|

Miért lesz érdemes május 9-én Moszkvába látogatni?

Akárhogyan is számoljuk 1945. május 9., azaz a 2. Világháborúnak az európai hadszíntéren történő befejeződése idén májusban lesz 65 éve. Szép kerek évforduló, amit természetesen az oroszok nem is fognak figyelmen kívül hagyni. A pár éve felelevenített, május 9-i Győzelem Napi felvonulás minden bizonnyal igazán grandiózus lesz.

Hogy a 2009-es eseményhez képest lesz-e változás a felvonultatott szárazföldi és légi eszközök mennyiségében, azt egyelőre nem tudni, ugyanakkor az már biztos, hogy a korábbi évekkel ellentétben, ballisztikus rakéta vonalon immáron nem a lassan teljesen kivont SS-25 Topol, hanem utódja, az SS-27 Topol-M fog szerepelni. Megjegyezzük, hogy ez lesz a Topol-M rendszer igazán nagy közönség előtti első debütálása.

Ezúttal 3 mobil rendszer vonul majd fel menetoszlopban, hogy míg a nézőközönség vadul a szemeit legelteti és exponálgat, addig a MAZ gyártmányú mobil indítóállások minden egyes gázfröccsre egy jóóó nagyot húzzanak az orosz gázolajból.

httpv://www.youtube.com/watch?v=kWESOQW5Soc

Gyakorlás a 2009-es felvonulásra. Hogy idén az SS-27 Topol-M mellett lesz-e SS-25 Topol is, arról egyelőre nem szól a fáma

A kiválasztott 3 mobil indítóállás egyébként már Moszkva közelében lapít, egy cirka 400 kilométeres út után február 26-ának éstéjén érkeztek meg a főváros közelébe. Hiába na, az oroszok semmit nem bíznak a véletlenre, mindennek időben a helyén kell lennie — már az előkészítő gyakorlatozásra is.
MZKT-79921

MZKT-79921

Egy MZKT-79921 / SS-27 Topol-M páros terepezés közben

Hogy a mobil telepítésű SS-27-eseknek helyt adó Tejkovo és Moszkva közti cirka 400 kilométer alatt a 8 tengelyes, (amiből 7 hajtott) MZKT-79921 jelölésű szállító és indítóplatformok mennyi gázolajat nyakaltak be, lehet jobb nem is gondolni — a minimálisan egész biztosan alapul vehető klasszikus “százon százat” elvvel számolva egy átlag magyar autós mindenesetre biztos ellenne egy ideig az elfüstöl naftával. (Sajnos kb. 0 információ van a neten arról, konkrétan mennyire szomjasak ezek a nagyvasak.)

SS-25 Topol, MAZ-7917

MAZ-7917, MAZ-7917 : 7 tengely

Szóval, aki 2008-ban, vagy 2009-ben május elejei kiránduláson vett részt Moszkvában az így járt, mert bár az SS-25 Topol hurcolászását végző 7 tengelyes MAZ-7917 majdnem ugyanolyan, de idén mégiscsak Topol-M lesz, na… :)

SS-27 Topol-M, MZKT-79921

SS-27 Topol-M, MZKT-79921 : 8 tengely

23 hozzászólás “Miért lesz érdemes május 9-én Moszkvába látogatni?”

  1. Május 9. a szégyen napja!
    Jó lenne inkább ha a Wermacht masírozna a Brandenburgi kaputól Ruhmeshalleig meg vissza és felette meg a legújabb Hiperszonikus repülök repülnének és a Marsról vissza térő űr hajót lehetne meg nézni ami ott lebegne a város felett a győzelem napján:D!

    Ehelyett maradnak a ruszki 50éves technikai színvonalú műsorok hogy micsoda dicsőségesek voltunk meg blablabla….
    Mindenki a szovjet unió hőse és ingyen vodkát meg puliszkát osztogatnak a csöveseknek….

  2. Hát, ezt lehet nem kéne. Én nem vagyok egy ruszki fan, de Adolf nem volt a világ barátja! És az igazsághoz hozzátartozik, hogy el is verték, és május 9 lett a vége.

    Nekem ezzel a nappal nincs bajom, sokkal inkább azzal, hogy aztán itt felejtődtek nálunk.

  3. a ria novosztyi tegnap jelentette, hogy a topol-m rendszer legújabb fejlesztésű egységei vonulnak fel a vörös téren májusban.a hadászati rakétacsapatok szóvivője közölte:a moszvától északra állomásozó tejkovói rakétásoktól három topol-m rs-12m2,vagyis ss-27sickle-b-t láthat majd a közönség. a ria megjegyezte, hogy ezek az interkontinentális rakéták az elsők, amelyeket a szovjetunió összeomlása után fejlesztettek ki és amelyek a hadászati rakétaerők gerincét fogják képezni.a rakéták hatótávolsága 11 ezer kilométer,sem felderítő műholdakkal, sem awacs felderítőkkel nem lehet őket lokalizálni. a nukleáris töltetek bonyolult kitérő manőverezésre képesek – és a ria szerint – a jelenleg rendszerben álló légvédelmi rendszerek nem képesek nyomon követni azokat. a legújabb, 1997 óta rendszerben álló, silókba telepített topol ellenáll az elektromágneses impulzosoknak.http://de.rian.ru/photolents/20061215/56975651.html
    off: azt hittem, hogy itt szakmai vita folyik, bocs a zavarásért.on

  4. Üdv:

    MZKT MAZ 7922

    (a MZKT MAZ 79221 a rakétás felépítmény)

    Ezeket a vasakat már többnyire üzemórában nézik.
    A fogyasztásról csak annyit találtam, hogy lóerőnként/óránként 149 g gázolajat eszik.

    A motor (v12 diesel) – ha jól olvasom – 500 LE.
    1 l gázolaj 830 g.
    Azaz üzemóránként: kb 89,75 l.

    Miután közúti sebessége 40 km/h, igy 100 km-re kb 226,2 litert eszik.

    Bár mintha valamelyik oldalon 607 lovas motorról is olvastam volna.

  5. Wolfrick

    A számításoddal az a baj, hogy ahhoz, hogy egy ilyen autó sík úton guruljon egy kb. 40km/h-s tempoval ahhoz nem kell 500LE. Az 500LE azért kell egy ilyen autónak, hogy hegyre dombra is fel tudjon menni. Normál esetben (pl. ha nem gyorsul, vagy nincs emelkedő) akkor a motorteljesítmény töredékét használja csak ki az autó.
    Viszonyitáskép ha van egy 40t-s kamionod az sík úton ahhoz, hogy tartsa a 90km/h-s tempot max. 200LE-t használ el a motorteljesítményből annak ellenére, hogy a motor átlagosan 400-500LE-t is tud. A plusz lóerő itt is akkor jön jól ha emelkedő van – ilyenkor akár 350-400LE-t is lead a motor emelkedőnek felfele vagy még többet, hogy mondjuk tartsa a 60km/h-t (az emelkedőn)- vagy jól jön a több lóerő ha intenzíven akarjuk gyorsítani a járművet.
    Szóval a számításod hibás a MAZ fogyasztása esetén.

  6. Gasolin:

    Amit leírsz, azzal természetesen tisztában vagyok. Csak az a baj, hogy a MZKT MAZ-7922 már nem kamion. Nem kereskedelmi forgalmazásra tervezték, és a legtöbb úton el sem fér, a legtöbb hídnak túl nehéz.

    idézet önmagamtól:
    „Ezeket a vasakat már többnyire üzemórában nézik.”
    Ezért adják meg lóerőre a fogyasztást, nem km-re.

    Ha megnézed ezt a vasat, plusz a topol-m -et, akkor bizony elképzelhető, hogy a puszta tömeg végsebességgel (40 km/h) mozgatása miatt bizony kell az 500 LE (tudom, van egy kis tartalék még benne. Orosz alapelv szerint 15-25%. Azaz ennyivel csökkentheted a fogyasztást _vagy_ növelheted a sebességet.).

    Ugyanakkor senki, még a legöregebb indián sem tudja előre, hogy ezek a gépek mikor mennyit fogyasztanak 100 km-en.
    Kitapasztalják. Óriási a szórás ekkora motor/tömegnél.

    Ha többet tudsz, nosza, rajta.

  7. Ezekre a platformokra akkor lehet sikeresen csapást mérni, ha épp valahol ácsorognak (pl. a saját támaszpontjukon)és meglepetésszerű támadás indul, például lopakodó bombázók + cirkálórakéták képében.

    Háborús helyzetben gyorsan (szinte azonnal) mobilizálhatóak az egységek, ráadásul cirka két percen belül indíthatóak a Nyírfácskák, így ezek megsemmisítése jó esetben maximum egy kiépített rakétavédelmi rendszerrel oldható majd meg, ami még az emelkedési fázisban, Oroszország területe felett képes lelőni a rakétákat, vagy legalábbis egy részüket.

    M

  8. Wolfrick

    Kamion azért hoztam fel példának mert ott ismerem a konkrét számokat. Ezért adtam meg.
    Nem vitatom 500LE kell de mint emlitettem ennek a teljesítménynek csak töredékét használja ki a motor közuti üzembe haladáskor. Gyorsításkor kell több teljesítmény és emelkedőn. Ha az autó már felgyorsult akkor már csak tartani kell a tempot és ehhez kevés LE kell. Ez nagy mértékben csökkenti a fogyasztást. Egy átlagos motor futása során kb. 10-15% intenzív gyorsulást produkál (elindulás), kb. 55-60% alacsony részterhelés (sík úton haladás)20-25% közepes és magasabb részterhelés (emelkedőnek felfele) a fennmaradó rész meg fékezés amikor gyakorlatilag nincs fogyasztás.
    A teherautók motorjánál (a kamionmotor gyártók is) a fogyasztást ahogy te is mondtad nem literben/100km, hanem g/Kwh-ban adják meg (vagy ugye meg lehet adni lóerőben is. A váltószám ha jól emlékszem 1LE=0,736 KW) Egy Volvo, Scania motor stb. motor kb. 190g/kwh fogyasztást produkál. Ha felszorozzuk a megadot 149g/LEh-t 1,35-el akkor a MZKT motorja 202g/kwh-s fogyasztást produkál azaz kb. hozza azt amit egy normál dízelmotornak tudnia kell.
    Aláírom, hogy a MZKT nehezebb, a tengelyek száma alapján úgy kb. 70-80t közötti a súlya, a 8 hajtott tengely és a nagy valószínűséggel hidrodinamikus automata váltó elég sok mechanikai veszteséget okoz.(növeli a fogyasztást). A széles terepguminak is nagyobb a gördülési ellenálása. És van légellenálás is (de egy kamionnak is elég nagy a homlokfelülete).
    Egy kamion 85km/h-s tempo esetén 30-35L/100km-es fogyasztást produkál (ennél a temponál a légellenállás legyözése nagyobb motorteljesítményt igényel már).
    Az MZKT figyelembe véve a leírt paramétereket és a 40km/h-s tempot közúton 100km-en 80-100L-es fogyasztással eljárhat. Terepen, mostoha körülmények közt viszont lazán megeheti a 200L-t vagy még többet is.

  9. >Az MZKT figyelembe véve a leírt paramétereket és a 40km/h-s tempot közúton 100km-en 80-100L-es fogyasztással eljárhat. Terepen, mostoha körülmények közt viszont lazán megeheti a 200L-t vagy még többet is.

    Szerintem egy ilyen csoda valszeg leszabályozott V-12 hk. motorral megy, mert miért ne. Aligha van benne digitális motorvezérlés, meg közös nyomócsöves befecskendező, katalizátor, részecskeszűrő és egyéb kényes szarság. Műúton inkább 300-400 liter dízel / 100km lesz a fogyi, terepen meg valahol a Királytigris és az óriás óceánjáró között.

    A BKV-s csuklós Volvó is megeszik 85 litert százon, ha nyáron megy a légkondi és sok a hering a raktérben, pedig csak 7,7 literes a motorja.

    > ha a kötelék élén repülő PAK-FA mellé a hagymakupolák mögül előreppenve besorolna két Raptor…

    …köztük egy B-2-essel, ami „Lúzerek, még hokizni se tudtok rendesen!” feliratú szórólapokat hullajtana a tömeg közé…

    > Miért lesz érdemes május 9-én Moszkvába látogatni?

    Nem érdemes. Kötelező! Aki nem akar menni, azt viszik! 1. díj: egy hét Oroszországban, 2. díj: két hét Oroszországban, 3. díj: három hét Oroszországban

  10. Gasolin

    Amit leírtál, mint említettem, ezt én is tudom (ja a váltó, erőátvitel úgy van, ahogy leírtad).

    Ugyanakkor az _én véleményem_, hogy a 40km/h közúton a _végsebesség_, azaz kell az összes (vagy közel az összes) ló, ami a motorban van (ja mellesleg valamelyik elvetemült oldal 800+ LE-t közöl, ami szerintem kicsit abszurd – mármint hogy ekkora eltérések lennének a verziókban). A légellenállással komolyan nem kell számolni ennél a tempónál.

    Még egy dolog: a „belső” üzemanyagtank 900 l-es.
    A szovjet követelmények szerint ennek 4-500 km-re kell elégnek lennie, és ezek az elvek nem változtak a rendszerrel (a „külső” tank 3250 l-es – és gőzöm sincs, hova aggathatják fel…). A leírások eltérnek (olvastam 400-at és 500-at is), de a jobbik eset is 175 l/ 100 km fogyasztást jelent. Azaz a feltételezés, hogy a 40 km/h a végsebesség, és kell hozzá az összes ló, valószínűleg helytálló a kapott adatok (~225 l/100 km) ismeretében.

    A vas üresen 44 t (ebben benn van az indító, ha jól olvasom), a rakéta 47,2 t. Azaz több mint 90 tonna az egész. Szerintem ez terepen jó, ha 20-30 km/h-val megy. Bár ha nem vezet út, csinál magának :-D

    Ez a motor van benne: http://www.army-guide.com/eng/product1560.html

    FT:

    Most nem találom a linket, de ha jól emlékszem, feltöltős a motor. Elekronikus vezérlés. Szerintem ezt már kormányozni kell, nem vezetni. És kapitánya van, nem sofőrje. :-D

  11. Én valószínűleg kimegyek a felvonulásra. A probléma, hogy a vörös térre bejutni nemigen lehet, hátmég fotózni. De a hadászati csapatok és más egységek is a régi központi (hodinkai) reptéren gyakorlatoznak, amit simán meg lehet fotózni. Onnan meg egy út vezet gyakorlatilag a vörös tér felé. Ráadásul mindig csinálnak főpróbát (sajnos általában esetefelé. Ekkor rosszak a fényviszonyok. A légierő sajnos egy felfestett vörös tér felett gyakorolnak tehát őket csak a disszemle felett lehet fotózni. A tervem szerint a Moszkva folyó túloldaláról 50-500-as teleobival próbálkozok.. Remélem minden összejön addig.

    Kele

  12. Fehér Tamás

    OFF
    BKV-s volvo nem összehasonlitási alap.
    700-800m-enként fel kell gyorsitani a járművet 40km/h-ra majd lefékezni és ez kezdődik előlről. Ki lehet számolni ez 100km-ként kb. 100 gyorsítás. A motornak kicsi a hengerűrtartalma ezért kicsi a nyomaték, ahhoz hogy nagy teljesítményt adjon le allandóan magas fordulatszámon kell járatni. (egy 10L körüli hengerűrtartalmú motor jobban passzolna abba a buszba. Alacsony fordulatszámon nagyobb motornyomaték és teljesítmény állna rendelkezésre.)
    Ugyanezt a buszt ha elküldenék távolsági forgalomba (ami a hátsóhídáttétel miatt persze nem lenne jó megoldás, akkor fele fogyaztásból is kijönne.
    Ráadásul portálhídas ami a plusz fogaskerekek miatt szintén mechanikai veszteséget okoz. Alacsonypadlós buszok rákfenéje.
    Klíma is sok teljesítményt levesz a motorról.
    On