Az érdekes kinézetű repülőgép feladata a rossz nyelvekkel ellenben nem az ellenség halálra röhögtetése volt! A MiG-8 Utka (Kacsa) az első szovjet repülőgép, ami nyilazott szárnyakkal repült.
A bevezető után könnyen kitalálható, hogy a MiG-8 típusú repülőgép a nyilazott szárnyakkal kapcsolatos kutatások fő kelléke volt. Kevesen tudják, hogy az imperialisták által rettegett, Mikojan-Gurjevics által fémjelzett MiG-15-ös szárnyait ezzel a géppel kísérletezték ki, pontosabban az Utkának ez volt az első számú feladata.
A MiG-8-as 1945 februárjában látta meg a napvilágot, természetesen még csak a tervezőasztalon. Fejlesztéséért Adrianov, Matyuk, Pelenberg, Szeletszki és Csumacsenko mérnökök feleltek. A repülőgéphez az akkoriban fellelhető lehető legkönnyebb anyagokat használták, így az főleg fenyőrúd, rétegelt lemez és vászon felhasználásával készült. A nagyobb stabilitás érdekében a 6,8 méter hosszú, 2,48 méter magas és 9,5 méter fesztávolsággal rendelkező Utka egy előszárnyat is kapott az orrára. A gép legfontosabb része persze a négy személy befogadására alkalmas kabin fölött elhelyezett szárny volt, amit 20 fokos szögben hátranyilaztak.
A MiG-8-as mozgatásáról egy 110 lóerős Svecsov M-11MF jelölésű dugattyús motor gondoskodott, aminek különféle modifikációi többek között a Polikarpov Po-2-ben és a Jakovlev-féle kísérleti koaxiális helikopterben (Jak EG) is teljesítettek szolgálatot. A meghajtás másik fontos eleme a 2,35 méter átmérőjű tolólégcsavar volt.
A kettő darab, összesen 118 liternyi üzemanyag befogadására alkalmas dúralumínium üzemanyagtartály a szárnyakban kapott helyet, míg a 18 literes olajtartályt a kabin mögött helyezték el.
A Kacsa első repülése még 1945 augusztusának első felében megtörtént, majd ezután kezdetét vette a nyilazott szárny különféle repülési üzemmódokon történő tesztelése. Az információk gyűjtése egészen 1946 májusáig tartott, ám a kutatási projekt lezárta után továbbra is “rendszerben” maradt az egyetlen példányban készült MiG-8-as Utka.
Persze ekkor már a MiG Tervezőiroda különféle logisztikai feladataiból vállalt magára néhányat.
Főbb adatok
- Személyzet: 1 pilóta, 3 utas
- Hossz: 6,8 m
- Fesztáv: 9,5 m
- Magasság: 2:48 m
- Szárnyfelület: 15 m²
- Üres tömeg: 746 kg
- Felszálló súly: 1090 kg
- Maximális felszállósúly: 1150 kg
- Motor: 1 darab Svecsov M-11, 75 kW (100 LE)
- Maximális sebesség: 215 km/óra
- Maximális repülési magasság: 5200 m
- Hatótávolság: 500 km
Írta: Figula Csaba (aerofriends.hu)
De cool, olyan mint egy jövőbeli repülő autó koncepciómodell, nagyon jópofán néz ki. A korához képest meg főleg nagyon előremutató dizájn.
Íme egy kis videó róla, és kecses röptéről: http://www.youtube.com/watch?v=zzXGc84CO28
Olyan mint a Nakajima Shinden.
http://www.youtube.com/watch?v=KL0GFQL1BFo&feature=related