert a jenkiknél ez az utóbbi az, ami a legtöbb vihart kavart. És nem csak a Raptornál és nem csak odahaza.
    Az F-35-ös többlépcsős árképzési rendszere molnibalage-osan tisztán a számoknál maradva hasonlóan rugalmas.
    De, hogy ne személyeskedjek, rögvest hozzáteszem, hogy a jenkik messze informatívabbak, így egy: eleve mindenki tudja milyen bázisról indul az ő F-35-öse, kettő: azért áramlik infó rendesen az USA-ból, hogy hol is lesz majd várhatóan a számla vége.

    Végül vissza Putyinhoz. Egy bicikli van, Bogdan azt tologatja, Pogoszjan azt mutogatja, Putyin azzal pózol. Ez most a PAK-FA program. Őrizzük meg hidegvérünket, ne gyalázzuk az orosz habitust, hanem inkább szurkoljunk ennek a kedves, lelkes kis csapatnak. Majd lesz még ennél több is.

  7. Az igaz, hogy a ruszkiknal az ar, az valami olyan szam, ami az aktualis politikai helyzetet tukrozi, de az F-22 aranak harmada talan nem akkora BS, mint aminek latszik. Az F-22 exportja egyedul japannal merult fel, de ott 250 millios arat pedzegettek. 83 millio pedig a PAK-FA-ert nem irrealis ar semelyik iranyba…

  8. StarTrek: igazad van…:-)

    Zwiebi:
    83 millió a gépért…. a kerekek felfújása 25 millió, kéthetente hajtóműcsere X millió, egyéb kütyük Y millió…. Ha 2020-ra kérted, akkor 2030-ra megkapod… Ha hajófedélzetre kéred, akkor hajóval együtt Z millió, hajó nélkül nem adják. Stb. :-)

  9. Fade. Algéeria a tényleg szar,és új helyett öreg MiG-ek helyett további Szu-30-asokat vesz,szóval pofára esés de mégsem. Az ország ugyanaz meg idén már a cég is ugyanaz,ugyanis a Szuhojt meg a MiG-et összevonták,és mindkét cég vezérigazgatója a videón is látható bajszos ember,Mihail Pogoszjan.

  10. Én meg azt mondom ez a gép nem más mint egy tuningolt Szhoj35 (kompozik anyagokkal való újra gondolása) és kész, semmi más.(elektronika, fegyverzetnek meg híre hamva nincsen) Az oroszok meg akkor dumáljanak, csak hogy amikor eladni kéne akkor teljesíteni is kellene. Aki s300 nem tud leszállítani, évek alatt az menjen a :::::ba.(sunyiba) Ezt már mindenki tudja a világban, aztán csodálkoznak hogy lassan a SVÉDEK is beelőzik őket.

  11. Mééééég azok a „lopakodó” csavarok az oldalszámnál. Eszméletlen ! És erre mondják az oroszok hogy lopakodó amikor csak ezen csavarok mennyisége kitesz egy szép kis visszaverő felületet.

    Tudom majd késöb megoldják. Ha más nem majd kitekerik őket mert ha nincs ott akkor nem is láthatja a radar.

    Ez a gép lopakodónak csak tákolmány. Úgy ahogy az elötem lévők is leírták egy Szu-27 ujabb verziója.

  12. Az iráni fórumon oroszok is írnak. ( szerintem bennfentesek) Azt állítják ismerik a lopakodó technikákat.(hiszen az ő tőlük származik) Több megoldást is felsorolt! A következőt állította a fickó: A mig21 lefújtak 1 speciális festékkel kísérletképpen, és a radar észlelhetősége 1/3 lett az eredetinek.(mást nem változtattak) Szerinte nem a láthatóság kérdése az egyetlen probléma, sokkal inkább probléma hogy az milyen tartományban legyen, illetve a saját jelkibocsátás problémaköre!(hajtómű, saját berendezések elektromos zaja ” generátor”!?!?)

  13. Ja, arra gondoltam amit lelöttek. Ok h nem egy müködö gép,de azért sokmindent el lehet lesni róla nem? Ha mástnem a festék összetételét kielemezhetik? Vagy annyira kuka lenne a gép h semmit se lehet tanulni belöle?

  14. A festék összetétel kielemzése nem sokat jelentett volna, mert akkor már 20 éves volt. Nem egy világ nagy csoda. Jenki szemmel elavult, hiszen erősen mérgerző volt, a géphez csupasz kézzel nem is lehetett núylni. Nem véletlen illették „toxic avenger” gúnynévvel. Ezt felesleges lett volna lemásolni. Szerintem az oroszok is eljutottak már oda, hogy ne ilyen bevonatot alkalmazzanak.

  15. az ororszok már a 1980-as évek óta kísérleteznek ilyen festékekkel/bevonatokkal
    csináltak is olyat az oroszok h a kísérlethez használt szu-25-öt kiállították a moszkvai repülőmúzeumba úgy h a radar elnyelő festéket rajtahagyták amikor ez valakinek feltűnt persze azonnal kicserélték egy másik gépre de addig ott álldogált a gép :)

  16. a lopakodó technikat már a nácik is pedzegették…. ez nem nagy kunszt

    Ez alapvetően téves. Ők csak csupaszárny gépet akartak. Egyáltalán nem volt cél a kis RCS. Ez teljesen véleten volt. A jenkik is teljesen véletlenül találkoztak ezzel a kísérleti csupaszárny bombázónál.

  17. Allesmor Obranna

    Nagyon sok múlik a bevonatokon. Ahogy itt is mindenki megdöbbent, hogy miért nem szögletes a PAK-FA fúvócsöve, majd ugyanígy mindenki elfogadta, hogy az F-35-öshöz hasonlóan itt is megoldható az alacsony észlelhetőség kerek fúvócsövekkel, úgy fogja majd a kedves fórumozó közösség elfogadni azt is, hogy nem a csavarozás megléte/elhagyása a „lopakodás” záloga.

    http://www.jsf.mil/images/gallery/sdd/f35_manufacturing/a/sdd_f35manfa_047.jpg

    http://www.murdoconline.net/wp-content/uploads/2008/08/f35c_fuselage.jpg

    Attól, hogy egy gép borításánál csavarozás látható, nem jelent semmit.
    A bevonatra visszatérve, anno a mi MiG-23-asainkon is meglévő teflonszürke festés túl azon, hogy harcászatilag minden aspektusból jóval előnyösebb volt (még a szürke betonon állva is) rendelkezett némi radarhullám-elnyelő képességgel is. És még esztétikusabb is volt. Bár ez szubjektív.

  18. Tudjátok, nagyon érdekes dologra figyeltem fel. Az általam amúgy szépnek tartott PAK-FA hajtóművei olyan „csupasznak”, fedetlennek, radar szempontjából furcsának tűnnek…

    Ugyanakkor egnéztem egy Berkuit videót. Tőkélets álcázó formatervet láttam. Komolyan. Sőt, amerikai katonai elemzők épp a Berkuitot látták mé két éve is a Raptor valódi ellenfelének…

    Kérdésem: vajon a Berkuit van amiben valóságosan felülnúlja az új gépet, vagy csak egy profi kísérlet, demonstráció?

    – miért nem alkalmazzák azt a burkolási technikát, mint ami ott már természetes???

  19. comandante , jelenleg az orosz KUB-okal is leszedett volna minden támadó gépet a több sebből vérző magyar légvédelem, az amerikaiakal közös hadgyakorlaton…

    Hogy mit tud az ss-300-as? Na azt képzeld el… Az egész nyugat pánikol, hogy ne jusson bele Iránnak… Nem azért nem kapták meg, mert nem tudják leszállítani, hanem mert amcsi-orosz üzletek állak útjában:)

  20. comandante , jelenleg az orosz KUB-okal is leszedett volna minden támadó gépet a több sebből vérző magyar légvédelem, az amerikaiakal közös hadgyakorlaton…

    Ezt te komolyan gondolod? 1999-ben az ALE-50 + ALQ-131/184 zavarelhúzás gyakorlatilag kinyírta a Kub-ot. Azzal csinálták a legtöbb indítást – lévév mobilabb, mint a Nyeva – mégsem értek el sikert.

    @Igla
    A Berkut max. techdemo lehetett. A jenkik már 13 évvel azelőtt vizsgálták az előrenyilazott szárny előnyeit és hátrányait. Azóta fejlődtek a szerkezeti anyagok, de nyomokban sincs olyan iroda, aki előrenyilazott szárnnyal tervezne. Számomra örök rejtély, hogy miért épült meg a gép és főleg, akkor amikor.

  21. Allesmor Obranna

    Szerintem most hagyjuk az amerikai statisztikákat és maradjunk csak a Berkut hajtóművénél. Főleg azért, mert az amerikai statisztikákhoz nem értek, a Berkut hajtóművéhez meg szintúgy nem, de legalább van véleményem.
    Szóval a Berkutnál azért olyan a fúvócső amilyen, mert a D-30F6M, vagy D-30F11 nem rendelkezik mozgó kontúrú GSF borítással. Ezt még anno a MiG-31-esek prototípusainál hagyták el, mert nagy sebességnél egyszerűen leszakadtak. Azóta meg nem gyártott hozzájuk ilyet senki. Még az egy szem Berkut kedvéért se. Ami Berkutnál érdekes, az a sárkány egész felületének borítása. Pontosabban a lemezillesztések minősége. Sokkal jobb, mint bármelyik másik orosz gépé. És, hogy miért építették meg az oroszok? Mert Pogoszjan a gép főkunstruktőre ezt a szárnyformát tartotta a legmegfelelőbbnek. Akkor. Amikor még volt tétje a dolognak. Ne feledjük, anno a B-70-es se techdemónak indult, mégis az lett végül belőle. A Berekutot is komoly vadászgépnek tervezték, de a sorsa végül más lett.
    Egy előnye volt is a gépnek, történetesen a nagyméretű kompozitelemek gyártástechnológiája, ami akkor a Szuhojnál kikiséréletezésre került. Mint ahogy a kormányvezérlő rendszer is. meg a belső fegyvertér. Nem véletlen, hogy egész mostanáig repült a gép. És még idén lehet, hogy repüli is fognak vele.
    A PAK-FA hajtóműve meg még változni fog. Ugye, Oroszországban vagyunk, ahol sok verzión keresztül történik egy típus evolúciója, csak győzze a lelkes nethuszár kivárni. És most még csak az első protopéldánynál tartunk…

  22. igla: KUBokat láttuk teljesíteni gyakorlatban is pl szomszédban 1999ben. Ennyit a folyamatos bemérésről. Engem az se lepne meg ha a gripen saját rendszere súlyos gondokat okozna neki.

    Egy load difuser nem a kinek a nagyobb farka verseny, megvolt mit kell gyakorolni és az történt. Ha zavarásra akarnak felkészíteni hoznak min egy learjetet ahogy korábban is aztán a KUBosok gyakorolhatnak.

  23. S300 kimaradt…. szóval a pánikol „kicsit” erős. Tényleg csillió modon megoldható a helyzet. pl egy tényleg egyszerű könnyen belátható megoldás: Mi van ha elindul 300tomahawk az irányukba? őőő ha baromi szerencsések, csoda történik… lelőnek 100at. 200 becsapodó tomahawk szerinted mit csinál az iráni légvédelemmel…. na onnantól úgy sétálnak be ki ahogy tetszik. És akkor ez egy brute force, semmi zavarás, B2…. nincs benne.