|

Albán Whiskey-t valaki?

Garantáljuk, hogy ettől az ajánlattól senki nem kerül olyan állapotba, mint az a bizonyos albán szamár. No nem azért, mert cirka 1 200 tonnát beverni belőle eleve lehetetlen produkció lenne, hanem azért, mert természetesen a szovjetek által “odaajándékozott” Whiskey-osztályú tengeralattjárókról van szó.

Konkrétan arról a négy Project 613-osztályú Whiskey-ről, mely abból a 12 tengeralattjárós erőből maradt hátra, amit a szovjetek az 50-es években állomásoztattak az albániai Vlore melletti öbölben fekvő Pashaliman haditengerészeti bázison. Albánia és a Szovjetunió szakítása után, 1961-ben ezek közül végül 4 Albániában maradt. Utóbbiak kínai segítséggel helyezték és tartották üzembe a 80-as évek végének magasságáig, mikorra is már eléggé megviselt állapotba kerültek a teknők, hovatovább pedig ami lényegesebb, a kínai segítség sem állt rendelkezésre.

Ennek ellenére hivatalosan 1998-ig hadrendben áltak az Albán Haditengerészetnél. Igaz, hogy akkor már kritikán aluli állapotban leledztek, ráadásul 1997 zűrzavaros állapotai között némi eladható színesfém reményében vandalizmus áldozatává is váltak.

A Pashaliman haditengerészeti támaszpont a 4 Whiskey-vel

A Pashaliman haditengerészeti támaszpont a 4 Whiskey-vel

Az Albán Haditengerészet egykori büszkeségei közül egynek sorsa talán biztosítottnak mondható, hiszen múzeumhajót szeretnének belőle, további másik kettőé azonban bizonytalan – kérdéses, hogy sikerül-e túladni rajtuk. A negyedik egység sorsa a legbizonytalanabb: konkrétan kérdés az, hogy előkaparják-e a vízfelszín alól, avagy sem. Tudniillik csendes rohadása közben elsüllyedt

Tirana szeretné elkerülni, hogy a szebb sorsa nem kiszemelt két másik Whiskey is erre a sorsra jusson.

“Tartunk tőle, hogy esetleg jobban alámerülnek és emiatt elsüllyednek” – nyilatkozta a védelmi minisztérium szóvivője. “Egy már elsüllyedt.”


Albán Whiskey-k nagyobb térképen való megjelenítése

Ugyanakkor az is borítékolható, hogy a 2009. április 1-e óta NATO tag Albánia nem ezen öreg tengeralattjárók után befolyó bevételből fog komoly haderőreformot végrehajtani, hiszen ezen működésképtelen, szétrohadt vénségek jó eséllyel maximum “kilóra” adhatóak el.

Még mind a 4 Whiskey a felszínen...

Még mind a 4 Whiskey a felszínen… Feltételezzük a jobboldaliból szeretnének múzeumhajót. | Forrás

Persze a Whiskey-k egykor még akár potens hadieszköznek is nevezhetőek voltak. Mondjuk úgy 55-60 éve. A Whiskey-k gyökerei a 40-es évek elejére nyúlnak vissza, mikor is beindult az S-osztályra alapozó utódosztály tervezése. A sors – és a háború – úgy hozta, hogy a szovjet tökéletesítéseket tartalmazó, de alapvetően a Versailles-i szerződést kerülgető Németország adta alapokon nyugvó S-osztályhoz hasonlóan az utódba is került némi német vérvonal: a háborús tapasztalatok és a hadizsákmányok eredményeként 1946-ban új pályázat került kiírásra, melynek keretén belül létrehozott tengeralattjáró megalkotása során a mérnökök tagadhatatlanul merítettek a háború vége felé megjelenő, komoly újításokat tartalmazó Type XXI-esből. A tisztesség kedvéért persze gyorsan tegyük is hozzá, hogy a Type XXI nem csak a szovjet tervezőket ihlette meg.

A NATO berkekben Whiskey név alatt futó, 1 200 tonna körüli Project 613-osztályt alapvetően partközeli őrjáratokra szánták és ebben a szerepkörben 5 alváltozatot (Whiskey I – V) állítottak belőle szolgálatba. Ezek nagyobbrészt a felszínen használható csöves fegyverzet meg-, vagy nem meglétében, típusában, elhelyezésében különböztek.

Mindezek mellett szovjet részről megszületett az az elvetemült ötlet is, hogy ezekre a relatíve kisméretű tengeralattjárókra jó lenne valahogy néhány, csinos kis gombafelhőket generálni képes robotrepülőgépet is rápakolni.

Mindezt persze ki is vitelezték, így születtek meg a torony mögött eleinte 1 (a prototípus), majd 2 és végül a meghosszabbított törzsű, 4 indítótubust hordozó változatok. Az egy robotrepülőgép hordozására képes változat nyugaton a Whiskey Single Cylinder nevet kapta, illetve a vonalon tovább haladva jött a Whiskey Twin Cylinder (Project 644) és a Whiskey Long Bin (Project 665). Ezen “rakétás” változatok fegyverzetéül az 1959-ben hadrendbe állított, nukleáris robbanófej hordozására is képes P-5 Pyatyorka (NATO SS-N-3) szolgált. A P-5 indításához a tengeralattjáróknak a felszínre kellett emelkedniük.

Project 644 - Whiskey Twin Cylinder

Project 644 – Whiskey Twin Cylinder

1958 – 1960 között 6 Whiskey-t építettek át Project 644-es változatra, majd 1960 – 1963 között további hatot Project 665-össé. Utóbbi azonban nem volt egy kezesbárány a források szerint, lévén a tubusok stabilitási problémák forrásai voltak. Hovatovább rettentő zajossá is tették a változatot.

1951 – 1958 között 215 Whiskey került legyártásra, mely a Szovjetunión kívül több baráti ország arzenáljában is megtalálható volt.

ORP Orzeł

Például a Lengyel Haditengerészetnél. A fotón az ORP Orzeł látható

No Responses to “Albán Whiskey-t valaki?”

  1. Onedin kapitány

    Köszönet a különleges, egzotikus témájú cikkért!
    Nagyítva a legfelső kép rendkívül szép látvány. Még nagyobb formában elfogadnék egy ilyen poszterképet…
    Az angolos átírással kapcsolatos időnkénti problémák miatt viszont eltűnődtem azon, hogy az említett S osztály valójában nem „Sz” osztály-e?