|

Lezuhant a Lengyel Légierő üzemeltette elnöki különgép

Az elmúlt napok sajnálatosan közelről sem voltak mentesek a légibalesetektől és légikatasztrófáktól, többek között fedélzetén összesen 96 fővel (88 utassal és 8 fős személyzettel), köztük a lengyel államfővel, Lech Kaczyński-vel és feleségével, a vezérkari főnökkel, illetve a parlament több magas rangú tagjával együtt szombat délelőtt a földbe csapódott a Lengyel Légierő Tu-154-ese is.

Mindenképpen ezen utóbbi eset a legsúlyosabb az elmúlt napok eseményei közül. A Lengyel Légierő üzemeltette Tupoljev Tu-154M fedélzetén a magas rangú lengyel delegációval az oroszországi Szmolenszk katonai repülőterén kísérelte meg a leszállást, a delegáció a Katyńi vérengzés 70, évfordulója kapcsán rendezendő megemlékezésre tartott.

A tragédia pontos körülményei még nem ismertek minden vonatkozásukban, annyit lehet tudni, hogy a gép sűrű ködben kísérelte meg a leszállást, miközben pár perccel 11 óra előtt (10:56 moszkvai, 08:56 közép európai idő szerint), a kifutópályától mintegy 1,5 kilométernyire fáknak ütközött, majd a becsapódás következtében megsemmisült, addigra mintegy 700 méternyire (olvasni 3-400 métert is) megközelítve a kifutópályát.


Lengyel Tu-154M katasztrófa nagyobb térképen való megjelenítése

Az elérhető információk szerint műszeres leszállítás hiányában és pocsék időjárási körülmények miatt (~500 méteres látótávolságot jelentettek) a végzetes megközelítés már a negyedik próbálkozás volt a gép személyzetének részéről, akik állítólagosan a javaslat alapján bár fontolgatták Minszk vagy Moszkva repterét, mint alternatívát, végül mégiscsak az eredeti terv végrehajtása mellett döntöttek.

Az április 10-én lezuhant lenegyel elnöki gép 2010 februárjában, a lengyel államfő horvátországi látogatása során

Az április 10-én lezuhant lenegyel elnöki gép 2010 februárjában, a lengyel államfő horvátországi látogatása során ,

A tragédiának – melyben a lengyel haderő magas rangú vezetői közül a legtöbb odaveszett – nincsen túlélője.

88 hozzászólás “Lezuhant a Lengyel Légierő üzemeltette elnöki különgép”

  1. Igen, ez valóban egy durva eset, a lengyel vezetés egy jelentős része odaveszett.

    Mindenesetre ha tényleg 1,5 kilométernyire kapták el a fákat akkor ott valamit elég rosszul mértek fel a távval kapcsolatosan szerintem. Persze az időjárási adatok alapján rohadt rossz látási viszonyok is lehettek…

  2. Egy elnöki gépen nincs műszeres leszállítás? Elvileg tavaly modernizálták a gépet, igazán rakhattak volna bele valamit. A tanulsá az, hogy egy gépre ne rakjunk össze sok magasrangú embert(kisebb, de több VIP-gép kell). Az oroszok is megszívták CSecsenföldön vagy Afganisztánben, mikor egy sztrelával lelőttek egy Mi-26-ost amin majdnem 100 katona volt, köztük magasrangú tisztek, tábornokok.

    RIP

  3. Mármint a földön hiányzott az ILS. Olyan helyre próbáltak meg leszállni, ahol nem volt ilyen. Én legalábbis így értettem.

    http://www.sg.hu/listazas_msg.php3?id=1080657777&no=11542

    A gép egyáltalán nem tűnik lesajnáltnak. Az avionika nagyon okésnak tűnik. A gép sem lehetett úl megviselt, ha mindig is külön gép volt. A gép fel volt újítva, tehát a naptári élettartammal gond nem lehett. Repült óra sem lehetett sok benne.

    Rossz idő + nincs ILS. A végeredmény ismert.

  4. Gondolom az ILS avionikai komponense megvolt, csak a fogadó reptéren nem volt/nem működött. Éppen ezért nagyon egyetértek azzal amit molni írt. HOGY A TÚRÓBA volt megengedhető, hogy ha már ilyen adottságú (esetleg menetközben megnyiffant rendszerű?) reptérre küldik őket, akkor a gondolom az időjárás miatt erősen javasolt alternatív repterek helyett inkább negyedszer is ráfordulnak. Negyedszer…

    Ez így most jobb nekik, mint hogy ha esetleg elnapolva lett volna? A gép kivárhatta volna Moszkvában vagy Minszk-ben is az időjárásban beálló javulást. :|

  5. A repülőteret a rossz időjárás miatt lezárták. A torony javasolta a pilótának hogy Moszkvában vagy Minszkben szálljanak le.
    Én eddig úgy tudtam hogy ha lezárnak egy repteret akkor legfeljebb vészhelyzetben lehet oda leszállni.
    A torony szava a döntő, ha azt mondja menj máshová, akkor a pilóta máshová megy.
    A gép viszont a negyedik leszállási kísérletnél zuhant le.
    Kaczyński legendásan utálta az Oroszokat, tavaly (állítólag) kiakadt a miniszterelnökére amiért Putyint beengedte Lengyelországba. Valószínűleg nem akart Moszkvában leszállni.Neki ne mondják meg a ruszkik hogy ő mit csináljon… A pilóta meg nem ellenkezett…
    Arrogancia+ rossz idő- légikatasztrófa.

  6. Emlékeztek rá, hogy a nagy lengyel hadvezért, Sikorsky tábornokot „repülőgép-szerencsétlenségben” tették el láb alól Gibraltárnál 1943-ban, mert nem volt hajlandó beleegyezni, hogy az angolszászok kilóra eladják a hazáját Sztálin Jóskának?

    Szerintem itt is ki fog derülni majd jó sok év múlva, hogy repkedett ott pl. egy Szu-24 EW változat és éppen zavargatott, mondjuk GPS-t. Azért zavargatott, mert épp le volt zárva a reptér, így nem lehet probléma, ha gyakorol. Ja, hogy „elfelejtettek” szólni nekik az elnöki különgépről? Na, bumm. Tuti, hogy nem lesz belőle NATO V. cikkely…

    Indíték pedig bőven volt a mészárlásra. Ne feledjük, éppen pár napja Prágában egyezett meg Medve és Obama, ill. az őket irányító erő arról, hogy új világrendet csinálnak maguknak – nem rakétapajzs lesz, hanem olajmutyi. Ezután volt az utolsó vacsora, ahol a meghívott közép-kelet európai államok vezetői Júdás-csókot kaptak Amerikától, mielőtt visszadobják őket a muszka birodalom ölelő karjaiba.

    Ezt a kelet-nyugati új világrend-szerződést most vérrel pecsételték meg, 132 igaz lengyel vérével. Azok az szabadkőműves páholyok és mindenféle halálkultuszos egyetemi „testvérületek”, mint a „Skulls and Bones”, ahonnan a mai világpolitikai elit kikerül, nagyon fontosnak tartják ilyen az okkult rituálékat. Maga a prágai vár, a új világrend szerződés helyszíne is fontos, mert ott dolgoztak Rudolf császár hírhedt kabbalista alkimistái, akiket ők elődjeiknek tekintenek a hatalom és az elmék manipulálásában.

    Lengyelország az egyetlen állam a világon, ahol az alkotmány tiltja a titkos társaságok működését! Ez nem fér bele az új világrendbe, de most lefejezték az ötszögű országot, indulhat hát a nagy európai átrendezés.

    Csak Szűz Máriában bízhat a lengyel és magyar nép, ha igaz védelmezőt keres. Kérjük segítségét, hogy juttassa a katasztrófában elhunyt lengyelek lelkét az Úr színe látására!

  7. > Az USA legnagyobb kelet-közép-európai szövetségese Lengyelország.

    Már nem, a rakétapajzsot is kihúzták alóluk. Amerika, Németország és a ruszkik is a vesztüket akarjék, mert csak baj van egy ilyen középhatalommal, pl. bezavarnak a csővezeték-bizniszbe – kb. annyira örülnek nekik, mint anno Jugoszláviának. Az ilyet a nagyhatalmi logika szerint vagy be kell olvasztani valakinek a hatalmi blokkjába, vagy részekre szét kell kapni.

    A lengyeleknek már mindkettőből kijutott a történelmük során, élni akarásuk bizonyítéka, hogy ma is megvannak és egyben vannak!

  8. Tacsko.
    Kis bibi a gondolatmeneted logikájában: Őszel elnökválasztás lett volna, így csak pár hónappal lesz korábban. Semmi értelme nem lett volna most egy Orosz merényletnek. (Nem olyan hülyék hogy a saját földjükön akarják hogy meghaljon az egyik legádázabb politikai ellenfelük)
    Ha valami úgy néz ki mint egy kacsa, úgy hápog mint egy kacsa, olyan a szaga mint egy kacsának, akkor az elég valószínű hogy egy kacsa.
    Bármi volt is a katasztrófa oka( valószínűleg baleset) várhatnál pár napot…

  9. Szasztok!
    Nagyon varom hogy elokeruljon a fekete doboz es magyarazatot adjon a felmerult kerdesekre. Hogy oszinte legyek, egyaltalan nem lepne meg ha nem talalnak meg, vagy megsemmisultnek veszik. Nagyon durva eset. Pont a Lengyelekkel esik meg mindez, a magyarok egyetlen igazan barati/testveri allamaval. Tobbszor jartam naluk az utobbi evekben, es nagyon kedvelem oket.
    Nyugodjanak Bekeben ! Rest in Peace !

  10. Tacsk0!

    Ha már egy lehetséges összesküvés forgatókönyvéről beszélsz – figyelmen kívül hagyva a kegyelet elvárásait – annyit megjegyeznék, hogy bár olyanok haltak ma meg, akik nem voltak Oroszország barátainak tekinthetőek, kizártnak tartom, hogy a Kremlnek köze lenne hozzá.

    Ha ugyanis összeesküvésről beszélnék, akkor azt mondanám, hogy ez az esemény azoknak lehetett volna érdeke, akik nem akarják a lengyel-orosz viszony javulását. Főleg a látványos Putyin-Tusk találkozó után…

    De maradjunk annál, hogy emberi tévedés, mulasztás, hiba okozta a tragédiát.

    M

  11. Montezuma ezt írta:
    „Már nem a torony dönt. A torony pontos jelentést kell, hogy adjon az időjárásról és a leszállópályák állapotáról, de a leszállás megkísérléséről vagy halasztásáról a pilóta dönt.”

    Montezuma,én hiszek neked,de ez elég érdekes, kb.a visszanyal a fagyi esete.Akkor ezek szerint mindenki akkor száll le amikor akar?vagy ha épp már valaki kettétörte magát a betonon akkor beleszáll a másik mert a pilóta úgy dönt?
    Ugye ez csak az időjárásra vonatkozik?

  12. Nyugodjanak békében R.I.P.

    Molninak igaza van, elsőre ez egy orbitális pilótahibának tűnik. Mivel köd volt, elvileg műszaki hiba is előfordulhatott, senki nem láthatta(mármint kívülről). Ez megmagyarázná, hogy ilyen távolságban csapódtak be az erdőbe. Szomorú történet, kíváncsi leszek a kivizsgálás eredményére. arra egyébként nincs valami szabály, hogy egy állam hány vezetője tartózkodhat ugyanazon a járművön egy időben?

  13. Üdv Mínusz!

    A pontos és részletezett eljárást nem ismerem, de – számomra is meglepő módon – az alap protokoll szerint a pilótának kell döntenie a torony tájékoztatása alapján. Nyilván, ha például nincs szabad leszálló pálya, akkor nem tud majd leszállni.
    A torony – véleményem szerint – csak közvetlen vis maior esetén adhat utasítást egy pilótának. Érdemes lenne ennek utánajárni pontosan, gondolom, nem titkos információ.

    Ebben az esetben viszont nem ez volt a helyzet, a torony mindössze rossz látási viszonyokról jelentett és javasolt más, közeli repteret a leszálláshoz.
    Ne feledjük, egy elnöki különgépről beszélünk, amely kevés órát repült, rendkívül jól karban volt tartva és minden szükséges navigációs eszközzel rendelkezett. A karbantartást ráadásul Lengyelországban végezték, tehát saját szakember gárda kezei közül került ki a masina.

    Erről az egész esetről egyébként van ötletem, de ezt inkább most nem forszíroznám, majd talán legközelebb…

    Üdv: M

  14. arra egyébként nincs valami szabály, hogy egy állam hány vezetője tartózkodhat ugyanazon a járművön egy időben?

    Az USA elnöke és asszem alelnöke soha nem utazhat egy járművön, és mintha lenne még pár ilyen „összeférhetetlenség”.

  15. NYugodjanak békében.

    Kár azon konspirálni hogy őket megölték.

    Hogy az orosz-lengyel kapcsolatok javúlnak az szerintem természetes dolog.

    Oroszok mezőgazdasági szempontból egy nagy piac ahova a lengyelek jelen akarnak lenni.
    Másik oldal az oroszok nagy energia hordózó kitermelők.
    Aki mind Európát mind már Ázsiát eltátják.

    Putyini éra inkább gazdasági kapcsolatokat építi. Franciákkal is egyre jobb a gazdasági kapcsolat.
    Külföldre eladott vadász gépeikben szinte minden 2. műszer francia.
    Ami a franciáknak is jó üzlet. A Misztrál üzlet is pár francia hajó gyárnak jól jön . Renault is az orosz piac felé kacsingat.
    Fordítva a Magna korszer majd nem megszerezte az Opelt és a hozzá tartozó korszerű technológiákat.

    Putyin megakadályozta a oligarhák ki árusítsák hazáját. Most meg a nagy beharangozott fegyverkezés mellett a iparuk is fejlesztésére is törekednek. Új gyártástani eljárásokat beszerezni hogy kész termékeket is eltudjanak külföldön adni nem csak nyersanyagot.

  16. > kitöl is tudjuk, hogy 4* fordult rá? hát a ruszkiktól.

    Szerintem nem fordult rá négyszer, vagyis nem próbálkozott háromszor újra átstartolás után. Az orosz hírszövegekben a „negyedik forduló” kifejezés szerepel, ami a szokásos iskolakör utolsó fordulója, hogy ott esett le és valszeg ezt fordította félre a világsajtó négyszer fordultnak.

    > Másik oldal az oroszok nagy energia hordózó kitermelők. Aki mind Európát mind már Ázsiát eltátják.

    Az oroszok a hazaáruló Schröder segítségével már régen megkerülték Lengyelországot, a csővezeték a tenger alatt megy direktben orosz földről német földre – neki pedig olajcége elnöki kinevezést dobott Putyin, miután hazájában elcsapták az egész Európai egységre veszélyes különalku miatt.

    Németország és a ruszkik mindig is Lengyelország felosztására törekedtek és a németek az általuk németnek tartott minimum egynegyed részt vissza akarják szerezni a mai Lengyelországtól. Lengyelországot ugyanis a II. vh. után rögtön egyben párszáz km-rel nyugatabbra tolták, hogy a keleti részt a sztálini SZU megtarthassa, cserében fajnémet területekkel pótolták ki a nyugati oldalon.

    A német fél ebbe nem soha tud belenyugodni, bár a politikusaik látványosan mosolyognak, de első adandó alkalommal meglesz a hátbadöfés. Az orosz meg abba nem tud belenyugodni, hogy a polákok és a vengerek nem szatelitek többé a birodalmukban…

  17. > ha a mobilomba lévő! GPSem max 2-3m téved, hogy lehet ennyire mellérakni a gépet?

    Ha esetleg repült arra pl. egy EW változatú Szu-24 és zavart, akkor a GPS eszközük akár Bukarest-Alsóra is mutathatta őket… Ámbár feltenném, hogy a lengyel kormánygépen katonai csatornás vevőjű Navstar GPS volt, ami elvileg zavarásállóbb, mint a polgári.

    Ez esetben felmerül, hogy az orosz kémek már ezt a titkos kódot is ellopták – vagy pedig a NY-TV tengely adta ki az aznapi kódinfót, hogy segítsen megszabadulni a kényelmetlenül keményvonalasan hazafias lengyel politikai elittől.

    > ez az esemény azoknak lehetett volna érdeke, akik nem akarják a lengyel-orosz viszony javulását

    Akik nem akarták a lengyelek oroszok előtt való térden csúszást, azok már mind halottak, mert rajta voltak a lezuhant Tu-154-es kormánygépen. Ezentúl tehát a lengyel politikai elitet megalkuvásra hajlamos, megfélemlíthető és megvesztegethető alakok fogják alkotni, mert csak ilyenek maradtak.

    A vén KGB-róka Putyin csicskát fog csinálni belőlük, de remélem a nép és az rkat. egyház nem hagyja veszni a hazáját. A lengyelek gyűlölik az oroszokat a sok évszázados történelmi gaztetteik miatt!

    Egyébiránt Mo. következő minálnokának érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy Csermanek „Kádár” János diktátor talán mégsem volt olyan hülye, amikor mindig csak páncélvonaton volt hajlandó utazni. Nekünk sincs kevesebb rosszakarónk, mint a lengyel testvéreinknek!

  18. Az időjárási viszonyokkal kapcsolatban megjegyezném, hogy az oroszok képesek az időjárás nagyarányú manipulálására, pl. esőfelhők előidézésére repülőgépekről végzett vegyszeres szórással.

    Ezt alkalmazták is pl. Csernobilkor Moszkva „védelmére”, helyette a legjobb ukrán mezőgazdasági területek egy nagy részét pusztította el az idő előtt kihullajtott sugárszennyezés.

    Szóval ha „tegnapra” kellett nagy fekete felhőt, esőt, ködöt varázsolni a lengyel kormánygép elé, amiben eltűnhetnek az élet színpadáról, a ruszkik azt is simán megcsinálhatták. Egy kis GPS-zavarás hozzá és kész a halálcsapda.

  19. ha a mobilomba lévő! GPSem max 2-3m téved, hogy lehet ennyire mellérakni a gépet?

    Nem vagyik benne biztos, de a GPS csak a navigációt segíti. Van olyan automatikus leszállórendszer ami GPS-t használ? Én nem értek a civil repüléshez, de emlékeim szerint nincs.

  20. Beteg vagy! De komolyan, vagy a moszadnál ennyire sok a szabad időd.

    Szerencsétlen emberek emberi hiba miatt meghaltak sajnos.
    Eu-nak Ivánékon kívül milyen energia hordozó beszállítói lehetnek.
    Nabuco max Iráni gáz ment volna. Ez viszont azt jelentette hogy partnernek kell őket tekinteni.
    Eu valós urainak ez nem volt érdeke.

    Ivánnak tök mindegy hogy Kína vagy a németek veszik meg a energia hordozóit.

    Oroszok nagy húzása a Ázsiai földgáz és kőolaj vezeték volt.
    Ezzel politikailag nagyobb előny élveznek mint ha hirtelen kiállítottak volna 20 új SN-t.

    Ők nem függnek tőlünk mi viszont függünk tőlük ez van.

  21. Tacsk0

    Az össze esküvés elméleteid fárasztóak.

    Oroszok örülnek aláírták a START szerződést megúsztak egy fegyverekzési versenyt.
    Így több jut nekik a gazdaságra. Amire nagyon ráfér a fejlődés.

    Ha valakinek dereng oroszok mért nem tudnak még több hajót építését elkezdeni. Mivel korlátozott a hajó acél gyártásuk meg nem is lenne elegendő jó képzet hajó építőjük.

    Szu-34 mért küszködnek mert megint a gyártási kapacitásuk gyengus.
    Hiába akarnák az olaj bevételeket fegyvere költeni de korlátozott a évente legyártható mennyiségek.

    Ezt hogyan lehet megoldani ha növelik a civil ipar teljesítményét új polgári gyártás technológia ismeretekre tesznek szert és azokat meghonosítsák.

    Ezt mikor lehetséges ha a külpolitikájuk vissza fogott és stabilnak látszik.
    Putyinék ezt teszik a mostani Kazak helyzetet is.
    Vissza fogottan kezelték.

    Mivel csak ilyen önmérséklet mellet nem fog senki se sipánkodni hogy mért mennek az orosz honba új CNC esztergák stb.

    Közben meg az embereknek nőhet egy picit az élet színvonala.
    Növelehetik azon szakemberek számat akikből hiány van.

    Ésszerűsíthetik a hadseregük szerkezetét eszköz állományát.
    amijük marad az pöcre mennyen és új eszközök érkezzenek.

    Ezekből jön mi értelme eddigi diplomáciai munkájukat kukába dobni egy NATO állam vezetőinek álcázott likvidálásával?

  22. Molnibalage. Amit belinkeltél megvilágítja az emberi háteret.

    Lehet hogy pár önfejű ember okozta a gép vesztét. A pilótákra is mekkora nyomást gyakorolhattak az utasok!

    Főleg hogy hívatlan vendégek voltak és mint a feldúlt kis kakas úgy akartak oda menni.

  23. Már éppen készültem összeírni azt, amit ő nálam csak sokszor jobban és részletesebben megtett. Nagyon kényelmes volt linkelni. :)

    A parancsmegtagadásos esetről eddig nem tudtam, de az ügy kimenetele fényéban a pilótát sem értem. Igaz, hogy megvádolták azzal amivel, de aztán kitüntették. Ezzel lényegében elküldték a saját elnöküket melegebb éghajlatra és igen erősen tudatosították azt, amiről a lenti linken olvashattok.

    http://lemil.blog.hu/2008/02/01/szun_ce

    „Felség! Attól a perctől kezdve, hogy tábornokoddá neveztél ki és én ezt elfogadtam, olyan hatáskört biztosítottál nekem, amely lehetővé teszi számomra, hogy bizonyos utasításaidnak ne engedelmeskedjem!”

    Cseréld ki a felséget akármilyen titulusra. Lehet, hogy te vagy az elnök, de ÉN vagyok a pilóta. Ha én azt mondom, hogy nem szállunk le – mert beledöglünk, te nagyokos – akkor nem szállunk le.

    Soha nem értem meg azt, hogy kit érdekel a „nyomás”, ha bele is halhat ebbe nyomásba. Egy pilóta nem fog éhenhalni, mert nincs munkája legfőképp egy olyan, aki ilyen gépet vezethet. Elvileg kavilátsai alapján kerül oda. Nem hiszem, hogy egy légitársaság se alkalmazná azt, aki p. az USA elnöki különgép vezette. Jó, ez nem USA elnöke, de azért egy ország úgymond krémjét viszi ide-oda.

    Ha én lettem volna a pilóta, akkor a „rúgjanak ki, nem érdekel, de még xy vezető se döntsön az én éltemeről, mikor nem az ő hatásköre” elv szerint cselekedtem volna. Lehet, hogy xy állami vezető a fegyveres erők főparancsnoka, de a parancsnoki lánc tudtommal az nem úgy épül fel, hogy az elnök közvetlenül parancsol, de ez még fegyvernemenként, de talán még katonai alakulatok között is így van. A zw páncéloshadosztály ezredese nem parancsnlt normális körlmények között mondjuk Franciaországban 1944-ben a 101-es ejéseknek.

    Ugyanez pepitában, hogy tengernagy sem parancsol Joe Doe Army közlegénynek. Hiába rangban felüli, nem az ő felettese. Nem része az ő „rendszerének”. Az elnök is a vezérkarral konzultál, és aztán azok szépen lefelé haladva megvalósítják a politikai döntéseket szakmai alapokra helyezve. Ha nem lehetséges, akkor meg jelentik, hogy nem megy és közlik a feltételeket, hogy mi kell a parancs végrehajtásáshoz. (pl. ha úgy eszköz, repcsi, hajó, stb. kell ahhoz, amit a politikus urak elvárnak) Jelen esetben ez azt takarta volna, hogy tisztelt elnök úr:

    1. Várunk, hátha felszáll a köd.
    2. Kitérő reptérre megyünk, ahol vagy van ILS vagy ahol le lehet tenni a gépet a pilóta két szép szeme használatával.
    (3. Ha ez nem tetszik akkor én kiugrok és tegye le más a gépet, mert belehalhatok veletek együtt, de én nem akarok.)

  24. Üdv Montezuma!
    „A pontos és részletezett eljárást nem ismerem, de – számomra is meglepő módon – az alap protokoll szerint a pilótának kell döntenie a torony tájékoztatása alapján. Nyilván, ha például nincs szabad leszálló pálya, akkor nem tud majd leszállni.
    A torony – véleményem szerint – csak közvetlen vis maior esetén adhat utasítást egy pilótának.”

    Ha ez így van, akkor talán át kellene gondolni a szabályozást ennek az esetnek (is) a fényében a nemzetközi repülésirányító szervezeteknek.
    (Én úgy tudtam, ha a torony azt mondja, úgy látom a körülményeket figyelembe véve hogy most ide nem szállsz le, akkor a pilóta oda nem száll le!- kivéve vészhelyzet esetén)

  25. (Én úgy tudtam, ha a torony azt mondja, úgy látom a körülményeket figyelembe véve hogy most ide nem szállsz le, akkor a pilóta oda nem száll le!- kivéve vészhelyzet esetén)

    Én nem tudom, hogy hogyan van, de az adott típus időjárási minimumát nem biztos, hogy ismeri a torony. A légiirányítás úgymond „csak” lehozza a gépet, ha van szabad „slot” éppen, és a sorbanálló gépek között prioritások alapján dönt, hogy mi jöhet le elsőnek. Az, hogy abban a „slotban” le tudja -e hozni a pilóta a gépet az adott körülmények között, az már nem olyan biztos, de volt már rá példa, hogy hiányos infók miatt baleset lett a vége.

    Ilyen volt Avianca Flight 52 is. A légiirányításnak nem szóltak időben, hogy üzemanyagprobléma van. Aztán a gép szépen lezuhant, mert elfogyott a keró. A toronynak nem volt infója a helyzetről.

  26. Szerintem itt volt csomo komoly problema. Mert a megkozelitesi eljaras soran a check-list szerint a magassagmero beallitason tul, a radiomagassagmero kritikus magassagot jelzo hangjelei mind utalhattak volna a veszelyes manover jelenletere. Ugyanakkor, ha az ILS rendszer nem mukodott a „beacon-approach” tobb evtizedes alap-eljarasa meg mindig eleg biztonsagos megkozelitest biztosit a hajozoszemelyzetek szamara ilyen latasi viszonyok mellett is, ha … az eloirt megkozelitesi magassagokat betartjak. Ez tul alacsonyan hajtotta vegre a vegso megkozelitest. Miert??? Miben nem biztak? Vagy mi nem mukodott? Hat ezek itt azok a kerdesek, amelyre egyikunk sem tud megfelelo valaszt adni.

  27. Nyugodjanak békében.

    De szerintem az előzmények után.

    1 Oroszoknak nem állt érdekükben egy NATO tagállam katonai vezérkarának ki iktatása, főleg pont nem náluk.

    Kettő volt azon egy gépen egy olyan közjogi méltóság aki vérig érezhette sértve magát ,hogy nem hívatlan vendég ként kell mennie.
    Ráadásul pont a választások előtt.

    Hajmeresztő dolgokat már megakartak csinálni azzal a géppel máskor is.
    De akkor volt még a kormány mögött egy bátor ember aki azt mondta nem.
    Kérdés két évig utána meghurcolták őt és a családját is.

  28. Sajnálatos, és szomorú esemény! A lengyel pilóta pedig miért nem hallgatott az orosz légiirányítóra? Mert az orosz? Ha F 16-ra volt pénz ott, nem hiszem el, hogy képtelenek lettek volna egy Boeing vagy egy Airbus üzemeltetésére, ilyen célokra! Most bezzeg lesz majd erre is! Mindíg eső után köpönyeg!

  29. Részvétem. Egyébként a gép nem tűnik gagyinak a kép alapján. Ne felejtsük el az Airbus kapcsán,hogy például annak is volt erdőbe beleesős eseménye.És ott a gép ölte meg az embereket. A szuper robotpilótától ami saját maga még kis sebességű,nagy állásszögű áthúzást is tud csinálni,a pilóták nem tudták visszavenni a gép irányítását,és beestek az erdőbe,gép felrobbant mindenki meghalt.Itt viszont a pilóták nem hallgattak az irányításra. A rádióban Kositzky Attila mondta,hogy minden valószínűség szerint az utasok „súgtak” bíztatták a pilótákat a leszállásra. A gép személyzete, ha katona volt akkor ez a biztatás akár sokrétű is lehetett… Ha elmennek máshova leszállni,ahol lehet,az több órás késést von maga után. Vélhetően ezt nem akarták. De ha 3-szor nem megy,akkor minek 4-edszerre is megpróbálni,amikor kifejezetten mondják az irányítók,hogy ne szállj le?
    Egyébként Putyin volt orosz elnöknek is volt egy ilyen este. Csak neki helikopterrel. Ő meg a felesége,plusz egyéb nagy emberek(pl.Patrusev volt FSZB igazgató és neje) újévi csapatlátogatóba készültek Csecsenföldre.Mahacskalában szálltak volna le a helikopterrel először,és onnan indultak volna tovább csecsenföldre. Beértek Mahacskala fölé,az irányítás szólt nekik,hogy ne szálljanak le,mert minimum alatti az idő,a személyzet ezt jelezte az utasoknak,hogy nem lehet leszállni,mi legyen. Ez után a gép visszafordult,leszálltak egy másik helyen,majd onnan autóval mentek tovább. Az eredeti tervekhez képest 6 órát késtek,de élve odaértek a katonákhoz.

  30. Moszkvában már vizsgálják a gép feketedobozait. Az elozetes információk szerint a pilóta nem vette figyelembe az irányítókozpont utasításait, hogy ne szálljanak le Szmolenszkben, ez nem meglepo, hisz 2008 augusztusában a grúz – orosz háború idején, amikor Grúziába utazott hogy támogatásáról biztosítsa Szaakasvilit Tbilisziben akart leszállni, annak ellenére hogy Bakut /azerbajdzsán/ javasolták neki. A pilóta nem engedelmeskedett neki és Bakuban szállt le, mire Kaczinszki leváltotta a pilótát…. Válasz arra, hogy a pilóta miért akart leszállni mégis.
    Egyébként a 3 legnagyobb oroszellenes politikus kozul már csak Szaakasvili van hatalmon (Juscsenko, Kaczinszki, Szaakasvili).

  31. Válasz arra, hogy a pilóta miért akart leszállni mégis.

    Csak fent meg olvasható, hogy a pilótát nem büntették, hanem kitüntették az eset után. Ennek fényében érthetetlen, hogy miért nem tagadta meg, az esetlegesen felmerülő „jótanácsokat”.

  32. Dudi:

    Tévedsz. A gép parancsnoka a pilóta (lsd. „kapitány”). A helyettese a másik pilóta, avagy első tiszt/másodpilóta.
    Elvileg a kapitány az „Isten” a gépen, a gyakorlatban – különösen, ha a vkf. és a légierő parancsnoka is ott van – nem: oszthatták neki az észt rendesen, ugyanis hiába a pilóta a főnök, ők ketten utasíthatják őt (közvetve és közvetlenül is – ez fentebb már szóba került).
    És akkor az elnököt még nem is említettem…

  33. molni:
    Mondjuk azért, mert hosszú hónapokon keresztül cs*szegették (elég magas helyről szálltak rá ugyebár) és az ilyesmit egy plecsni nem feledteti soha.
    Egy hasonló sztori után te is leszállnál bármelyik pályára bármilyen körülmények között – akár széltében is. :)

  34. Mondjuk azért, mert hosszú hónapokon keresztül cs*szegették (elég magas helyről szálltak rá ugyebár) és az ilyesmit egy plecsni nem feledteti soha.

    Ez tény. Viszont szerinted másodszorra is ezt tették volna? Csak elég lett volna hivatkozni az előző döntésre és feltenni a kérdést.

    „Engem kirúgtok azért, amiért elődömet kitüntették?”

  35. Tudtommal ugyanarról a pilótáról van szó, de ez lényegtelen. Ha kirúgnák, az nyilván nem izgatná, rövid időn belül találna magának állást magasabb fizetésért: itt a sitt volt a tét – ráadásul az, hogy egyszer megúszta, nem garancia arra, hogy másodszor is szerencséje lesz. Már csak azért sem, mert itt nem háborús övezetről volt szó, ahol a kockázat elég nyilvánvaló még a legidiótább jogász számára is.

  36. Üdv, mindenkinek
    béke az elhunytaknak!

    Eléggé kezd körvonalazódni, hogy mi volt a valószínű oka a tragédiának, azaz az reptéri ILS hiánya, a tejköd illetve az emberi tényező és a nyomásgyakorlás kombinációja halálos koktélnak bizonyult, de volna egy kérdésem, ha nem túl nagy baromság, a ködben jegesedés nem léphetett fel a szárnyakon illetve kormányszerveken, hogy csak egy kicsit még megfűszerezze a koktélt? Ugyanis a szemtanúk úgy írták le hogy nemhogy alacsonyan, de rettentő bizonytalanul, illegve billegve repült a végstádiumban az erdő felett, amig bele nem kaptak a fák, de még így is kitartott egy darabíg, mig az egyik szárnyvéget egy vaskosabb fa meg „nem ragadta”, amitől „becsavarodott”. Ezt igazolja az is (azaz hogy nem tudta a becsapódáskor az irányt tartani), hogy mondhatni teljesen gallyá ment, felismerhető részt alig lehet a roncsok közt találni, ha a fartőt, a hajtóműt és a főfutószárat leszámítjuk. Olyan esetben, amikor az irányt tudta volna tartani, ha még erdőbe zuhan, még túlélési esély ha csekély is, valami maradt volna, de így… A Siux City beli Lockheed L-1011 csak egy picit sodródott le a kifutóról, és egy kukoricásban végezte és az is mennyire szétgányolódott (igaz, cigánykerekezett is rendesen), és hogy mégis az utasok több mint fele túlélte csodával határos módon, no, de az nem erdőírtást végzett… de hogy a szlovák An-26-os ami a Zemplénben lezuhant, még egy túlélőnek esélyt adott, az is csoda volt…
    Szóval, halottról jót vagy semmit, de a legegyszerűbb a pilótahibát emlegetni, ő már nem tudja elmondani, hogy milyen nyomás alatt volt, de a hangfelvételek illetve a feketedoboz által rögzített repülési paraméterek segíthetnek hogy legközelebb ilyen ne történjen, akik odavesztek, minden életért kár, de ha ebből a következetetéseket nem vonják le, az már baj…

  37. > Moszkvában már vizsgálják a gép feketedobozait.

    Csak aztán nehogy megtörjön szegény fekete doboz a nagy vizsgálatban és bevallja, hogy imperialista ügynökök dollármilliókkal vették rá a drága lengyel elvtársak likvidálására… Ja, hogy az egy másik korban volt?

    Mindegy, nekem nem tetszik, hogy a ruszkik vizsgálják a fekete dobozt, mert azt énekelnek rá a belőle kiszedett pár kilométer zongorahúrra, amit akarnak és az igazság soha nem fog kiderülni!

    Egyáltalán nem pártatlanok a ruszkik az ügyben, így joggal feltehető, hogy manipulálnak az adatokkal. Jobb lenne, ha például svájciak, vagy új-zélandiak értékelnék ki a két rögzítőt, mert még az USA-ban sem bízok ez ügyben!

  38. hvg.hu:

    „Igor Levityin közlekedési miniszter közölte Putyinnal, hogy valóban megtalálták a két fekete dobozt, de a korábbi hírekkel ellentétben nem nyúltak hozzájuk, várják a lengyel bizottság érkezését, és már megállapodtak abban, hogy a műszereket együtt viszik Moszkvába vizsgálatra.”

    Gondolom ezzel pont az ilyen gyanúsítások elkerülése a céljuk.

  39. Sziasztok

    1. A gép tökéletes állapotban volt
    2. A Tu-154 eleve a legkiválóbb utasszállítók egyike
    3. Szénné volt műszerezve, tessék megnézni az airliners.net-en
    4. Advekciós köd alakult ki ami csettintésre jön és nagyon genyó
    5. Nem azért csináltak 4 iskolakört, mert nem sikerült letenni a gépet, hanem mert szokás full gázos áthúzásokkal eloszlatni azt -már ha sikerül ugye
    6. 500m-es látásban egy 2.5 km-es pályára letenni egy Tu-154-et ILS nélkül, komoly feladat.
    7. Összesen két nyamvadt NDB van a reptéren, ezek alapján nem lehet műszerben leszállni
    8. Vélhetően az elnök utasította a pilótát, hogy akkor is ide tegye le a gépet ha a torony mást javasolt
    9. A kapitánynak ekkor kellett volna azt mondania, hogy lófaszka
    10. Az elsőtiszt ugyanannyira sáros a dologban, át kellett volna vennie a gépet
    11. Látható, hogy rövidre akartak jönni, ezért flappogtak a fák felett

    Ez az utóbbi évtized legdurvább pilótahibája. A helyükben is szégyenlem magamat.

  40. Puma: Van jégtelenítő a típuson. Kizárt, hogy ne adták volna rá. Ha imbolygott, az csak egyet jelenthet. Átesési határon repült. Hogyan lehetséges ez, mikor üvölt a stall warning? Hát úgy, hogy ehhez az egész csodálatos mutatványhoz legalább egy tucat rendszert le kellett kapcsolni és gondolom ez is köztük volt ahogy az gpws is. A dobozok megmondják majd, mi volt lekattintva.

  41. Annyit hozzátennék, hogy akár egyetlen egy NDB segítségével is le lehet szállni.
    Itt a leglényegesebb hiba amit elkövettek, az az időjárási minimum figyelmen kívül hagyása volt. Talán nem közismert, de nem egy minimumról kell beszálni. Van minimuma a repülőtérnek, a repülőeszköznek, és külön a pilótának az éppen használt leszállító-berendezéstől függően akár több is.
    Mivel ezen a reptéren nincs ILS csak NDB, kétlem hogy a reptér minmuma 500m környékén lenne.
    Valamint a pióta minimuma is nagyobb kellett hogy legyen mint 500m NDB bejövetelhez. Vagyis valószínűleg minimum alatt voltak bőven.
    A torony tényleg csak javaslatot tehet, a pilótáé a végső döntés, ő ül a fedélzeten. Viszont ha elbassza a torony javaslata ellenére, akkor már övé a teljes felelősség is. Az más kérdés hogy ebbe belehaltak jelen esteben.
    Az hogy mekkora nyomás alatt döntöttek így az megint kérdés, mert ez nem volt józan megfontolt és felelősségteljes döntés a pilóták részéről. Főleg hogy volt némi tapasztalatuk.
    Szóval összegezve a véleményem, baszogatták az oroszlánt, ami meg is harapta őket.
    Részvétem a családoknak.

  42. Ha nincs szerencsénk ma este élőben láthatunk fegyveres cselekményt… Ki volt az a baromállat, aki a kiírt 19 óráról éjfélig elhalasztotta a választási információadást? A szélsőjobb az időhúzás alatt elkövetett nagy csalásról, hamisításról fog üvölteni és pár tízezer gárdista rohammal úgy felgyújtja az MTV-t, hogy ahogy képest böszme-öszöd éjszakája kismiska volt.

    A párszor néhány száz még sorban álló váró nem lakhelyen lévő válpolgár százalékban már nem számít semmit, ők úgyis csak listára szavazhatnak – tehát el kellett volna indítani az országos nyilvános információadást, hiába befolyásolhatja ez azt a pár embert.

    Az is lehet, hogy a szocik kavarnak ezzel, azt várják, hátha a masszív időhúzásos csalástól tartó Gárda ostrommal elfoglalja a királyi tévét az eredmény közlését követelni és ennek ürügyén lehet rendkívüli állapotot csinálni, választás érvénytelenítése, német katonai beavatkozás. Végülis a maszop-jobbik-gárda egykutya banda, mind deklaráltan oroszbarát, a Putyin láncos kutyája.

    Remélem a FIDESZ résen van és követelni fogják az azonnali adatközlést, hogy kihúzzák a tévé-rádió ostrom méregfogát! Ha nem, láthatunk még ma éjjel BTR-t, Mi-24-est, Gripen-t, de tankot nem mert az már nincs szegény MH-nak. Isten óvja Magyarországot!

  43. Tacsko,már bocs,de hülye vagy,nyugi. Tényleg nem bántásból mondom.Ha a gárda elindulna és ha ki is nyírna bárkit,akkor esélyes hogy a szoci nagyemberekkel kezdené,bár eddig még nem nyírtak ki senkit, soha, sehol. Az orosz nagykövet a széleslapban,”magyar” hírlap,azt nyilatkozta,hogy a Fidesz győzelmét szeretnék. Meg ideológiai kapocsról beszélt az Egységes Oroszország meg a Fidesz között,hogy mindkettő középjobbos,stb. De mind1. Az áldozatok emlékének titszetletére légy szíves fejezd be a fasisztázást, meg egyebeket. Szóval itt,ebben a topicban ezt ne. Teleírhatod a Fidesz.hu-t meg mindent amit akarsz,de itt meghalt 97 ember,akiknek az emléke megérdemelné,hogy ne legyen telehányva ilyen faszságokkal.

  44. Én inkább sajnálom szegény hülyét…
    Sztem otthon retteg a sarokban mert az általa behalózott valamelyik conteo mögött álló emberek már elindulthattak érte……:)

    Sajnálom a szerencsétlenül jártakat és öszinte részvétem!

    Kék ég velük…..

  45. Csak, hogy értsétek, miért engedte végül mégis ki hirtelen az OVB az adatokat, bár még folytak az utolsó szavazások – rájuk szóltak, akik a mobilhívásokat hivatalból elemzik, hárombetűs. Kevésen múlt ugyanis, hogy nem indult meg a szittya had a tévé ellen időhúzási csaláspánikban:

    http://index.hu/belfold/2010/valasztas/elso_fordulo/jobbik_a_zsidok_machinalnak/

    Lám nem múlt el a páros üstökös nyom nélkül a magyar fejekben: gyanakvás, megalázottság, harag maradt utána és szégyen a nemecsek légierőnkre!

    Ma például a BKV-t szétlopó őrizetes Hagyót engedték a cionista entitásba meglógni – meg se tudjuk, ha nincs a HírTV… Nem kellett volna a cionista magángépet földre kényszeríteni egy Gripennek?

  46. Tacsk0 vagy Fehér Tamás.
    Ne haragudj tudom hogy gáz egyedül.
    De gondold el mit beszélsz.

    Itt jössz tényleg SKH dolgokkal.

    Itt mindenkit az érdekli hogyan halhatott meg 97 remek ember.
    Gyakorlatilag egy hadsereg vezetését lefejezték.

    Senki nem tudja megérteni mért!

    Nyugodjanak békében!

    (ranyek oda nem küld mert ott se lennének vevő rá annak a tábornak is több mélysége van )